Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015
Her får du rimelig firehjulsdrift
Men det merkes også at Suzuki Vitara har relativt lav pris.
Det er ikke ofte at ordet «ujålete» passer bedre på en bil.
Visst er setene til vår Suzuki Vitara 1,6 DDiS med totalpris 353.900 kroner (uten leveringskostnader) pyntet med det Suzuki kaller delskinn, og visst har den betjeningstaster for masse moderne utstyr.
Men skinnet er i virkeligheten ganske tynn skai, og utstyrsknappene er felt inn i et dashbord uten polstring. Legg til en dieselmotorlyd som er ganske ufiltrert, så får du en bil som i første omgang ikke virker veldig påkostet.
Men vi finner også sider ved bilen som det er veldig lett å sette pris på. For eksempel er den i sitt ess da kong Vinter kaster sitt siste ragnarok over Oslo og biler står fast overalt.
Vitara skal konkurrere mot en rekke kompakte SUV-er og crossovere der Mitsubishi ASX, Citroën C4 Aircross, Peugeot 4008 og Nissan Qashqai er blant de mange alternativene.
Dessuten får du enkelte større familie-SUV-er med lavere utstyrsgrad til omtrent samme pris som en Vitara. Et eksempel her er Toyota RAV4 med tolitersdiesel.
Vi tror dessuten at den nye Mazda CX-3 kan bli en storselger blant de kompakte firehjulstrekkerne med ekstra høy bakkeklaring. Den skal koste ca. 330.000 kroner med full utstyrspakke og automatgir (Vitara med diesel har manuelt gir, automat fås med bensinmotor).
Kjøreegenskaper: 4
Trolig er bilens evne til å ta seg fram under tøffe forhold noe av det viktigste for dem som har Suzuki Vitara på lista over aktuelle kandidater. Denne evnen er – som for biler flest med firehjulsdrift og litt ekstra bakkeklaring – utmerket.
TEKNISKE DATA Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech
- Motor, cm³: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 120/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750
- Egenvekt, kg: 1370
- Tilhengervekt, kg: 1500/600
- Lengde/bredde/høyde, cm: 418/178/161
- Bagasjerom, liter: 375
- Standard dekkdimensjon: 215/60 R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
- CO2-utslipp, g/km: 111
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,4
- Toppfart, km/t: 180
- Pris fra, kr: 324 900
- Pris testbil, kr: 353 900
Med et kompakt ytre (den er kortere og smalere enn en VW Golf) og kort svingdiameter er Vitara dessuten lett å håndtere.
Firehjulsdriftssystemet er av den typen som kobler inn bakhjulene hvis forhjulene begynner å spinne. Ved kjøring i moderat fart på løs snø skjer dette raskt – vi følte ikke noe behov for å bruke verken «lock»-muligheten som gir konstant firehjulsdrift i lav hastighet, eller modusinnstillingen for snø. Autoinnstillingen ordnet fint opp uten innblanding.
I landeveisfart kjenner vi langt mindre til firehjulsdriften, selv når vi kjører på snø. Da er kjørekarakteren i hovedsak som i en forhjulsdrevet bil. Vitara understyrer om man gir på litt i en sving, og hekken viser få tegn til aktiv 4x4-oppførsel.
Antiskrenselektronikken er brå når den griper inn, og det gjør den relativt tidlig. Suzuki har åpenbart lagt tydelig vekt på trygge egenskaper.
Motor: 3
Motoren er sterk i de turtallsområdene den yter sitt beste. Den framstår imidlertid som mindre harmonisk enn flere andre ferske dieselområder med 1,5-1,6 liter sylindervolum.
Én grunn til det er et i overkant påtrengende lydbilde. Motoren høres mer ut som en gammel-diesel enn mange andre dieselmotorer gjør i dag. Det virker som om støyisoleringen er av det enkle slaget, selv om desibelmåleren vår ikke viser tall som er kritiske for biltypen.
Også kraftutviklingen har litt mye av den gamle dieselskolen over seg. Flere ferske dieselmotorer med lignende tall for effekt og dreiemoment har jevnere kraftutvikling enn Suzukis motor med 120 hk og hele 320 Nm. Ved ca. 1700 o/min er det et tydelig skille i kraftleveransen.
Den manuelle girkassen med seks trinn har høy utveksling på de girtrinnene man typisk bruker ved landeveiskjøring. Girskiftanviseren er ofte overoptimistisk når den vil ha deg til å gire opp.
Sammen gjør støybilde, kraftmangel på lavt turtall og høy girutveksling at vi skifter gir temmelig ofte under vår testkjøring med Vitara. Det er ikke like avslappet som de oppgitte krafttallene burde tilsi.
Ytelser: 5
Maksimalytelsene i våre akselerasjonsmålinger er det derimot lite å si på. De viser at motoren er i god form når den får jobbe i turtallsområdene den virkelig trives i.
TESTDATA Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
- 60-100 km/t, 4. gir: 7,2
- 60-100 km/t, 5. gir: 11,8
- 80-120 km/t, 3. gir: 8,5
- 80-120 km/t, 4. gir: 9,6
- 80-120 km/t, 5. gir: 10,7
- 80-120 km/t, 6. gir: 13,7
- Støy tomgang, dBA: 47,9
- Støy 50 km/t, dBA: 63,8
- Støy 80 km/t, dBA: 67,6
- Støy 100 km/t, dBA: 70,3
- Testforbruk, l/mil: 0,53
Med 6,2 sekunder som bestenotering for 60-100 km/t og 8,5 sekunder for 80-120 km/t er Vitara 1,6 DDiS den raskeste SUV-en vi har testet med dieselmotor med fra 110 til 130 hk. Hakk i hæl følger Nissan Qashqai med 1,6-liters dieselmotor med 130 hk.
I sjettegiret er det fint lite kraft å hente før man er i nær motorveisfart, men typisk for motorkarakteren har motoren deretter tilstrekkelig med krefter.
Eksteriør: 4
Det er mer klassisk SUV over grunnformen til Suzuki Vitara enn for flere av konkurrentene. Både selve fronten og frontruta er brattere, og kupeens ytre former er noe mer kantete.
Fronten kan virke en tanke inspirert av Range Rover Evoque, mens det er mer dusinvare over bakparten. Alt i alt har den et utseende som vi tror få vil hate, og omtrent like få virkelig vil elske.
Interiør: 4
Med tanke på de kompakte ytre målene har Suzuki Vitara god plass i kupeen. Beinplassen i baksetet er nærmest sjenerøs ut fra at bilen kun er 418 cm lang, og takhøyden er også god. Undertegnede er 187 cm og har bra plass i baksetet bak et forsete stilt inn etter min høyde.
Bagasjerommet, som oppgis til å romme 375 liter, er ikke av de lengste. Derimot har det god høyde når man setter bagasjeromsgulvet i den nedre av to mulige posisjoner.
Plassen klager vi altså ikke på i det hele tatt. Den gjør at Vitara sikrer seg en bra interiørkarakter.
Men som vi har vært inne på, oppleves Vitara som overraskende rustikk i materialvalg i kupeen til å være en splitter ny 2015-modell. Testbilen koster 353.900 kroner, men gir lavere kvalitetsfølelse innvendig enn småbiler som er mye rimeligere (eksempelvis Opel Corsa).
Komfort: 3
Flere sider ved komfortopplevelsen i Vitara ligger mot den enklere enden av skalaen. Motorlyden er for ufiltrert så fort motoren får litt turtall, og når støymåleren viser over 70 desibel i 100 km/t med myke, støysvake vinterdekk, lover det ikke helt godt for støynivået med sommerdekk.
Inntrykket av fjæringen er splittet. Ofte er dagens biler satt opp slik at de kjennes stramme i lav fart, men blir passe myke når det går fortere.
Vitara er annerledes. Den kjennes myk og komfortabel over de fleste typer ujevnheter i moderat fart, mens man kjenner mer av krappe ujevnheter i høyere fart. På testrutas mest ujevne parti kjennes det som om fjæring og demping er overarbeidet, og roen i bilen taper seg.
Seter og sittestilling er bra. Lang sittepute blir anført som positivt av testeamets mest langbeinte.
Sikkerhet: 4
Suzuki Vitara er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. I slike tilfeller pleier vi å sette vår standardkarakter 4 for sikkerhet.
Den beslektede Suzuki SX4 S-Cross fikk fem av fem stjerner da den ble testet av EuroNCAP, men man kan ikke automatisk trekke resultater fra en bil over til en annen, uansett hvor mye de deler av oppbygning og teknikk.
Adaptiv radarstyrt cruisekontroll (følger farta til bilen foran) er inkludert ekstrasnadder som både har komfort- og sikkerhetsfunksjon. Ellers er sikkerhetspakken på normalt nivå for biltype og prisnivå.
Pris/utstyr: 5
Dette er normalt en sterk Suzuki-disiplin, selv om vi synes at importøren av og til roper vel høyt i sine annonser om alt man får med for det som skal være en ekstra lav sum.
Om man sjekker utstyrslista for testbilen trinn for trinn, er det lite man vil savne selv om man er kravstor. Ting som navianlegg og speiling av mobilen på infoskjermen er på plass, sammen med mye annet – inkludert de tidligere nevnte delskinn/alcantara-setene og den adaptive cruisekontrollen.
LED-hovedlys er også på plass. Det har fram til nå ikke vært normalt i typiske folkebiler.
Forbruk: 5
Suzuki Vitara med dieselmotor har et oppgitt forbruk på 0,42 l/mil. Oppgitte forbrukstall er imidlertid ikke til å stole særlig mye på, og vi får 0,53 l/mil når vi kjører bilen gjennom vår faste testrunde på 20 mil.
Tross en prosentvis overskridelse av oppgitt forbruk på 26 prosent, er 0,53 l/mil faktisk et resultat nær toppsjiktet for en firehjulsdrevet kompakt-SUV med motor på denne størrelsen.
Også under småkjøring utenom testrunden vår holder forbruket seg relativt lavt.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Suzuki Vitara med 1,6-liters dieselmotor er en bil som i testsammenheng gjør det godt etter mange objektive mål:
Den har god plassutnyttelse, bruker relativt lite drivstoff, er rask når motoren får jobbe i turtallsområdene den trives best i, har godt med utstyr og en firehjulsdrift som gir utmerket framkommelighet.
Men samtidig er den mer rustikk enn nybiler flest i 2015 – for ting som motorstøy og materialbruk innvendig er den enklere enn en prislapp på over 350.000 kroner burde tilsi.
Det gjør Vitara 1,6 DDiS til en bil egnet for dem som verdsetter praktiske egenskaper, men ikke bryr seg like mye om pynt og påkostet følelse.