Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Den populære familie-SUVen Mitsubishi Outlander har nå kommet som oppladbar hybrid. Vi har testet nyheten og latt oss imponere.

Sist oppdatert

Først og fremst: PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Outlander PHEV er en ladbar hybridbil som kan kjøres inntil fem mil på ren eldrift.

Høres det innviklet ut? Det er det ikke.

Du velger selv om du vil lade eller ei. Outlander PHEV har tradisjonell bensinmotor, så rekkeviddeangsten kan du legge igjen hjemme når du drar på tur.

Og om du lurte: Den har alle de samme praktiske kvalitetene som vanlige Outlander. Inklusiv firehjulstrekk, selvfølgelig.

Outlander PHEV er rett og slett den første oppladbare hybrid-SUVen. Og den er bra.

Kjøreegenskaper: 4

Lettkjørt er kanskje den beste beskrivelsen av kjøreopplevelsen i Outlander PHEV. Du setter deg inn, trykker på start og sklir sømløst av gårde. Raskt og nesten lydløst.

Outlander PHEV har ingen mekanisk forbindelse mellom bensinmotoren og bakhjulene. I stedet har den to elmotorer som driver hver sin aksel.

Ved normal kjøring er elmotoren på forakselen mest aktiv og bilen har tydelig forhjulsdreven karakter. Ved pådrag drar også den bakre elmotoren i gang og bidrar til å gi god framdrift selv på glatt underlag. Systemet har i tillegg en låsefunksjon som gir permanent firehjulsdrift ved et knappetrykk.

På snøføre er Outlander PHEV lett og hanskes med og oppleves trygg og forutsigbar. Samtidig skal det nevnes at den høye vekten gjør at bilen sklir godt når dekkene først mister grepet.

Et viktig aspekt for mange er om Outlander PHEV kan trekke tilhenger. Det er det nemlig ikke alle hybridbiler som kan. Men Outlander PHEV kan, og tilhengervekten er solide 1500 kg.

STOR OG TUNG: Outlander er en trygg og velkjørende familie-SUV, veier nesten 1900 kilo som hybrid. På glatt føre har den en tydelig understyrt karakter.
STOR OG TUNG: Outlander er en trygg og velkjørende familie-SUV, veier nesten 1900 kilo som hybrid. På glatt føre har den en tydelig understyrt karakter. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 202 (totalt)
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 332 (totalt)
  • Egenvekt, kg: 1885
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/180/167
  • Bagasjerom, liter: 463
  • Standard dekkdimensjon: 215/70R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,19
  • CO2-utslipp, g/km: 44
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11
  • Toppfart, km/t: 170
  • Pris fra, kr: 434 900
  • Pris testbil, kr: 459 900

Det er alltid spennende å prøve nye motorer og drivlinjer, og ofte finner vi elementer som kunne vært løst bedre.

Slik er det ikke i Outlander PHEV. Drivlinjen jobber sømløst og krever ingenting ekstra av deg som sjåfør. Systemet fungerer rett og slett utmerket.

Men hvordan fungerer det?

Bensinmotorens primæroppgave er å drive en generator som gir strøm til batteripakken, som igjen forsyner de to elmotorene med strøm. Bensinmotoren bistår også under hard akselerasjon med trekk på forhjulene.

Ved girspaken har du valget mellom "Charge" og "Save". Dette er to kjøremodi som aktiverer bensinmotoren for enten å lade batteripakken (charge), eller å kjøre kun med bensinmotor for å spare strøm på batteriet til senere.

Ved lading via en vanlig veggkontakt tar det rundt fem timer å lade opp batteripakken. Ved hurtiglading (bilen bruker samme ladesystem som en rekke elbiler, deriblant Leaf (CHAdeMO-lader)) tar det rundt en halvtime å lade batteriet 80 prosent fullt.

Ytelser: 5

Ved siden av lettkjørtheten er ytelsene det beste med drivlinjen i Outlander PHEV. Bensinmotoren yter bare 121 hestekrefter, men de to elmotorene bidrar med 82 hestekrefter hver seg. Kreftene kan ikke legges sammen da de er tilgjengelige deler av turtallsregisteret, men totaleffekten er solide 202 hestekrefter.

Det er nok til å gi den store familie-SUV-en gode ytelser. I våre akselerasjonsmålinger klarer den 0-100 km/t på 9,9 sekunder, 60-100 km/t på imponerende 5,1 sekunder og 80-120 km/t på enda mer imponerende 7,1 sekunder.

Det er bedre enn Outlander med den kraftfulle 2,2-litersdieselen og automatgir, som er en av de kjappeste SUV-ene i sin klasse.

Det beste av alt er at systemet ikke har noen forsinkelse. Elmotorene har fullt dreiemoment fra null omdreininger.

Eksteriør: 3

GOD PLASS: Benplassen i baksetet i Outlander er meget god. Her sitter selv voksne personer med lange bein godt. Bredden er dog ikke blant de beste i klassen.
GOD PLASS: Benplassen i baksetet i Outlander er meget god. Her sitter selv voksne personer med lange bein godt. Bredden er dog ikke blant de beste i klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Designmessig skiller det ikke stort mellom vanlige Outlander og Outlander PHEV. De helhvite LED-baklyktene og en annen grill er det mest visuelle, i tillegg til bakfanger og kanalskjørt i bilens farge i stedet for sort hardplast.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,69

Den forrige Outlander hadde et markert og tøft utseende. Den nye er mer anonym i linjene. Fasongen er pent avrundet, med en SUV-typisk framtoning det er vanskelig å ha store innvendinger mot.

Detaljene i front og hekk, spesielt grill og lys, er pent integrert i linjene og gjør at Outlander ikke vekker spesiell oppsikt.

Interiør: 4

Også innvendig er plugg-inn-hybriden veldig lik vanlige Outlander, som gjorde et godt inntrykk i vår test i fjor: Her er spesielt materialkvaliteten og designen blitt mer elegant enn i forgjengeren. Dermed holder den et godt følelsesmessig nivå sammenlignet med de viktigste konkurrentene.

Den viktigste forskjellen er uansett setekonfigurasjonen. Outlander PHEV kommer kun som femseter - ikke sjuseter. Bagasjerommet har også noen skarve liter mindre volum i hybriden - 463 mot 477 liter.

Alt i alt er den innvendige plassen god, og spesielt i baksetet, hvor benplassen er blant de beste i klassen. Bakseteløsningen er dessuten fleksibel og har 60/40-deling.

Komfort: 4

Lettkjørtheten i Outlander PHEV trekker den totale komfortopplevelsen opp. Og selv om det innvendige støynivået ikke er målbart lavere enn i vanlige Outlander, føles PHEV bedre støydempet der man rolig sklir fram på ren eldrift. Det gjelder spesielt støy fra motoren.

IKKE SJUSETER: Outlander PHEV kommer kun som femseter - ikke sjuseter som vanlige Outlander. Bagasjerommet er dessuten noen skarve liter mindre i hybriden. 463 liter er uansett nok for de fleste.
IKKE SJUSETER: Outlander PHEV kommer kun som femseter - ikke sjuseter som vanlige Outlander. Bagasjerommet er dessuten noen skarve liter mindre i hybriden. 463 liter er uansett nok for de fleste. Foto: FOTO: Petter Handeland

Vi skrev sist at Outlander ikke er blant de strammeste SUV-modellene når det gjelder understellsoppsett. Det får du igjen på komfortsiden.

Selv på tverrskjøter og småruglete asfalt i lav hastighet, glir Outlander pent over. Ute på landevei kjennes fjæringen stor sett behagelig og på hullete grusvei er Outlander helt klart på hjemmebane. Det gjelder også for PHEV, som kanskje er en anelse strammere på brå ujevnheter.

Setene og sittestillingen er typisk høyreist SUV, men behagelig nok. De lengste savner fortsatt litt bedre dybdejustering av rattet, selv om dette har blitt bedre i den nye modellen.

Vi har kjørt Outlander og konkurrenter under like forhold i minus 20-25 grader. Da tok det lengst tid å få opp temperaturen i Outlander. I tillegg opplevde vi tidvis dugging under testen, og det gjentok seg også i Outlander PHEV.

Sikkerhet: 5

Mitsubishi Outlander er testet av EuroNCAP med gode resultater. Som de aller fleste andre biler får den fem av fem stjerner som totalkarakter. Delkarakterene gir en score på 94 % for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 64 % for barn.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at beskyttelsen for voksne gjennomgående er god, men at i den tøffe testen med sidekollisjon mot stolpe er beskyttelse av brystregionen marginal.

GODE YTELSER: De tre motorene - en bensinmotor og to elmotorer - yter til sammen 202 hestekrefter. Det gir gode ytelser.
GODE YTELSER: De tre motorene - en bensinmotor og to elmotorer - yter til sammen 202 hestekrefter. Det gir gode ytelser. Foto: FOTO: Petter Handeland

En god grunn til å velge automatversjonen av Mitsubishi Outlander er at den som eneste Outlander-variant har, filvarsler, adaptiv cruisekontroll med frontkollisjonsvarsling og bremseassistanse. Filvarsleren er litt ivrig og noe du nok skrur av ved landeveiskjøring, men er en fin sikkerhet ved lange etapper og motorveikjøring. Avstandsradaren og kollisjonsvarsleren fungerer meget bra og skal kunne unngå påkjørsel på tørr asfalt opp til 30 km/t.

Pris/utstyr: 6

Da vi testet Outlander med 2,2-literdiesel rullet vi terningen til seks under pris/utstyr-fanen. Dette fordi man får en veldig komplett og praktisk SUV til 460 000 kroner.

I tillegg har Outlander av forrige generasjon vært meget populær som bruktbil og teknisk sett holdt seg godt. Det er liten grunn til å tro at noe skal bli veldig annerledes med den nye og da blir totaløkonomien gunstig.

Men hva med Outlander PHEV, som med tilsvarende utstyr og enda bedre ytelser koster det samme?

BLITT BEDRE: Dybdejusteringen av rattet er blitt bedre i nye Outlander. Likevel vil lange personer fortsatt gjerne hatt rattet enda litt nærmere. Setene gir god sittekomfort.
BLITT BEDRE: Dybdejusteringen av rattet er blitt bedre i nye Outlander. Likevel vil lange personer fortsatt gjerne hatt rattet enda litt nærmere. Setene gir god sittekomfort. Foto: FOTO: Petter Handeland

Sekseren er soleklar også nå. Du får en stor familie-SUV med fine kjøreegenskaper, fin komfort, masse utstyr, firehjulsdrift og en toppmoderne drivlinje for rundt 459 900 kroner.

Forbruk: 4

Svært få biler er i nærheten av oppgitt forbruk i vår faste, tjue mil lange forbrukstest. Det skyldes ikke at vår testrunde er for krevende, men at EU-syklusen er veldig snill i forhold til normale norske kjøreforhold.

Outlander PHEV har ekstremt lavt oppgitt forbruk som det skal ekstremt

Med fulladet batteri klarer vi drøyt tre mil på ren eldrift. Og når bensinmotoren drar i gang, stiger forbruket jevnt og trutt på resten av turen. Etter tjue mil i variert terreng står vi igjen med et forbruk på 0,69 l/mil - over tre ganger så mye som oppgitt av produsenten. Så hvorfor en firer i delkarakter?

For det første er 0,69 l/mil et helt ok resultat for en stor SUV med gode ytelser. For det andre kjører de færreste mer enn fem mil om dagen, og da går denne bilen veldig billig. Etter 3,5 mil av forbrukstesten er forbruket 0,19 l/mil, mens vi ligger på 0,35 l/mil etter rundt fem mil.

IKKE SOM OPPGITT: Vi oppnår et forbruk som er langt høyere enn oppgitt, og som i tillegg er høyere enn 2,2 DI-D automat. Likevel mener vi PHEV-versjonen for mange vil være et smartere kjøp enn 2,2 diesel.
IKKE SOM OPPGITT: Vi oppnår et forbruk som er langt høyere enn oppgitt, og som i tillegg er høyere enn 2,2 DI-D automat. Likevel mener vi PHEV-versjonen for mange vil være et smartere kjøp enn 2,2 diesel. Foto: FOTO: Petter Handeland

Et eksempel: Pendler du 3-4 mil til jobb og har lademulighet både hjemme og på jobb, er det ikke urealistisk å ligge på et forbruk rundt 0,2 l/mil.

Etter vår mening ligger det ingen økonomisk gevinst i å lade ved en hurtiglader der ladetiden koster penger. Heller tvert imot. Vi betalte 74 kroner for 30 minutter og fikk 80 prosent batterikapasitet. Det tilsvarer rundt 2,5 mil kjøring.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi lar oss imponere over hva Mitsubishi har fått til i Outlander PHEV. En allerede god SUV har blitt enda bedre med den nye drivlinjen, og langt mer økonomisk.

Den er lettkjørt, har trygge kjøreegenskaper, masse plass, mye moderne utstyr og lavt drivstofforbruk dersom du har lademulighet lett tilgjengelig.

Outlander er blant Norges fem mest solgte SUV-er. De fleste som kjøper Outlander velger 2,2-liters diesel med 150 hk til rundt 450 000 kroner. Til den prisen får du PHEV-varianten. Vi ville derfor sterkt vurdert hybriden, så lenge syv seter ikke er påkrevd.

Ulempene kontra en vanlig Outlander eller hvilken som helst annen SUV er få, om noen.

Mitsubishi Outlander PHEV biltest 2014
Mitsubishi Outlander PHEV biltest 2014 Foto: Petter Handeland

Les også:

Den ser ut som en Land Cruiser tegnet av en svaksynt

Parkeringsselskapet som fikk flest klager

Terningkast 6 til den komplette familiebilen

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også