Test: Ford Focus Electric mot Nissan Leaf
Knuses på plass og hurtiglading
Nissan Leaf er kongen på elbilhaugen. Kan Ford Focus Electric dytte den ned?
Nissans elbil ble en av Norges mest solgte biler i 2013. Selv om det som regel er Tesla Model S som sørger for overskrifter når dagspressen skriver om elbil, er det Leaf som bygger elbilismens grunnfjell. Leaf er størrelsesmessig en kompaktbil, og nå får den utfordrere.
Først ut er Ford Focus Electric. I utgaver med vanlig motor kjenner vi Focus som en av de beste kompaktbilene. Leaf har på sin side allerede rukket å gjennomgå en første runde med oppgraderinger, med blant annet økt rekkevidde som et av resultatene.
Batteriet sluker bagasjeplassen
En vesentlig forskjell mellom bilene er at Leaf er bygd som elbil, og bare det, mens Focus Electric er en elversjon av en "vanlig" bil. Det ser man tegn til på mange områder. Mens Focusen ser ut som det den er, nemlig en pen, ganske klassisk kompaktbil, er Leaf høyere og mer butt.
Årsaken: I Leaf ligger batteripakken under kupeen. Leaf har dessuten en kortere front - elmotorer er mindre enn forbrenningsmotorer, så motorrommet trenger ikke være like stort.
Åpner man bagasjeluka, ser man at Focus-grunnstrukturen ikke ble konstruert med elbilbatterier i tankene. En stor batterikasse ødelegger det som i vanlige Focuser er et ganske stort bagasjerom. Den oppgraderte Leaf har derimot fått større bagasjerom, og nå er det gjennomsnittlig stort for en kompaktbil.
Innvendig gir de to ulike plassinntrykk: Ford er bred, Nissan er smalere og høyere. I praksis har begge greie plassforhold for kompaktklassen. Fire gjennomsnittlig store voksne har plass nok i begge.
Elbil på sitt beste
Det er fascinerende å kjøre moderne elbiler. Særlig under småkjøring setter de biler med forbrenningsmotor i skyggen når det handler om lettkjørthet og motorkomfort. Det er stille, trinnløst og mykt, og likevel er de kjappe. Det siste handler særlig om den umiddelbare responsen når du trykker på gasspedalen.
Av det to er Focus kjappest. Etter vår smak gir den også den beste kjøreopplevelsen - den kjører rett og slett som en Focus, og det er en hedersbetegnelse. På den annen side føles Leaf, med halvhøy sittestilling og bedre sikt i alle retninger, smidigere i byen.
I Leaf virker understellet mindre finpusset når bilene treffer ujevnheter.
Hvor langt?
Rekkevidde er noe av det viktigste ved en elbil. Disse bilene når altfor kort til at vi kan kjøre dem i vår 20 mil lange testrunde som alle andre biler må igjennom. Med elbil kjører vi i stedet ei sløyfe på åtte mil, med bykjøring, veier som går gjennom tettbygde strøk, litt landevei og litt motorvei. Runden kan trolig svare til jobbreisen for mange som vurderer elbil.
Ford Focus Electric
PLUSS: Kjøreegenskaper og komfort, kjapp
MINUS: Kortere rekkevidde, unøyaktig rekkeviddeindikator, ikke hurtiglading, batteriboks stjeler bagasjeplass
Nissan Leaf
PLUSS: Brukbar rekkevidde, god rekkeviddeindikator, nærkjøringskomfort
MINUS: Sittestilling for lange sjåfører, design krever tilvenning
Ved start er begge fulladet, men det skiller mange kilometer på rekkeviddeindikatorene; 91 km i Focus og 145 km i Leaf. Både i denne runden og ellers i testperioden viser det seg at Focus er pessimistisk på egne vegne, for etter testrunden estimerer vi rekkevidden til 120 km.
Leafs indikator er langt mer presis. Den viser en rekkevidde på 145 km ved start, og har 60 km igjen når runden er over. Estimert rekkevidde er 140 km, 20 km mer enn Focus. I praksis virker kanskje ikke 20 km som mye, men vi opplever det flere ganger som forskjellen mellom ro i sjela og tiltakende rekkeviddeangst.
Det er ett punkt til der Focus Electric virker umoden som elbil. Mens Leaf kommer standard med mulighet til hurtiglading, mangler denne muligheten helt i Forden. Vi synes det er bakpå å komme med en ny elbil uten hurtiglading i 2014.
Vi Menn Bil Top Gear mener:
Nissan Leafs salgssuksess er fortjent. Den framstår som en gjennomtenkt elbil, rekker litt lengre enn Focus, har smartere batteriplassering og mulighet for hurtiglading. Fords elektriske nyhet viser på for mange områder at Focus ikke var konstruert for å bli en rendyrket elbil fra starten av.
Tekniske data og testresultater fra 80 km lang fast elbiltestrunde:
Nissan Leaf |
Ford Focus Electric |
|
Effekt |
80 kW/109 hk/254 Nm |
107 kW/140 hk/250 Nm |
LxBxH, cm: |
444/177/155 |
435/182/148 |
Egenvekt med fører, kg: |
1549 |
1720 |
Energiforbruk: |
14,2 kWh/100 km |
16,8 kWh/100 km |
Brukt batterikapasitet etter 80 km: |
60 % |
65 %* |
Estimert rekkevidde: |
140 km |
120 km |
Akselerasjon 60-100 km/t: |
6,7 sek |
5,7 sek |
Pris: |
219 700 kr (Visia) til 265 000 kr (Tekna) |
259 000 kroner |
* Tallene for Ford er mer usikre fordi gjenstående batterikapasitet ikke er presist oppgitt i bilens display.
Les også:
Så mye ville Teslas luksusbil kostet med avgifter
Er moderne elbiler brannfarlige?
Derfor lønner det seg med nyere bruktbil
Denne saken ble første gang publisert 21/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.