Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp

Med nye Santa Fe ypper koreanske Hyundai til kamp mot de etablerte tyskerne og Volvo.

Sist oppdatert

Kan en koreansk SUV bryne seg på Audi-er, Mercedes-er, BMW-er og Volvo-er?

Ja, på mange måter kan den det. Under testperioden må vi stadig minne oss selv på at det faktisk er en Hyundai vi kjører - ikke en Mercedes.

Det skyldes i hovedsak komfort- og utstyrsnivå, men også motorkraft, kjøreegenskaper og design er fullt på høyde med premium-kompakt-SUV-ene.

Kjøreegenskaper: 4

Santa Fe er like god over rufsete norsk landevei som over byens trikkeskinner og brustein. Den er så komfortabel som en premium SUV skal være.

Men tro ikke at god fjæringskomfort er synonymt med lite inspirerende kjøreegenskaper. Styrefølelsen er god og bilen lystrer rattets bevegelser og skifter retning kjapt og smidig. Santa Fe har også god tyngde og er veldig retningsstabil.

På vinterføre med mye snø opplever vi at hjulene i dimensjonen 235/60R18 blir for store og brede, og gjør at bilen understyrer mer enn på bart underlag.

Motor: 3

En helt ny dieselmotor er på plass under panseret i nye Santa Fe. 2,2-literen med navnet CRDi-R yter hele 197 hestekrefter og kraftfulle 436 Newtonmeter, og kan best beskrives som sterk i de fleste turtallsområder.

Mercedes-Benz henter ut hele 500 Nm i 250 CDI - målestokken blant de firesylindrede dieselmotorene med rundt 2,2-liters slagvolum. CRDi-R-motoren er ikke like sterk på lavt turtall og har heller ikke den snerten 250 CDI-motoren er kjent for å ha, men samtidig savner vi aldri mer kraft og vi liker fleksibiliteten i Hyundai-motoren.

Den nye dieselmotoren leveres med en sekstrinns automatkasse som henger bra med på notene og girer komfortabelt. Ved normal kjøring trekker Santa Fe på forhjulene, men bakhjulene trer i kraft dersom den merker slipp på forhjulene. Den kan også låses i firehjulsdrift ved et knappetrykk.

KOMMER FRAM: Med en knapp på dashbordet låses bilen i firehjulsdriftmodus. Da er sannsynligheten stor for at du kommer helt fram til hytta. FOTO: Petter Handeland
KOMMER FRAM: Med en knapp på dashbordet låses bilen i firehjulsdriftmodus. Da er sannsynligheten stor for at du kommer helt fram til hytta. FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek: 9,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 15,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,9
  • Støy tomgang, dBA: 45,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,82

436 Newtonmeter skyver Santa Fe fra stillestående til 100 km/t på 9,7 sekunder. Enda mer imponert blir vi når vi måler mellomakselerasjon (60-100 og 80-120 km/t). Santa Fe gjør 60-100 km/t i tredjegir på 5,2 asekunder og 80-120 km/t i fjerdegir på 6,8 sekunder. Et veldig godt resultat for klassen.

Eksteriør: 5

Nye Santa Fe er nok et bevis på at designavdelingen til Hyundai tar jobben sin på alvor. Den er stor, muskuløs og moderne utvendig, og følger i samme designspor som de øvrige Hyundaimodellene.

Går man bilen nærmere etter i sømmene gjør skarpe linjer, LED-lys og i europeisk sammenheng utstrakt bruk av krom, sitt til at Santa Fe ser framtidsrettet ut og er barsk i framtoningen. Få ville vel tippet Hyundai dersom de så en Santa Fe uten Hyundai-logo i grillen.

Interiør: 3

HØY KLASSE: Det er enkelt å trives ved førerplass. Man sitter godt og brukervennligheten og materialkvaliteten er god. FOTO: Petter Handeland
HØY KLASSE: Det er enkelt å trives ved førerplass. Man sitter godt og brukervennligheten og materialkvaliteten er god. FOTO: Petter Handeland

Med sine 469 centimeter i lengden er Santa Fe lengre enn nevnte konkurrenter og lander et sted midt mellom kompakt-SUV-ene og stor-SUV-ene i størrelse. Den er lang og slank i fasongen og smalere innvendig enn Audi Q5, men er samtidig bredere og har bedre bakseteplass enn BMW X3 og Volvo XC60. I tillegg har den klart større bagasjerom enn de andre.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 2199
  • Effekt, hk ved o/min: 197/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 422/1800
  • Egenvekt, kg: 1882
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/188/176
  • Bagasjerom, liter: 585/1680
  • Standard dekkdimensjon: 235/60R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,68
  • CO2-utslipp, g/km: 178
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,1
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 590 950
  • Pris testbil, kr: 644 550

Komfort: 4

Som nevnt under feltet "Kjøreegenskaper" har Santa Fe god fjæringskomfort og trygge kjøreegenskaper. God sittestilling i et sete med gode justeringsmuligheter og god ergonomi for fører trekker også opp. Logisk plassering på alle knapper og god brukervennlighet på navigasjonsenheten gjør det enkelt å trives bak rattet.

I våre støymålinger kunne Hyundai Santa Fe gjort det bedre. Innvendig støynivå ligger på snittet eller over for klassen med henholdsvis 62,8 desibel i 50 km/t og 69 desibel i 100 km/t.

Sikkerhet: 5

Nye Sante Fe trekkes fram som best i sin klasse av bilene som ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2012. Meget god sikkerhet for både voksne og barn i bilen, samt høyt nivå av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr, gir fem av fem stjerner i testen. Santa Fe oppnår også 71 prosent score for sin beskyttelse for fotgjengere, noe som er et godt resultat.

Pris/utstyr: 4

Nye Santa Fe er tilgjengelig i to utstyrsnivåer; Comfort og Premium. Testbilen (Premium) har alt utstyr unntatt adaptiv cruisekontroll, og som forventet av en stor SUV med sterk motor, et hav av utstyr og gjennomgående gode kvaliteter er den kostbar.

MYE PLASS: Prisen ligger på nivå med konkurrenter som BMW X3 og Volvo XC60, men Santa Fe er en større bil. Plassen er betydelig større både i baksetet og i bagasjerommet. FOTO: Petter Handeland
MYE PLASS: Prisen ligger på nivå med konkurrenter som BMW X3 og Volvo XC60, men Santa Fe er en større bil. Plassen er betydelig større både i baksetet og i bagasjerommet. FOTO: Petter Handeland

644 550 kroner høres kanskje mye ut, men ser vi på konkurrenter som Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5, skiller den seg ikke ut i negativ retning. Heller positiv, når vi tar med størrelsen og motorkraften i beregningen. Spørsmålet er om en "nykommer" i dette segmentet vil holde seg like godt i pris som de etablerte konkurrentene. Det er høyst usikkert, men samtidig for tidlig å si noe om.

Forbruk: 2

0,68 l/mil og et CO2-utslipp på 178 gr/km er hva Santa Fe 2,2 CRDi-R drakk opp og slapp ut i EU-miksen. Et resultat på det jevne tatt momentesterke diesel-SUV-er i betraktning.

I vår faste testrunde som vi kjører opp mot en idealtid kommer vi ikke i nærheten av det. Etter 20 mil på variert norsk vei, denne dagen med relativt krevende føre (glatt og partier med nysnø), slurpet bilen i seg 0,82 l/mil.

BARSK OG MODERNE: Hyundai har tatt syvmilsteg på design de siste årene, og Santa Fe er ikke et unntak. Den nye SUV-en ha moderne linjer og barsk framtoning. FOTO: Petter Handeland
BARSK OG MODERNE: Hyundai har tatt syvmilsteg på design de siste årene, og Santa Fe er ikke et unntak. Den nye SUV-en ha moderne linjer og barsk framtoning. FOTO: Petter Handeland

Det er for mye, selv for en bil på denne størrelsen. Den litt mindre, men fortsatt romslige Mitsubishi Outlander gikk nylig gjennom samme runde på 0,59 l/mil - også den med 2,2-liters dieselmotor og firehjulsdrift.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Stor, muskuløs og moderne utvendig, moderne og full av utstyr innvendig, god komfort og fine kjøreegenskaper samt en moderne dieselmotor og gode ytelser kjennetegner nye Santa Fe - en bil med mange gode kvaliteter.

Prisen kan forsvares, men alt i alt føles ikke Santa Fe like polert som konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Og spørsmålet er om den vil holde seg like godt i pris som de etablerte, prestisjetunge storselgerne.

Les også:

TEST: Den nye hyttebilen

Test av nye Golf: En nesten perfekt bil

Bilene som banker stasjonsvogna

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også