Undersøkelse av driftssikkerhet
De beste og verste bilene siden 1997
Er bilen din på lista?
Det britiske garantiselskapet Warranty Direct fyller 15 år, og i den anledning har de utarbeidet en liste over de mest og minst holdbare bilene gjennom disse årene.
I likhet med i årets kåring, er det Honda og Toyota som gjør det best. Disse merkene har begge to modeller med på listen over de ti beste fra perioden 1997 til 2012. Men det er en av Mitsubishis modeller som stikker av med totalseieren - nemlig forrige generasjon Lancer, som var på markedet fra 2005 til 2008.
Totalt sett er det småbiler som ser ut til å være de mest holdbare. Det har sannsynligvis noe å gjøre med det faktum at dette tradisjonelt sett har vært enklere biler med godt utprøvd teknologi. Fem av de ti øverste plassene innehas av biler som er mindre enn den såkalte Golf-klassen.
Tallmaterialet i undersøkelsen kommer fra Warranty Directs garantiordninger. Dette er en ekstra garanti som bilkjøperne kan investere i etter at fabrikksgarantien har utløpt, og på den måten sikre seg mot uforutsette verkstedregninger.
Dyre biler på bunnen
I den andre enden av skalaen finner vi stort sett dyrere biler. Flere av disse har allerede et dårlig kvalitetsrykte, men det er ikke bare det som er grunnen til at de befinner seg nederst på lista.
Den såkalte Reliability Index Ratingen som bilene rangeres etter tar også hensyn til prisen på reparasjonene. På luksus- og sportsbiler er det både flere og dyrere ting som kan bli ødelagt enn på de mer folkelige modellene.
Administrerende direktør for Warranty Direct, Duncan McClure Fisher, påpeker også dette i en pressemelding.
- I løpet av disse årene har det kommet mye ny teknologi i bilene, og de er nå mer komplekse enn noensinne. Mange av disse nyskapningene har viktige egenskaper, som å forbedre sikkerheten, men det betyr også at det er flere potensielle feilkilder, sier han.
Porsche 911 og Mercedes-Benz SL er blant de "beste" på bunnen med tanke på antall feil, men de kommer likevel dårlig ut på grunn av høye reparasjonskostnader. Selv om prisnivået i England ikke er direkte sammenlignbart med det vi finner her til lands, er det likevel slik at også her er de dyreste bilen også de mest kostbare å reparere.
Helt på bunnen av lista finner vi to tyske muskelbiler. Audi RS6 og BMW M5 av forrige generasjon sliter begge med mye feil, og har samtidig dyre reparasjoner.
Det gjør at de får en Reliability Index Rating på henholdsvis 1282 og 717. Til sammenligning har Mitsubishi Lancer en rating på 6.
Det skal imidlertid nevnes at sannsynligheten for at en Audi RS6 og en BMW M5 blir kjørt både mer og hardere enn en Mitsubishi Lancer også kan påvirke statistikken i de førstnevnte bilenes disfavør.
Bilene mest færrest feil
1. Mitsubishi Lancer (05-08)
2. Opel Agila (00-08)
3. Suzuki Alto (97-06)
4. Toyota Aygo (05-)
5. Honda HR-V (98-06)
5. Volvo S40 (96-04)
7. Mazda MX-5 (05-)
8. Mercedes E-klasse (06-)
8. Toyota Yaris (99-03)
10. Honda Jazz (01-08)
Bilene med flest feil
1. Audi RS6 (02-11)
2. BMW M5 (04-11)
3. Mercedes SL (02-)
4. Mercedes Vito (96-04)
5. Mercedes CL (00-07)
6. Audi Allroad (00-05)
7. Bentley Continental GT (03-)
8. Porsche 911 (996) (01-06)
9. Ranger Rover (02-)
10. Citroen XM (94-00)
Les også:
Denne tabben kan koste deg over 100.000 kroner
Nå kan du få billig luksus-SUV
Ti spørsmål du bør stille når du kjøper bruktbil
Denne saken ble første gang publisert 21/11 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.