Test: Toyota Auris Hybrid, 2013
Ny Auris gjør Prius overflødig
Med nye Auris mener Toyota at de skal gi Volkswagen kamp til døra om å bli Norges mest solgte bil i 2013. Men er den god nok til å tukte storselgeren Golf?
Nei, tenke vi under presselanseringen i Valencia i desember 2012. Nye Auris ga rett og slett ikke inntrykk av å være i samme liga som nye VW Golf.
Og hva med Ford Focus eller mye-for-penga-biler som Kia Cee'd og Hyundai i30? Honda Civic med ny dieselmotor må vi heller ikke glemme. En bil med klassens beste ytelser OG desidert laveste forbruk.
En kort prøvekjøring i et annet land under helt andre kjøreforhold gir en pekepinn. En skikkelig test gjennom faste testrutiner hjemme i Norge er noe helt annet. Kunne Auris vokse på oss?
Kjøreegenskaper: 4
Drivlinjen i nye Auris er den samme som i Prius (mer om det under fanen "Motor") og innebærer trinnløst automatgir. Du trenger med andre ord kun å tenke på gass og brems, samt å styre bilen dit du skal.
Og Auris tar deg dit du skal på en eksemplarisk måte. Styringen er lett, responsen i ratt og pedaler god og den momentane kraften fra elmotoren gir lettbeint akselerasjon gjennom byens trange gater og ute på landeveien.
Kjøreegenskapene er mer inkluderende enn tidligere, men sett opp mot sportslige alternativer som Focus, Golf og Giulietta, har Toyota fortsatt en del å jobbe med.
Auris føles uansett trygg på veien. Antiskrenssystemet er velfungerende, men griper ganske hardt inn.
Motor: 3
Testdata:
- 0-100 km/t, sek: 12,0
- 60-100 km/t, kickdown: 7,0
- 80-120 km/t, kickdown: 9,3
- Støy 50 km/t, dBA: 62,3
- Støy 80 km/t, dBA: 67,4
- Støy 100 km/t, dBA: 69,7
- Testforbruk, l/mil: 0,56
At drivlinjen i nye Auris er den samme som i Prius og forrige Auris er ikke uventet. Den duger nemlig fint til formålet.
At drivlinjen har vært lik i en årrekke, har både positive og negative sider. Den er velprøvd, solid og lettkjørt, men vi undres over at Toyota ikke tar drivlinjen et steg videre i en så viktig modell som Auris nå som enkelte konkurrenter har, og andre veldig snart lanserer hybriddrivlinjer i sine modeller.
Drivlinjen består av en 1,8-liter bensinmotor med drahjelp fra en elmotor som henter kraft fra en batteripakke plassert under baksetet. I lav fart, som for eksempel ved rolig bykjøring, kan den i kortere perioder kjøre kun på kraften fra batteriene. Elmotoren hjelper også til under akselerasjon. Totalytelsen er 136 hestekrefter og oppgitt forbruk er 0,37-0,39 l/mil.
Den trinnløse girkassen gir fortsatt den slurende følelsen, men når en først er blitt vant til virkemåten fungerer systemet ganske godt.
Ytelser: 2
Drivlinjen gjør kanskje Auris lettkjørt og drivstoffgjerrig, men å gi Auris gode ytelser kan den ikke skryte på seg.
Sett opp mot den nye 1,6-dieselen i Civic, som er den bilen som har gått billigst gjennom vår forbrukstest OG har klasseledende ytelser, er Auris rett og slett treg. Og sammenligner vi med Golf 1,4 TSI ACT, modellen med 140 hestekrefter og sylinderkutt, ser resultatet enda verre ut for Auris.
Akselerasjonmålinger:
Toyota Auris Hybrid |
VW Golf 1,4 TSI ACT |
Honda Civic 1,6 i-DTEC |
|
60-100 km/t, sek: |
7,0 |
4,6 |
5,6 |
80-120 km/t, sek: |
9,3 |
6,5 |
7,4 |
Eksteriør: 3
Forrige Auris var ikke veldig spennende å hvile øynene på, men nye Auris er langt bedre. Den går i samme designretning som Toyotas andre nye modeller, og har med det en langt mer moderne og sporty framtoning.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 1798
- Effekt, hk ved o/min: 136
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 142/4000
- Egenvekt, kg: 1385
- Tilhengervekt, kg:
- Lengde/bredde/høyde, cm: 428/176/146
- Bagasjerom, liter: 360
- Standard dekkdimensjon: 225/45R17
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,39
- CO2-utslipp, g/km: 91
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,9
- Toppfart, km/t: 180
- Pris fra, kr: 260 500
- Pris testbil, kr: 301 200
Å karaktersette design avhenger i stor grad av øyet som ser. Innad i redaksjonen er meningene veldig delte. Enkelte synes nye Auris ser bra ut, mens andre synes proporsjonene er litt merkelige. Spesielt den store avstanden fra fremre hjulbue opp til a-stolpen blir kommentert.
Superlativene kommer ikke akkurat flygende fra de vi møter på vår vei i løpet av testperioden. Men også de kritiske kommentarene uteblir, derfor standardkarakter tre i denne karakteren.
Interiør: 2
Iveren øker ikke på innsiden. Selv om Toyota hevder de har lyttet til kritikken fra motorpressen om dårlig materialkvalitet og kjedelig interiørdesign, er det langt fra syvmilsteg de tar med nye Auris.
I 2013 holder det ikke å kle et panel i dashbordet med skinn (toppmodellen) for å tukte konkurrentene. Ikke bare de tyske, men også Kia og Hyundai gjør interiørjobben bedre. Honda likeså.
Dashbordet er preget av mange linjer med dårlig symmetri og er rett og slett litt rotete. Bruken av hardplast er noe redusert, men fortsatt godt representert i dashbord, midtkonsoll og dørsider selv i toppmodellen. Enkelte steder finner vi også skarpe plastkanter.
Klokka med Casio-grafikk er fortsatt med, og oppløsningen i skjermen i dashbordet så grov at du nær sagt kan telle pikslene.
Ergonomien for fører er ikke på nivå med de beste konkurrentene. For de med lange bein er ikke dybdejusteringen av rattet god nok til å sitte komfortabelt med støtte under lårene. Sidestøtten i setene er til gjengjeld god og oversikten fra førerplass tilfredsstillende.
Auris hever heller ikke lista når det kommer til innvendig plass. Den er både lavere under taket, har dårligere benplass og er smalere innvendig enn Golf. Oppgitt bagasjerom på 360 liter mot 380 i Golf og hele 477 liter i Honda Civic.
I våre målinger er bagasjerommet lengre og bredere enn i Golf, men også en del grunnere og har høyere lasteterskel.
Komfort: 4
Med norsk asfalt (inklusiv telehiv og hålkeføre) under hjulene, blir vi positivt overrasket over fjæringskomforten i nye Auris. For selv med testbilens vinterdekk i dimensjon 215/45R17, takler den rufsete underlag, både korte og lange ujevnheter, på en tilfredsstillende måte.
Når det kommer til innvendig støy scorer Auris midt på treet. I lav fart (50 km/t) klarer den seg fint, men litt typisk japanske biler er den litt dårlig støyisolert rundt hjulhusene bak. Dermed kommer dekkstøyen snikende på i større hastigheter (80 og 100 km/t).
Vi nevnte også at sittestilling og ergonomi kunne vært bedre, og lander derfor på karakter fire.
Sikkerhet: 5
Nye Auris ble nylig kollisjonstestet av EuroNCAP med godt resultat. Toyota har i årevis hatt kontroll på kollisjonssikkerheten i sine biler, så resultatet var alt annet enn overraskende fem av fem stjerner og 92 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen. Også sikkerheten til barn i bilen og fotgjengersikkerhet var tilfredsstillende.
"Har Toyota glemt aktivt sikkerhetsutstyr?", skrev vi etter lanseringen av bilen før jul. Vi fikk vite at aktivt sikkerhetsutstyr var nedprioritert til fordel for å effektivisere drivlinjen. En litt merkelig prioritering, tenkte vi. Drivlinjen er som kjent den gode gamle.
Vi snakker om aktivt sikkerhetsutstyr mange merker tilbyr som standard eller i verste fall ekstrautstyr i dagens marked. At Toyota lover at det kommer senere i Auris hjelper ikke, for bilen er allerede i salg.
Forbruk: 4
Med testbilens hjuldimensjon og utstyrsnivå har Auris Hybrid et oppgitt bensinforbruk på 0,39 l/mil og et CO2-utslipp på 91 gr/km. Det er gode tall, men som med hybrider flest er det nær sagt umulig å komme ned mot oppgitte tall. I vår faste forbrukstest lander vi på 0,56 l/mil. Det er vi greit fornøyd med, litt med tanke på at bensinhybriden har meget lavt lokalt utslipp (NOx-utslipp).
Vi kommer uansett ikke utenom en sammenligning med konkurrentene. Det har jo som kjent skjedd mye på diesel- og bensinturbofronten de siste årene.
Honda Civic med ny 1,6-diesel satt nylig rekord i vår forbrukstest. Ikke bare la Civic den tjue mil lange runden bak seg med et gjennomsnittsforbruk på utrolige 0,38 l/mil, men den tok samtidig rotta på konkurrentene i akselerasjonsøvelsene.
Ford leder an på bensinturbofronten med deres énliters Ecoboost-motor på 125 hk i Focus (gode ytelser og 0,56 l/mil i vår test). Golf 1,4 TSI DSG med sylinderkutt er også verdt å nevne. Den brukte 0,61 l/mil og hadde veldig gode ytelser.
I hybridsammenheng tar vi med at Opel Ampera gikk samme runde på 0,53 l/mil og at kruttønna Volvo V60 Hybrid, som gjør 0-100 km/t på 6,1 sekunder, nøyde seg med 0,50 l/mil. Begge større og tyngre biler med bedre ytelser.
Derfor stiller vi oss spørsmålet igjen; burde Toyota tatt hybrid-drivlinja ett steg videre i Auris? Ja, vil vi si.
Pris/utstyr: 5
300.000 kroner er på mange måter en gyllen grense i kompaklassesammenheng. Til denne prisen skal det være mulig å få en godt utstyrt bil med automatgir og helst gode ytelser.
Gode ytelser får du ikke i Auris Hybrid, men du kan få toppmodellen Executive med utstyr som 17" alufelger, parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, regnsensor, bi-xenon autolys, delskinn, nøkkelfri adgang og start, cruise kontroll, navigasjon (Toyota Touch & Og Plus), rattbetjening, DAB-radio, blåtann telefonoppkobling med mer, til 289.400 kroner.
Testbilen har i tillegg metallic lakk (6500 kroner) og panorama glasstak (5300 kroner).
Går du en utstyrsgrad ned til Active, er prisen 260.500 kroner, mens billigste modell med 1,33 bensin og 100 hk i laveste utstyrsnivå koster fra 217.500 kroner.
Toyota scorer stadig godt i kvalitetsundersøkelser og vi er sikre på at det gode kvalitetsryet vil videreføres med nye Auris. Fem års nybilgaranti gir dessuten en sikkerhet.
Verditapet til Toyotas bilmodeller ligger tradisjonelt sett under snittet. Du skal med andre ord være godt sikret mot økonomiske blemmer dersom du velger en Auris som neste bil.
Konklusjon: 3
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Spørsmålet vi sto med før denne testen var om nye Auris ville vokse på oss under norske kjøreforhold. Svaret på det er ja.
Auris gir ikke de store følelsesmessige svingningene for den autofile, men den gjør jobben den er bygget for å gjøre på en tilfredsstillende måte. Den tar deg fra A til B, er lettkjørt og bruker lite drivstoff, har sannsynligvis kvalitetsnivå over snittet og er et økonomisk sett trygt bilkjøp.
Samtidig skulle vi gjerne sett at de forbedret kvalitetsopplevelsen innvendig, løftet drivlinja til et nytt nivå og gjorde et forsøk på å være litt mer moderne og spennende på utstyrsfronten.
Les også:
Hybrid: Går som ei kule og bruker lite diesel
Giganten er gjerrigere enn en liten Renault
Denne saken ble første gang publisert 09/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.