VW Golf 1,6 TDI, 2012
En nesten perfekt bil
Den nye VW Golf innfrir på de fleste områder. Men VW har innført et teknisk klasseskille vi ikke er helt begeistret for.
En ny VW Golf er en av de største bilbegivenhetene i Norge. De siste årene har den utgående modellen vært en bestselger her i landet, og har klart kunststykket å holde seg på topp, selv om den nye versjonen har vært rett rundt hjørnet.
Da er det ikke så rart at forventningene er høye til den 7. generasjonen av VW Golf. Vi har tidligere beskrevet i detalj hva som er nytt, men det viktigste er at bilen er blitt litt større, har mer moderne utstyr og baserer seg på en helt ny produksjonsteknikk.
Da vi prøvekjørte den nye VW Golf i oktober, slo vi fast at du ikke vil ha problemer med å kjenne deg igjen bak rattet på den nye modellen. Både kjøre- og designmessig følger VW Golf suksessoppskriften. Så er spørsmålet om det holder i en kompaktklasse der konkurrentene blir stadig flere og bedre.
Selv om VW Golf er helt ny, har VW valgt en gammeldags løsning for bakhjulsopphenget på Golf-versjonene med 105 hk eller mindre. Mens den forrige modellen hadde en tipp-topp flerarmet, uavhengig bakaksel, er de rimeligste modellene nå utstyrt med en torsjonsaksel.
Det har vi ikke sett i VW Golf etter at den 4. generasjonen forsvant fra markedet i 2003. En enkel, velprøvd løsning som etter hvert er blitt sjelden vare i kompaktklassen. Av de typiske Golf-konkurrentene er Opel Astra en av de få som har holdt fast på torsjonsakselen.
Hvilken betydning det har for egenskapene i 1,6 TDI-versjonen med 105 hk vi har kjørt, kan du lese om i testen under.
Kjøreegenskaper: 5
Da vi kjørte test av nye VW Golf, hadde kong Vinter nettopp satt inn sitt første angrep mot Østlandsområdet. Dermed må vi vente til våren med å berette om hvordan den nye modellen oppfører seg med tørr asfalt under hjulene.
I mellomtiden kan vi fastslå hvordan kjøresikkerheten på glatt føre fungerer. Vi kjørte våre dynamiske tester på snøføre, slik at vi fikk sjekket ut hvordan ESP-systemet takler vanskelige situasjoner.
Kort fortalt: Meget bra. Det er kjapt på plass og korrigerer både når forhjulene og bakhjulene mister grepet. Den nye elektromekaniske styringen er presis, og en elektronisk differensialbrems på forakselen bidrar til at du hele tiden har god kontroll med hva bilen foretar seg.
Under normal kjøring på landevei og i by kjennes VW Golf slik den skal: Lettkjørt, kvikk i responsen og med en oversikt fra førerplass få andre biler matcher.
Og torsjonsakselen? Jo takk, under slike kjøreforhold fungerer det helt fint. Det er først på tørr sommerasfalt og aktiv svingkjøring du eventuelt vil merke forskjeller fra en bil med uavhengig bakhjulsoppheng.
Motor: 6
Testdata
- 60-100 km/t, 4. gir: 7,0
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,4
- 60-100 km/t, kickdown: 7,0
- 80-120 km/t, 5. gir: 10,0
- 80-120 km/t, 6. gir: 12,5
- 80-120 km/t, 7. gir: 17,2
- 80-120 km/t, kickdown: 9,9
- Støy tomgang, dBA: 45,3
- Støy 50 km/t, dBA: 60,5
- Støy 80 km/t, dBA: 63,7
- Støy 100 km/t, dBA: 66,9
- Testforbruk, l/mil: 0,51
Vår testbil har som nevnt den populære 1,6-liters dieselmotoren med 105 hk og 250 Nm dreiemoment. I tillegg er den utstyrt med syvtrinns DSG (dobbelclutch) girkasse som kombinerer effektiviteten til en manuell girkasse med kjørekomforten til en automat.
Det er en kombinasjon som får maksimalt ut av motoren, særlig siden den manuelle varianten bare har en femtrinns girkasse.
1,6-literen til VW virker enda litt bedre støydempet og enda litt smidigere enn i forrige versjon av VW Golf. Dermed har du den beste kombinasjonen av dieselmotor og girkasse kompaktklassen kan by på.
Ytelser: 4
En ny bil trenger noen tusen kilometer på telleren for å løsne ordentlig. Vår testbil har kun gått 700 kilometer, noe som delvis forklarer hvorfor den ikke er fullt så kjapp som en VW Golf VI med tilsvarende drivlinje vi testet i 2010.
VW skryter av at nye VW Golf er blitt opptil 100 kilo lettere, men i denne versjonen merker vi ikke noe til slankingen. Med 1337 kilo egenvekt med fører veier den omtrent det samme som forgjengeren.
Både følelsesmessig og reelt får den syvtrinns DSG-kassen det absolutt beste ut av motoren. Den sjalter lynraskt og riktig; bedre enn de aller fleste sjåfører. I tillegg gjør de tette stegene mellom girene at den alltid jobber i et optimalt turtallsområde.
I det viktige forbikjøringsområdet fra 60-100 km/t bruker Golfen 7,0 sekunder. Det matcher de nærmeste konkurrentene, men setter ingen standard for klassen.
Eksteriør: 5
Det er morsomt å se bildene av syv generasjoner med VW Golf. Hvordan det samme basiskonseptet er strukket og formet gjennom snart 40 år, og hvordan hver generasjon speiler tidsånden og smaken på en treffende måte.
Tekniske data
- Motor, cm3: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 105/4400
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500
- Egenvekt, kg: 1337
- Tilhengervekt, kg: 1500/680
- Lengde/bredde/høyde, cm: 435/180/145
- Bagasjerom, liter: 380-1270
- Standard dekkdimensjon: 205/55-16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,39
- CO2-utslipp, g/km: 102
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,7
- Toppfart, km/t: 192
- Pris fra, kr: 264 600
- Pris testbil, kr: 295 900
Den nye VW Golf ser tidsriktig smekker og skarp ut i linjene, uten at det blir overdrevet eller skriker for mye på oppmerksomhet.
De kileformede frontlyktene med LED-kjørelys gir karakter, mens baklysene og linjen fra bakluken gir visuell bredde i hekken. Dermed ser selv en standardmodell passe tøff og bredbent ut på veien.
Interiør: 5
Nordmenn vil gjerne ha godt utstyrte biler i kompaktklassen, og testbilen har det populære utstyrsnivået Highline. VW-konsernet har de siste årene vært mestre på å gi deg luksusfølelse også i rimelige biler.
Den nye VW Golf er så langt det mest vellykkede eksemplet. Materialer og design gir inntrykk av at du sitter i en mer kostbar bil. Utseendet på instrumentene og den nye berøringsskjermen i midtkonsollen bygger opp under inntrykket.
Selv om VW Golf virker kompakt og lettkjørt, gir den overraskende god innvendig plass. I baksetet har den solid takhøyde og god benplass. Dermed har fire voksne på rundt 1,85 meter god sittekomfort i kupeen.
Bagasjeplassen er oppgitt til 380 liter. Når vi tar egne mål av bagasjerommet, viser det seg at VW Golf har mer å rutte med enn de fleste andre kompaktbiler.
Rommet er kvadratisk og lett utnyttbart. Med gulvplaten i laveste posisjon over reservehjulet er høyden både til hattehyllen og taket blant de aller beste i klassen.
Komfort: 3
En flerarmet, uavhengig bakaksel har tradisjonelt sin største fordel kontra en torsjonsaksel når det kommer til fjæringskomfort. Selv om torsjonsakselen er langt smidigere enn en stiv aksel, kommer du aldri helt unna at bakhjulene er forbundet med hverandre.
På fin, jevn vei merker du lite eller ingenting til dette. Men straks ujevnhetene melder seg, kjenner vi igjen karaktertrekkene.
Støtene blir hardere og mindre filtrert enn på biler med uavhengig fjæring. Det merkes spesielt godt på tverrgående skjøter og mindre ujevnheter. Dessuten hører vi mer lyd fra bakhjulsopphenget enn vi er vant med.
«VW Golf blant de aller beste komfortbilene i klassen, med en fjæring som har et glimrende kompromiss mellom små og store ujevnheter, lav og høy fart og belastning.»
Det skrev vi om fjæringskomforten i VW Golf 1,6 TDI da vi kjørte den i forrige versjon. Det utsagnet passer dessverre ikke på den nye versjonen.
Men det er andre elementer som er med å avgjøre totalkomforten i en bil. Vi kjørte VW Golf på piggfri vinterdekk, noe som demper hjulstøyen. Men selv med det i tankene, er støynivået i bilen imponerende lavt.
I tillegg er seter og sittestilling blant de aller beste i klassen. Det gjør at VW Golf har en akseptabel totalkomfort.
Sikkerhet: 3
Den nye VW Golf er per november 2012 ennå ikke testet av EuroNCAP. Inntil videre får den derfor vår gjennomsnittskarakter 3. Gitt det tette slektskapet med Audi A3, er det grunn til å anta at den vil gjøre det godt i kollisjonstestene.
Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i denne bilklassen.
Eksempelvis koster adaptiv cruisekontroll med City nødbrems og Frontassist 5000 kroner, mens sidekollisjonsputer bak kommer på 2700 kroner.
Pris/utstyr: 5
Vår testbil koster i utgangspunktet 295.900 kroner med DSG girkasse og Highline utstyrspakke. Velger du bilen i rimeligste versjon - Comfortline med manuelt gir - starter den på 264 600 kroner.
Her kan du se prisene på ulike versjoner av VW Golf, samt det viktigste utstyret.
Dermed legger VW-importøren Golf i det øvre prissjiktet i kompaktklassen, vel vitende om at folk vil strømme til VW-forhandlerne nesten uansett hva det koster.
Selv om VW Golf i utgangspunktet er godt utstyrt, er det fort gjort å bli kvitt noen tusenlapper etter gjennomgang av utstyrslisten.
Sikkerhetselementene har vi allerede nevnt, mens du eksempelvis med enkleste navigasjon (3400), adaptiv bi-xenon (12.500) og parkeringsassistent (1600) fort får 20-30.000 kroner på toppen av bilprisen.
Selv om inngangsbilletten er kostbar, er det formildende omstendigheter. VW Golf er svært populær som bruktbil og holder seg godt i verdi. Dessuten har de siste to generasjonene vært driftssikre og solide biler. Det er liten grunn til å tro noe annet om den nyeste utgaven av VW Golf.
Forbruk: 4
Ifølge EU-normen skal VW Golf 1,6 TDI med DSG girkasse bruke 0,39 liter per mil og slippe ut 102 gram CO2 per kilometer.
I virkeligheten holder den ikke helt hva den lover. Da vi hadde tilbakelagt vår testrunde på 20 mil, lå testforbruket på 0,51 liter per mil.
Det stemmer godt overens med hva tilsvarende biler med samme motorstørrelse bruker. På den positive siden får du automatgirkomfort med samme forbruk som en manuell girkasse.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.
Den nye VW Golf innfrir på alle områder, bortsett fra fjæringskomfort.
Vi synes i prinsippet at resultatet er viktigere enn teknologien, men er uansett litt skuffet over at VW har innført et teknologisk klasseskille med sin enkle bakakselløsning i Golf-modeller med 105 hk eller mindre.
Ser vi forbi den innvendingen, er VW Golf lettkjørt, sikker på foten, praktisk, stilfull og med en fin motor/girkombinasjon.
Nå har ikke for vane å omtale biler vi ikke har testet, men vi har en mistanke om at de mest attraktive versjonene av den nye Golf ligger hakket over 1,6 TDI på ytelsesskalaen:
1,4-liters bensinmotor med 122 eller 140 hk har «riktig» hjuloppheng og ligger prismessig svært tett på 1,6 TDI-versjonen.
Les også:
2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene
Duell: Nye Audi A3 mot gammel Audi A3
Duell: 50 000 kroner billigere, men likevel best
Denne saken ble første gang publisert 12/11 2012, og sist oppdatert 15/01 2024.