Test: Kia Carens 1,7CRDi 2013
Perfekt familiebil
Flerbruksbilene er perfekte som familiebiler, med allsidig og praktisk interiør. Kia Carens er i tillegg praktisk og velutstyrt. Da kan man lure på hvorfor de ikke er mer populære.
Norge er et litt merkelig land når det kommer til praktiske familiebiler. Du kan ikke kikke i en nettavis uten å høre om barnefamiliens utfordringer, med debatt om pappapermisjon og høylytte ytringer om mammarollen.
Da skulle du tro at denne hardt pressede gruppen ville sette pris på rimelige og gode bruksbiler, med løsninger myntet nettopp på de som trenger bil for å frakte barn og alt det utstyret smårollinger fører med seg.
Men nei, de rimelige flerbruksbilene glimrer med sitt fravær på salgstoppen i Norge. VW Touran finner vi på 54. plass og to av de aller beste - Peugeot 5008 og Opel Zafira dukker først opp på 98. og 99. plass. Hva er det barnefamiliene da kjøper? Trangbodde og kostbare kompakt-SUV-er?
I dette litt stusselige bildet dukker Kia Carens opp. Ikke akkurat det bilnavnet det svinger mest av og neppe egnet til å vekke stor interesse hos norske bilkjøpere.
Men familiebilkjøperne bør ikke snu ryggen til verken Carens eller flerbruksbilene. Her finner du barnefamiliens drømmebil.
Kjøreegenskaper: 3
Om du kjøper familiebil for å kjøre baksetegjengen bilsyke, bør du ta en ny behovsprioritering. Derfor har Kia Carens perfekte egenskaper for en familiebil.
Her er det ikke noe som inspirerer til fortkjøring, allerede i travelt tempo til barnehagen får du den første kjenningen med understyring (bilen tar en lenger svingbue) og krengning.
Det er en tendens som preger veiegenskapene helt til ESP-systemet sier fra at nok får være nok.
Dermed oppmuntrer Kia Carens til en behersket kjørestil, og føles trygg siden ESP-systemet slår tidlig inn.
Motor: 4
Tekniske data
- Motor, cm3: 1685
- Effekt, hk ved o/min: 115/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 260/1250-2750
- Egenvekt, kg: 1581
- Tilhengervekt, kg: 1500/700
- Lengde/bredde/høyde, cm: 453/181/161
- Bagasjerom, liter: 492-1650
- Standard dekkdimensjon: 205/55-16 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
- CO2-utslipp, g/km: 124
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13
- Toppfart, km/t: 181
- Pris fra, kr: 289 900
- Pris testbil, kr: 360 700
Det er Kias velprøvde 1,7-liters dieselmotor som gjør jobben i vår testbil. Den yter 115 hk og har et dreiemoment på 260 Nm. Du kan også få bilen med 1,7-liters diesel og automatgir, da med 136 hk og 320 Nm, eller med 1,6-liters bensinmotor og 135 hk.
Motoren gjør en grei jobb, uten verken å utmerke seg eller dumme seg ut i forhold til hva andre produsenter byr på i denne klassen.
Det beste er at den går relativt stille, har en jevn kraftutvikling og en lettsjaltet sekstrinns girkasse. Nettopp det du ønsker deg i en slik bil.
Ytelser: 3
Kia Carens veier inn rett i underkant av 1,6 tonn med fører og med en høyde på 161 cm, får motoren litt å tygge på.
Derfor er det ingen overraskelse at ytelsene best beskrives som «moderate».
En forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t i 3. gir på 7,3 sekunder er litt i overkant av hva som kjennes tilstrekkelig.
Men igjen - Kia Carens legger seg i et område der de fleste av konkurrentene havner, og heftige forbikjøringstokter er neppe primæraktiviteten til kundegruppen.
I stedet vil man heller sette pris på at 4. og 5. gir har nok skyv til å holde greit følge med trafikkstrømmen.
Eksteriør: 4
Flerbruksbiler er ikke designet for å være vakre, men funksjonelle. Likevel synes vi Kia har gjort en bra jobb med Carens, den ser ikke like brødboks-aktig eller klumpete ut som en del av konkurrentene.
Testdata
- 60-100 km/t, 3. gir: 7,3
- 60-100 km/t, 4. gir: 9,5
- 60-100 km/t, 5. gir: 12,3
- 80-120 km/t, 4. gir: 10,7
- 80-120 km/t, 5. gir: 13,7
- Støy tomgang, dBA: 42,3
- Støy 50 km/t, dBA: 62,1
- Støy 80 km/t, dBA: 66,6
- Støy 100 km/t, dBA: 69,1
- Testforbruk, l/mil: 0,52
Fronten har den fine, skarpe Kia-stilen og profilen er - om ikke oppsiktsvekkende - i alle fall behagelig å se på.
Interiør: 6
En flerbruksbil skal eksellere innvendig, og på sine tilmålte 4,53 meter er det nettopp det Kia Carens gjør.
Den er ikke fullt så stor i bagasjerommet som de aller beste i klassen. Selv om de to ekstrasetene er pent felt ned i gulvet, stjeler de litt bagasjeplass i høyden. Peugeot 5008 kan skilte med et litt lenger bagasjerom, mens Kia følger standarden når det gjelder bredde.
Setene på andre seterad kan reguleres individuelt, slik at du kan prioritere hvor du trenger mest plass.
De to ekstrasetene på tredje seterad er enkle å ta i bruk, men med setene foran i bakerste posisjon, blir det knapt med benplass for andre enn små barn.
Bakseteplassen matcher for øvrig de viktigste konkurrentene, og med 73 centimeter tilgjengelig med forsetene i vår «normposisjon» (normal sittestilling for en person på 1,85 m) har du rikelig justeringsmonn selv for voksne, før knærne møter bakseteryggen.
Det bør også være nok plass for bakovervendte barneseter med normal utforming, men her anbefaler vi å prøvesitte bilen med de aktuelle setene i bilen, før du bestemmer deg.
Kia Carens imponerer ikke bare med god plass, men også fordi løsningene er funksjonelle og lettvinte i bruk. Dessuten er kvalitetsfølelsen i interiøret og spesielt på førerplass svært god.
Den koreanske produsenten er blitt veldig flink til å gi deg en litt kostbar godfølelse, og det setter du spesielt pris på i en bil som kunne nøyd seg med å være fullpakket av hardplast og kjipt interiørdesign.
Komfort: 5
Siden understellet er mykt satt opp og dekkdimensjonen er moderat med 205/55-16, glir Kia Carens mykt over små og store ujevnheter.
Også støynivået holder seg innen akseptable grenser. 69 dBA i 100 km/t på sommerdekk er omtrent på samme nivå som VW Touran og Peugeot 5008.
Dessuten sitter du svært godt i Carens. Sittestillingen er så personbilaktig som du kan håpe på i en halvhøy flerbruksbil, og setene er meget gode.
I vår velutstyrte versjon, finner du også seteventilasjon i forsetene. Dermed er klam rygg på varme sommerdager et tilbakelagt stadium.
Sikkerhet: 3
Kia Carens er ikke testet av EuroNCAP i sin nyeste versjon, og får dermed vår gjennomsnittskarakter 3 på dette området.
Den har et sikkerhetsrelatert utstyrsnivå som normalt for biltypen, og ut fra at nye Kia-modeller som eksempelvis Cee'd har gjort det bra i EuroNCAP-tester, er det grunn til å anta at det samme gjelder for Kia Carens.
Pris/utstyr: 6
Kia Carens kommer i fire godt definerte utstyrsversjoner, der Classic byr på det mest nødvendige, Comfort gir deg en greit utstyrt familiebil, mens Exclusive er velutstyrt og Exclusive Plus er spekket med luksusdetaljer.
Prisen starter rett over 270 000 for bensinversjonen, mens diesel begynner på drøye 280 000,-. Vår testbil hadde Exclusive Plus-pakken og koster da 353 600 kroner.
Sammenlignet med konkurrentene får du mye bil for pengene, og vil du ha mye utstyr har testbilen fortsatt en god pris. Hos mange andre produsenter må du betale mye ekstra for tilsvarende utstyr.
Legg til at Kia har 7 år/150 000 km garanti og at de nye modellene ser ut til å holde seg relativt bra i pris, så burde den økonomiske siden ved bilholdet være i orden.
Forbruk: 5
Kia Carens 1,7 CRDi har et oppgitt normforbruk på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. Det resulterer i et CO2-utslipp på 124 g/km og NOx på 147,2 mg/km.
I det virkelige liv følger bilen godt opp det den lover. I vår faste forbrukstest går den på 0,52 l/mil og havner dermed litt under andre flerbruksbiler med tilsvarende motoreffekt.
Du skal være ganske hard på gassen om du skal drive forbruket noe særlig over 0,6 l/mil. Det viste blant annet en motorveitur på svenske E6.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Er du på jakt etter høy nabofaktor og store kjøreopplevelser, er du på feil sted.
Men vil du har en rommelig, funksjonell, velutstyrt familiebil uten at det koster skjorta, kan Kia Carens være rett bil.
At ikke flere kjøper flerbruksbiler i småbarnsfamilienes hjemland blir enda mer uforståelig med Kia Carens på markedet.
Les også:
Familiebilene du egentlig burde kjøpe
Priskrig på populære stasjonsvogner
Denne saken ble første gang publisert 16/08 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.