Dekktest: Nye billige mot brukte dyre
Kjøp dyre dekk
Brukte kvalitetsdekk er bedre enn splitter nye billigdekk.
Dekktips
- Sjekk tilstanden på dekkene dine - fortløpende.
- Ikke bruk vinterdekk om sommeren.
- Mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter, vi anbefaler minst 3 millimeter.
- Sjekk at dekkene tilfredsstiller kravene fra vognkortet.
- Om det er forskjell, sett de beste dekkene bak.
- Velg dekk med omhu. Det er viktig om sommeren også.
- Det er alltid mulig å spare penger på dekk, men gjør det heller ved å ta en ringerunde for å finne laveste pris enn å kjøpe noe av uviss kvalitet.
- Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Produksjonsdatoen finner du på dekksiden. Er dine nye dekk produsert for to-fire år siden, bør du forlange prisavslag. Et helt nytt dekk er nemlig alltid bedre, for utviklingen går kontinuerlig.
- Når du bytter ut dekk som kom originalt med bilen i nye, kan de ha samme utseende, men likevel - på visse områder - helt andre egenskaper. Egne dekk utvikles nemlig spesifikt for ettermarkedet.
- Pass på at dekkene er montert riktig på bilen, både hva rulleretning og innside/utside-merking angår.
- Kjør med riktig lufttrykk. Og sjekk det ofte.
- Hold dekk og felger rene. Da ser du lettere om de er uskadd.
- Vask vinterdekkene når du tar de av.
Det er veldig fristende å spare penger på dekk. Tilbudene rundt omkring er mange, både for dekk alene og for komplette felgpakker. Det gjør at du kan kjøpe deg større hjul for samme pengesum som bare gummien til de standardmonterte felgene dine koster.
Men om du synes ting som sikkerhet, kjøreegenskaper, komfort og drivstoff er viktig, er det bare én ting å gjøre: Kjøp kvalitetsdekk!
Det er enkelt å utvikle et dekk med fantastiske bremseegenskaper på vått føre, eller med ekstremt grep på tørr asfalt, men å få den rette kombinasjonen av egenskaper på vått og tørt, med god komfort og lav rullemotstand, og samtidig gjøre de holdbare over tid, krever mye tid og penger. Da er det naturlig at sluttresultatet også koster noe ekstra.
Vår test, med tre ulike størrelser av nye premiumdekk, de samme størrelsene fra budsjettmerker, og med brukte premiumdekk som fortsatt har godt med mønster igjen, viser tydelig forskjellene.
Store forskjeller på vått føre
Gummiblandingen i premiumdekkene, kombinert med et godt mønster, gjør at de presterer godt ved alle forhold. De brukte premiumdekkene har naturligvis varierende kvalitet, men presterer likevel godt på både vått og tørt. Testens eldste dekk, det brukte Bridgestone-dekket, viser imidlertid at utviklingen går fremover - gummiblandingen i dekket er ikke særlig god sammenlignet med i de andre dekkene.
På tørt føre er forskjellene mellom dekkene små, det er på vått man virkelig ser forskjellene. Her presterer de rimelige, nye dekkene dårlig - gummiblandingen og mønsteret er ikke optimal for slikt.
Nei, dette betyr ikke nødvendigvis at det ene merket du ser i testen er bra og det andre dårlig; dette er ment en indikasjon på hvordan forskjellene mellom dyre og rimeligere dekk er. Unntak finnes, men vårt klare råd er at du kjøper dekk fra store, anerkjente produsenter. For dette er også en indikasjon på at dekkutvikling virker.
Ikke kjøp budsjettdekk
Selvsagt er det mye penger å spare på å handle dekk. Det finner du raskt ut ved å ta en ringerunde og be om tilbud på et gitt dekk. Men å spare penger på å kjøpe et budsjettmerke i stedet for et premiummerke, vil vi ikke anbefale.
I trafikken bør vi ta vare på alle sikkerhetsmarginene vi kan få. Og når bonusen i tillegg er lavere forbruk og bedre komfort, bør valget være enkelt.
Testen av de brukte dekkene viser også at kvalitetsdekk holder seg godt over tid. Med andre ord kan ekstrakostnaden gjerne deles over dekkenes levetid - du har nemlig hele tiden fordeler av investeringen.
Les også:
Mercedes kabriolet til 150.000 kroner
Ødelegger ryggen på dekkskifte
Klikk på bildet for å se en større versjon av tabellen.
Denne saken ble første gang publisert 05/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.