Test: Skoda Octavia RS 2,0 TSI, 2014

Familiens GTI

Har du lyst på en GTI, men trenger stasjonsvognens gode plass? Da kan Skoda Octavia RS være bilen for deg. Vi har testet den nye 2014-modellen.

Sist oppdatert

Den har vært familiefedrenes våte drøm siden første generasjon ble lansert tilbake i 2002, Skoda Octavia RS - selve familie-GTI-en. For ikke bare har den samme fantastiske bensinturbomotor som Golf GTI, men den har også alle de praktiske egenskapene vi roset nye Octavia stasjonsvogn opp i skyene for.

Nå i 2014 er en helt ny Octavia RS på plass i bilbutikkene, råere enn noen gang. Bare hør på dette: 220 hestekrefter og 350 Newtonmeter sørger for en 0-100 km/t-tid på 6,8 sekunder og en toppfart på 244 kilometer i timen. Legg til en lynkjapp dobbelklutsj-automatkasse og et bagasjerom på 610 liter, og pakka er komplett. Eller?

Kjøreegenskaper: 5

Sportsunderstellet, som senker RS med 13 millimeter, er stivt, men ikke så stivt at det blir ubehagelig - selv ikke med testbilens 19-tomshjul. Og RS kjører bra.

Styringen er presis og kjøreegenskapene balanserte. Tilbakemeldingene gjennom ratt og pedaler gjør det lett for deg som fører å hente ut det som bor i bilen, men som alle biler med brede dekk er slippgrensen veldig markert. Dette kjenner vi når vi kjører elgtest, der veigrepet er veldig godt veldig lenge, før det plutselig begynner å skli.

Som seg hør og bør, har Octavia en knapp i midtkonsollen der du kan velge kjøremodus. Ved et trykk på denne kan du skreddersy både motorrespons, styring og motorlyd. I sportsmodus legger den på grom lyd som for blodet til å bruse litt ekstra, mens den i økomodus demper motorlyden og gir bedre komfort. Systemet fungerer etter vår mening fint.

SOLIDE SKO: Testbilens 19-tommere gjør helt klar RS barskere, men de lave, brede dekkene produserer en del hjulstøy og påvirker helt klart fjæringskomforten.
SOLIDE SKO: Testbilens 19-tommere gjør helt klar RS barskere, men de lave, brede dekkene produserer en del hjulstøy og påvirker helt klart fjæringskomforten. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 7,6
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,7
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,7
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,2
  • Støy tomgang, dBA: 40,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,77

Octavia RS har samme motor, girkasse og differensial som VW Golf GTI - en bil skrøt opp i skyene etter å ha testkjørt den i fjor sommer.

Den to liter store, firesylindrede bensinturbomotoren yter 220 hestekrefter i RS mot 230 i Golf GTI, mens dreiemomentet på 350 Newtonmeter er det samme. Motoren er en av våre absolutte favoritter. Den viser en utrolig fleksibilitet og godt fraspask gjennom hele turtallsregisteret.

Den sekstrinns dobbeltklutsjkassen girer smart og lynraskt uansett kjøremodus, mens den elektroniske differensialsperren (XDS) gjør en god jobb med å sikre framdriften. Noe hjulspinn er det, men framdriften er god og det skal være dype spor i veien før du plages av momentstyring - på sommerføre.

Ytelser: 5

RS er uhyggelig rask. Om ikke blant de raskeste ut av startblokka, men imponerende kvikk i mellomakselerasjon. Eller hva sier du om 60-100 km/t på 3,7 sekunder?

80-120 km/t-tiden er nesten enda mer imponerende. 4,2 sekunder er på linje med biler som Golf GTI og BMW 328i, og raskere enn siste generasjon Porsche Boxster med 211 hestekrefter.

Eksteriør: 5

GODE SETER: Sportssetene ser bra ut og gir god støtte. Jodt justeringsmonn gir dessuten god ergonomi for føreren.
GODE SETER: Sportssetene ser bra ut og gir god støtte. Jodt justeringsmonn gir dessuten god ergonomi for føreren. Foto: FOTO: Petter Handeland

Skoda har ikke for vane og overstæsje RS-modellene, og selv om nye RS er mer stæsjet enn forrige generasjon, er vi enige i redaksjonen om at nivået de nå har lagt seg på føles veldig riktig. Den er ikke prangende, men har akkurat mange nok sportslige detaljer til at den skiller seg godt ut fra hopen av vanlige Octavia-stasjonsvogner på veien.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1984
  • Effekt, hk ved o/min: 220
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1500
  • Egenvekt, kg: 1507
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/181/145
  • Bagasjerom, liter: 610
  • Standard dekkdimensjon: 225/40R18
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,62
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 6,8
  • Toppfart, km/t: 248
  • Pris fra, kr: 460 900
  • Pris testbil, kr: ca. 500 000

Fargen på testbilen skriker riktignok etter oppmerksomhet, men du skal være kjenner for å se at det skjuler seg mer under skallet enn i en vanlig Octavia.

Interiør: 5

Det gjelder også innvendig. Sportsratt, pedaler i aluminium og gode sportsseter er det mest øyenfallende, men de røde sømmene, karbonimitasjonen, instrumentpanelet og alle RS-emblemene, minner deg hele tiden på at du sitter i en rakett.

Det beste av alt er at plassen innvendig er akkurat like god som i en helt tradisjonell Octavia stasjonsvogn. Det vil si enorm. Bagasjerommet rommer 610 liter, mens benplassen i baksetet er betydelig bedre enn i både Toyota Avensis og Mazda 6.

Komfort: 4

Vi trodde på forhånd at kombinasjonen sportsunderstell og 19-toms hjul med lavprofildekk skulle ta livet av det som er av fjæringskomfort i Octavia RS. Men vi tok feil.

FØLES BRA: Skoda har tatt store steg på materialkvalitet i sine biler de siste årene. Octavia RS er ikke et unntak, selv om hardplasten med karbonimitasjon i førermiljøet virker nokså billig.
FØLES BRA: Skoda har tatt store steg på materialkvalitet i sine biler de siste årene. Octavia RS er ikke et unntak, selv om hardplasten med karbonimitasjon i førermiljøet virker nokså billig. Foto: FOTO: Petter Handeland

Fjæringskomforten i RS er nemlig ikke verst tatt hjulstørrelsen i betraktning. Lavprofildekkene slår litt på brå ujevnheter, men fjæringen luker bort det aller meste av normale dumper og skjøter i veibanen på en fin måte. Ganske myke seter bidrar til at slagene ikke forplanter seg opp i ryggmargen.

Skoda har god kontroll på sittekomfort og ergonomi. Gode reguleringsmuligheter på førerstolen bidrar til en nær sag optimal sittestilling, mens god sikt i alle retninger gjør kjøring på trange steder lett som en lek.

De brede, lavprofildekkene produserer mer støy enn mer vanlige dekk. Vi måler innvendig støynivå i 100 km/t til 71 desibel, mot 68 desibel i en Octavia med 17-tomshjul.

Sikkerhet: 5

Skoda Octavia er nylig testet i EuroNCAP-testen med meget godt resultat. Den får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.

I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Som standard har Skoda Octavia ni kollisjonsputer.

Pris/utstyr: 4

Biler med sterke motorer koster mye penger i Norge. Octavia RS er ikke et unntak. Prisen begynner på 460 000 kroner for bensinmodellen.

RS er toppmodell i Octavia-sammenheng og har stort sett alt du forventer deg av en familiebil i denne prisklassen i dag som standard, inkludert moderne sikkerhetsutstyr. Men litt ekstra må man unne seg når man skal kjøpe drømmebilen, og heldigvis er ikke Skoda blant de dyreste på ekstrautstyr. Regn med å lande på en halv million kroner etter å ha huket av for det mest nødvendige på utstyrslista.

VELG SELV: Du kan selv velge kjøremodus i Octavia RS. Systemet påvirker gassrespons, styring og girkasse, og justerer også motorlyd innvendig i kupéen fra grom motorlyd i sport-modus til dempet motorlyd i Eco-modus.
VELG SELV: Du kan selv velge kjøremodus i Octavia RS. Systemet påvirker gassrespons, styring og girkasse, og justerer også motorlyd innvendig i kupéen fra grom motorlyd i sport-modus til dempet motorlyd i Eco-modus. Foto: FOTO: Petter Handeland

En halv million kroner er mye for en Octavia stasjonsvogn, men samtidig får du mye for pengene. For mindre enn hva en Golf GTI koster, får du mye av det samme og en hel del ekstra plass. RS er en særdeles praktisk familie-GTI.

Eneste konkurrent i dagens marked er Ford Focus ST stasjonsvogn. Den er enda litt kraftigere og raskere, og har enda mer sportslige kjøreegenskaper, men er på langt nær like praktisk. Focus ST stasjonsvogn koster fra ca. 450 000 kroner.

Forbruk: 3

Et oppgitt bensinforbruk på 0,68 l/mil er ikke verst for en romslig familiebil med så gode ytelser som det RS har. Men RS holder ikke helt hva den lover i vår faste, 20 mil lange forbrukstest der den ender på et faktisk forbruk på 0,77 l/mil.

Til sammenligning hadde den svakere Octavia stasjonsvogn 1,8 TSI 180 hk DSG 4x4 et gjennomsnittsforbruk på 0,78 l/mil, mens Golf GTI nøyde seg med 0,72 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Octavia RS' mange gode kvaliteter gjør den utrolig lett å like. Den kjører bra, går som et lyn, ser barsk ut utvendig og innvendig, er godt utstyrt og har god plass til hele familien. En familie-GTI rett og slett, som koster mindre enn originalen Golf GTI.

Vi ville likevel ikke kjøpt den. Grunnen er enkel; mangelen på firehjulsdrift. Du sparer bortimot 100 000 kroner om du velger Octavia 1,8 TSI DSG 4WD i stedet. Den er mer enn rask nok (180 hk), og du er, takket være firehjulsdriften, sikret god akselerasjon og en mer forutsigbar kjøreopplevelse hele året gjennom.

FOR FAMILIEN: Bagasjerommet i RS er like stort som i vanlige Octavia stasjonsvogn - 610 liter, og en av klassens største. Større enn Avensis, Passat og Mazda 6, for å nevne noen.
FOR FAMILIEN: Bagasjerommet i RS er like stort som i vanlige Octavia stasjonsvogn - 610 liter, og en av klassens største. Større enn Avensis, Passat og Mazda 6, for å nevne noen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Les også:

Husk dette før utenlandsferien

Pris og utstyr får terningkast seks

De beste "billig"-stasjonsvognene

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også