Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013
En skikkelig kjøremester
BMW 3-serie er en kjøreglad bil, men med bakhjulsdrift er effektiviteten noe begrenset på vinterstid. Firehjulsdrift løser det problemet.
Nye BMW 3-serie var uten tvil en av fjorårets store nyheter. Ikke bare kunne den tilby vesentlig bedre innvendig plass enn forgjengeren (et kjent ankepunkt), men den fikk også helt nye bensinmotorer med turbo, som skulle vise seg å gi gode ytelser og lavt forbruk.
Vi snakker om den nye tolitersturboen i 320i og 328i. En særdeles effektiv motor, der fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede fra 1250 o/min. 320i har 184 hestekrefter, mens kruttønna 328i har hele 245. Tester av de to finner du ved å klikke på modellnavnet.
Vi har også testet flere dieselversjoner. Fra 316dA med 116 hk via 320dA Efficient Dynamics med 163 hk, opp til 320dA med 184 hk. Nå manglet bare firehjulsdrift.
Kjøreegenskaper: 6
I likhet med alle de andre versjonene av nye 3-serie vi har testet til nå, er vi over oss av begeistring også denne gang. Nesten som forventet er nye 3-serie best i klassen når det kommer til å kombinere sportslighet og fjæringskomfort. Også med firehjulsdrift.
Understellet er en videreutvikling av forrige 3-serie, med en forbedret versjon av den avanserte femarmete bakakselen. Også i nye 3-serie er vektfordelingen rundt 50/50 og en elektromekanisk styring sørger for effektiv energiutnyttelse og presis styring.
Driving Experience Control gir deg mange muligheter til å skreddersy kjøreopplevelsen: Med alt i normalinnstilling har du verdens snilleste bil. Vipper du brytere og girspak i retning sport, blir kjørefølelsen mer engasjerende. Ingen annen bil i denne klassen lar deg i samme grad tilpasse oppsettet til egen kjørestil. Mercedes C-klasse nærmer seg likevel BMW i sportslighet og den nye versjonen av Audi A4 er en morsom bil på veien.
Firehjulsdriften sørger i tillegg for enda bedre framkommelighet, uten at det påvirker drivstofforbruket i spesielt stor grad. Oppgitt drivstofforbruk fra produsentens side hopper opp fra 0,46 til 0,48 l/mil.
På vinterføre blir kjøregleden enda større med xDrive. Under normale forhold går 60 prosent av kreftene til bakhjulene, noe som gir en upreget bakhjulsdrevet karakter.
Systemet kan variere kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, men siden innkoblingen er permanent og fordelingen i utgangspunktet fast, får du svært forutsigbare styre- og svingegenskaper på glatt føre.
Motor: 4
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 8,4
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 5,6
- 60-100 km/t, 6. gir: 7,3
- 60-100 km/t, kickdown: 4,7
- 80-120 km/t, 5. gir: 6,6
- 80-120 km/t, 6. gir: 7,9
- 80-120 km/t, 7. gir: 9,9
- 80-120 km/t, kickdown: 6,5
- Støy tomgang, dBA: 45,4
- Støy 50 km/t, dBA: 62,2
- Støy 80 km/t, dBA: 64,7
- Støy 100 km/t, dBA: 67,1
- Testforbruk, l/mil: 0,58
Sist gang vi testet 3-serie med diesel, ga vi den kritikk for grov gange og grovt lydbilde. Resultatet var delkarakter tre på dette feltet.
Slik er toliteren enda, men den den redder seg inn med en bredt arbeidsregister, en herlig girkasse og en feiende flott drivlinje - elementer som vi også tar med i beregningen under motorfeltet.
Girkassa er den samme åttetrinnsautomaten vi gang på gang har roset opp i skyene. Testbilen har sportsautomat (noe som inkluderer girhendler på rattet og gir tilgang til felere kjøremodi) og girer rask og silkemykt.
Ytelser: 5
Du vil aldri savne mer kraft i forbikjøringene om du velger 184-hestersversjonen av tolitersdieselen i 3-serie. Kraftfulle 380 Newtonmeter er tilgjengelig fra 1750 o/min, og motoren er samtidig blant de mest turtallsvillige tolitersdieselene på markedet.
BMW oppgir en 0-100 km/t-tid på 7,5 sekunder, og i våre egne målinger feier den unna 60-100 km/t på 4,8 sekunder og 80-120 km/t på 6,5 sekunder. Det gjør den til en av de raskeste mellomklassebilene med tolitersdiesel og automatgir.
Og da skulle kanskje en sekser vært innenfor rekkevidde, men den glipper ene og alene fordi ytelsene med 163-hestersversjonen er like gode. Man får med andre ord ikke noe igjen for prisen man betaler for de ekstra hestekreftene.
Eksteriør: 5
Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designet på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal virke lav og bred.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 1995
- Effekt, hk ved o/min: 184/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
- Egenvekt, kg: 1495
- Tilhengervekt, kg: 1600
- Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/141
- Bagasjerom, liter: 480
- Standard dekkdimensjon: 205/60R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,48
- CO2-utslipp, g/km: 125
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,5
- Toppfart, km/t: 235
- Pris fra, kr: 442 700
- Pris testbil, kr: 602 480
På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken virker kompakt og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.
Som andre BMW-modeller gir M sportspakken bilen et mer sportslig preg både utvendig og innvendig.
Interiør: 5
BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimeter å gå på fram til forseteryggen.
Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.
Bagasjeromsvolumet er ikke helt på Passat-nivå, men et volum på 480 gir likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.
Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.
Testbilen har som nevnt M sportspakke som inkluderer blant annet sportsseter, sportsratt og noe annen pynt innvendig.
Komfort: 4
Før vi kjørte nye 3-serie for første gang var vi spent på om nye BMW 3-serie hadde tatt en «5-serie» og flyttet standarden for komfort i sin klasse et par hakk. Svaret var nei. 3-serie holder et ganske normalt komfortnivå sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4.
Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.
Heller ikke innvendig støy er BMW best på i 3-serie. Vi måler blant annet 67 dBA i 100 km/t, og det er i stor grad dekkstøy vi snakker om.
Det beste bidraget til god komfortfølelse kommer fra sportssetene med rikelige justeringsmuligheter og -monn.
Her finner de fleste seg en god sitteposisjon, mens god støtte og polstring gjør at du kan sitte lenge uten å bli sliten.
Sikkerhet: 6
Nylig trakk testorganet EuroNCAP fram BMW 3-serie som den sikreste bilen i sin klasse, testet i løpet av 2012.
Etter endt test sto den igjen med fem av fem stjerner og meget høyt sikkerhetsnivå for både voksne og barn i bilen. 3-serie er også en av bilene som har gjort det best i kategorien "fotgjengersikkerhet", hvor den scorer hele 78 %. I tillegg har den tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr.
Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak. BMW ConnectedDrive-systemet inneholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som tilleggsutstyr, med blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling som mulige tilvalg.
Forbruk: 5
Ifølge normforbruket, skal BMW 320dA xDrive nøye seg med 0,48 liter diesel per mil ved variert kjøring. Som vanlig er det et optimistisk tall når vi sammenligner forbruket i vår faste 20 mil lange forbruksrunde der vi lander på 0,58 l/mil, men et godt resultat tatt de gode ytelsene i betraktning.
Det er uansett ikke verst. 320dA Efficient Dynamics (163 hk) brukte 0,51 l/mil på samme runde, mens 320dA landet på 0,54 l/mil. Merforbruket med firehjulsdrift er med andre ord langt fra skremmende.
Pris/utstyr: 3
BMW 3-serie kommer i tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Moderne, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle koster 21 000 kroner.
Som vanlig er prislisten for ekstrautstyr både fristende og tungt fordøyelig for privatøkonomien. Det er ikke vanskelig å få startprisen opp med 150-200 000 kroner. Testbilen har ekstrautstyr for 160 000 kroner, noe som gjør at totalprisen sniker seg over 600 000-kroners grensa. Og den gjør det uten at det på noen måte føles overflødig.
Enkelte ting virker det nærmest gjerrig at ikke er med i standardutstyret. Eksempelvis tåkelys, regnsensor, korsryggstøtte og xenonlys.
Når du først har dypdykket i bankkontoen kan du i det minste glede deg over at en korrekt utstyrt BMW 320d holder seg over gjennomsnittet godt i verdi. Og det skal sies at du kan være bevisst og plukke utstyr som understreker den sportslige kjøreopplevelsen, og klare deg med 50-60 000 kroner ekstra.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er ikke mye å sette fingeren på i BMW 320dA xDrive. En god bil er blitt enda bedre med firehjulsdrift, og sjansen for at du vil trives bak rattet veldig stor.
Vi skulle gjerne sett at BMW tok noen grep med tolitersdieselen. Effektiviteten er blant de aller beste, men den har grovere gange og mer støy enn de beste konkurrentene. Og det er det ingen grunn til i 2013.
Prisen er også et ankepunkt, og spesielt på ekstrautstyr. Det lønner seg derfor å velge med omhu.
Les også:
Slik oppdager du kilometerjuks
QUIZ: Kjenner du igjen bilene - BMW spesial?
Denne saken ble første gang publisert 07/02 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.