Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus

Muligheten til å kjøre i kollektivfeltet er iOns største fortrinn.

ELBIL: Peugeot iOn endrer ikke stort på fordommene angående elbilers utseende.
ELBIL: Peugeot iOn endrer ikke stort på fordommene angående elbilers utseende. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

De siste årene har det vært mye snakk om elbiler. På nyhetstrykket kan det virke som om alle snart kjører rundt i biler drevet av elektrisitet eller hydrogen. Faktum er likevel at det er først nå elbilene som har plass til mer enn to personer kommer på markedet.

Trillingene Mitsubishi i-Miev, Citroën C-Zero og Peugeot iOn er først ut, og vi har kjørt sistnevnte gjennom en grundig test.

Kjøreegenskaper: 4

I bytrafikken, der iOn er ment å brukes, fungerer den glimrende. Den sklir lydløst fram, og er lett å manøvrere. Det er et av de viktigste punktene til en bybil, at den er lett å få rundt skarpe hjørner og inn i trange parkeringsluker.

Når farten blir høyere, begynner imidlertid bilen å slite en smule. Retningsstabiliteten er ikke like god som vi er blitt vant til de siste årene, men man føler seg likevel ikke utrygg på noe punkt.

Sportslighet er også noe du bare kan glemme. Bilen krenger urovekkende mye hvis du prøver å forsere svinger i noe annet tempo enn det som kan kalles bedagelig.

KRENGER: Hvis du prøver deg på entusiastisk svingkjøring, tar det ikke lang tid før du merker at iOn mistrives.
KRENGER: Hvis du prøver deg på entusiastisk svingkjøring, tar det ikke lang tid før du merker at iOn mistrives. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data: Peugeot iOn

MOTOR, CM3: 0

EFFEKT, HK VED O/MIN: 64

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180

EGENVEKT, KG: 1195

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 347/147/160

BAGASJEROM, LITER: 227

STANDARD DEKKDIMENSJON: 145/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0

CO2-UTSLIPP, G/KM: 0

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 15,9

TOPPFART, KM/T: 130

PRIS FRA, KR: 239 900

PRIS TESTBIL, KR: 239 900

En av fordelene med eldrift er at man har fullt dreiemoment tilgjengelig fra start, og det gir deg et godt skyv ut av lyskryssene.

Motoren er, som i andre elbiler, koblet til en trinnløs girkasse. Det krever litt tilvenning å kjøre bilen jevnt og økonomisk, men hvis du har en økonomisk kjørestil fra før, kan dette lett overføres til iOn.

Peugeot iOn har en oppgitt rekkevidde på 150 kilometer. I vår spesielle el-testrunde, regnet vi oss frem til at dette ikke var langt unna sannheten. Vi klarte å få til en rekkevidde på 114 kilometer. Det fordrer imidlertid rolig kjøring og temperaturer på norsk sommernivå. På vinteren vil rekkevidden bli betydelig redusert.

Ytelser: 4

Mellomakselerasjonstallene viser at 60-100 km/t tar 8,4 sekunder, mens 80-120 km/t tar 12,7 sekunder. Disse tallene er på linje med småbiler som Volkswagen Polo Bluemotion og Kia Venga. Begge disse har dieselmotorer som yter rundt 75 hestekrefter.

Det er imidlertid ikke i disse fartsområdene iOn imponerer. Fra stillestående og opp til 60 km/t oppleves den som kvikk. Mye kvikkere enn sine dieseldrevne konkurrenter.

Eksteriør: 3

KVIKK AKSELERASJON: Fra stillestående er akselerasjonen absolutt brukbar.
KVIKK AKSELERASJON: Fra stillestående er akselerasjonen absolutt brukbar. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Til tross for at iOn nærmer seg normale biler på mange områder, ser den fortsatt ut som en elbil. I manges øyne vil det være negativt. Det nærmest ikke-eksisterende panseret og ett hjul i hvert hjørne gir den et spesielt utseende, men førstnevnte er samtidig med på å bedre oversikten fra førerplassen.

Testdata

60-100 KM/T, KICKDOWN: 8,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 12,7

STØY 50 KM/T, dBA: 62,3

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,6

BEREGNET REKKEVIDDE, KM: 114

Interiør: 4

Bak rattet kan lange personer slite med å finne rett sittestilling. Dette er mye på grunn av manglende rattjustering. Førermiljøet ellers er ryddig og enkelt, men materialkvaliteten er ikke den beste. Dette handler nok i stor grad om å holde prisen nede - spesielt i land som ikke har samme særavgifter som Norge. Baksetene er brukbare også for voksne personer. Beinplassen er på samme nivå som i småbiler som Ford Fiesta og Nissan Micra, og takhøyden er, takket være bilens høye karosseri, overraskende god.

Komfort: 4

iOn oppfattes i hovedsak som komfortabel i bytrafikken.

BILLIG INTERIØR: På innsiden virker iOn forholdsvis billig sammenlignet med en moderne småbil.
BILLIG INTERIØR: På innsiden virker iOn forholdsvis billig sammenlignet med en moderne småbil. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ting som trikkeskinner, asfaltskjøter og brostein forseres uten nevneverdig dramatikk - så lenge farten er under 60 km/t. I høyere hastigheter blir den stump over skarpe ujevnheter.

Støynivået følger det samme mønsteret. I lave hastigheter er det nærmest lydløst, men i motorveifart blir hjul- og vindstøy rimelig påtrengende. Hvis du gir full gass støyer også elmotoren en god del, men ved normal bruk er ikke dette spesielt sjenerende.

Sikkerhet: 3

Euro NCAP har overført krasjtesten av Mitsubishi i-Miev til Peugeot iOn, da strukturen er identisk.

Den gjør det ikke spesielt godt i disse testene. Sluttresultatet var fire stjerner, men det mest bekymringsverdige var at bilens grunnstruktur ble såpass skadet at Euro NCAP mente den ikke ville tåle en kollisjon i høyere hastighet (Testene blir gjennomført i 64 km/t).

Blant annet fikk beskyttelsen av både bryst, lår og føtter på føreren betegnelsen "marginal" i frontkollisjonen. I stolpe-krasjtesten ble beskyttelsen av brystet til føreren karakterisert som "dårlig". Dette er laveste klassifisering.

Bilen fikk imidlertid god score for barnesikkerhet, og både ESP og kollisjonsputer er standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

iOn koster 239 900 kroner. Det er en god del mer enn tilsvarende småbiler. Du kan faktisk få relativt spartansk utstyrte kompaktbiler til denne prisen.

Du betaler med andre ord en god del ekstra i innkjøp, men en full oppladning koster deg et sted mellom 20 og 30 kroner, mens den samme rekkevidden i en dieselbil med et forbruk på 0,5 l/mil vil koste deg rundt hundrelappen. Her sparer du fort noen tusenlapper i året i drivstoff.

LITE PLASS: 227 liter bagasjeplass er absolutt ikke mye. Du må også huske på å ta med deg ladekabelen.
LITE PLASS: 227 liter bagasjeplass er absolutt ikke mye. Du må også huske på å ta med deg ladekabelen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Hvis du bor et sted hvor du er nødt til å kjøre gjennom en bomring hver dag, vil besparelsen bli enda større. Tar vi med gratis parkering og mangelen på årsavgift i bildet, er ikke forskjellen i kroner og øre den største.

SEKS TIMER: En fullading av batteriene tar seks timer hvis de er tomme.
SEKS TIMER: En fullading av batteriene tar seks timer hvis de er tomme. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Annenhåndsprisen på en bil som dette er umulig å spå. Avhengig av hvilke incentiver som fjernes etter hvert (for det vil de utvilsomt), kan det slå ut begge veier. Likevel er dette en teknologi som stadig utvikler seg. Derfor er faren for at denne bilen virker fryktelig gammeldags og dermed vanskelig å selge om fem år, definitivt tilstede.

Miljø: 6

Det er en elbil. Det bør vel egentlig si sitt om denne karakteren. Man kan diskutere om strømmen den bruker er miljøvennlig eller ei, men faktum er at den uansett er bedre for miljøet enn en hvilken som helst bensin- eller dieseldreven bil.

Konklusjon: 4

iOn fungerer absolutt, men du må være klar over hva du går til. Det største ankepunktet er fortsatt rekkevidden. Den gjør at uforutsette turer fort kan bli en utfordring. Dette er også grunnen til at iOn aldri vil fungere som eneste bil.

Har du derimot lange strekk med kollektivfelt mellom hjemmet og jobb, er det ingen tvil om at iOn kan være en god løsning for å spare tid. Det viser også salgsstatistikken. Av 99 solgte biler i april, ble 42 registrert i Akershus.

Du får objektivt sett lite bil for pengene, men samtidig sparer du både månedlige utgifter og tid.

Les også:

Så mye koster miljøbilene

Derfor er juni dødsmåneden på veiene

Sjekk hvor mye bilen din har falt i verdi