Test: Renault Zoe, 2014
Kan lades hjemme på et par timer
Renault Zoes fremste våpen er muligheten for rask lading hjemme.
Elbiler selger som hakka møkk i Norge. Rundt hver femte bil som er solgt i år, er en elbil.
Renault vil ha sin del av kaka. Zoe går inn i markedet som et mindre og rimeligere alternativ til Renault/Nissan-konsernets norgessuksess Nissan Leaf. Størrelsesmessig er Zoe en småbil - en rommelig småbil.
Men den er ikke en krympet Leaf. Tvert imot, sentrale deler er helt annerledes. Det viktigste handler om lading, som gjerne kan sies å være både et trumfkort og en akilleshæl for Zoe (mer om det i kapittelet for motor).
Prismessig er Zoes nærmeste konkurrent VW E-Up. BMW i3 er mindre, men atskillig dyrere. Andre elbiler vi har testet er Ford Focus Electric, trillingene Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn, allerede nevnte Nissan Leaf - og selvfølgelig Tesla Model S.
Kjøreegenskaper: 5
Eldrift er perfekt til nærkjøring. Under bykjøring forener Zoe det beste av småbilers hendighet med elbilenes stille og sømløse framdrift.
Skal du ha noe mer lettkjørt enn dette, må du finne deg en bil som kjører helt av seg selv.
Så fort du er blitt klar over hvor kort fronten faktisk er, er lukeparkering en veldig enkel øvelse.
Fjæringen er passe myk på bygater av ymse kvalitet. Veigrep oppleves som godt til alt det bilen er beregnet til å utføre - dette er en nærkjøringsbil.
Motor: 4
TEKNISKE DATA Renault Zoe
- Motor: El
- Batteri, kWh: 22
- Effekt, hk ved o/min: 88 (65 kW)
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 220
- Egenvekt, kg: 1503
- Tilhengervekt, kg: -
- Lengde/bredde/høyde, cm: 408/173/156
- Bagasjerom, liter: 338/1225
- Standard dekkdimensjon: 195/55 R16
- Rekkevidde, NEDC, km: 210
- Rekkevidde, generell, km: Vinter: 100, sommer: 150
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,5
- Toppfart, km/t: 135
- Pris fra, kr: 191 980
- Pris testbil, kr: 211 980
220 Nm dreiemoment melder seg straks foten berører gasspedalen. Det er en betydelig faktor i bildet av lettkjørthet som Zoe tegner, og det bidrar til at bilen i praksis er kjapp ut av lyskryssene. Ofte er du ute av krysset mens fossilgjengen fortsatt baler med girspak og clutch.
En svak elektrolyd er alt du hører fra motoren, men om du vil, kan du slå på en kunstig lyd som skapes opp til 30 km/t. Denne lyden er ikke pen, og vi slo den oftest av.
Som i mange andre elbiler har du en eco-innstilling som blant annet reduserer gassresponsen. Hensikten er å øke rekkevidden.
Ved rulling eller bremsing regenereres kraft. Bremsene kalkulerer bruken av motorbrems og hvor mye bremsene på hjulene skal brukes.
Batteripakken er på 22 kWh, som er mer enn i for eksempel VW E-Up med 18,7 kWh. Ladingen er annerledes enn i de andre kompakte elbilene. Mens normalen er at vekselstrømmen fra strømnettet må likerettes av en omformer før strømmen «entrer» en elbil, har Zoe omformer inne i bilen som likeretter strømmen til batteriene.
Det har fordeler og ulemper. Én fordel er at du mot et tillegg på 10.000 kroner ut over ladeboksen som følger med bilen (3,6 kW), kan få 11 kW lading hjemme - fullt batteri på et par timer, med andre ord. Det er ingen konkurrenter i nærheten av å kunne tilby.
På et mer overordnet plan er det en fordel at hurtigladestasjoner uten omformer er betydelig billigere enn med omformer. Det kan hende at de som skal betale for hurtigladere, kan komme til å merke seg det.
Ulempen er at lading av Zoe krever det som heter TN-nett (terra neutral). Det er det slett ikke alle i Norge som har - flertallet har IT-nett. (Spesielt interesserte kan lese mer om dette hos SNL.no.)
Nettopp dette er nok hovedgrunnen til at Renault selger Zoe med veggboks - som de andre gjerne tar rundt 10.000 kroner for. Til boksen, både i versjonen med 3,6 og 11 kW, kan man få en omformer som omgår det Zoe ikke liker ved IT-nett.
TESTDATA Renault Zoe
- 0-100 km/t, sek.: 13,0
- 60-100 km/t: 8,0
- Støy 50 km/t, dBA: 61,6
- Støy 80 km/t, dBA: 66,0
- Støy 100 km/t, dBA: 69,4
- Testforbruk, kWh/100 km: 15,1
- Testrekkevidde, km: 146
det er likevel ikke sikkert at man, på folkelig språk, har nok strøm hjemme til at hurtig hjemmelading er mulig.
Grovt sagt, med mange unntak, kan en si at om elanlegget er nytt, er det sannsynlig at 11 kW lading er mulig, men at det neppe er mulig med et eldre anlegg.
Som standard følger det med en kabel med type 2-støpsel i begge ender. Kabel med vanlig veggstøpsel (schuko) koster 5900 kroner ekstra. Men også den krever TN-nett. Det er med andre ord ikke sikkert at Zoe kan lades om du kjører på besøk til en kamerat, selv med ekstrakabel.
Alt i alt betyr dette at Zoe-lading kan passe perfekt for noen, men være ganske håpløst for andre.
Ytelser: 4
Det temmelig solide dreiemomentet sørger for at halvannet tonn tunge Zoe er kjapp å sette i gang. 0-60 km/t tar 5 sekunder.
Deretter går det atskillig saktere. 60-100 km/t tar 8 sekunder. Det er litt raskere enn Peugeot iOn, men klart tregere enn Nissan Leaf og den mye lettere VW E-Up (begge er nede på 6-tallet).
Vi velger ikke å trekke mye for at Zoe er litt tregere. At det er slutt på futten over ca. 70 km/t, synes vi ikke er et avgjørende minus for en nærkjøringsbil.
Eksteriør: 4
Renault Zoe hører til en biltype du neppe kjøper for å ta deg best mulig ut. Du kjøper den for å ta deg fra A til B på en smart måte.
På moderne småbilers vis er den kort (drøyt 4 meter), men ganske høy (156 cm). Det gir ikke et utpreget dynamisk utgangspunkt.
Vi liker imidlertid «pynten». Fronten har skarpt blikk. Bak ser lysene ut som små edelsteiner. Det skiller den fra hordene av Yariser & co.
Interiør: 5
Vi gir ikke høy interiørkarakter fordi Zoe virker spesielt påkostet. Her er materialene stort sett hentet fra budsjetthylla.
Men Zoe gruser VW E-Up og BMW i3 når det gjelder plass. Den er rommelig nok til alt det en slik bil normalt brukes til, som innkjøp, kjøring av barn til aktiviteter osv., uten at den føles beklemmende trang.
Bagasjerommet er oppgitt til 338 liter. Til sammenligning rommer E-Ups bagasjerom 250 liter.
Komfort: 4
For komforten er inntrykket litt blandet. Ved vanlig småkjøring bidrar lettkjørtheten, det lave støynivået og en passe myk fjæring til fin totalkomfort.
I høyere hastigheter blir det en hel del hjulstøy selv med testbilens mye vinterdekk. Over ujevnheter er det relativt mye lyd fra understellet. Da merker man at Zoe, om man ser bort fra eldriften, tross alt er en enkel og rimelig bil.
Varme i forsetene er ofret på rekkeviddens alter, men ellers har Zoe godt med komfortelektronikk. Blant annet kan du via en app på mobilen slå på klimaanlegget før du går ut i bilen.
I ecomodus slås effekten av klimaanlegget ned. Da kan det bli småhustrig i kupeen. Dette er imidlertid ikke uvanlig for de kompakte elbilene.
Sikkerhet: 5
Renault Zoe er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Hovedkarakteren ble fem av fem stjerner - som også er normalen for nye biler fra de store produsentene.
På mer detaljert nivå får Zoe 89 prosent for beskyttelse av voksne, 80 prosent for barn og 66 prosent for fotgjengere. Nivået for assistentsystemer vurderes til 85 prosent.
Alt er likevel ikke strålende. Beskyttelsen av overkroppen for en voksen ved kollisjon mot stolpe blir vurdert som svak, mens nakkeslengbeskyttelsen blir bedømt som marginal.
Pris/utstyr: 4
Renault Zoe koster fra 191.980 kroner uten leveringskostnader.
Vår testbil er av utstyrsgrad Intens (20.000 kroner ekstra sammenlignet med innstegsmodellen Life) og har en omfattende pakke av den typen elektronikk en finner i en moderne elbil:
Navigasjon med innlagte ladestasjoner, innholdsrike skjema over hvordan du kjører og hvor mye kraft du bruker, apper for e-post og Twitter er på plass.
Fra mobilen kan du blant annet sjekke batterinivå og starte klimaanlegget, som er ei energieffektiv varmepumpe. Den har ryggekamera og regnsensor og er nøkkelfri. Men som nevnt mangler setevarme.
For ytterligere 10.090 kroner kan du få hjemmeladeren med 11 kW.
Bruktpris har vært et usikkerhetsmoment ved så vel Renault-modeller som elbiler. Hvordan dette vil utvikle seg for Zoe, er vi usikre på. Blant annet vil framtidige elbilincentiver og takten i den tekniske utviklingen virke inn. Vi har blant annet sett at Mitsubishi i-MiEV og dens søsken har falt mye i pris etter at andre elbiler har kommet på markedet.
Zoe vil i likhet med andre elbiler ha lave energi- og serviceutgifter. Garantien er på fem år for bil og batteri. VW gir til sammenligning garanti i åtte år for batteripakken.
Forbruk: 5
Flere nye elbiler gjør at forbruksdelen av vår test nå må inneholde kriterier spesielt tilpasset elbiler. Blant disse er energiforbruk, batterikapasitet, ladetid og lademuligheter, og kanskje det viktigste: praktisk rekkevidde.
Her kan du lese hvordan vi tester.
Batteripakkens 22 kWh skal sørge for en rekkevidde etter NEDC-normen på 210 km. Det er hele 50 km mer enn VW E-Up, og også en tanke lengre enn Nissan Leaf. Men resultatene fra NEDC-normen er det svært vanskelig å gjenskape på virkelige veier.
Renault er smarte nok til også å oppgi det de kaller generell konstatert rekkevidde. Den har de satt til 100 km på vinteren og 150 km på sommeren.
I vår faste testrunde for elbiler får vi ifølge kjørecomputeren et forbruk på 15,1 kWh/100 km. Det er noe høyere enn for E-Up. Begge biler ble kjørt under temmelig like forhold, med lufttemperatur på ca. 7 grader.
Selv om Zoe får noe høyere testforbruk enn E-Up, gjør den relativt store batteripakken at Zoe har bedre rekkevidde. Stipulert rekkevidde under de rådende forholdene blir 146 km, mot E-Ups 114 km. Noen ganger kan Zoes drøye tre mil ekstra være forskjellen på å nå dit du skal uten problemer eller å få mentalt ødeleggende rekkeviddeangst.
Renault Zoe ble kjørt i testrunden på nytt i slutten av august 2014, med fint vær og temperaturer på 18-20 grader i testløypa. Resultatet blir et helt annet enn under vinterkjøring. Batterikapasiteten ved avsluttet testkjøring er 59 %, forbruket på 11,5 kWh/100 km og estimert rekkevidde på 191 kilometer.
En presis rekkeviddeindikator opplever vi som et viktig instrument i en elbil. Alt i alt virker indikatoren i Zoe å være tilstrekkelig presis til at man drar god nytte av den.
Ved hjemmelading med 3,6 kW veggboks ligger ladetida i øvre del av det Renault oppgir (seks til ni timer). Med ekstrakabelen med vanlig veggkontakt registrerer vi at det går enda tregere (krever TN-nett, se over).
Vi har prøvd semihurtig lading med 22 kW, og det gir en flott smak av det moderne elbillivet. På den tida det tar å handle og titte innom en butikk eller to, har du bortimot fullt batteri.
Hjemmelading med 11 kW har vi ikke prøvd, men vi har ingen grunn til å tvile på Renaults opplysninger om at batteriet da vil være 80 prosent fullt etter to timer.
Kravet om TN-nett ved lading kan innskrenke lademulighetene for Zoe, til dels på betraktelig vis. Det bør de som vurderer Zoe, tenke nøye på før de kjøper. Nye offentlige hurtigladere skal være klargjort for lading av Zoe.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
En moderne elbil er et førsteklasses redskap til frakt over kortere avstander. Sammenlignbare biler med forbrenningsmotor kan fort virke gammeldagse.
Med bedre rekkevidde og mer plass fortjener Renault Zoe en bedre totalkarakter enn bilen vi har sammenlignet den mest med, VW E-UP. Også muligheten for rask hjemmelading kan være et vesentlig pluss.
Men det er et stort men: Kravet om TN-nett kan for noen gjøre Zoe for vanskelig å få ladet. Zoe er ikke like godt egnet for alle.
Les også:
Er moderne elbiler brannfarlige?
Du hadde aldri gjettet at dette er en elbil
Denne saken ble første gang publisert 22/05 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.