Elbiltest
Slik måler vi energiforbruk
Flere nye elbiler krever tilpasning av våre testrutiner.
Flere nye elbiler gjør at forbruksdelen av vår test nå må inneholde kriterier spesielt tilpasset elbiler. Dette er de viktigste: Energiforbruk, praktisk rekkevidde, batterikapasitet, ladetid og lademuligheter.
Siden det bare er Tesla Model S som så langt har kapasitet til å gjennomføre den 200 km lange forbruksrunden vi bruker for øvrige biler, har vi lagt opp en egen 80 km rekkeviddetest spesielt for elbiler.
Den går i tettbygd strøk med 40-50 sone, på lokale gjennomfartsveier med 60-70 km/t og på motorvei med 80-100 km/t.
Når det gjelder energiforbruk må vi stole på at informasjonen i bilenes tripcomputer ligger tett på sannheten. Vi vurderer også hvilke innstillinger bilen tilbyr for å optimere balansen mellom komfort og rekkevidde, samt hvor flink rekkeviddeindikatoren er til å bedømme hvor langt du kommer på gjenværende batterikapasitet.
Dette er ingen en eksakt vitenskap, ikke minst fordi temperaturforholdene har mye å si for elbilens energiforbruk og dermed rekkevidde. Derfor opplyser vi også om betingelse i forbindelse med den aktuelle testen.
Har du tips eller innspill til hvordan vi skal gjøre elbiltestene bedre, tar vi gjerne i mot råd i kommentarfeltet under.
Denne saken ble første gang publisert 05/11 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.