Test: Billige mot dyre sommerdekk
Så dårlige er billige sommerdekk
Bilen holder fortsatt over 50 km/t når bilen med gode dekk har stoppet.
Oppdatert 2011: Test av sommerdekk 2011
Med billige dekk holder bilen fortsatt over 50 km/t når bilen med gode dekk har stoppet.
Derfor er det er verdt å legge litt ekstra penger i dekkene - se vår prissjekk.
Billige mot dyre dekk i profftest
Vi har altså testet et sett svært rimelige sommerhjul, nærmere bestemt Triangle Talon Sport TR918, mot de kostbare Continental PremiumContact 2-dekkene
Triangle-dekkene er faktisk M+S-merket (Mud&Snow=helårsdekk), for å tekkes enkelte markeder der dette er eneste kriterium for å være godkjent som vinterdekk.
Men vinterdekk, i vår betydning av begrepet, er de absolutt ikke!
Enorm sikkerhetsforskjell
Som du ser av tabellen, er de billige dekkene totalt sett 20 prosent dårligere enn Conti-dekkene. Og ved bremsing på våt asfalt er forskjellen enorm - enda større enn for slitte, men gode sommerdekk.
TESTVURDERING |
Vekting for totalpoeng |
Triangle (billige dekk) |
Continental |
Bremsing på vått |
25% |
63,7 |
100 |
Vannplaning fremover |
8% |
79,1 |
100 |
Vannplaning sideveis |
7% |
67,6 |
100 |
Sving vått |
5% |
69,9 |
100 |
Handling vått |
15% |
86,1 |
100 |
Totalt vått: |
60%, maks 60 poeng |
43,4 |
60 |
Bremsing på tørt |
25% |
87,4 |
100 |
Handling på tørt |
15% |
89,9 |
100 |
Totalt tørt: |
40%, maks 40 poeng |
36,7 |
40 |
TOTALVURDERING: |
Maks 100 poeng |
80,1 |
100 |
Fordeler: |
Greit nok på tørt. Lav pris |
Balanserte egenskaper. Godt på alt. |
|
Ulemper: |
Dårligere i grenseland på tørt. Dårlige på vått. |
Det koster deg noen hundrelapper ekstra. |
*Continental-dekket brukes som referanse i testen, derfor er alle resultater lik 100 %. Høyere prosentsats enn dette betyr bedre resultat, lavere betyr dårligere.
Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her
Testbil: VW Scirocco/VW Golf
Dekkdata:
Merke |
Triangle (billige) |
Continental |
Modell |
Talon Sport TR918 |
PremiumContact 2 |
Dimensjon |
205/55R16 94V M+S |
205/55R16 91V |
Mønster |
Asymmetrisk |
Asymmetrisk |
Produksjonstidspunkt |
Uke 18, 2009 |
Uke 17, 2009 |
Produksjonsland |
Kina |
Frankrike |
Mønsterdybde i mm |
7,1 |
8 |
Hardhet i shore |
68 |
76 |
Rullemotstand |
1,067 |
1,076 |
Glatt på vått
Triangle-dekkene er raske på handlingbanen, i tillegg til at komforten er fin - gummien på de kinesiske dekkene er myk. Dekkene gjør det godt ved all normalkjøring, men er krevende i kritiske situasjoner.
Ved unnamanøver, brå filskift, eller kraftige nedbremsinger fungerer de lite tilfredsstillende.
På vått er billighjulene dårligere enn de brukte, gamle sommerdekkene. Særlig ved bremsing og vannplaning. Og sammenliknet med de dyre, nye sommerdekkene, er de rett og slett dårlige.
Les også disse godsakene:
Hvert tredje dekk er for dårlig
Dette er bilen din verdt om fem år
Denne saken ble første gang publisert 26/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.