Test: Kia Soul Electric, 2014
Et meget godt elbil-kjøp
Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp.
Elbilbølgen er over oss og stadig lanseres nye elbiler på det norske nybilmarkedet. Sist ut er Kia med deres Soul Electric, en bil som overrasker positivt på mange måter.
Noe den må, for konkurransen i elbilklassen blir stadig tøffere. Sett bort ifra trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero, som er langt enklere biler med dårligere rekkevidde, var Nissan lenge alene om tilby elbil til norske kunder med Leaf.
Men så kom Tesla med Model S, og folk fikk plutselig opp øynene for de fordelaktige insentivene. Plutselig skulle «alle» ha elbil.
Nissan kom med en vellykket oppgradering av Leaf i 2013, mens Volkswagen lanserte sin første elbil i e-Up! sent samme år. Begge har solgt som varmt hvetebrød.
I 2014 har snøballen fortsatt å rulle: Renault og Volkswagen lanserte Zoe og e-Golf tidligere i år, og nå fylles Kia-forhandlernes lokaler opp med Soul Electric.
Kjøreegenskaper: 4
«Elbil-lettkjørt» er det første jeg tenker når jeg legger i vei med Soul Electric. Styringen er lett og motoren stille, men samtidig kraftfull fra det sekundet jeg trykker på gasspedalen.
Drivlinjen kan få selv de beste bilene med forbrenningsmotor til å føles tunge og trege i bytrafikken, der Soul er i sitt ess. Den er kjapp, smidig og lettkjørt.
Men så kjører jeg ut på motorveien, hvor det merkes godt at Soul ikke er den mest strømlinjeformede elbilen. I 80- 90 km/t kjenner man nærmest at den butte fronten skyver luften foran seg, og i sterk sidevind svømmer Soul litt i veibanen. Myke vinterdekk må ta sin del av skylden, men ikke ene og alene.
Utenom svømmingen er vi godt fornøyd med kjøreegenskapene. Soul gjør en god figur i våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm) der den er stabil og forutsigbar med lett understyring i pressede situasjoner. Antiskrenssystemet fungerer tilfredsstillende.
Soul Electric har tre forskjellige innstillinger for styringen (comfort, normal og sport), men vi merker ikke stor forskjell. I sport er motstanden i styringen noe tyngre og kanskje en anelse mer direkte enn i normal og comfort.
Motor: 5
Som i de andre elbilene er det lett å like elmotoren i Kia Soul Electric. En elmotor leverer full kraft uten forsinkelse når man trykker på gasspedalen, og oppleves kvikkere ved små fartsendringer enn en bensin- eller dieselbil med tilsvarende effekt og dreiemoment.
Kia har valgt å legge seg i samme gate som Volkswagen og Nissan når det gjelder motorstyrke - 111 hk og 285 Newtonmeter.
Som i andre elbiler er pådraget helt jevnt, noe som både er komfortabelt og gir en herlig lettkjørthet. Stille er det også. Kun en veldig svak elektrolyd høres under akselerasjon. I likhet med Leaf har Soul et eget «girtrinn» for regenerering av bremsekraft.
Ytelser: 3
Du vil neppe føle mangel på motorkraft i Soul Electric. Som nevnt i feltet over leverer elmotoren full kraft uten forsinkelse når man trykker på gasspedalen, og oppleves kvikk ved små fartsendringer.
Men også i Soul dabber det litt av etter hvert, og faktisk i litt større grad enn i Focus Electric, e-Golf og Leaf.
I våre akselerasjonsmålinger er den tregere enn de nevnte tre både 0-100 km/t og i mellomakselerasjon 60-100 og 80-120 km/t.
Eksteriør: 4
Det er vanskelig å karaktersette Souls eksteriørdesign. Sjelden har vi fått så delte tilbakemeldinger om en bils utseende som vi gjør med Soul. De strekker seg fra «hva er det der?» til «ja, den er urban og kul» til «så gøy at Kia tør å bygge en annerledes elbil».
Innad i redaksjonen synes vi designet er ungdommelig og morsomt. Vi liker godt at Kia viser sin kreative side, og vi liker at de gjør noe som ingen andre produsenter har gjort til nå; bygget en elbil med SUV-fasong.
Interiør: 5
Det mest positive vi kan si om Souls eksteriørdesign er hvor god innvendig plass det boksaktige designet gir. Kupeen smalner ikke inn fra skulderlinjen og opp i samme grad som mange andre biler.
Soul har kompakte ytre mål, men innvendig plass nesten på kompaktklassenivå. Sammenlignet med Nissan Leaf har Soul faktisk bedre benplass, takhøyde og kupébredde i baksetet, men samtidig betydelig mindre bagasjerom. Oppgitt bagasjeromsvolum er kun 281 liter, mot 370 liter i Leaf.
Interiøret er moderne og av god kvalitet, samtidig sitter man godt og har god oversikt fra den høyreiste sitteposisjonen. Sikten bakover er begrenset, men ryggekamera er standard i begge utstyrsnivåer.
Testbilen, toppmodellen Exclusive, var meget godt utstyrt og ga en påkostet følelse. Mer om utstyr under pris/utstyr-fanen.
Komfort: 5
Skodd med myke vinterdekk og med en motor som knapt høres, er støynivået i Soul lavt. Lavere enn det vi målte i Leaf og e-Golf med sommerdekk.
Gode seter med godt justeringsmonn gjør at de fleste vil finne en god sittestilling, og det er både varme og kjøling i framsetene og varme i rattet. I toppmodellen Exclusive får du også setevarme i baksetet (ikke midtsetet).
Kia skal videre ha skryt for et ryddig dashbord og et infotainmentanlegg som er enkelt å bruke, samt god lesbarhet på alle knapper og i displayer.
Sikkerhet: 4
Testorganet EuroNCAP har foreløpig ikke kollisjonstestet Kia Soul Electric, men de testet Kia Soul med forbrenningsmotor da den kom tilbake i 2009. Fem av fem stjerner vitner om at Soul er en trygg bil å ferdes i.
Soul Electric har seks kollisjonsputer og antispinn og stabilitetskontroll som standard. Vi skulle gjerne sett adaptiv cruisekontroll med nødbremseassistent og filvarsler på ekstrautstyrslista.
Pris/utstyr: 6
Kia har en tydelig «mye bil for pengene»-strategi, og fornekter seg ikke med Soul Electric, som har sju års garanti/150 000 km på bil og batteri (70 % yteevne etter 7 år/150 000 km).
Soul Electric kommer i to utstyrsnivåer, der grunnpakken heter Classic og koster fra 199 900 kroner. Testbilen, toppmodellen Exclusive, koster 229 900 kroner og har alt utstyr du ønsker deg i en moderne bil i dag - unntatt nevnte sikkerhetsutstyr.
Exclusive-modellen føles verdt merprisen på 30 000 kroner, i hovedsak fordi den er bedre tilpasset et norsk klima. I den får du ventilerte framseter, varme i de ytre baksetene og varmepumpe for bedre varmeeffekt. Du kan også stille inn ønsket tid for oppvarming av bilen, men da må ladekabelen være koblet til strøm.
Toppmodellen har også parkeringssensorer foran og bak, tåkelys foran, skinnseter og kunstskinn på dashbord og i dørsider m.m.
Testbilen hadde tofarget lakk i tillegg (5000 kroner), samt ekstra ladekabel (Type 1 til Type 2, 1994 kroner) for mulighet til å lade fra en såkalt veggboks (mer om det i neste avsnitt).
Forbruk: 5
Flere nye elbiler gjør at forbruksdelen av vår test nå må inneholde kriterier spesielt tilpasset elbiler. Blant disse er energiforbruk, batterikapasitet, ladetid og lademuligheter, og kanskje det viktigste: praktisk rekkevidde. Her kan du lese hvordan vi tester elbiler.
Soul Electric har størst utnyttbar batterikapasitet og lengst oppgitt rekkevidde blant elbilene i sin prisklasse i dag. Den utnyttbare batterikapasiteten er 27,0 kWh og den oppgitte rekkevidden (NEDC-standard) er på inntil 212 km - to kilometer mer enn Renault Zoe.
Til sammenligning har e-Golf utnyttbar batterikapasitet på 24,2 kWh og oppgitt rekkevidde på 190 km, mens Leaf har batterikapasitet på 24 kWh og oppgitt rekkevidde på 199 km.
Men, og dette er viktig: Vi vet fra testrunder med andre elbiler at rekkevidden varierer voldsomt under ulike vær- og temperaturforhold. Med for eksempel BMW i3 var estimert rekkevidde 11,5 mil under testrundekjøring i rundt 5 minusgrader, men 17 mil da vi testet den igjen i sommervær.
I 12 grader og regnbyger, med klimaanlegget i auto, brukte vi 43 prosent batterikapasitet på 84 kilometer. Beregnet ut fra total batterikapasitet, skulle testrunden tilsi en maksimal rekkevidde på 195 km med vårt energiforbruk på 13,8 kWh/100 km.
Rekkeviddeindikatoren virker for øvrig bra og justerer seg pent under hele forbruksmålingen. Aldri for optimistisk, og stadig tettere på den virkelige sluttrekkevidden etter hvert som testen skrider fram.
Det lengste vi kjørte bilen i uten lading var 150 km med et gjennomsnittsforbruk på 14 kWh/100 km. Instrumentene indikerte da at vi hadde brukt 81 prosent av batterikapasiteten.
Kun e-Golf har oppnådd et bedre resultat. I vesentlig bedre vær og høyere temperatur, hadde den et forbruk på kun 11 kWh/100 km og en estimert rekkevidde på 220 km.
Men Kia Soul Electric banker foreløpig e-Golf når det kommer til lading. Spesielt ved hurtiglading. Soul har nemlig Type 1/Chademo-ladesystem, som er bygget ut i langt større grad. Den har med andre ord langt flere tilgjengelige ladepunkter enn e-Golf (hurtig Combo).
I tillegg er Soul den elbilen vi så langt har hatt minst ladetrøbbel med. Den lader fint både fra stikkontakt, veggboks og hurtiglader. Kun lader til normal stikkontakt følger med i standardpakka, men Kia tilbyr veggboks til 9995 kroner (avhenger litt av kundens elanlegg og hvor langt kabelstrekket blir). Den leverer opptil 6,6 kW og gjør at du kan fullade batteriet på under fem timer. Skal du benytte veggboks, trengs også den nevnte overgangskabelen fra Type 1 til Type 2.
Hurtiglading tar cirka en halvtime og gir 80 prosent batterikapasitet. Soul er dessuten forberedt på at Chademo-hurtigladere oppjusteres fra 50 til 100 kW ytelse.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Ingen annen elbil på nybilmarkedet gir i dag like mye for pengene som Soul Electric. Du får god rekkevidde, gode lademuligheter og masse utstyr til en meget attraktiv pris, i en bil som framstår mer «ferdig» enn mange konkurrenter.
Soul Electrics største ulempe er det lille bagasjerommet, men så har den til gjengjeld god bakseteplass og en bakseterygg som kan legges ned ved behov.
Tekniske data:
- Effekt, hk: 111
- Dreiemoment, Nm: 285
- Egenvekt, kg: 1565
- Lengde/bredde/høyde, cm: 414/1800/159
- Bagasjerom, liter: 281
- Standard dekkdimensjon: 205/60R16 H
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,4
- Toppfart, km/t: 145
- Pris fra, kr: 199 900
- Pris testbil, kr: 234 900
Les også:
Bedre og mer spennende enn forgjengeren, men kommer ikke til å selge noe særlig i Norge.
BMW gir oss tilbake troen på framtiden
Mange nordmenns drømme-familiebil er rett rundt hjørnet.
Denne saken ble første gang publisert 10/11 2014, og sist oppdatert 08/05 2024.