Test: Skoda Rapid Elegance 1,6 TDI GreenTec, 2013

Her får du mye bil for penga

Med en helt ny bilmodell klinker til Skoda til med et skikkelig frieri til familier som trenger masse plass til en rimelig penge.

Sist oppdatert

Hils på nye Skoda Rapid. En kombisedan, kan vi nesten kalle den. Rapid ser ut som en sedan, men har bagasjeluke som en kombi. Og under lokket skjuler det seg et bagasjerom med volum som en stor stasjonsvogn - 550 liter. Og prisen, den starter under 200 000 kroner.

Rapid er bygget over samme lest som Skoda Fabia og Volkswagen Polo, men er takket være konsernets modultankegang vesentlig større. Den måler snaut 4,50 meter i lengden.

Kjøreegenskaper: 3

Karakter tre gjenspeiler en gjennomsnittskarakter i våre tester. Og det er akkurat hva Rapid er - gjennomsnittlig. Uten at det bor noe negativt i det.

Rapid er en dønn ærlig bil. En bil som holder hva den lover. Her er det ikke store ord om banebrytende teknologi for å gi bilen klasseledende kjøreegenskaper. Rapid er laget for å frakte deg fra a til b, og det gjør den med glans.

For å utnytte plassen i bagasjerommet til det ytterste, og spare penger, er Rapid utstyrt med torsjonsaksel bak. Dette er en enkel bakaksel som ikke gir like god komfort og sportslige kjøreegenskaper som uavhengig fjæring.

Alt i alt kjører Rapid helt greit, føles trygg på veien og har et velfungerende antiskrenssystem.

ORDENTLIG: Rapid er enkel innvendig og det er mye plast i dashbord og dørsider. Samtidig er førermiljøet veldig ryddig og oversiktlig satt opp, og all betjening enkel å forstå seg på.
ORDENTLIG: Rapid er enkel innvendig og det er mye plast i dashbord og dørsider. Samtidig er førermiljøet veldig ryddig og oversiktlig satt opp, og all betjening enkel å forstå seg på. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Testdata:

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 15,1
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,7
  • Støy tomgang, dBA: 50,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,53

Modulplattformen gjør det mulig å bruke samme motorer som både Fabia og Polo i Rapid. Og det er velprøvde kraftkilder å få i Rapid. Både bensin- og dieselmotorer er tilgjengelig, og ønsker du automatgir er den fine sjutrinns dobbeltklutsjkassa DSG tilgjengelig med sterkeste bensinmotor; 1,4 TSI med 122 hk.

Testbilen har den samme 1,6-litersdieselen som finnes i en rekke Skoda- og Volkswagenmodeller. Det er en av markedet beste smådieseler hva kraftutvikling og gange angår, men det merkes at Rapid ikke er like godt støydempet for motorstøy som for eksempel nye Golf.

Ytelser: 4

1,6-dieselen er ikke kjent for å være utpreget sterk i forhold til konkurrentene. Både 1,6-dieselen til PSA og Hyundai/Kia har ved flere anledninger prestert bedre i våre akselerasjonsøvelser.

Motoren er uansett sterk nok i Rapid som kun veier 1190 kilo. Oppgitt 0-100-tid er på 10,4 sekunder.

I mellomakselerasjon måler vi 6,3 sekunder fra 60-100 km/t og 8,2 sekunder fra 80-120 km/t. Helt greie tall, men ikke bedre enn forventet.

Eksteriør: 4

LITEN OCTAVIA: Rapid kan fort forveksles med en Octavia sedan. Ny Octavia er like rundt hjørnet, og den blir vesentlig større.
LITEN OCTAVIA: Rapid kan fort forveksles med en Octavia sedan. Ny Octavia er like rundt hjørnet, og den blir vesentlig større. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Rapid er en billig bil og ser også slik ut på mange måter. Designet er ikke veldig spennende, men gjør seg heller ikke bort på noen måte. Skarpe linjer og en avrundet kupé er i vinden, og det har Rapid.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 105/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500
  • Egenvekt, kg: 1265
  • Tilhengervekt, kg: 1200/630
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 448/171/
  • Bagasjerom, liter: 550-149
  • Standard dekkdimensjon: 195/55R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,4
  • CO2-utslipp, g/km: 106
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,4
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 226 900
  • Pris testbil, kr: 246 800

Mest oppsiktsvekkende er at designerne har fått Rapid til å se større ut enn den egentlig er. Mange vil nok forveksle den med Octavia. Vi vet at nye Octavia blir enda større en dagens modell, og Rapid skal som kjent fylle tomrommet mellom Fabia og Octavia.

Interiør: 5

Det er mye hardplast i Rapid, og det merkes således at den er billig. Det betyr ikke at det ikke er ordentlig. Førermiljøet er enkelt, ryddig og ordentlig, og du skal nærmest ta på dashbordet for å avsløre at det faktisk er hardplast og ikke polstret. Mange av interiørelementene drar vi kjensel på fra utgående Volkswagen-modeller, og kjennetegnes ved at brukervennligheten er god.

Vi må ikke glemme at Rapid er latterlig billig. Det finnes dyrere biler på markedet som gir langt billigere følelse. Stoffsetene er av den enkle typen, men justeringsmulighetene i lengderetningen er god nok til at selv lange personer sitter godt. Den gode akselavstanden gir dessuten god benplass i baksetet.

Bagasjerommet er i en klasse for seg. Ikke bare er volumet godt, men bagasjeromsluken er hengslet i toppkant og gjør at åpningen er enorm. Det gjør det enklere å lesse bilen med bagasje eller uhåndterlige gjenstander.

Komfort: 2

Nok en gang, helt greit. Skoda er tro mot konseptet i Rapid. Dette er en enkel bil som duger til det meste, og den gjør det til en lav pris. Da kan man ikke forvente seg Mercedes-komfort.

OVERRASKELSEN: Ikke bare er volumet godt i bagasjerommet, men den enorme bakluka gjør det enklere å frakte uhåndterlige gjenstander som barnevogn etc. Bagasjeromsvolumet er stasjonsvognstørrelse; 550 liter.
OVERRASKELSEN: Ikke bare er volumet godt i bagasjerommet, men den enorme bakluka gjør det enklere å frakte uhåndterlige gjenstander som barnevogn etc. Bagasjeromsvolumet er stasjonsvognstørrelse; 550 liter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Rapid har et stramt understell, og torsjonsakselen bak gjør at ujevnheter merkes bedre enn med uavhengig fjæring.

Støynivået er som forventet litt høyere enn biler med litt høyere pris. Vi måler 66,4 desibel i 80 km/t, noe som ikke er så verst, men det er en resonans i kupeen som faktisk er ganske slitsom på sikt. Den skaper en ubehagelig rumling i øregangene. En rumlig som tydeligvis ikke snappes opp av desibelmåleren.

Karakter to høres kanskje strengt ut med tanke på at vi er tilfreds med sittestilling og ergonomi for fører, men igjen må vi minne på at karakter tre er en gjennomsnittskarakter.

Sikkerhet: 4

Fem av fem stjerner og 94 prosent score for beskyttelse av voksne i bilen var hva Rapid sto igjen med etter å ha blitt kollisjonstestet av EuroNCAP i fjor. Det er et godt resultat. I frontkollisjon fikk Rapid maksimal score for sin beskyttelse av frontpassasjerer, og den gjorde det også veldig godt i sidekollisjon.

I følge EuroNCAP har Rapid også et tilfredsstillende sikkerhetsnivå for barn i bilen, og gjør en god figur når det kommer til fotgjengersikkerhet.

I Norge selges Rapid med blokkeringsfrie bremser, antiskrens og nødbremsefunksjon som standard.

Forbruk: 3

Tradisjonelt sett har 1,6-litersdieselen til Skoda/Volkswagen vært sparsommelig på forbruket i våre tester. I vår faste forbruksrunde på snaut 20 mil lander vi på et forbruk på 0,53 l/mil. Et helt greit resultat, som gjør at Rapid verken skiller seg ut i positiv eller negativ retning.

Rapid 1,6 TDI er oppgitt til et blandet forbruk på 0,40 l/mil i EU-syklusen. Det gir et CO2-utslipp på 106 gr/km.

GODT UTSTYRT: Rapid er billig, men helt greit utstyrt allerede som standard. Hopper man opp fra Ambition til Elegance (som testbilen), har man det meste man trenger. Testbilen var godt utstyrt og kostet total 246 800 kroner.
GODT UTSTYRT: Rapid er billig, men helt greit utstyrt allerede som standard. Hopper man opp fra Ambition til Elegance (som testbilen), har man det meste man trenger. Testbilen var godt utstyrt og kostet total 246 800 kroner. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 6

Skoda Rapid kommer i to utstyrsnivåer: Ambition og Elegance. Ambition er rimeligste modell og har en startpris på 191 000 kroner med minste motor (1,2 TSI med 86 hk).

Testbilen er en Elegance og koster fra 226 900 kroner med 1,6 TDI. Den har standardutstyr som blant annet klimaanlegg, rattbetjening, sentrallås, aluminiumsfelger, bluetooth handsfree, bakkestartassistanse, parkeringssensorer, svingbare tåkelys, kjørecomputer, elektrisk tilleggsvarmer, skinnratt/girspak, cd/stereo og tonet glass.

Testbilen har i tillegg metallic lakk, avtagbart hengerfeste, 16" aluminiumsfelger, mørktonede ruter bak, navigasjon og DAB-radio. Testbilen er med andre ord godt utstyrt, og vi lar oss på langt nær skremme av totalprisen på 246.800 kroner.

Et klart minus er at Rapid ikke leveres med xenonlys. Ikke engang som ekstrautstyr.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skoda er tro mot konseptet med nye Rapid. Rapid skal være en enkel bil som gir mye for pengene, og det er akkurat hva du kan forvente deg.

Foruten den irriterende rumlingen som oppstår i kupeen i fart, gjør ikke Rapid seg bort på noen områder. Rapid har masse plass og velprøvde motorer og utstyr, men noen påkostet følelse får du aldri.

Dieselmotoren i testbilen fungerer fint, men vi vet fra tidligere at 1,2 TSI med 105 hestekrefter er en morsom motor som går rimelig og gir gode ytelser, og absolutt er verdt å vurdere.

Les også:

Finere familiebil får du ikke

Blir Norges billigste firehjulstrekker

Ny dings kan spare deg for 70.000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 06/03 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også