Test BMW 640i xDrive Gran Coupé
En skikkelig feit luksusbrakke
BMWs luksuskrysser innbyr til de virkelig lange turene.
Smarte industriroboter og fleksible produksjonslinjer gjør det mulig å lage flere karosserivarianter og likevel holde på lønnsomheten.
Selv 6-serien, tradisjonelt BMWs todørs luksuscoupé, finnes nå i tre karosserivarianter. Det er spesielt at en bil med så marginalt nedslagsfelt også kommer som cabriolet og firedørs Gran Coupé.
I år har 6-serien fått en facelift, med retusjer på designfronten og et oppgradert interiør med nye og mer moderne utstyrsopsjoner.
Vår testbil; en BMW 640i xDrive Gran Coupé oser luksus alle veier. Drøyt fem meter lang, nesten 1,9 meter bred og bare 1,39 meter høy. Legg på 320 hester og avansert firehjulsdrift, så har du resepten på en herlig langturskrysser.
Kjøreegenskaper: 5
Vår BMW 640i xDrive Gran Coupé har M Sportspakke og elektronisk demperkontroll (EDC) og disker opp en sjelden blanding av komfort og sportslighet. Noen supermanøvrerbar sportsbil kan BMW 640i xDrive Gran Coupé likevel aldri bli, det sørger både mål og vekt for.
Men av erfaring vet vi at BMW kan få kilo og centimetere til å renne av med et tastetrykk eller to. Og ganske riktig, med sportsinnstillingene på plass i menysystemet blir innstyringen skarp, fjæringen kontant, gassresponsen giftig. Og aller best: En rå eksoslyd.
Motor: 6
6-serie Gran Coupé kommer i tre motorversjoner (om du ser bort fra M-versjonen): 640d/313 hk, 650i/450 hk og vår testbil, 640i med 320 hk. Alle tre enten med bakhjuls- eller firehjulsdrift med det velkjente xDrive-systemet.
Testdata
BMW 640i xDrive Grand Coupé
- 0–100 km/t, sek: 6,5
- 60–100 km/t, 5. gir: 5,3
- 60–100 km/t, 6. gir: 6,9
- 60–100 km/t, kickdown: 3,3
- 80–120 km/t, 6. gir: 7,0
- 80–120 km/t, 7. gir: 8,9
- 80–120 km/t, kickdown: 4,0
- Støy tomgang, dBA: 35,0
- Støy 50 km/t, dBA: 62,1
- Støy 80 km/t, dBA: 66,5
- Støy 100 km/t, dBA: 68,3
- Testforbruk, l/mil: 0,97
Er det noe BMW kan, så er det rekkeseksere. Klangen og sangen fra en slik gir klassisk BMW-stemning på førerplassen.
Allerede et blikk på spesifikasjonene forteller deg at dette både blir en rask og behagelig opplevelse. Ikke minst fordi dreiemomentet på solide 450 Nm er tilgjengelig allerede fra 1300 o/m, og ikke slakker av før ved 4500 o/m.
Koblet opp mot BMWs supre åttetrinns sportsautomat er du sikret en kjøreopplevelse der du kan velge mellom det smidige og behagelig, eller det kontante og sportslige.
Ytelser: 5
En bil som BMW 640i xDrive Gran Coupé, fortjener en lang utenlandstur. Parkerer du denne i garasjen og tar fly i stedet, kvalifiserer det til smekk på labben.
Testmålingene viser at at BMW 640i xDrive Gran Coupé er nettopp den langtursekspressen den utgir seg for å være:
Egenvekten er betydelige 1,9 tonn, men i forbikjørings- og mellomakselerasjon savner du lite.
En nedgiring er alt som trengs for solid fartsøkning, og når du henter alle kreftene inn til tjeneste kjennes det nesten litt overdrevet ut. Nei, vi er selvsagt ikke helt i Tesla-land, men i forhold til Jaguar XJ 3,0 SC AWD eller Audi A7 3,0 TDI quattro (320 hk) holder BMW 640i xDrive Gran Coupé godt følge.
Eksteriør: 6
Kombinasjonen av ytre mål og de fint avrundete formene designerne kan tillate seg når de har så mye metall å jobbe med, gir et tungt, småsint uttrykk i fronten. En følelse av at denne bilen har et veigrep som aldri vil gi slipp.
Tekniske data
BMW 640i xDrive Gran Coupé
- Motor, cm³: 2979
- Effekt, hk ved o/min: 320/5800-6000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1300-4500
- Egenvekt, kg: 1900
- Tilhengervekt, kg: 1600/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 501/189/139
- Bagasjerom, liter: 460–1265
- Standard dekkdimensjon: 225/55-17 Y
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,82
- CO₂-utslipp, g/km: 192
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,3
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 1 196 100
- Pris testbil, kr: 1 632 550
I profil er det den lange, lave profilen til en stor luksuscoupé som åpenbarer seg. Designmessige inntrykk som stemmer godt med egenskapene.
Interiør: 5
På tross av coupéaktige former, lever BMW 640i xDrive Gran Coupé opp til forventingene som behagelig langturstransport for fire.
På tross av lav høyde, er det tilstrekkelig takhøyde og god benplass i baksetet.
Og siden seteutformingen så til de grader sier «for to», er det liten grunn til å tro at det blir noen klagesang bakfra. Bagasjerommet har en hovedoppgave; transportere kostbare koffertsett fra et luksushotell til et annet.
Dashbordet er elegant, men likevel BMW-enkelt. Betjeningen foregår i stor grad via betjeningshjul og skjerm i midtkonsollen. På en bil med så mye utstyr og funksjoner, må du regne med at det tar litt tid før det sitter i fingrene.
Komfort: 6
Selv med store 20-tommers hjul holder støybildet og fjæringen seg på godt komfortnivå. Skulle det likevel virke sjenerende, kan vi anbefale å skru opp lyden på testbilens Bang og Olufsen-anlegg til 54 800 kroner.
Med hjuloppheng og girkasse i komfortmodus, glatter bilen ut de fleste ujevnheter med tung arroganse. Og for den lange europaturen, gjør det ikke noe å koste på seg de svært behagelige komfortsetene med aktiv seteventilasjon til snaut 20 000 kroner.
Sikkerhet: 4
BMW 6-serie er ikke testet av EuroNCAP og får standardkarakter 4. Det nærmeste vi kommer, er BMW 5-serie som ble testet med godt resultat i 2010.
6-serie har de samme aktive og passive sikkerhetssystemene som andre BMW-er i samme pris- og størrelsesklasse, og vi har ingen grunn til å tro noe annet enn at den holder toppklasse på dette området.
Pris/utstyr: 2
Vår testbil koster fra snaut 1,2 millioner og den «billigste» 6-serie Gran Coupé (640i med bakhjulsdrift) er i denne sammenheng ubetydelig rimeligere (ca. 60 000 kroner). Alt dette er selvsagt før du har tatt den obligatoriske BMW-turen innom ekstrautstyrsmenyen.
Vår bil er riktignok fullpakket av saker man ikke umiddelbart trenger (men mye du gjerne vil ha). Men at tilleggsutstyret koster bortimot 440 000 kroner havner langt utenfor skalaen.
Det handler ikke bare om «unødvendigheter», men også at mye som burde vært med i en så høy grunnpris koster ekstra, og at prisen på mye av ekstrautstyret definitivt er beregnet på folk med svært god økonomi.
Stiger du ut av en BMW 6-serie, er det altså ingen fare for å bli oppfattet som fattig.
Forbruk: 2
Drivstofføkonomi er neppe noe stort poeng for den som har råd til å klaske godt over millionen i disken hos BMW-forhandleren.
Med stor bensinmotor, firehjulsdrift og to tonn matchvekt skjønner vi tegninga lenge før vi avslutter vår forbrukstest.
Ifølge EU-normen skal bilen bruke 0,82 l/mil og slippe ut 192 gram CO₂/km. Selv med lett gassfot, bruker vi 0,97 l/mil. Et tall som fort øker med 30–40 % om du bruker alle kreftene bilen oppmuntrer til.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
BMW 640i xDrive Gran Coupé inviterer deg inn i en herlig fantasiverden. En dekadent luksuskrysser du suser til Rivieraen med, cruiser rundt i sus og dus, før du setter snuten hjemover.
Og bilen kan det den skal beherske: Sportslig og rask det ene øyeblikket, tilbakelent og behagelig det neste.
Men prisen på både bil og utstyr blir i overkant fantastisk for vår smak. Særlig når konkurrenter som Audi A7 koster langt mindre.
Denne saken ble første gang publisert 05/10 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.