Norske favoritter
De beste og dårligste SUV-ene vi har testet
Lyst på SUV? Sjekk våre 50 nyeste SUV-tester.
SUV-klassen er i ferd med vokse seg stor. I dobbelt forstand: For det første blir hver fjerne nybil klassifisert som SUV på registreringsstatistikken (OFV).
Fortsetter veksten, er SUV-ene snart Norges største bilklasse.
For det annet strømmer det på med nye modeller. En av trendene er at det kommer flere små og rimelige modeller. Den nye Opel Mokka er et eksempel på en slik bil.
Enorm variasjon
Derfor er SUV-ene også den bilklassen der variasjonen er størst. Her finner du luksusutgaver på over 2,5 tonn med en pris som kan strekke seg mot et par millioner kroner eller mer.
Eller du har enkle, forhjulsdrevne biler til frapris på rundt 200.000 kroner, som grovt kan beskrives som SUV-ifiserte versjoner av småbiler.
Alle disse har så vel i dagligtale som i registreringsstatistikken fått fellesbetegnelsen SUV (sport utility vehicle).
Rask utvikling
I løpet av de tre siste årene har vi testet 50 ulike SUV-modeller og -modellversjoner. Bare i løpet av denne relativt korte tida kan vi se utviklingstrender.
For eksempel legger de fleste nye SUV-er seg nærmere lavere personbiler i flere typer egenskaper. Noen har for eksempel kjøreegenskaper som ligger nær ei vanlig stasjonsvogn.
Dessuten går forbruket ned for hver modellgenerasjon, blant annet som følge av lavere vekt og bedre aerodynamikk. Forbruksreduksjonen er større for SUV-er enn andre biltyper.
Slik leser du testene
De testede SUV-ene har fått karakterer som strekker seg fra terningkast 2 til 6.
Vi ønsker å gjøre oppmerksom på følgende:
Siden utviklingen har gått raskt de siste årene i denne klassen, er det sannsynlig at en SUV som fikk terningkast 5 tidlig i 2010 ikke ville fått like sterk karakter i dag. For i mellomtida kan nyere konkurrenter ha blitt bedre.
Når vi setter karakterer, er det ut fra hvordan testbilen er i forhold til direkte konkurrenter på det tidspunkt da testen ble gjennomført. Publiseringstidspunkt for hver enkelt test finner du øverst like under tittel og ingress.
Følgelig skal du heller ikke sammenligne karakterene til en VW Touareg V8 til 1,6 millioner kroner med en Nissan Juke til 230.000 kroner.
BILMERKE |
MODELLBETEGNELSE |
KARAKTER |
Audi Audi Audi BMW BMW BMW BMW Honda Honda Hyundai Hyundai Hyundai Kia Kia Land Rover Lexus Mazda Mazda Mazda Mercedes-Benz Mercedes-Benz MINI Mini Mini Mitsubishi Mitsubishi Mitsubishi Mitsubishi Nissan Nissan Nissan Opel Peugeot Peugeot Porsche Range Rover Skoda Subaru Toyota Toyota Volvo VW VW VW VW VW VW |
CRV 2,2 CRDi auto, forrige generasjon CR-V 2,2 i-DTEC, ny generasjon Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium 2012 |
TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 6 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAT 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 2 TERNINGKAST 3 TERNINGKAST 3 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 3 TERNINGKAST 4 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 TERNINGKAST 5 |
Les også:
Nå kan du gjøre kupp på nesten ny SUV
Ny Subaru Forester gir knallhard konkurranse blant kompakt-SUV-ene
Avgiftene knuser denne fine SUV-en
Derfor ville vi ikke valgt SUV-en
Denne saken ble første gang publisert 04/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.