Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013
Denne hybriden er raskest
Volkswagens kompakthybrid er klart raskere enn konkurrentene.
Volkswagen-konsernet varsler flere hybrider. Tidligere har vi kjørt VW Touareg Hybrid, Audi Q5 Hybrid, Porsche Cayenne Hybrid og Porsche Panamera Hybrid fra gigantkonsernet.
Vi snakker altså om luksusbiler som har hybridsystem i like stor grad for ytelsens skyld som for å spare drivstoff.
Jetta er Volkswagens første kompakte bil med hybridmotor. I utgangspunktet er den et svar på det amerikanske markedets etterspørsel etter hybrider. En 1,4-liters bensinturbomotor på 150 hk er paret med en elmotor på 27 hk. Totalt gir dette, nei, ikke 177 hk, men 170 hk. De sju siste reguleres bort når motorene jobber sammen.
Jetta er for øvrig en mye mer populær bil i Nord-Amerika enn i Norge (her er det som kjent Golf som gjelder). Bilen, som produseres i Mexico, er bygd på samme basis som Golf generasjon 5 og 6. Den henger slik sett etter dagens Golf, som har en ny grunnstruktur som er mer klargjort for el- og hybriddrift (kommer i 2014).
Det betyr at Jetta Hybrid på noen områder kan virke litt uferdig som hybridbil, sammenlignet med biler som er bygd for hybridmotorisering fra bunnen av (for eksempel Toyota Prius og Auris). Det skal vi komme tilbake til.
Kjøreegenskaper: 4
Det er ingenting duvende amerikansk over Jettas kjøreegenskaper. Tvert imot har den et understell på den faste siden.
Bilen, som veier halvannet tonn og dermed er knapt 100 kg tyngre enn en Jetta 1,6 TDI DSG, ligger på veien på den litt tunge måten biler fra VW-konsernet pleier å gjøre.
Har du kjørt en Golf eller Passat før, vil du kjenne deg igjen i måten den kjører på. En kan gjerne si at den parer Passats stabilitet og noe av Golfs kvikkhet.
Jetta er 464 cm lang og dermed mye nærmere Passat enn Golf i størrelse. Den er imidlertid relativt smal og oppleves som lett å håndtere.
Mens understellet har en slags kontant sportslighet over seg, er styringen kun normalt direkte for en bil i grenselandet mellom kompakt- og mellomklasse. Det er kanskje å pirke, men vi hadde gjerne sett at understell og styring sto mer i forhold til hverandre.
Motor: 5
Tekniske data:
- Motor, cm³: 1395 + elmotor
- Effekt, hk ved o/min: 170 (150 bensin + 27 el)
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1600-3200
- Egenvekt, kg: 1505
- Lengde/bredde/høyde, cm: 464/178/148
- Bagasjerom, liter: 374
- Standard dekkdimensjon: 195/65-15
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,41
- CO2-utslipp, g/km: 95
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
- Toppfart, km/t: 210
- Pris fra, kr: 326 800
- Pris testbil, kr: 374 700
Vi har etter hvert kjørt mange hybridbiler. Noen av dem gir en slurende følelse der forbrenningsmotoren ruser opp og ned uten at turtall og motorlyd henger sammen med kraft- og akselerasjonsopplevelsen.
Dette er typisk for Toyota Auris, for eksempel, og det er en trinnløs automatkasse som er årsaken.
Andre løsninger, som den i Audi Q5 Hybrid, har vi gitt tommelen opp for.
Akkurat som i en Toyota Auris kan Jetta kjøres kun på kraft fra batteriet, som lades ved å regenerere rulle- og bremseenergi og i tillegg får kraft fra bensinmotoren når det er lite strøm på batteriet. Batteriet veier for øvrig i underkant av 40 kg og er plassert over bakakselen.
Vi opplever ikke at vi kommer særlig langt på kun strøm. VW oppgir opptil 2 km rekkevidde, men så langt kjører vi aldri før bensinmotoren slår seg på.
VW Jetta Hybrid har ingenting av sluringen fra Toyota-hybrider. Krafta fra bensinmotoren går via en sjutrinns DSG-kasse, og høyt turtall får du kun når du krever det med tung høyrefot.
DSG-giret fungerer like fint i en hybrid som i andre biler fra VW-konsernet. Eneste anmerkning er en viss usikkerhet når du bremser ned før for eksempel et kryss, for deretter å gi gass igjen. Da må kassen tenke seg litt om før den finner rett gir.
Motorene kobler seg inn og ut uten at du vil merke stort til det. Grovt forenklet ter hybridsystemet seg som en moderne bensinturbo/automatkombinasjon med start/stopp-funksjon, der elmotor gir ekstra kraft når det trengs, og innimellom kan stå for hele framdriften alene.
Hybridsystemet i Jetta er ikke det samme som vil komme i Golf i 2014. Ifølge den norske importøren vil den blant annet bli ladbar (plug-in).
Ytelser: 6
VW Jetta Hybrid er raskere enn alt annet av kompaktbiler og familiebiler med hybridmotor vi har prøvd.
Testdata:
- 60-100 km/t, 3. gir: 4,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
- 60-100 km/t, kickdown: 4,4
- 80-120 km/t, 3. gir: 5,5
- 80-120 km/t, 4. gir: 6,9
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,6
- 80-120 km/t, 6. gir: 12,8
- 80-120 km/t, kickdown: 5,5
- Støy tomgang, dBA: Bensinmotor slås av
- Støy 50 km/t, dBA: 66,3
- Støy 80 km/t, dBA: 69,5
- Støy 100 km/t, dBA: 70,9
- Testforbruk, l/mil: 0,62
Med 4,4 sekunder for akselerasjonen fra 60 til 100 km/t, og ikke minst 5,5 sekunder for 80-120 km/t, er den faktisk oppe i ytelser som rett og slett kan kalles riktig gode. Det er for eksempel raskere enn VW Golf GTD (forrige generasjon), som er en bil de færreste vil mene mangler krefter.
Årsaken til de gode ytelsene, er et samlet dreiemoment på 250 Nm som er tilgjengelig over et svært stort register. (Du får altså ikke elmotorens moment på 150 Nm lagt på toppen av bensinmotorens moment, men du får tilnærmet fullt dreiemoment nesten fra du tråkker på gassen og til turtelleren når toppen.)
Det hører med i dette bildet at ytelsene kommer til en relativt god pris, se kapittelet /pris/utstyr.
Blant hybridene trenger Toyota Auris Hybrid og Lexus CT 200h begge 7 sekunder på 60 til 100 km/t. Honda CRZ trenger 7,5 sekunder i samme øvelse.
Nærmest av kompakte hybridbiler vi har testet, kommer Peugeot 3008 Hybrid med 4,8 sekunder ved kickdown og 4,5 sekunder låst i 3. gir for 60-100-akselerasjonen. Den er imidlertid rundt sekundet tregere en Jetta Hybrid fra 80 til 120 km/t.
Eksteriør: 3
Dette er det mest subjektive kapittelet i våre biltester, så du må gjerne bruke artikkelens kommentarfelt til å si deg uenig.
Vi synes at det er vanskelig å finne et stort mer tradisjonelt sedandesign enn Jettas i 2013. At VWs familiefjes (som gjør bilen ganske lik en Passat sedan) er pent, er ikke nok når alt dør ut i en slapp hekk.
At det stort sett er bare statusmerkene, først og fremst BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, som greier å selge sedaner på denne størrelsen i et visst antall, er heller ikke til å komme bort fra. Andre volummerker har erkjent dette: Ford gidder ikke engang prøve å selge sedanversjonen av Focus i Norge.
Interiør: 3
Vi har vært inne på at Jetta ikke er kommet like langt i VWs plattformprogram som Golf. Det vises også innvendig. Dashbordet er et sted mellom Golf V og Golf VI - mens det altså er sjuende generasjon Golf som er i salg nå. Da hjelper det ikke at plasten i dørene i tillegg er hard.
Dette gjør egentlig ingen ting - lite er så lettbrukt og intuitivt som et VW-dashbord. Men Jetta henger altså etter den direkte intern-konkurrenten, og det er ikke det beste utgangspunktet.
Det er generelt greit med plass i kupeen. Det mest bemerkelsesverdige er at den har meget god beinplass, men snau takhøyde i baksetet - en litt merkelig kombinasjon.
Det som framfor alt gir Jetta Hybrid en middelmådig karakter i dette kapittelet, er et bagasjerom som er på grensa til ødelagt. En vanlig Jetta har et digert sedan-bagasjerom på 510 liter. Her er det på kun 374 liter.
Heller ikke 374 liter er direkte ille. Det som er ille, er at det er veldig vanskelig å utnytte dette oppgitte volumet. Hybridbatteriet er satt inn som en stor kloss som lager et høyt trinn midt i bagasjerommet. Kofferter vil passe elendig til dette trinnet.
Det er nettopp dette vi tenkte på da vi ovenfor skrev at Jetta er litt uferdig som hybrid. Selv om den nye Toyota Auris ikke har større oppgitt bagasjevolum, er bagasjegulvet flatt og plassen enkel å utnytte.
Komfort: 4
Vi synes Jetta er ujevn når det kommer til komfort.
På den ene siden gir så vel hybrid- som automatgirdelen av drivverket en "gliderfølelse" som teller positivt for totalkomforten. Dessuten kan sjåføren nyte godt av VW-konsernets velutviklede ergonomi fra et førersete med god støtte.
På den annen side er Jetta ikke smidig over krappe ujevnheter. Understellet sørger for at du får beskjed om flere ujevnheter enn vi setter pris på når vi er på langtur.
Det er også en del lyd fra understellet, og støymåleren viser at det slett ikke er fritt for hjulstøy. Tvert imot, her måler vi ganske høye verdier med sommerdekk i dimensjon 225/45-17.
Sikkerhet: 4
VW Jetta ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2011. Den fikk fem av fem stjerner som hovedkarakter (det er normalen, ikke unntaket), og delresultatene var overveiende gode.
Særlig bra var resultatene for voksnes sikkerhet, som ble vurdert til 94 prosent. Her gis det imidlertid en anmerkning for påkjenningen brystkassen vil få hvis bilen kolliderer sideveis mot en stolpe.
Fotgjengersikkerheten får også en anmerkning - den er klart bedre på for eksempel den nye Skoda Octavia, som gjerne kan ses som en konkurrent til Jetta.
Jetta har sikkerhetselektronikk av normalt omfang for bil- og prisklassen. Den kan ikke fås med utstyr som autobrems eller filskiftvarsling/filskiftholder. Det kan mange andre kompaktbiler i dag.
Pris/utstyr: 4
VW Jetta Hybrid koster fra 326.800 kroner. Utstyrsnivå Highline (og selvfølgelig DSG-gir) er inkludert i denne prisen.
Highline gir et pent utgangspunkt. Her er for eksempel bixenonlys, oppgradert stereo og 17-tommers alufelger med i pakken. Det er ikke sikkert du trenger så mye ekstra.
Positivt i prisbildet teller også hybriddrivverkets gode ytelser. Det er ikke så ofte vi kommer over kompakt- og familiebiler til denne prisen som er såpass raske.
Hvis du er målrettet ute etter en hybrid, så koster til sammenligning Toyota Auris Hybrid fra 279.900 kroner. Den mer jålete Lexus CT 200h koster fra 292.400 kroner. Men begge disse er altså betydelig tregere.
Sammenligner vi med en "vanlig" bil med ytelser som kan måle seg i lovlige norske hastigheter, for eksempel VW Golf 1,4 TSI ACT DSG Highline, så koster den fra 304.300 kroner.
Forbruk: 3
VW Jetta Hybrid har svært pene oppgitte tall for forbruk og CO2-utslipp: 0,41 l/mil og 95 g/km.
I vår faste testrunde på 20 mil er vi ikke i nærheten av dette. Resultatet blir 0,62 l/mil, en overskridelse av oppgitt forbruk på formidable 51 prosent. Vi har sjelden sett maken til prosentvis overskridelse av oppgitt forbruk.
Det skal legges til at testrunden vår ikke nødvendigvis får fram det beste ved hybrider. Vi har for eksempel sett Toyota-hybrider som knapt nok bruker mer ved småkjøring enn i testrunden. Jetta Hybrid kan ikke fullt og helt framvise forbrukstall ved småkjøring som indikerer at det er slik også for den.
Jettas testrunderesultat på 0,62 l/mil er så å si nøyaktig det samme som VW Golf 1,4 TSI ACT DSG med 140 hk. Den har sylinderkutt (ACT) som miljøvirkemiddel i stedet for Jettas hybridsystem.
Sammenligner vi med Toyota Auris Hybrid, så brukte den 0,56 l/mil i testrunden. Dieseldrevne biler i størrelsesklassen (vi regner her Jetta som nærmere kompakt- enn familiebil) legger seg gjerne rundt halvliteren i denne testløypa, mens Honda Civic 1,6 i-DTEC har bestenoteringen med svært gode 0,38 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Jetta Hybrid viser at VW behersker hybridsystemer også i betalbare prisnivåer. I funksjon er det på topp. Jetta har herlig framdriftsflyt og sterke ytelser. Også kjøreegenskapene er gode.
Resultatet fra testløypa viser som for flere andre hybrider at batteri og elmotor i tillegg til forbrenningsmotor ikke automatisk betyr at bilen blir veldig gjerrig i sin omgang med drivstoffet. Vi hadde ventet oss lavere forbruk.
Den praktiske ulempen ved hybridsystemet er et bagasjerom med liten utnyttbar plass.
Om vi ser bort fra hybridsystemet, er Jettas største problem at den nye Golfen er - nettopp - nyere og mer moderne. Dermed blir den en bil for dem som bare skal ha sedan. Det er ikke så mange av dem i Norge.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 11/05 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.