Prøvekjørt: BMW X1 xDrive 25d aut., 2015

Bredere, høyere og med langt bedre innvendig plass

Venter du litt synker den kraftig i pris.

Først publisert Sist oppdatert

Jeg setter meg inn, justerer setet og rattet og tenker at min 192 centimeter lange kropp sitter godt i de faste skinnsetene. Et trykk på startknappen fyrer opp de 231 hestekreftene under panseret. Jeg drar girspaken mot meg ned til "D", slipper bremsen og trykker gasspedalen sakte fra meg. Opp i åtti, ned i seksti og inn i svingen.

BMW X1 lystrer ordre lydig som en topptrent border collie. Her er alt i orden fra første meter. Typisk BMW.

Kjøreopplevelsen fortjener flere ord enn som så, men la meg først gi deg en liten innføring i nye BMW X1 – minstemann i BMWs SUV-familie. Vi snakker nemlig ikke om en facelift, men en helt ny bil. Basert på plattformen fra BMW 2-serie faktisk, eller UKL-plattformen som den egentlig heter. Og nettopp det innebærer den største forskjellen mellom dagens X1 og nye X1. De tohjulsdrevne versjonene trekker nå på forhjulene – ikke bakhjulene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BARSKERE: Nye X1 er kortere, men bredere og høyere enn dagens X1. Den er barskere, og kan lett forveksles med storebror X3.
BARSKERE: Nye X1 er kortere, men bredere og høyere enn dagens X1. Den er barskere, og kan lett forveksles med storebror X3. Foto: Petter Handeland

Sterke tolitere

For mange er BMW synonymt med bakhjulsdrift og kjøredynamikken det fører med seg. BMW beviste at de også får framhjulstrekkere til å kjøre fint i deres høyreiste 2-serie Active Tourer, så vi tipper de fikser biffen også i nye X1.

Dessverre er ikke X1 tilgjengelig med forhjulstrekk på lanseringen, for det hadde definitivt vært artig å prøve. Den norske BMW-importøren tror 80 prosent vil velge X1 med firehjulsdrift.

Som vanlig på disse lanseringene, er det topputstyrte modeller med de kraftigste motorene som gjelder. I X1 er det 25d eller 25i, altså diesel eller bensin. Begge er firesylindrede tolitere med turbo.

De yter begge 231 hestekrefter, men dieselen har høyere dreiemoment (450 mot 350 Newtonmeter). Bensinmotoren er likevel marginalt kjappere på de første meterne, og skal ifølge BMW klare 0–100 km/t på kun 6,5 sekunder. Dieselen er kun ett tidel tregere.

BMWs fine åttetrinss automatkasse gjør opplevelsen fullkommen. Dieselen er ikke den mest kultiverte i sitt segment, men fleksibiliteten er god og motoren sterk nok til å sette god fart på X1. Det gjør også bensinmotoren, som har superlineær kraftutvikling, finere lyd og langt mykere gange.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VIRKER SOLID: Førermiljøet er ganske nøkternt, men virker veldig solid. Setene er faste, men sittestillingen er god.
VIRKER SOLID: Førermiljøet er ganske nøkternt, men virker veldig solid. Setene er faste, men sittestillingen er god. Foto: Petter Handeland

Kun firesylindrede motorer

Med små, effektstinne motorer ligger alt til rette for en kjøreopplevelse i toppklasse. BMW kan dette, og vi tør å påstå at nye X1 er klassens kjøremester. Styringen er meget presis og fjæringen fast. Kanskje i fasteste laget, for fjæringsoppsettet kunne vært mer tilgivende der underlaget er rufsete, hvor man gjerne ferdes med en slik bil.

Foreløpig begrenser motorutvalget i X1 seg til fem motorer, men det kommer flere og mer prisgunstige motorer etterhvert.

Enn så lenge er den framhjulsdrevne sDrive 18d til 389 900 kroner innstegsmodell, mens billigste versjon med firehjulstrekk er xDrive 20d med automatgir til 502 100 kroner.

BMW-importøren forteller at det vil komme to rimeligere utgaver med produksjonsstart i november; en framhjulsdreven 16d og en firehjulsdreven 18d.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Sistnevnte, som høyst sannsynlig vil bli volummodell i Norge, vil koste rundt 430 000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BAK MEG SELV: Med førersetet justert etter undertegnedes 192 centimeter lange kropp, får jeg plass "bak meg selv". Det tyder på god benplass i baksetet.
BAK MEG SELV: Med førersetet justert etter undertegnedes 192 centimeter lange kropp, får jeg plass "bak meg selv". Det tyder på god benplass i baksetet. Foto: Petter Handeland

X1, en familiebil

Nye X1 har krympet halvannen centimeter i lengden, men vokst 2,3 centimeter i bredden og hele 5,3 centimeter i høyden. Det gir betydelig mer plass å boltre seg på innvendig enn tidligere.

Benplassen i baksetet er vesentlig bedre, og bagasjeromsvolumet har økt fra 420 til 505 liter. Ytterligere 200 liter er tilgjengelig i et rom under bagasjeromsgulvet, og som en liten bonus kan bakseteraden flyttes seks centimeter fram (ekstrautstyr). 

Bakseteryggen er tredelt og legges ned ved fra bagasjerommet med et knappetrykk. Passasjersetet foran kan også legges ned, noe som gjør det mulig å frakte lange gjenstander. Den fleksible seteløsningen og all den innvendige plassen gjør X1 langt mer familievennlig enn tidligere.

Personlig syns jeg BMW har truffet godt med eksteriørdesignet. Nye X1 ser større og tøffere ut enn utgående modell. Vi bommer vel ikke helt når vi sier den ligner litt på storebror X3.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BEDRE PLASS: Bagasjerommet i nye X1 er 85 liter større enn i dagens X1. Ytterligere 200 liter skjuler seg under gulvplaten, i tillegg kan baksetet flyttes seks centimeter fram.
BEDRE PLASS: Bagasjerommet i nye X1 er 85 liter større enn i dagens X1. Ytterligere 200 liter skjuler seg under gulvplaten, i tillegg kan baksetet flyttes seks centimeter fram. Foto: Petter Handeland

Etter 30 mil på alt fra tysk autobahn til svingete alpeveier i Østerrike og en aldri så liten runde i offroad-park, er vi ikke i tvil; nye BMW X1 er en knakende god bil.

God nok til å slå godt an hjemme i Norge. Og motstanden er ikke all verden; en aldrende Audi Q3 og en upraktisk Mercedes-Benz GLA har ikke mye å stille opp med.

Så gjenstår det kun én ting; å testkjøre nye X1 på norske veier, og gjerne den framhjulsdrevne versjonen. Kanskje vil pipa få en helt annen lyd etter det, men vi tviler sterkt.