Bruktbilklager 2013

Det nytter å klage på bruktbilkjøpet

Bruktbilen er fortsatt det som får oss til å se rødt. Det nytter å klage, selv om mange av klagene ikke fører frem.

KLAGESTORM: Forbrukerrådet, her ved direktør Randi Flesland, mottar hvert år svært mange klager på kjøp av bil, særlig mellom private aktører. FOTO: Forbrukerrådet
KLAGESTORM: Forbrukerrådet, her ved direktør Randi Flesland, mottar hvert år svært mange klager på kjøp av bil, særlig mellom private aktører. FOTO: Forbrukerrådet
Sist oppdatert

Forbrukerrådet vant for noen år siden en rettssak på vegne av en forbruker som hadde kjøpt en Toyota Yaris Sol. Dette var en prinsippsak mot en bilselger som havnet i retten. Det viste seg at bilen var en Toyota Yaris Luna som ikke var laget for nordiske forhold, noe som gjorde at bilen hadde startproblemer og kuldeproblemer i vinterhalvåret.

Forbrukertvistutvalget mente at kunden måtte godta dette, men Forbrukerrådet tok saken til retten og vant. Retten mente at tilbakeholdelse av slik informasjon er en vesentlig mangel og ga kunden rett til å heve kjøpet.

Dette var bare ett eksempel som har fått følger for deg og meg i mange saker senere, ved for eksempel bruktimporthandel.

Bruktbilen på topp

Forbrukerrådet mottar daglig svært mange klager på bilkjøp, og bil er forbrukersaken som absolutt topper alle statistikker, ifølge årsmeldingene til Forbrukerrådet. Rådet fikk i 2012 rundt 10 000 henvendelser vedrørende bilkjøp. Dersom vi tar et utgangspunkt i 230 arbeidsdager, blir det 43 henvendelser daglig.

Dersom det oppstår uenighet og konflikt mellom kjøper og selger, som ikke kan løses i minnelighet, havner saken gjerne hos det domstol-lignende Forbrukertvistutvalget. Her er også er bruktbilen den absolutte hyppigste gjengangeren.

- Og det er vel neppe noen bombe at det dreier seg om bruktbil?

- I mengde er det bruktbilsakene som dominerer hos oss, slår direktør for Forbrukertvistuvalget, Åse Ulvin fast.

Hun jobber i disse dager med å få de siste tallene på plass for fjoråret, men så langt er det registrert rundt 22 klager som handlet om nybilkjøp, mens rund 250 saker dreier seg om bruktbil.

BRUKT: NAF slår fast at det som er mangel på én bil, ikke trenger å være det på en annen. Her er det kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen som tar en nøyere kikk på en eldre bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRUKT: NAF slår fast at det som er mangel på én bil, ikke trenger å være det på en annen. Her er det kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen som tar en nøyere kikk på en eldre bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Av sakene som havner i Forbrukertvistutvalget er det ikke spesielle merker som utmerker seg i ene eller andre retningen om vi ser på hele bilens levetid. Det klages jevnt over like mye på tyske prestisjemerker som på en presumptivt pålitelige japanere. Derfor er det ikke holdepunkter i dette materialet for å slå fast at noen er bilmerker er overrepresentert på klagestatistikken.

ANNONSE: Om det blir klage eller ikke, avhenger mye av hvordan bilen markedsføres, ifølge de rundt 270 klagene som ble behandlet i Forbrukertvistutvalget i 2013. FOTO: Colourbox.no
ANNONSE: Om det blir klage eller ikke, avhenger mye av hvordan bilen markedsføres, ifølge de rundt 270 klagene som ble behandlet i Forbrukertvistutvalget i 2013. FOTO: Colourbox.no

Det er heller ikke åpenbart at nyeste mulig bruktbil med lavest mulig kilometerstand garanterer for lite trøbbel i etterkant.

Alle er unike

Audun Bergerud er advokat og teknisk konsulent i NAF, og forklarer hvorfor.

Han forteller at det som i ett tilfelle er en mangel, ikke trenger å være det i annet.

- Slik sett er hver sak unik, sier Bergerud

Oppgitt alder, kilometer på bilen, hva som loves, er elementer som spiller inn.Han presiserer også at det er forskjell på kjøp og salg mellom private og fra forhandler. Hos sistnevnte er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, mens kjøpsloven regulerer forhold mellom private.

- Men om folk overdriver på ekstrautstyrslista i annonsen og lover gull og grønne skoger, og det i etterkant viser seg å være noen helt annet, kan det gjerne være et godt utgangspunkt for en klage.

Typiske saker

Vi plukket ut 10 eksempler fra Forbrukertvistutvalgets avgjørelser der klageren har fått medhold. De kan være et bilde på hvilke saker det nytter å klage på.

I tillegg har vi plukket ut fem saker som kan slå begge veier, og fem saker som det typisk er bortkastet tid å klage på.

Klagde og fikk medhold

TVIST: - Ja, men jeg solgte den som ""selges som den er"". FOTO: Russ Witherington
TVIST: - Ja, men jeg solgte den som ""selges som den er"". FOTO: Russ Witherington

1. Feil kilometerstand

Klage på feil kilometerstand på 1995-modell Mercedes Benz E220. Det ble dokumentert at bilen hadde gått minst dobbelt så langt som opplyst i kontrakten. Dette utgjorde en mangel ved bilen. Medhold i krav om heving.

Klage på feil kilometerstand, samt ubetalt årsavgift og omregistreringsavgift på 2003-modell Mazda 323. Utvalget fant at det forelå kjøpsrettslig mangel som kvalifiserte til heving. Medhold.

2. Årsavgift

Kjøp av en Opel Vectra 2000-modell mellom private parter. Tvist om betaling av årsavgift. Krav om erstatning. Medhold. Forbrukertvistloven § 9.

3. Rust

Kort tid etter kjøp av en bruktbil ble det konstatert omfattende rustskader, blant annet i bærende konstruksjoner. Utvalget fant at dette utgjorde en kjøpsrettslig mangel, og ga klageren medhold i hans krav om heving og erstatning.

4. Defekt 4x4

Kjøp av en Land Rover Freelander 1999-modell mellom private parter. Klage på manglende firehjulsdrift grunnet defekt fordelingsgirkasse. Krav om heving. Medhold

5. Defekt girkasse

Klageren oppdaget at girkassen var defekt få dager etter kjøp av bruktbil fra forhandler. Utvalget fant at dette var upåregnelig, og ga klageren medhold i sitt hevingskrav.

6. Defekt motor

Kjøp av en BMW X3 2007-modell mellom private parter. Klage på sot i motoren med påfølgende defekt motortopp. Krav om heving og erstatning. Medhold.

7. Tidligere kollisjonsskade

PENT BRUKT: ""Flott bil selges, nesten ikke rust"". FOTO: HM Arkiv
PENT BRUKT: ""Flott bil selges, nesten ikke rust"". FOTO: HM Arkiv

Kjøp av en Nissan King Cab Navara 2,5 D Pickup 2006-modell mellom private parter. Klage på tidligere kollisjonsskade. Krav om heving. Medhold.

8. Registerreim

Saken handlet om kjøp av en 2003-modell Suzuki XL7 Grand Vitara fra privat selger. Klagreren reklamerte fordi registerreima havarerte fem dager etter kjøpet. Utvalget viste til framlagt dokumentasjon om at en del til registerreima skulle ha blitt skiftet, uten at dette ble gjort. Klageren fikk medhold i krav om heving.

9. Over streken i annonsen

Klage på BMW som ikke kunne omregistreres til M5, som opplyst i annonsen. Utvalget fant at det utgjorde en mangel. Medhold i krav om heving av kjøp.

10. Feil med elektronikken

«Selges som den er»

Et slikt forbehold begrenser kjøperens rettigheter og selgerens ansvar. Selv om det krysses av for at bilen selges med et slikt forbehold, er selger likevel ansvarlig dersom han har tilbakeholdt eller gitt feil opplysninger, eller hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med.

Kilde: Forbrukerrådet

Kjøp av en Mercedes-Benz C180 2002-modell mellom private parter. Klage på flere forhold, blant annet feil med det elektroniske systemet. Krav om heving. Medhold.

Dette nytter - delvis medhold

1. Manglende vinterdekk

Kjøp av en Saab 9-3 1998-modell mellom private parter. Klage på manglende levering av vinterdekk. Krav om erstatning. Delvis medhold. Forbrukertvistloven § 9.

2. «Selges som den er»-tilfeller

Klageren kjøpte en brukt Toyota Corolla 1995 modell av innklagde. Bilen var annonsert som 100 prosent rustfri. En uke etter kjøpet oppdaget klageren rust i bærende konstruksjoner, og fikk et pristilbud på utbedringskostnadene. Klageren krevde prinsipalt prisavslag og subsidært erstatning. Innklagde viste til at bilen var solgt "som den er", og hevdet hun ikke var klar over rusten. Utvalget anså at bilen var mangelfull, og ga klageren medhold i sitt krav om prisavslag.

3. Mangler i etterkant

Klageren kjøpte en bruktbil av innklagde. Hun gjorde rett etter kjøpet gjeldende flere mangler, og krevde prinsipalt heving og erstatning, subsidiært erstatning. Innklagde avviste ansvar, for det meste, og hevdet at det i det vesentligste var snakk om slitasje. Klageren fikk delvis medhold.

4. Motorhavari på gjennomsnittlig gammel bil

Kjøp av en Audi A4 1,8 TQ S-line 2004-modell. Klage på motorhavari og karosseriskader. Krav om prisavslag og erstatning. Delvis medhold.

5. Defekt klimaanlegg

Kjøp av en Volkswagen Golf 2,0 FSi 2005-modell. Klage på defekt klimaanlegg. Krav om erstatning. Delvis medhold.

Sjekkliste for et sikkert bilkjøp

* Ikke kjøp bil usett, og prøvekjør den før du undertegner kontrakten.

* Bruk alltid skriftlig kontrakt. Det rydder opp i de fleste konflikter.

* Undersøk bilen nøye. Bruk tilstandsrapporten vår. Hvis du ikke er bilkyndig, eller kjenner noen som er det, anbefaler vi at du får et verksted til å ta en titt.

* Undersøk bilens km-stand og årsmodell. Få det med i kontrakten.

* Undersøk om bilens servicehefte er komplett og utfylt.

* Undersøk om bilen har hatt skade. En bil utsatt for skade kan ha skjulte feil som er vanskelig å få øye på. Selger du en bil, bør du opplyse om bilen er skadet.

* Sjekk at bilen er EU-godkjent. Husk likevel at EU-godkjennelsen er en minimumsstandard, og ingen garanti for en feilfri bil.

* Undersøk om det er heftelser på bilen. Heftelser følger bilen, ikke eieren.

* Sjekk hvem som er bilens rette eier, og om alle nøklene følger med.

* Sjekk om det følger garanti med bilen.

Kilde: Forbrukerrådet

Klager som ikke nådde gjennom

1. Defekt turbo

Saken gjaldt kjøp av en 2006-modell Mitsubishi Grandis, solgt "som den er" fra privat selger. Klageren reklamerte på grunn av defekt turbo kort tid etter kjøpet. Utvalget fant det ikke sannsynliggjort at årsaken til turbohavariet kunne førest tilbake til kjøpstida. Ikke medhold.

2. Slitedeler som må byttes

Klage på flere feil på 2001-modell Skoda Octavia. Utvalget fant de påklagde feil knyttet seg til typiske slitedeler og ikke utgjorde kjøpsrettslige mangler. Ikke medhold.

3. For sent ute

Saken gjaldt kjøp av en 2002-modell Mini Cooper fra privat selger. Klageren reklamerte som følge av store reparasjonsbehov og tidligere kollisjonsskade. Utvalget kom til at klageren hadde reklamert for seint. Ikke medhold.

4. Defekte småting

Kjøp av en BMW 520D 2008-modell mellom private parter. Klage på defekt hengerfeste og spylevæskepumpe. Krav om erstatning. Ikke medhold.

5. Litt rust og defekte bremser

Kjøp av en Toyota Avensis 1,8 1999-modell mellom private parter. Klage på understellsrust og defekte bremser. Krav om heving. Ikke medhold.

LES OGSÅ:

Gode kjøp - enkelt og greit

Derfor lønner det seg med nyere bruktbil

Her er de beste 4x4-kjøpene

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også