Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift
Nå er den fornuftig også
Før var Ford Kuga den morsomme SUV-en. Den nye er blitt mer fornuftig.
SUV-klassen vokser raskest. Det gjelder så vel i Norge som i store markeder verden over. Det har gitt oss en aldri så liten flom av nye modeller de siste årene.
Flommen er fruktbar. I det siste har vi flere ganger slått fast at det er i nettopp denne klassen vi ser de største forbedringene, blant annet i rommelighet og forbruk.
Den nye Ford Kuga skal slåss om kundene med sprell ferske nyheter som Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Toyota RAV4 samt fjorårsnyheten Mazda CX-5. Ikke minst er VW Tiguan en viktig konkurrent, for den er en storselger selv om den begynner å bli gammel i dette feltet.
Andre alternativer er for eksempel Hyundai ix35, Kia Sportage og Subaru XV, og du har også rikt utvalg av SUV-er både i rimeligere og høyere prisklasser.
Den nye Ford Kuga er en såkalt verdensbil som skal selges på alle markeder med færrest mulig lokale tilpasninger. Spørsmålet er om det gjør den til et godt valg i Norge.
Vi har testet Kuga i en påkostet utgave med toliters diesel og automat.
Kjøreegenskaper: 4
Den forrige Ford Kuga hørte definitivt til blant SUV-ene med sportsfølelser. Nå har flere av konkurrentene fått ganske faste understell i et forsøk på å gi dem stasjonsvognaktige kjøreegenskaper.
Den nye Kuga kjennes ikke så fast som en del av de andre. Den er dessuten rundt 140 kg tyngre enn Mazda CX-5 med diesel og automat. I starten spør vi oss: Er den blitt sedat?
Nja. Den er helt klart blant de mer komfortorienterte SUV-ene. Ved vanlig kjøring jobber understellet smidig. Styringen er mer direkte enn i de fleste konkurrentene, men ikke nervøs.
Elektronikk knyttet til både styring og firehjulsdriftssystem skal sørge for å øke grepet og redusere understyring. Under testkjøringen får vi et litt splittet inntrykk av dette, og det handler om hvor tøffe belastninger vi utsetter Kuga for.
Tekniske data Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift
- Motor, cm³: 1997
- Effekt, hk ved o/min: 140/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-2750
- Egenvekt, kg: 1707
- Tilhengervekt, kg: 2100/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 452/184/168
- Bagasjerom, liter: 481
- Standard dekkdimensjon: 215/65 R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,62
- CO2-utslipp, g/km: 162
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2
- Toppfart, km/t: 187
- Pris fra, kr: 403 300 (billigste aut.), 382.500 (man.)
- Pris testbil, kr: 513 600
Så lenge vi kjører normalt, er det bare velstand. Den eter i seg ujevnheter, og hjulene har god kontakt med bakken.
Når vi når grensene for grepet - vi gjennomfører kjøreøvelser for å simulere kritiske situasjoner - krenger den ganske mye. Grepet må gi tapt tidligere enn i direkte konkurrenter som Toyota RAV4 og Subaru Forester.
Kuga har for øvrig et nytt firehjulsdriftssystem som ifølge Ford flytter kreftene dit det trengs raskere enn Haldex-systemet Kuga hadde før. Bare veier gjør at vi ikke har fått prøvd dette fullt ut.
Motor: 3
Per i dag er tolitersdieselen med 140 hk den viktigste motoren i Kuga. Den fås også med 1,6 bensinturbo med 182 hk, men den er dyrere og har relativt høyt oppgitt forbruk.
En 1,6-liters dieselmotor kommer etter hvert, men Ford vil per i dag ikke si når. Med liten diesel vil Kuga få forhjulsdrift.
2,0 TDCi-motoren med 140 hk og 320 Nm dreiemoment er velkjent vare. Og dessuten aldrende, for flere konkurrenter har ferskere motorer. Aldringstegnene merkes som litt for brysk lyd på tomgang og i lav fart, og som vibrasjoner.
Ved aktiv kjøring er turtallsområdet der den har godt med kraft, kort etter dagens standard.
Powershift-automaten gir i prinsippet det samme inntrykket som kjøreegenskapene: Den fungerer godt når man kjører rolig og belastningen er liten, men mindre godt når belastningen øker. Da synes vi at den stresser unødvendig mye og velger gir som gir høyere turtall enn det som virker nødvendig.
Den kan dessuten få hikke hvis du bremser ned før et kryss, men gir gass igjen før du har stoppet helt. Da skjønner den ikke hva du driver med og blir rykkete. Dette er et kjent fenomen ved dobbeltclutchkasser.
Ytelser: 3
Motoren skal flytte på en egenvekt med fører på rett over 1,7 tonn. 60-100 km/t måler vi til 7,0 sekunder, mens 80-120 km/t tar 9,4 sekunder.
Testdata Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift
- 60-100 km/t, 3. gir: 7,1
- 60-100 km/t, kickdown: 7,0
- 80-120 km/t, kickdown: 9,4
- Støy tomgang, dBA: 47,2
- Støy 50 km/t, dBA: 63,6
- Støy 80 km/t, dBA: 66,5
- Støy 100 km/t, dBA: 69,4
- Testforbruk, l/mil: 0,67
Det er omtrent identisk med VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion, som også har 140 hk og 320 Nm.
For veldig mange vil ytelsene trolig passe utmerket. I hastigheter opp til ca. 80 km/t er gassresponsen god.
Men Kuga (og Tiguan) må finne seg i å bli målt mot de ferske japanerne som alle har med 2,2-liters diesel og 150 hk. Disse har også et forsprang i dreiemoment.
Og derfor er de raskere - til dels er de faktisk overraskende kvikke. Sjekk ytelsene til eksempelvis Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 (begge med automat).
Eksteriør: 4
Meningene er delte om kompakte SUV-er. I våre øyne ser mange av dem litt for "på stylter" ut - men salgstallene tyder på at veldig mange ikke er enige eller ikke legger vekt på det.
Ford Kuga har litt kvassere linjer enn flere av konkurrentene. Den har vokst 8 cm i lengden (til 452 cm), og det hjelper. Klassisk SUV-pynt bidrar til at Kuga får et passe robust preg.
(For ordens skyld: Delkarakteren for eksteriørdesign teller aldri tungt i totalvurderingen.)
Interiør: 4
Om Kuga har vokst, føles den fortsatt relativt kompakt. Mer kompakt enn den virkelig er, faktisk.
I baksetet har Kuga har noen få, men viktige centimeter ekstra plass til knærne sammenlignet med for eksempel Mazda CX-5 og VW Tiguan. Dette kan være akkurat det som trengs om en prøver å få plass til et omvendt barnesete, vår tids plass-svøpe i bilsammenheng.
Derimot er bagasjerommet ikke like langt som i flere av de andre nye SUV-ene. Ford prøver å ta det igjen i høyden, men rommet er likevel mindre i oppgitt volum enn i flere konkurrenter.
481 liter ville vært bra for en SUV på denne størrelsen for noen år siden (det er større enn i Tiguan), men nå har mange passert 500 liter. Noen, som Honda CR-V, ligger opp mot 600 liter.
SUV-er i denne prisklassen har ofte mer hardplast i interiøret enn det er i andre tilsvarende dyre bilklasser. Her er Kuga mer på linje med VW Tiguan, og mindre som de asiatiske. Det er litt polstring bak kunststoffene i dashbord og dører.
Dashbordet vil alle som har kjørt nye Focus eller C-Max kjenne igjen. Vi har kritisert det i Focus for å bule for mye ut i kupeen og være i overkant knapperik. Knappene er der fortsatt, men i Kuga føles det ikke så påtrengende.
Midtskjermen er fint plassert, men liten etter dagens standard.
Komfort: 4
Behagelig automatgir og smidigere SUV-er flest gjør Ford Kuga til en komfortabel bil å dra på lange turer med.
Vi sitter dessuten godt i førersetet, med passe avstand til ratt og pedaler. Sittestillingen er relativt høy.
Støymåleren bekrefter det øret hører: På tomgang og i lav fart er det mer lyd fra motoren enn i flere andre SUV-er. Oppe i landeveisfart er støynivået lavt.
Sikkerhet: 6
Ford Kuga får toppresultater av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som kalte den "best i sin klassen" i 2012.
Kuga kan dessuten fås med full pakke av sikkerhetsutstyret Ford lånte av Volvo da de eide svenskene. Autobrems, blindsonevarsling og filskiftvarsling er eksempler på dette utstyret, som har relativt lave priser.
Testbilens avstandsradar slet med å holde kontakten med forankjørende bil i svinger når den var stilt inn på å holde lang avstand. Den hadde ikke problemer når vi stilte inn systemet til å holde kort avstand, men da kommer vi nærmere bilen foran enn vi liker på vinterføre.
De stabile kjøreegenskapene vurderer vi også som en positiv sikkerhetsfaktor.
Pris/utstyr: 4
SUV-er er sjelden "mye for pengene"-vinnere. De noenlunde rimelige er gjerne trange og relativt enkle. De mer familievennlige er dyrere, ofte betydelig dyrere, enn en stasjonsvogn.
Kuga legger seg prismessig ganske så midt i feltet blant SUV-ene den skal konkurrere mot. På den positive siden fører ikke automatgir til økonomisk ruin (20.800 kroner), slik det gjør i dieselutgaver av Honda CR-V og Toyota RAV4. Sikkerhetsutstyr er også relativt rimelig.
Men med omtrent samme utstyr vil Kuga være litt dyrere enn Mazda CX-5. Testbilen har det aller meste som kan fås, og da passerer prisen en halv million. Frapris for Kuga med automat er rett over 403.300 kroner.
Forbruk: 4
Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift har et oppgitt forbruk på 0,62 l/mil og et CO2-utslipp på 160 g/km. Det er greie, men ikke imponerende tall for en automatgiret SUV.
I vår faste forbruksrunde på 20 mil, som vi kjører økonomisk orientert, men ikke sakte, blir resultatet 0,67 l/mil. Med automatgir og firehjulsdrift er omtrent som forventet av en moderne SUV.
Under kjøring utenfor selve forbrukstesten har vi imidlertid observert at testbilens forbruk øker ganske mye når belastningen blir større, i form av mer last, mer krevende veier eller høyere fart.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Ford Kuga er enda en ny SUV som viser at bilfabrikkene kan når de vil: Kundene har etterspurt lavere forbruk og mer plass, og det har de nye modellene. Kuga er fortsatt ingen vinner i bagasjeplass, men den er ikke trang mer.
De sterkeste sidene handler om lettbrukt hverdagskomfort. Et smidig understell gir god fjæringskomfort ved normalt rolig kjøring. Den kan fås med topp moderne sikkerhetsutstyr til forholdsvis rimelige priser, og kvalitetsfølelsen i interiøret er over gjennomsnittet.
Motor og ytelser bilens svakere sider.
Les også:
Slik var den forrige Ford Kuga
Bruktguide for Ford Kuga 2008 til 2012
Denne saken ble første gang publisert 19/03 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.