Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Nye BMW X5 er en av de mest sportslige SUV-ene på landeveien. Men med vinterføre forsvinner sportsgenet.

Først publisert Sist oppdatert

Tredje generasjon av stor-SUV-en X5 er her, og BMW følger vant oppskrift. Der konkurrenter som Range Rover Sport og Mercedes ML har tilleggsutstyr som gir omfattende offroadtilpasninger, satser BMW i stedet på å gi SUV-en ganske sportslige veiegenskaper.

Slik sett kan en gjerne si at X5s nærmeste konkurrent er Porsche Cayenne.

Slik regelen oftest er for nye bilmodeller, har X5 vokst. Nå er den hele 488 cm lang. Det betyr for eksempel at det er mulig å få den som sjuseter.

Bilen vi har testet, er en svært godt utstyrt xDrive30d med 258 hk. I norgessammenheng er en versjon kalt xDrive25d trolig vel så aktuell. Den har tolitersdiesel og 218 hk, og vil koste rundt 120.000 kroner mindre enn treliteren.

Kjøreegenskaper: 4

Når det gjelder veiegenskaper, kan en dele omtalen av en slik stor SUV i to: En del om hvordan den er på bar asfalt, og en del om hvordan den oppfører seg når det er glatt.

Der det er bart, evner den store bilen å krype sammen og bli til en langsvingjager med formidabelt veigrep. Da føles den i SUV-sammenheng sportslig. Styringen (testbilen hadde tilleggsutstyr kalt aktiv styring) er for biltypen svært direkte.

På vinterføre legger størrelse og vekt ekstra sterke føringer for hvordan du bør kjøre. 2,2 høytbyggende tonn er ikke noe du ønsker å miste kontrollen over - det oppleves som om de store SUV-ene sklir ekstra godt i slike situasjoner.

KRAFTIG: Du vil neppe føle at det mangler krefter i en BMW X5 xDrive30d. 258 hk fra en treliters diesel er deilig. FOTO: Petter Handeland
KRAFTIG: Du vil neppe føle at det mangler krefter i en BMW X5 xDrive30d. 258 hk fra en treliters diesel er deilig. FOTO: Petter Handeland

Firehjulsdriften gir som alltid bilen en herlig evne til å ta seg fram. Men den kan også narre deg til å tro at veigrepet er bedre enn det er.

TEKNISKE DATA BMW X5 xDrive30d

  • Motor, cm³: 2993
  • Effekt, hk ved o/min: 258/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 560/1500-3000
  • Egenvekt, kg: 2150
  • Tilhengervekt, kg: 2700
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 488/193/176
  • Bagasjerom, liter: 650-1870
  • Standard dekkdimensjon: 255/55 R 18 109V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,62
  • CO2-utslipp, g/km: 162
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,9
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 913 200
  • Pris testbil, kr: 1 249 460

Tilbakemeldinger om glatt underlag er ikke de store SUV-enes styrke, snarere tvert imot. Det sitter, helt til det ikke sitter mer. Overgangsfasen som skal varsle deg om at du skal kjøre saktere, er kort i slike biler. Det bør man alltid ha in mente når man kjører stor SUV, særlig der friksjonen i underlaget er varierende.

X5 har ellers betydelig større svingdiameter enn konkurrenten Mercedes ML. X5 er ikke i sitt ess i trange parkeringshus.

Motor: 6

Det er ingenting å klage på når det gjelder kombinasjonen av motor og automatgir.

Trelitersdieselen med 258 hk og 560 Nm passer perfekt i X5. Den gir masse kraft fra lavt turtall, og det betyr avslappet kjøring.

Samtidig yter motoren godt også ved høyt turtall (for en dieselmotor). Det er fint de gangene du skal ta i litt ekstra.

Åttetrinnsautomaten til BMW har vi flere ganger tidligere beskrevet som den kanskje beste girkassa på markedet. Det gjelder også i X5 - den er tilsynelatende alltid i rett gir, og tikker ganske umerkelig opp og ned mellom girtrinnene.

Ytelser: 5

VEIMESTER: Mens SUV-er som Range Rover Sport og Mercedes ML kan fås med offroadprogram, handler valgmulighetene i BMW X5 om økt sportslighet på vei. På vinterglatt vei har du imidlertid lite igjen for denne ekstra sportsligheten. Da er det størrelse og vekt som legger klare føringer for hvordan du bør kjøre. FOTO: Petter Handeland
VEIMESTER: Mens SUV-er som Range Rover Sport og Mercedes ML kan fås med offroadprogram, handler valgmulighetene i BMW X5 om økt sportslighet på vei. På vinterglatt vei har du imidlertid lite igjen for denne ekstra sportsligheten. Da er det størrelse og vekt som legger klare føringer for hvordan du bør kjøre. FOTO: Petter Handeland

Den store motoren har som nevnt mye å dra på, og X5 skal i tillegg dytte unna mye luft. Likevel er det ingen grunn til å klage på ytelsene.

TESTDATA BMW X5 xDrive30d

  • 0-100 km/t, sek.: 7,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,7
  • 80-120 km/t, 7. gir: 9,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,0
  • Støy tomgang, dBA: 46,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,85

Forbikjøringsakselerasjonen fra 60-100 km/t tar kun 4,4 sekunder, og da er det ikke så fryktelig mange biler på norske veier som greier å henge på. I dette intervallet er den faktisk like rask som Range Rover Sport med 292 hk og 620 Nm, selv om den engelske bilen altså har et betydelig overtak i tørre effekttall.

Vi måler 0-100 km/t til 7,9 sekunder. Det er ett sekund tregere enn oppgitt fra fabrikken.

Eksteriør: 4

Om en bil ser bra ut eller ikke, er definitivt smak og behag. Dette er ikke en delkarakter som teller mye når totalkarakteren skal settes.

BMW X5 synes definitivt i trafikkbildet. Men i våre øyne er det først og fremst størrelsen, og ikke et spesielt pent eller spennende utseende, som sørger for det.

Vi testet bilen samtidig med Range Rover Sport, og det er ingen tvil om hvilken av dem som trekker flest blikk. Det er ikke BMW-en. Den hvite testbilen virker fra noen vinkler, særlig bakfra, nesten litt steril.

Interiør: 4

Interiøret har klare likhetstrekk med det du finner i andre nye BMW-er, og aller mest med 5-serie.

MODERNE: Førermiljøet i BMW X5 har klare likhetstrekk til det du finner i 5-serie. FOTO: Petter Handeland
MODERNE: Førermiljøet i BMW X5 har klare likhetstrekk til det du finner i 5-serie. FOTO: Petter Handeland

I den påkostede testbilen er det solide materialer overalt. Den store og klare skjermen bidrar kraftig til en følelse av 2014-modernitet.

Stor bil bør bety god plass, og X5 innfrir på de fleste områder. For eksempel har den et bagasjerom (som femseter) som nesten kan konkurrere med klassens plassmester Mercedes ML.

Bakseteplassen følger imidlertid ikke helt opp. Det er smalere enn i flere av konkurrentene, og beinplassen bak er faktisk ikke større enn i en så vidt over gjennomsnittet rommelig kompaktbil.

De to ekstrasetene som kan kjøpes til for hele 16.300 kroner, er trange. De passer for ganske små barn, eller til "nødbruk" for voksne.

I testbilen er det noen små interiør-ulyder som det fordomsfulle bakrommet i hjernen vår tilskriver at X5 er bygd i South Carolina og ikke i Sør-Tyskland.

Komfort: 4

BMW X5 er et knepp strammere enn de to andre SUV-ene vi tester samtidig, nemlig Range Rover Sport og Mercedes ML.

Det er denne stivheten som bidrar til at den er mer sportslig på bar landevei. Samtidig gir den noe dårligere fjæringskomfort der veien er humpete eller der is og snø har lagd "vaskebrett".

Støynivået i fart er gjennomgående lavt, slik det skal være i store luksus-SUV-er.

Sittestillingen for sjåføren er slik vi kjenner det fra BMW - du har mulighet til å sitte litt lavere enn i flere av de konkurrerende SUV-ene. Det er rikelig med justeringsmuligheter for sjåføren, så de fleste bør finne en god sittestilling.

Sikkerhet: 4

Den nye utgaven av BMW X5 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Vi pleier da å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet.

X5 har alt det sikkerhetsutstyret som er vanlig for biltypen. Den tilbys også med omfattende aktivt sikkerhetsutstyr for dem som vil og kan betale ekstra.

GODSAKER: BMWs åttetrinnskasse er kanskje det beste automatgiret på markedet. FOTO: Petter Handeland
GODSAKER: BMWs åttetrinnskasse er kanskje det beste automatgiret på markedet. FOTO: Petter Handeland

I praksis kan du få den med alt det som i dag finnes på denne fronten, med radarstyrt cruisekontroll med autobrems og blindsonevarsling som eksempler.

Som i de andre SUV-ene X5 ble kjørt sammen med, fikk vi varsel i dashbordskjermen om at noe av dette utstyret ble automatisk slått av så fort det begynte å snø og fyke litt. Det er åpenbart at teknologien har begrensninger i snøvær, men vi er litt overrasket over at det tåler så lite. Det står ikke i stil til en stor SUVs barske framtoning.

Pris/utstyr: 2

Store status-SUV-er gir ikke mye bil for pengene. Det gjelder over hele fjøla, uansett merke og modell.

X5 med testbilens motor har en startpris på 913.200 kroner, og det er i samme område som nære konkurrenter.

Samtidig må du regne med å legge på massevis av tusenlapper til ekstrautstyr for å få en bil som er slik "normen" sier at den skal være i denne klassen. Normen for luksus-SUV-er er i praksis ulike grader av full pakke. Ekstrautstyr er ikke billig.

AMERIKANSK: BMW X5 er bygd i USA. Der liker de bakluke med lem som slås ut nederst. Vi ser ingen spesielle fordeler med det, snarere en ulempe: Det kan bli langt inn til bagasjen. FOTO: Petter Handeland
AMERIKANSK: BMW X5 er bygd i USA. Der liker de bakluke med lem som slås ut nederst. Vi ser ingen spesielle fordeler med det, snarere en ulempe: Det kan bli langt inn til bagasjen. FOTO: Petter Handeland

Samtidig er det ikke sikkert at du trenger alt vi finner i vår testbil til én og en kvart million kroner. For eksempel virker internettløsningen på den store skjermen såpass tungrodd at vi neppe ville betalt for den.

Store SUV-er har stort verdifall.

Forbruk: 3

Ifølge fabrikkens oppgitte tall skal store, sterke X5 med treliters bamsediesel greie seg med 0,62 l/mil under blandet kjøring. Det må kalles et oppsiktsvekkende lavt tall.

Og dessuten et tall som vi aldri er i nærheten av. Når vi kjører vår faste testrunde på sedvanlig økonomisk orientert vis, bruker den 0,85 l/mil.

Det er et helt vanlig forbrukstall for en bil av denne typen, men altså en overskridelse av oppgitt forbruk på nærmere 40 prosent. Det er også rundt 40 prosent mer enn vi pleier å bruke i denne runden med mer normale folke-SUV-er med firehjulsdrift og automat.

Konklusjon: 4

DYRT MED UTSTYR: Store status-SUV-er gir ikke mye bil for pengene. Det gjelder over hele fjøla, uansett merke og modell. FOTO: Petter Handeland
DYRT MED UTSTYR: Store status-SUV-er gir ikke mye bil for pengene. Det gjelder over hele fjøla, uansett merke og modell. FOTO: Petter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW X5 har sportslige kjøreegenskaper og gode ytelser for sin bilklasse, men dem bør du kun utnytte når veien er bar. På glatt føre er en stor og tung bil ikke et optimalt kjøreredskap, selv om den har firehjulsdrift som gjør at du kommer deg fram.

Stivere fjæring enn de fleste konkurrentene betyr litt redusert komfort på urolige vinterveier.

BMW har gang på gang levert nye bilmodeller som er helt i teten i sine respektive bilklasser. Vi føler ikke at de helt greier det med X5.

Les også:

TRANGT: Bakseteplassen er smalere enn i flere av konkurrentene, og beinplassen bak er faktisk ikke større enn i en så vidt over gjennomsnittet rommelig kompaktbil. FOTO: Petter Handeland
TRANGT: Bakseteplassen er smalere enn i flere av konkurrentene, og beinplassen bak er faktisk ikke større enn i en så vidt over gjennomsnittet rommelig kompaktbil. FOTO: Petter Handeland

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Alle BMW-er vi har testet

Test deg selv. Hva kan du om BMW?