Test: BMW 320dA Touring, 2012
Sports-stasjonsvogna
BMW 320dA Touring er en suveren stasjonsvogn for dem som kjører mer enn de stapper bagasje.
Rundt åtte måneder etter at den nye BMW 3-serie kom til Norge som sedan, er stasjonsvogna på plass.
Den vil neppe skuffe BMW-entusiaster. Men i testet utgave er den ikke perfekt.
Bilen følger 3-serieoppskriften til punkt og prikke: Egenskapene handler om å gjøre sjåføren fornøyd. Om karosseriet, sporvidde og akselavstand har vokst, er den fortsatt en stasjonsvogn som omslutter de om bord ganske tett.
Maksimale plassforhold finner du i andre biler (lenken leder til samletest fra i fjor).
Så er det heller ikke mest mulig plass det handler om i denne nisjen for snobbete mellomklassestasjonsvogner. Naturlige konkurrenter er stasjonsvognutgavene av Audi A4 og Mercedes C-klasse, med Volvo V60 som en god utfordrer.
Vår første testbil av 3-serie Touring har toliters dieselmotor (320d) med åttetrinns sportsautomat.
Kjøreegenskaper: 6
Vi har kjørt sedanutgaven av 3-serie i flere utgaver, sist i bensinturboutgaven 320i.
Stasjonsvogna veier ifølge vognkortet 70 kilo mer enn en likt motorisert sedan. Under kjøring kjenner vi ingen negativ effekt av ekstravekten.
Det betyr at BMW 3-serie får full pott for kjøreegenskaper. Den svarer kvikt og presist på sjåførens kommandoer, og den har et meget godt og forutsigbart veigrep.
Når det virkelig røyner på, som i våre kjøretester på lukket bane med blant annet slalåm og elgtest, har den en balanse som gjør den lett å kontrollere. Når vi tangerer grensene for veigrepet, stiller bilen med klassens kanskje mest finjusterte sjåførhjelpeelektronikk.
Resultatet er at BMW 320d Touring danser elegant mellom kjeglene også i høye hastigheter.
Testbilen er alvorlig pålesset med utstyr. Noe av utstyret har direkte betydning for kjøreegenskapene. En Adaptive drive-pakke til 14.900 kroner utvider muligheten til å velge passende kjøremodus.
Med enkle tastetrykk blir styringen enda mer direkte, demperne strammer seg til og automatgiret er mer på hugget. I innstillingen Sport+ gir også hjelpeelektronikken større spillerom.
I praksis, ute på norske veier der så vel fartsgrenser som trailere legger premissene for aktuell fart, trives vi godt i komfortinnstillingen. Heller ikke den gjør bilen til en sløv amerikabåt. Så langt der ifra.
Motor: 3
Tolitersdieselen i testbilen har med sine 163 hk en noenlunde avgiftsvennlig trimmingsgrad (den fås også med 184 hk). Dreiemomentet er fullt og helt beholdt. 380 Nm ytes mellom 1750 og 2750 o/min.
Dette er en maskin som stammer fra den gang mest mulig krefter med minst mulig forbruk var det eneste viktigste ved en dieselmotor - gangkultur var ikke prioritert. Det hører man altfor godt.
Ikke bare framstår lydbildet som bortimot ubehøvlet sammenlignet med bensinalternativet 320i. Det er for grovt også om du sammenligner med ferskere dieselmotorer, selv i betydelig billigere biler.
En av markedets beste automatgirkasser gjør det den kan for å rette opp inntrykket. Den sjalter nesten umerkelig mellom girtrinnene, og før du har nådd 40 km/t ved vanlig kjøring, har den lagt inn fjerdegiret.
I kjøremodusene eco og komfort sørger den for å holde turtallet, og dermed forbruket, lavt. I et av de to sportslige modusene er den alltid klar for innsats.
Likevel er ikke denne motoren en splitter ny BMW 3-serie verdig.
Les hvordan vi setter karakterer.
Ytelser: 5
Om vi klager på lydbildet, har vi godord om ytelsene. Det er vanskelig å argumentere fornuftig for at en trenger særlig mye mer krefter i Norge.
TEKNISKE DATA BMW 320d Touring sportsautomat
- Motor, cm³: 1995
- Effekt, hk ved o/min: 163/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
- Egenvekt, kg: 1575
- Tilhengervekt, kg: 1600/745
- Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/141
- Bagasjerom, liter: 495-1500
- Standard dekkdimensjon: 225/55 R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
- CO2-utslipp, g/km: 123
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,1
- Toppfart, km/t: 230
- Pris fra, kr: 433 200
- Pris testbil, kr: 633 290
Måledataene viser at 320dA Touring tar seg til 100 km/t på 8,5 sekunder, mens 60-100 km/t går unna på 4,8 sekunder og 80-120 km/t på 6,4 sekunder.
Resultatene er litt svakere enn for sedanutgaven med samme motor. Det kan skyldes de ekstra kiloene og litt svakere aerodynamikk, men trolig også at testbilen er splitter ny (gått rundt 150 mil) og på ingen måte innkjørt.
Like fullt er dette den aller kjappeste stasjonsvogna vi har testet med dieselmotor i tolitersklassen og automatgir de siste tre årene.
Sammenligner vi med bensinbroderen 320i (sedan), ser vi at dieselbilen er mellom 0,6 og ett sekund tregere i de ulike akselerasjonsøvelsene.
Eksteriør: 5
Vi falt aldri helt for utseendet til den forrige BMW 3-serie. Ikke faller vi i staver over designen til modeller som X1 og 1-serie heller.
Men med 3-serie Touring synes vi BMW har lyktes. Sett forfra ser den bredere og lavere ut enn den er. Lyktene ser akkurat passe truende ut.
Bakfra minner den om en krympet 5-serie Touring - bare litt frekkere.
Fallende taklinje og skrå bakrute viser at også stasjonsvognutgaven av 3-serie skal være sportslig.
Interiør: 4
TESTDATA BMW 320d Touring sportsautomat
- 0-100 km/t, sek.: 8,5
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,8
- 60-100 km/t, 5. gir: 5,7
- 60-100 km/t, 6. gir: 7,9
- 60-100 km/t, kickdown: 4,8
- 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
- 80-120 km/t, 5. gir: 6,5
- 80-120 km/t, 6. gir: 8,1
- 80-120 km/t, kickdown: 6,4
- Støy tomgang, dBA: 47,1
- Støy 50 km/t, dBA: 64,5
- Støy 80 km/t, dBA: 68,2
- Støy 100 km/t, dBA: 70,9
- Testforbruk, l/mil: 0,53
De ovenfor nevnte designtrekkene røper at BMW 3-serie Touring ikke er verdens mest rommelige stasjonsvogn. Den gode nyheten for BMW-fans er likevel at plassforholdene er bedre enn på den forrige modellen.
Bagasjerommet har et oppgitt volum på 495 liter, som i og for seg ikke høres så verst ut og som er omtrent på linje med hovedkonkurrentene Audi A4 og Mercedes C-klasse.
Bagasjerommet er imidlertid ikke veldig langt. I bredden tar hjulbuer og BMWs avanserte bakhjulsoppheng en god del av plassen på hver side. Derfor oppleves dette som et ganske trangt bagasjerom.
Kupeen er intim, men bakseteplassen er merkbart bedre i den nye 3-serie enn i den gamle. Det er nok beinplass til en person på 185 cm bak en like høy sjåfør. Baksetet er formet for at to skal sitte godt - en tredjemann vil verken ha god plass eller særlig god komfort.
Familier med gener for lang rygg, bør trolig ikke velge det store soltaket som stjeler noen centimeter takhøyde.
Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse.
iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet, og delvis i head-up-displayet i frontruta dersom bilen har det. Betjeningssystemet kjennes intuitivt i bruk.
Komfort: 3
BMW 3-serie er en stram kar. Understellet legger ikke skjul på at bilen har ambisjoner i sportslig retning.
Vi har trukket flere av de tidligere testede sedanmodellene for stram og kontant fjæring over skarpe kanter i lav og middels fart. Testbiler med adaptivt M-understell (del av Adaptive drive-pakken til 14.900 kroner) har vi imidlertid opplevd som markert bedre på dette punktet.
Vår 320dA Touring har også tilpasningsdyktige dempere, selv med testbilens 18-tommershjul synes vi at den er tilstrekkelig smidig over forskjellige typer ujevnheter.
Derfor synes vi Adaptive drive-pakken framstår som noe som er verdt å vurdere for dem som skal kjøpe 3-serie.
Det er markert hjulstøy i 320dA Touring, og støymåleren viser større utslag på samme asfaltparti i nøyaktig samme hastigheter i stasjonsvogna enn i sedanen.
I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget over krappe ujevnheter. Begge disse støykildene er litt overraskende i en ny bil fra et statusmerke.
Lyden fra motoren har vi allerede klaget på i motorkapittelet.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet sedanutgaven av BMW 3-serie. Resultatene viser at den tyske nyheten er en av de aller tryggeste bilene i sin klasse.
For dem som sitter i bilen, er prosentscoren faktisk bedre enn for Volvo V60, som ble kåret til best i sin klasse i fjor. Bare fotgjengersikkerheten er svakere for BMW-en.
I tillegg vil vi si at bilens svært ryddige oppførsel ved simulering av kritiske situasjoner er et sikkerhetspluss i seg selv (se delkapittel om kjøreegenskaper).
Totalkarakteren fra EuroNCAP ble - selvfølgelig - fem av fem stjerner. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler i dag.
Pris/utstyr: 3
Fraprisen på 433.200 kroner for BMW 320d stv. med sportsautomat har vi egentlig ikke store innvendinger til. Den har mer enn nok av kjøreglede og ytelser til å forsvare det.
Det som gir solid trekk, er at bilen vil føles ribbet til denne prisen. Det må ekstrautstyr til for at pakken skal bli "riktig". Ganske mye ekstrautstyr.
Hos BMW er det dyrt, selv om det tilbys en del utstyrspakker som hver for seg ikke er hårreisende priset.
Selvsagt trenger du ikke alt utstyret som er stappet inn i vår testbil. Den har ekstrautstyr for 200.000 kroner.
Men du kommer garantert til å ønske deg noe av det. Husk å sette av en hel del ekstra hvis du kjenner suget etter en ny 3-serie.
Forbruk: 5
BMW 320dA Touring har oppgitt forbruk og CO2-utslipp på henholdsvis 0,47 l/mil og 123 g/km.
I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, greier den sportslige stasjonsvogna seg med 0,53 l/mil.
Om BMWs aldrende tolitersdiesel har komfortlyter, er den fortsatt blant de aller beste når det gjelder forholdet mellom ytelser og forbruk. For sammenligningens skyld: Testresultatet er på nivå med der vi ofte havner med kompaktbiler med 1,6-litersdiesel.
Til de som vurderer 320d mot 320i, kan vi opplyse at 320i sedan brukte 0,61 l/mil i samme testrunde.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Les her hvordan vi setter karakterer.
Delkarakterene spriker for BMW 320dA Touring, fra 3 til 6. Når vi skal sette totalkarakter, må vi velge hva vi skal legge mest vekt på.
Bilen er ment å være en sportslig stasjonsvogn. Den oppgaven løser den svært godt: Kjøreegenskaper, ytelser og den litt mer udefinerbare godfølelsen er definitivt på plass. Dette er en super bil for dem som liker å kjøre.
De som skal mest mulig plass og best mulig komfort (ikke minst gjelder det det som har med motorkomfort å gjøre), skal starte letingen etter sin nye bil andre steder.
Les også:
Vi har testet nesten 600 biler
Denne saken ble første gang publisert 17/10 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.