Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012
Dette er Norges billigste bil
Med en prislapp på drøyt 114 000 kroner er Skoda Citigo til Norges billigste nybil – og den er jaggu helt ålreit.
Vi tenkte tanken allerede under lanseringen av Volkswagen Up i Roma i sommer: Skoda kommer antagelig med en enda billigere versjon av samme bil. Vi tok rett. Citigo heter minibilen dersom du velger å smykke den med Skoda-merke på panseret, og er så å si identisk - bare litt billigere.
Up viste seg å være en helt ålreit bil. Den passet ypperlig inn i Romas travle og ikke minst trange gater, samtidig som den på langt nær gjorde seg bort ute på landeveien. Det skulle også vise seg at Up passet fint med norsk jord under hjulene da vi testet den tidligere i høst.
Men hva får man egentlig for 114 000 kroner? Eller om vi skal være helt korrekte; 123 300 kroner inklusiv frakt- og leveringsomkostninger.
Kjøreegenskaper: 5
I likhet med Up er Citigo fin å kjøre. Citigo er designet for et liv i byen, men fungerer også helt fint til lengre kjøreturer på landeveien. Den myke fjæringen sørger for at fjæringskomforten etter vår mening er oppsiktsvekkende bra for en så liten bil.
Vi vil ikke driste oss til å kalle Citigo sportslig, men det er likevel fullt mulig å kose seg bak rattet i den lille, lette bilen. Citigo lystrer fint på rattets bevegelser og endrer raskt retning, og viser trygg oppførsel i våre kjøreøvelser (elgtest og slalom).
Motor: 3
Testdata:
0-100 km/t, sek.: 14,9
60-100 km/t, 3. gir: 10,3
60-100 km/t, 4. gir: 15,1
80-120 km/t, 3. gir: 12,6
80-120 km/t, 4. gir: 17,5
Støy tomgang, dBA: 43
Støy 50 km/t, dBA: 62,8
Støy 80 km/t, dBA: 67,1
Støy 100 km/t, dBA: 69,0
Testforbruk, l/mil: 0,45
Motoren i Citigo er en tresylindret konstruksjon med én liters slagvolum på enten 60 eller 75 hestekrefter. Den er typisk tresylindrede motorer ujevn i gangen og produserer litt mer vibrasjoner og støy enn vi setter pris på. I samme slengen skal det sies at den er langt bedre enn Volkswagens tidligere tresylindrede motorer.
Kraftutviklingen er som forventet av en motor med lavt slagvolum uten noen form for pustehjelp. Den trenger turtall for å prestere.
Ytelser: 2
Volkswagen Up med 60 hk var den tregeste bilen vi har testet på lang tid. Citigo med 75 hk er heldigvis ikke like treg. I våre akselerasjonsmålinger klarer vi 0-1 00 km/t på 14,9 sekunder (16,9 sekunder i Up 60 hk), mens 60-100 km/t i tredjegir tar 10,3 sekunder - noe som er vesentlig tregere enn for eksempel Kia Picanto 1,2. Du må med andre ord planlegge eventuelle forbikjøringer, og ofte gire ned ett hakk i lange motbakker.
Når det er sagt skal det også sies at vi ikke savner mer kraft ved kjøring i byen. Tilstrekkelig dreiemoment i motoren og nokså lav utveksling i femtrinns-girkassen hjelper på.
Eksteriør: 3
I likhet med Up mener vi at designet på Citigo er vellykket. Selv om de to er tvillinger og nær sagt identiske, ser Up litt bedre ut enn Citigo. Volkswagen er gode på akkurat dette her, for med enkle virkemidler klarer de å distansere seg fra Skoda og forsvarer merprisen og imaget som et dyrere merke.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 999
- Effekt, hk ved o/min: 75/6200
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 95/3000
- Egenvekt, kg: 940
- Tilhengervekt, kg:
- Lengde/bredde/høyde, cm: 356/164/148
- Bagasjerom, liter: 251-951
- Standard dekkdimensjon: 165/70R14
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
- CO2-utslipp, g/km: 98
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,2
- Toppfart, km/t: 172
- Pris fra, kr: 141 600
- Pris testbil, kr: 156 590
Som kollega Pål André Skogen skrev om Up, gjør de korte overhengene sitt til at Citigo ser litt ut som en elbil. Og det får vi til stadighet høre i løpet av testperioden.
Interiør: 4
Interiøret i Citigo er enkelt, ordentlig og velfungerende. Vi forventer faktisk ikke mer av en bil i denne prisklassen. Hardplasten er til å ta og føle på, men virker å være av god kvalitet og godt skrudd sammen. Dashbordet er ryddig og man har god oversikt fra førerplass.
Førersetets gode justeringsmuligheter gjør at folk opp mot 195 cm får plass bak rattet. Undertegnede på 192 cm savner riktignok dybdejustering av rattet for best mulig komfort.
Bakseteplassen kunne vært bedre. I forhold til jevnstore Kia Picanto må Citigo se seg slått med to centimeter benplass bak en standardfører. Citigo og Up er dessuten registrert for fire - ikke fem, som Kia Picanto. Bagasjerommet rommer 251 liter, men volumet kan økes til 951 liter dersom bakseteryggene felles ned. Kia Picanto har på sin side kun 200 liter volum der bak.
Komfort: 5
Den myke fjæringen gir overraskende god komfort i Citigo - enten vi kjører over byens trikkeskinner og brustein eller landeveiens telehiv. Sittestillingen er i likhet med det innvendige støynivået dessuten helt ok, så alt i alt blir vi positivt overrasket over komfortnivået.
Sikkerhet: 5
Skoda Citigo er ikke testet av EuroNCAP, men det er Volkswagen Up: Up fikk, ikke overraskende, fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Sikkerheten viser seg å være nesten like god som i storebror Polo når det kommer til sikkerhet for voksne. Den mangler litt på Polo når det kommer til beskyttelsen av barn, men er bedre på fotgjengersikkerhet.
Av standard sikkerhetsutstyr finner vi blant annet en nødbremsfunksjon som fungerer ved å stoppe bilen når den oppdager hindringer - på samme måte som Volvos system. Ting som kollisjonsputer, ESP og Isofix-fester er selvfølgelig også standard.
Pris/utstyr: 5
Norges rimeligste nybil skal gi mye bil for pengene. Og det gjør den, for husk at vi snakker om en nybil med fem års nybilgaranti. Med lav innstegspris er det også begrenset hvor høyt verditapet er. Citigo med 60 hk og laveste utstyrsnivå (inklusiv frakt og leveringsomkostninger) starter på 123 300 kroner. Argeste konkurrent, Kia Picanto, er litt dyrere (129.900 kroner med 69 hk) men har til gjengjeld mer utstyr og syv års garanti.
Testbilen koster mer enn som så (141.600 kroner), da denne hadde både sterkere motor og mer utstyr (toppmodell Elegance med blant annet aircondition, kjørecomputer og navigasjon). I tillegg hadde den ekstrautstyr som metallic lakk, parkeringssensorer og panorama glasstak. Totalt 156.590 kroner - en godt utstyrt bil til en veldig fornuftig pris.
Forbruk: 5
Da vi kjørte Volkswagen Up med 60 hestekrefter gjennom vår tjue mil lange forbruksrunde som vi kjører opp mot en idealtid, landet vi på et forbruk på 0,49 liter per mil. Det var mer enn forventet av den lille, lette bilen med en motor som ifølge produsentene skal nøye seg med lave 0,41 l/mil. Grunnen til det høye forbruket var i hovedsak at motoren måtte piskes hardt for å holde farten oppe i motbakkene.
Problemet er til stede, men på langt nær like framtredende med 75 hk under panseret. Det gjør at Citigo står igjen med et lavere snittforbruk: 0,45 l/mil er det laveste forbruket vi har målt i en bensinbil hittil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det flommer ikke over av minibiler på markedet, og Skoda Citigo fortjener absolutt en plass i minibil-gjengen. Høyst sannsynlig vil den bli en god bidragsyter for Skoda i tiden framover. Citigo har fine kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet og lavt forbruk, og er etter vår mening ideell til det den er ment å brukes til. Men, ikke glem Kia Picanto - der du får mer utstyr til samme pris, bedre plass og syv års garanti.
Les også:
Superpraktisk og rimelig familiebil
For under 100.000 får du bruktbil som oser kvalitet
Denne saken ble første gang publisert 24/10 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.