Bruktbil: Peugeot 308 2008-2013

Brukt familiebil til lav pris

Synes du VW Golf og Toyota Auris er for dyre som bruktbiler? Da kan du prøve deg på Peugeot 308.

Først publisert Sist oppdatert

Peugeot 308 kom i salg på høsten i 2007 og var det franske merkets utfordrer mot kompaktklassefavoritter som VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus. Stasjonsvognsmodellen 308 SW ble lansert på forsommeren 2008.

En av de beste egenskapene til Peugeot 308 som bruktbil, er det hyggelige prisnivået. Allerede et stykke under 100 000 kroner dukker det opp attraktive modeller på radaren.

Ikke uventet er brukte Peugeot 308 i all hovedsak utstyrt med dieselmotorer. Vi kjørte test av en Peugeot 308 1,6 HDi i 2008, og var spesielt fornøyd med den 109 hk sterke dieselmotoren.

Det er en motor mange bileiere kjenner godt, ikke bare har den vært brukt i mange Peugeot og Citroën-modeller, også i flere av bestselgerne til Volvo, Ford og Mazda har den vært et meget populært valg.

Den går pent, har bra kraftutvikling og i en kompaktbil som Peugeot 308 har den også krefter nok. Det fordrer riktignok at du velger den sterkeste versjonen, for 90 hk-versjonen kjennes litt slapp i forhold.

Ganske gjennomsnittlig

Sammenlignet med de beste bilene i Golf-klassen er Peugeot 308 en bil på det jevne. Den er gjennomsnittlig bra på de fleste områder, men har ikke noen spesialfelt som imponerer.

Veiegenskapene kjennes trygge og 308 har bedre materialkvalitet innvendig enn forgjengeren 307. Dessuten fikk den et godt resultat i kollisjonstesten til EuroNCAP.

Ikke alle er like glad i den store avstanden mellom fører og frontrute. Du får en viss storbilfølelse, men også mindre kontakt med fronten av bilen. Totalkomforten er bra, men 308 er litt stump på små ujevnheter.

Plassmessig holder Peugeot 308 et greit nivå for klassen, med et ekstra pluss for rommelig bagasjeplass i stasjonsvognsutgaven: Med 508-1 140 liter er det familiebiltakter over lasterommet.

ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner.
ENKELT: Billigste versjon er ganske spartansk utstyrt. Likevel er det lite vi egentlig savner. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Sjekk det elektriske

Sjekkpunkter

  • Bremser
  • Motorstyring
  • Kjølesystem
  • Elektriske komponenter
  • Partikkelfilter

Tyske Dekra gjennomfører ca. 15 millioner tekniske kontroller hvert år, og i deres rangeringssystem kommer Peugeot 308 ut omtrent midt på treet i kompaktklassen.

Med kjørelengde 50-100 000 km går 81,1 % av de kontrollerte 308 gjennom uten feil, mot klassesnittet på 80,5 %. 13 % av bilene har større feil, mot snittet på 13,2 %. For biler med kilometerstand mellom 100 og 150 000 kilometer går 73,8 % av bilene gjennom uten feil mot snittet på 68,3 prosent.

Spesielt bremsene er utsatt for slitasje, dessuten gir feil i motorstyringen for høye avgassverdier.

Britiske What Car sier at du bør kontrollere at kjølesystemet fungerer som det skal, slik at motoren har korrekt driftstemperatur. Sjekk for feillamper i dashbordet, spesielt for partikkelfilter. Til slutt skal du kontrollere at alt elektrisk utstyr virker.

Gode biler til 100-150 000 kroner

GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne
GREI PLASS: Bakseteplassen holder til to voksne Foto: FOTO: Pål André Skogen

Da vi sjekket markedssituasjonen for Peugeot 308 i oktober 2015 var det et svært godt utvalg, med over 240 biler på markedet.

Du bør helst være komfortabel med dieselmotor, for ca. 90 % av bilene har det. Stasjonsvognsutgaven utgjør litt over 30 % av bilene, for øvrig er det femdørs kombi som dominerer.

Vil du ha 308 til rundt 75 000 kroner, er det i hovedsak 2008-2009 modeller som gjelder, de fleste med rundt 100 000 km eller mer på telleren.

Har du inntil 150 000 kroner å rutte med, blir utvalget bredere. Her får 2010-2012-modeller med rundt 50 000 km kjørelengde.

Anbefalte motorversjoner

1,6 HDi/90-112 hk: Kultivert dieselmotor med lavt forbruk og gode ytelser (109-112 hk). Forbruk: 0,45-0,65 l/mil.

GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte.
GODE SETER: Forsetene er behagelige å sitte i, men byr ikke på noe særlig sidestøtte. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Modellhistorikk

2007: Peugeot 308 lanseres på høsten som kombimodell

2008: Stasjonsvognversjonen Peugeot 308 SW kommer i mai.

2009: Mindre tekniske endringer i mars. Debut for fireseters cabriolet Peugeot 308 CC i april.

2011: På Genève-utstillingen i mars får Peugeot 308 en facelift med i hovedsak designmessig oppgradering.

2013: Den nye Peugeot 308 lanseres på Frankfurtutstillingen i september.

Les også:

Vår nye favoritt i kompaktklassen

De beste firehjulstrekkerne

MORSOM FAMILIEBIL: Peugeot 308 GTI er en sjelden fugl, men gir mye kjøreglede med sin 200 hk turbomotor.
MORSOM FAMILIEBIL: Peugeot 308 GTI er en sjelden fugl, men gir mye kjøreglede med sin 200 hk turbomotor. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ford rydder opp i knappe-virvar