Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4
Nå har den fått enda bedre plass
God plass og firehjulsdrift til en fornuftig penge sørger for toppkarakter.
TEKNISKE DATA, Skoda Superb 1,4 TSI 4x4
Motor, cm³: 1359
Effekt, hk ved o/min: 150/5000-6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500-3500
Egenvekt, kg: 1527
Tilhengervekt, kg: 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 486/186/147
Bagasjerom, liter: 660–1950
Standard dekkdimensjon: 235/45-18
Forbruk, EU-miks l/mil: 0,57
CO₂-utslipp, g/km: 133
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,1
Toppfart, km/t: 213
Pris fra, kr: 389 000
Pris testbil, kr: 452 000
I oktober lanserte Skoda en helt ny Superb-modell, med basis i VW-konsernets modulære plattform og dermed mange fellestrekk med VW Passat som kom på markedet for et år siden.
Superb tilbys i et bredt prisspekter. Motorene går fra 120 hk til solide 280 hk. Skoda Superb har virkelig beholdt sin posisjon som «mye bil for pengene».
Den rimeligste stasjonsvognsutgaven starter rett over 300.000 kroner, mens du finner bedre utstyrte og motoriserte versjoner i området mellom 350–400.000 kroner. Da får du en 4,86 meter lang stasjonsvogn, med et hav av plass både i baksetet og i bagasjerommet.
Vår testbil er en av de mest spennende utgavene av nye Superb stasjonsvogn. Her har du en liten 1,4-liters bensinturbomotor som yter respektable 150 hk. Den leveres med firehjulsdrift, manuelt gir og koster fra snaut 400.000 kroner.
Kjøreegenskaper: 5
Den nye Superb føles som en storbil. Tung, solid og sikker på veien. Likevel er kjørefølelsen lett – med god oversikt forover. Først når du kikker i speilet, ser du hvor stor bilen egentlig er.
De grunnleggende veiegenskapene kjennes ganske like mellom de for- og den firehjulsdrevne Superb-variantene. Her er det lagt vekt på forutsigbare veiegenskaper, men enn sportslig kjørefølelse.
På glatt føre har 4x4-versjonen bedre fremkommelighet, og er litt livligere i svingkjøring. Spesielt ut av svingene har du bedre skyv, og kan få hekken ut i en liten sladd om du liker den slags.
Motor: 5
TESTDATA, Skoda Superb 1,4 TSI 4x4
0–100 km/t, sek: 10,4
60–100 km/t, 3. gir: 6,1
60–100 km/t, 4. gir: 8,0
80–120 km/t, 3. gir: 7,1
80–120 km/t, 4. gir: 8,9
80–120 km/t, 5. gir: 11,7
Støy tomgang, dBA: 38,7
Støy 50 km/t, dBA: 61,3
Støy 80 km/t, dBA: 66,2
Støy 100 km/t, dBA: 68,4
Testforbruk, l/mil: 0,66
Med omtrent samme pris, blir det et spørsmål om du skal velge Superb med 150 hk diesel- eller 150 hk bensinmotor.
Små bensinmotorer i store biler har sjelden vært noen suksesskombinasjon. Men selv om Skoda Superb er stor, er den ikke så tung. 1450 kilo egenvekt er relativt beskjedent, og bensinutgaven er 100 kilo lettere enn diesel.
Det første du legger merke til når du kjører bensin i en biltype normalt forbundet med dieselmotor, er hvor stillegående den blir i hastigheter opp til 50–60 km/t, før vei- og vindstøy gjør sitt inntog.
Og bensinmotorens brede effektregister, med 150 hk fra 5000–6000 o/m og 250 Nm tilgjengelig mellom 1500–3500 o/m, gir en smidigere kjøreopplevelse med behov for færre girskift.
Større trekkraft ved fullastet bil eller kjøring med henger (1800 mot 2200 kg maksimal hengervekt) er det beste argumentet for å velge diesel fremfor bensin.
Ytelser: 5
Vår bil har bare gått drøyt 500 km når vi kjører akselerasjonstester. En godt innkjørt utgave vil etter alt å dømme være kvikkere, men det er likevel lite du savner i forhold til en tilsvarende dieselmotor.
3. gir sørger for god forbikjøringsakselerasjon og resultatene er helt på høyde med det vi oppnådde da vi testet den mindre og lettere Skoda Octavia stasjonsvogn 4x4 med 150 hk dieselmotor.
Litt overraskende kjennes ikke Skoda Superb 1,4 TSI 4x4 treg om du velger å la girspaken stå i fred heller. Trekkraften i 4. og 5. gir er tilstrekkelig, særlig fordi fabrikken har gitt den manuelle girkassen en utveksling som fungerer i normal trafikk.
Eksteriør: 5
Skoda Superb stasjonsvogn er 486 cm lang og 186 cm bred. Størrelsen i seg selv gir bilen en dose pondus.
Vi syntes forgjengerens veldig korte panser og ekstremt lange kupé så litt merkelig ut fra enkelte vinkler. Selv om den nye har ganske like proporsjoner, har designgrep gjort at den nye ikke framstår på den samme måten.
Fronten er kraftigere, hele bilen er bredere og den har en nettere overgang mellom tak og bakluke enn forgjengeren. I tråd med dagens bilmote er alle vinkler og linjer kvassere.
Interiør: 6
I en rekke bilmodeller har Skoda markert seg som svært dyktige til å skape masse innvendig plass i forhold til bilens størrelse. Det gjelder i høyeste grad også for Superb stasjonsvogn.
Aller best er beinplassen i baksetet. Den kan konkurrere med, og trolig slå, en hvilken som helst langversjon av en luksusbil. Det er åpenbart fint for en familie der alle er høye, men ikke minst er det bra for alle dem som skal ha plass til bakovervendte barneseter uten å måtte dunke sine egne knær i dashbordet.
Den forrige Superb hadde også overdådig beinplass i baksetet, men baksetet var temmelig smalt. Den nye har de ekstra centimeterne som gjør at det går bedre med tre personer i baksetet, selv om den ikke er fullt så bred som for eksempel Ford Mondeo.
Bagasjerommet følger opp. Det er langt (bare Mercedes E-klasse har lengre bagasjerom blant de store stasjonsvognene) og har imponerende høyde selv med reservedekk under gulvet. Rommet er derimot ikke særlig bredt.
Interiøret har kvalitetsfølelse på samme nivå som en Passat. Betjeningen, som er logisk og enkel i bruk, er så lik Passats at det ikke er verdt å lete etter forskjeller.
Komfort: 5
Vurdert mot andre store stasjonsvogner syntes vi den forrige utgaven av Skoda Superb kom til kort når det handlet om komfort. Særlig i de dyrere utgavene ble det litt for tydelig at den forrige Superb-generasjonen først og fremst skulle innfri fornuftskriterier.
Dette er det tydelig at Skoda har tatt tak i. Testbilen har adaptive dempere med tre trinn for fasthet. I komfort er den lett duvende, mens normalmodus passer til alt.
Som vanlig blir det en del dekkstøy med 19-tommers hjul, men støynivået er langt mer behagelig i bensinbilen ved by- og nærkjøring. Tomgangsstøy på 39 dBA mot 44,5 dBA i diesel, forteller en tydelig historie.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Skoda Superb. Bilen kom ut av testen med fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er normalen, og ikke unntaket, for en ny bil i denne bilklassen.
På mer detaljert nivå er resultatene for Superb på flere områder i praksis identiske med konsernbror VW Passat. Superb får 86 prosent for voksnes sikkerhet, 86 prosent for barns sikkerhet og 76 prosent for sikkerhetssystemer. Tallene for Passat er hhv. 85, 87 og 76 prosent.
Bare for fotgjengersikkerhet er det nevneverdige forskjeller, og her er Superb best (71 prosent mot 66 for Passat).
Pris/utstyr: 6
Med pris fra 389.000 kroner i Style utstyrsversjon, er det ikke lett å finne en så rommelig bil med firehjulstrekk i samme prisområde.
Vår testbil har topputstyrspakken Laurin & Klement til 452.000 kroner. Den mangler så å si ingenting, og du skal ikke velge til så mye fra utstyrsgraden under (Style) før L&K-pakken virker som et smartere valg.
Skodas familiemodeller og særlig de med 4x4-emblem på hekken, har holdt seg godt i pris de siste 4-5 årene. Det er grunn til å tro dette fortsatt vil gjelde for nye Superb.
Forbruk: 4
I følge EU-normen skal bilen bruke 0,57 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 133 g/CO2 per km.
I vår faste forbrukstest på 20 mil med variert landeveiskjøring, bruker bilen 0,66 l/mil. En merkbar overskridelse av normtallene, men totalt sett ikke ille for en stor bil med bensinmotor og 4WD.
Basert på erfaringene med 150 hk dieselmotor i lignende modeller, anslår vi at dieselen vil bruke ca. 0,1 l/mil mindre ved langkjøring og 0,2 l/mil mindre ved småkjøring.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Ekte storegenskaper til prisen av en mellomklassebil, med firehjulsdrift på toppen. Det er hva Skoda Superb 1,4 TSI 4x4 kan by på. Vi er positivt overrasket over hvordan den lille bensinmotoren klarer seg i daglig bruk. Det er sjelden man savner en sterkere dieselutgave under panseret.
Denne saken ble første gang publisert 27/12 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.