TEST: Mercedes E 250 CDI 4Matic T mot BMW 525d xDrive
Snakk om vanskelig valg!
Sterk motor, god plass, firehjulsdrift, automatgir og de riktige merkene. Det er to av Norges beste biler som duellerer: Den nye Mercedes E-klasse møter vår storbilfavoritt fram til nå, BMW 5-serie.
Det er mye ved disse bilene som gjør at de kan kalles norske mestere. Nordmenn liker stasjonsvogner med god plass. Vi vet at stadig flere ønsker seg firehjulsdrift og automatgir. Finn.no forteller oss at det er de sørtyske statusmerkene folk søker mest etter. Og sterk motor er og blir gildt - sier du noe annet, tror vi deg ikke.
Sett disse opplysningene sammen, og saken er klar: Hvis Ola Gjennomsnittsnordmann hadde hatt penger nok, hadde bilene i denne testen ligget på salgstoppen (sammen med noen få konkurrenter, der den viktigste heter Audi A6)
Mercedes E-klasse vært gjennom en uvanlig omfattende midtlivsoppussing. Fronten er helt ny. Borte er den ganske kantete, monumentale og nesten litt militære stilen. Fire lykter med spisse vinkler er byttet med to store, buede og mer innpakkende, der LED selvsagt er integrert.
Linjene er rundere, men samtidig formet slik at bilen gir et ubeskjedent inntrykk når du ser den på parkeringsplassen. Den tallerkenstore stjerna i grillen (utstyrsgrad Avantgarde/AMG-pakke) er bare en av grunnene til signalene den sender. «Jeg er stor, sterk og bedre enn de andre.»
Bakparten er ikke like mye endret som fronten, men du vil se at den nye er ny. Interiøret er oppgradert, kanskje som et svar på at noen har syntes at E-klasse har vært litt traustere enn alternativene.
Enda tryggere E-klasse
BMW 5-serie får facelift
BMW har nylig midtlivsoppgradert 5-serie. Utvendig gjenkjennes nyheten ved nye tåkelys og endret nedre luftinntak. Også baklysene blir noe endret. BMW lover at forbruket skal synke litt fordi bilen får en rullemodus der drivverket kobles ut. Når det gjelder versjoner, har BMW to gode norgesnyheter: 518d med 143 hk blir ny innstegsmodell til lavere pris enn dagens 520d. Også firehjulsdrift blir billigere, for nå fås xDrive med 520d-motoren (hittil har 525d vært rimeligste xDrive-utgave).
E-klasse har dessuten fått det som med en samlebetegnelse kalles Intelligent drive. Kort oppsummert er dette et sett av nye og/eller forbedrede sikkerhetssystemer - noen er standard og mange ekstrautstyr - som ved hjelp av forbedret sensorikk og mer datakraft snakker bedre med hverandre. Det, sier Mercedes, gjør E-klasse enda tryggere.
Til slutt har den fått noen nye motorer. Men testbilen er en kjenning på motorfronten. 250 CDI er fortsatt minste og rimeligste motor som fås med firehjulsdriftssystemet 4Matic.
Med 204 hk og 500 Nm fra 2,14 liter sylindervolum bør den være en god match til det motstanderen stiller med.
BMW 525d xDrive har 211 hk og 450 Nm, og her er sylindervolumet kun 2,0 liter. Motorene viser en trend i seg selv:
Fire sylindre blir mer og mer vanlig i dette prisleiet. Når Volvo om ikke lenge dumper sin femsylindrede diesel, står bare Audi A6 tilbake med flere enn fire sylindre i sitt alternativ til omtrent samme pris.
Betyr ikke høyere forbruk
For å ta det med motorene med en gang. Savner vi sekserklang i disse tyske krysserne?
Konkurrentene
Den nærmeste utfordreren kommer ikke uventet fra Audi. A6 3,0 TDI quattro stasjonsvogn slo Mercedes E 250 CDI 4Matic (før facelift-versjonen) da vi testet dem i 2012. V6-motor er et udiskutabelt pre for dem som bryr seg litt ekstra om det som befinner seg under panseret. Pris fra 659 400 kroner.
Fra Audi kommer også A6 Allroad, den litt hevede og SUV-pyntede versjonen av A6 Avant. Mulighet for mer bakkeklaring er viktigste bruksforskjell. Pris fra 717 700 kroner.
Volvo V70 fås med firehjulsdrift i normal utgave, og ikke minst i den hevede XC70-versjonen. Staut, men aldrende modell med betydelig prisfordel sammenlignet med de andre i de rimeligste utgavene. Pris fra hhv. 521 900 og 564 900 kroner (AWD-utgaver med automat)
Ja. Bamselyd ville gitt en ekstra luksuspiff. Men i oppgitte forbruks- og utslippstall kommer firerne bedre ut, og det betyr billigere statusstorbil.
Så får vi bare registrere at Audi A6 har forbruk og pris i samme område med V6-diesel. Det er i seg selv grunn for dem med sekserfetisj til å traske videre til Audi-butikken.
Men det mangler ikke på ytelser fra de to firesylindrede dieselmotorene i vår testduo. Ikke uventet er det ikke så mye som skiller - kanskje ikke mer enn noen tusen kilometer til med innkjøring kunne endret litt på (Mercedesen hadde kun gått 900 km da vi målte den, BMW-en 2500 km). For akselerasjonen fra 60 til 100 km/t er tallet 4,9 sekunder for Mercedes og 4,6 sekunder for BMW. 80 til 120 tar hhv. 6,4 og 5,9 sekunder. I praksis har du i begge et sjenerøst kraftoverskudd målt mot de fleste andre i helgas utfartskø. Toppfart for begge er rundt 230 km/t. Vi snakker om solide Autobahn-lokomotiver.
Bilenes automatkasser bidrar til overklassefølelsen. I E-klasse har kassen sju trinn, i BMW åtte. Vi holder en liten knapp på BMW-kassa. Den er litt mer «på», uansett hvilken modus du velger å kjøre i. I modus der drivstoff skal spares, er den råere til å utnytte lavt turtall, uten komfortulemper. I «sport» har den i kraft av et ekstra girtrinn enda en streng å spille på. Men bare så det er sagt: Du skal bytte kjapt fra bil til bil for å merke forskjellene.
Testforbruket viser to ting. Det ene er at firehjulsdrift og automat ikke lenger behøver å bety høyt forbruk.
BMW-ens 0,62 l/mil er ikke mange centiliterne mer enn hva skaren av normalmotoriserte familiestasjonsvogner med kun forhjulsdrift og manuelt gir bruker i den samme testrunden. Det andre vi ser, er at E-klasse med sine 0,67 l/mil er en tanke tørstere. Vi vet ikke hvorfor, men konstaterer at den er litt tyngre og at den i norske hastigheter noe sjeldnere tar de høyeste girene i bruk.
Spagatbilen
Da dagens 5-serie ble lansert i 2010, var det den mest komfortable 5-er noensinne. Den hadde fått flyten fra 7-serie. I komfort var den blitt en verdig E-klassekonkurrent. Men den greide samtidig bilverdenens vanskeligste spagat. Kjøreegenskapene 5-serie var kjent for, var ikke bare til stede. De var forbedret.
Med den nye E-klassen viskes klassiske skiller enda mer ut. I små steg blir den litt mer lik 5-serie. Litt mer dynamisk for hver eneste lille ting ingeniørene i Stuttgart finner det verdt å gjøre med den.
For eksempel er elektromekanisk direktestyring, som har servovirkning og utveksling som varierer med farta, nå standard. Styringen vil overraske alle som måtte tro at E-klasse har vassen rattfølelse. Den passer svært godt i helheten. BMW-styringen er en anelse mer kontant rundt senterposisjonen, stort mer er det ikke som skiller.
Begge ligger gedigent stabilt på veien, også i hastigheter som langt overgår det vi har lov til i Norge. Testbilen fra Mercedes har luftfjæring med adaptive dempere (ekstrautstyr til 12 870 kroner), og den lar deg velge om du vil ha best mulig fjæringskomfort eller en strammere, mer sportslig oppførsel.
4x4-systemene
Både Mercedes og BMW har permanent firehjulsdrift. I Mercedes' 4Matic-system fordeles kreftene i en åpen senterdifferensial, og kraftfordelingen er 45 prosent foran og 55 prosent bak. Inngrep fra antispinnsystemet flytter på denne fordelingen når sensorene oppdager behov for det.
BMWs xDrive har en kraftfordeling som i utgangspunktet er på 40 prosent foran og 60 prosent bak. Fordelingen skjer via våtclutchplater plassert bak i girkassen. Når antispinnsystemet registrerer hjulspinn, kan systemet endre kraftflyten til 100 prosent for- eller bakover. Ytterligere fordeling skjer via antispinnsystemet.
I komfortmodus er den i sitt ess, det blir ikke særlig bedre enn dette ved normal kjøring. I «sport» tar den enda et steg innpå BMW 5-serie i kjørefølelse. Med luftfjæring greier E-klasse et godt stykke på vei BMW-spagaten.
Men ikke helt. Testbilen fra BMW er for en gangs skyld uten alle tilvalgene BMW kan tilby når det gjelder dynamisk understell og styring. Det gjør bare de grunnleggende kvalitetene mer imponerende.
Selv ikke 19-tommerne med runflatdekk greier å ødelegge komforten (men ja, de forstyrrer den over brå ujevnheter, og som vanlig øker de veistøyen i fart. Se rammesak om hjulvalg). Og selv uten oppstrammingsmulighetene du kan kjøpe til, greier den kjøreøvelsene våre (elgtest og slalåm) i høyere fart enn E-klasse.
Forskjellene er imidlertid ikke store. E-klasse er lenge like smidig - og vi snakker om et høyt smidighetsnivå for såpass store og tunge biler - men til slutt er det forhjulene som slipper for Mercedesen. Begge biler har fintfølende hjelpeelektronikk, som man også skal forvente i denne prisklassen. Med luftfjæring har E-klasse dessuten en joker i ermet: Du kan heve den hvis du skal kjøre på ujevnt underlag. (Les om firehjulsdriftssystemene i egen rammesak.)
Klart best i parkeringshuset
E-klasse tar igjen det lille den henger etter i kjøredynamikk på andre områder. Det som skiller i kjørefølelse, skyldes ikke først og fremst forskjeller i motor, gir, veigrep eller komfort. Den virkelige forskjellen ligger i sitteposisjon og sikt.
Når du lukker døra i 5-serie, har du krøpet inn i din katakombe. Du sitter lavt og ser et stort panser foran deg. Til sidene og bakover er vinduene smale. Dashbord og midtkonsoll omslutter deg. Her skal du få sportslige vibrasjoner.
I Mercedesen er du høyere plassert. Panseret ser ikke like fotballbaneaktig digert ut. Du kommer mer opp over dashbord og midtkonsoll. Du ser bedre til sidene og bakover. Kanskje er det ikke like spenstig og kult, men det glemmer du seinest når du kjører inn i et parkeringshus. Her er E-klasse enklest å lure rundt betongpilarene. Mercedes leverer den brukskomforten de lever av å selge.
Hvor store hjul?
17-tommershjul er standard for begge testbiler. Mercedesen er i dette tilfellet utstyrt med 18-tommersfelger med dekkdimensjon 245/40, mens BMW-en har 245/40 på 19-tommersfelger. Hjul-/dekkvalg er en avveining mellom fjæringskomfort, hjulstøy og kontant sportslighet, og selvfølgelig spiller utseende også inn. Vi har kjørt både E-klasse og 5-serie med flere ulike dimensjoner (for E-klasses del i utgaver før faceliften), og vi synes 18-tommere er et godt kompromiss for begge for norske forhold. BMW har runflatdekk (kan kjøres flere mil etter punktering) som standard, og de har stivere oppbygning enn normale dekk. Det er verdt å ta med i betraktningen.
Når vi kommer til plass, er det som det alltid har vært. E-klasse har et intet mindre enn enormt bagasjerom. Alle floskler om flyttelass passer - for øvrig kan du putte badekaret i reservehjulsbrønnen, for den er også svær. I baksetet er de mer like. Her handler forskjellen mer om form. I BMW sitter to best. I Mercedes sitter tre best. Det er innlysende hvorfor en av dem er drosjefavoritt.
Også i pris er det slik vi ofte har sett det før. Mercedes tør fortsatt kreve litt mer. Det er dristig, for totalt sett gir den ikke mer enn konkurrenten. De er bare ikke helt like. Og takk for det.
Vi Menn Bil Top Gear mener:
Vi ønsker alltid å kåre en vinner i biltester, men her gjør BMW og Mercedes det vanskelig for oss. Så jevnt er det, at vi har tatt oss i å skifte mening når vi har skiftet bil.
Like er de heldigvis ikke. Derfor vil også den nyoppussede E-klasse appellere til en litt annen kundegruppe enn 5-klasse. Den som stadig skal frakte mye folk og bagasje, kan trygt gå rett til Mercedes. Den litt mer sportslig orienterte, både hva gjelder egenskaper og stil, kan gå til BMW.
Men en vinner skal vi ha. Mercedes har gjort E-klasse litt yngre til sinns under oppussingen. Når alle bilens kjerneverdier like fullt er på plass, er den vårt knepne valg.
I hvert fall fram til BMW 5-serie blir midtlivsoppdatert. Det skjer nå.
TEKNISK DATA |
BMW 525d xDrive |
Mercedes E 250 CDI 4Matic T |
Motor, cm3: |
1995 |
2143 |
Effekt, hk ved o/min: |
211/4000 |
204/3800 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
450/1500-2500 |
500/1600-1800 |
Egenvekt, kg: |
1895 |
1955 |
Tilhengervekt, kg: |
2000/750 |
2100/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
491/186/146 |
491/185/147 |
Bagasjerom, liter: |
560-1670 |
695-1950 |
Standard dekkdimensjon: |
225/55-17 W |
245/45-17 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,54 |
0,59 |
CO2-utslipp, g/km: |
143 |
155 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
7,3 |
8,1 |
Toppfart, km/t: |
228 |
230 |
Pris fra, kr: |
649 300 |
690 000 |
Pris testbil, kr: |
840 970 |
1 023 780 |
TESTDATA |
BMW 525d xDrive |
Mercedes E 250 CDI 4Matic T |
0-100 km/t, sek.: |
8,5 |
9,1 |
60-100 km/t, 4. gir: |
4,7 |
5,7 |
60-100 km/t, 5. gir: |
5,6 |
8,0 |
60-100 km/t, 6. gir: |
7,3 |
|
60-100 km/t, kickdown: |
4,6 |
4,9 |
80-120 km/t, 4. gir: |
6,4 |
|
80-120 km/t, 5. gir: |
6,3 |
8,6 |
80-120 km/t, 6. gir: |
7,5 |
10,7 |
80-120 km/t, 7. gir: |
9,1 |
|
80-120 km/t, kickdown: |
5,9 |
6,4 |
Støy tomgang, dBA: |
44,4 |
47,4 |
Støy 50 km/t, dBA: |
63,9 |
61,5 |
Støy 80 km/t, dBA: |
67,2 |
65,9 |
Støy 100 km/t, dBA: |
69,6 |
68,2 |
Testforbruk, l/mil: |
0,62 |
0,67 |
Les også:
Her er bilene med best plass i baksetet
Dette blir Norges råeste stasjonsvogn
Stor test av prestisje-SUV: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK
Denne saken ble første gang publisert 06/08 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.