Langtest: 3000 km i Subaru XV
Best når det gjelder
Diesel-crossoveren XVs robuste kvaliteter har imponert oss. 3000 kilometer med bensinmotorer ga oss mer å tygge på.
Vi har skrevet om XV her i Vi Menn Bil Top Gear tidligere. Ikke bare én gang, men to. Først ved den internasjonale lanseringen i begynnelsen av desember i fjor, og så da vi testet den da den kom til landet i februar. Da, som nå, gikk bilen gjennom vårt faste testoppsett, og resultatet var en femmer på terningen. Da med diesel på 109 hester og manuelt gir.
Ja, nettopp. Manuelt gir. XV's største svakhet er uten tvil mangelen på diesel og automat - nordmenns favoritt hva gjelder motor/gir-kombinasjon.
Dessverre, må vi nesten si, for bokserdieselen til Subaru er etter vår mening en av de aller fineste dieselene på markedet og ville passet ypperlig til en god automatkasse.
Med bensinmotor under panseret åpner mulighetene seg. De to bensinvariantene vi har kjørt på langtest (1,6i og 2,0i) er tilgjengelige med automatgir. Såkalt CVT - trinnløs automat.
Det spesielle med denne kassa er at når du trykker gassen i bunn, legger den turtallet der motoreffekten er høyest, og så holder den turtallet konstant oppover i fart. Effektivt er det, men også en veldig uvant følelse.
Rent lydmessig kan det forveksles med å slure på kløtsjen i en bil med manuelt gir. Litt masete om du er av typen som liker å klemme på litt. Det krever rett og slett litt tilvenning.
CVT-kassas karakter er mest framtredende i 1,6-literen. Toliteren er sterkere på lavt turtall og trenger ikke piskes like hardt.
Blant de beste på forbruk
Sammenligner vi de to bensinmotorene, som begge er selvpustende, er 1,6-literen vesentlig tregere i mellomakselerasjon enn toliteren.
Fra 60-100 km/t - en veldig vanlig forbikjøringsfart - bruker 1,6-literen hele tre sekunder lengre tid enn toliteren, som gjør unna sprinten på småkjappe 5,5 sekunder.
Differansen er for øvrig den samme fra 80-120 km/t. Den lille bensinmotoren må faktisk se seg slått av sparedieselen med 109 hk i de samme øvelsene, så det gjelder å ha både tid og rom om man skal foreta en forbikjøring.
Men det stopper ikke der.
Den kraftigere toliteren nøyer seg dessuten med mindre drivstoff i vår faste tjue mil lange forbruksrunde. Runden kjøres opp mot idealtid, slik at alle biler stiller til start på samme premisser.
1,6-literen må virkelig piskes i motbakkene for å holde idealtiden, og slurper derfor i seg hele 0,78 l/mil. Den sterkere toliteren klarer seg til gjengjeld med 0,75 l/mil, og er en mye bedre lagspiller i forbikjøringene.
Samtidig skal det nevnes at den 109 hester sterke dieselen (finnes også som 150 hk) vi testet tidligere, er den høyreiste bilen med firehjulstrekk som har gått rimeligst gjennom nevnte runde - 0,55 l/mil.
Gjør seg kostbar
Pris er alltid en viktig faktor. I laveste motor- og utstyrsnivå (1,6i Comfort) koster XV fra trivelige 299 900 kroner.
Som Classic, ett hakk opp på utstyrslista - der du får med ting som skinntrukne detaljer innvendig, multifunksjonsratt, bedre stereoanlegg, multifunksjonsdisplay i dashbord, xenonlys, og regnsensor m.m. - koster 20.000 kroner mer. Det er god investering.
Toppmodellen Premium er på bensinsiden kun unnet toliteren og har «alt» man ønsker seg. Men prisen på 389 900 kroner gjør hele regnestykket vanskeligere.
Toliteren er mer komfortabel og passer bedre til CVT-kassa, den har mer kraft og bruker mindre drivstoff og er rent teknisk det soleklart beste bensinalternativet. Som Premium gir den dessuten en langt mer påkostet følelse enn Comfort og Classic.
Men så er det prisen da. Et par kryss på ekstrautstyrslista gjør at den passerer 400 000 kroner. Dermed er den i et prissjikt der konkurrentene er både mange og gode. Et sjikt der Subaru XV ikke klarer å skjule at den i bunn og grunn er en enkel bil.
Det beste alternativet
Det er enklere med diesel. Toliteren med 109 hestekrefter leveres i alle tre utstyrsnivåer til henholdsvis 314.900, 334.900 og 364.900 kroner. Det gjør det enklere å velge.
Etter vår mening er ikke de 30.000 kronene opp fra Classic til Premium avskrekkende i forhold til hva man får igjen; skinnseter, navigasjon og bedre stereoanlegg, elektrisk justerbare seter og elektrisk soltak. 150-hestersdieselen leveres kun i utstyrsnivå Premium og er dyrest i samlingen med en frapris på 399.900 kroner. Noe som rett og slett er for dyrt, for som sagt er alternativene mange i den prisklassen.
Etter å ha testet alle motorene er vi ikke tvil. Dieselen på 109-hester er det beste alternativet. Den bruker lite og er sterk nok for den drøyt 1400 kilo tunge bilen.
Best på det verste
XV er veldig direkte og involverende på veien. Faktisk blant de mest kjøreglade SUV/crossoverne. På typisk Subaru-vis blir den bare tøffere og tøffere etter hvert som man strekker strikken.
I god fart over røft underlag er den i sitt ess.
Gjerne på rufsete grusvei på fjellet, hvor den viser seg å være en effektiv kjøremaskin. Den gir den robuste følelsen Subaru er kjent for, og har faktisk hele 22 centimeter bakkeklaring.
For mye støy
Fjæringskomfort er dog ikke XV's sterkeste kort. Trikkeskinner og brostein er det verste man kan servere den. Lange ujevnheter ute på landeveien takler den mye bedre.
Vi må legge til at gode seter, som er relativt myke i stoppen, demmer noe opp for hvordan XV stusser over brå ujevnheter.
Det gjelder både stoffsetene (Classic) og skinnsetene (Premium), der undertegnede på 192 cm har tilstrekkelig plass og god støtte under lårene.
XV skjemmes av mye støy i kupeen. Den er faktisk en av de over 600 bilmodellene vi har testet hvor støynivået i kupeen har vært høyest.
Klimaanlegget sliter
Subaru har prioritert plassen i baksetet på bekostning av plassen i bagasjerommet. Med fire voksne i kupeen er plassen langt fra klaustrofobisk, og fem er greit på korte turer. Det er i så fall bredden det skorter på. Oppgitt bagasjeromsvolum er 380 liter, noe som er på størrelse med de mest romslige i kompaktklassen - som Ford Focus.
Interiøret ellers er typisk Subaru, litt småtraust. Det gir ingen påkostet følelse, verken som Comfort, Classic eller Premium. Det er mye hardplast i førermiljøet, samtidig som knapper og brytere av ymse slag kjennes som den billige sorten.
Den lille navien i midtkonsollen (Premium) er heller ikke nok til å løfte inntrykket. Brukervennligheten er grei nok, men knappene er små og lesbarheten deretter. Klimaanlegget sliter vi med. Det virker rett og slett underdimensjonert.
Det er bedre i de to bensinmotoriserte bilene en i dieselen, da disse produserer mer varme, men vi ønsker oss uansett mer av et helautomatisk klimaanlegg i 2012.
Flere harde konkurrenter
Mazda er nå ute med sin crossover CX-5, en bil som imponerer oss.
En veldig lik bil på mange måter, i samme prisleie, men med mer plass. I tillegg er Citroën og Peugeot på veien med crossoverne C4 Aircross og 4008, som er bygget over samme lest som Mitsubishi ASX.
Stadig velger fortsatt mange nordmenn Nissan Qashqai når de kjøper SUV/crossover, og det finnes mange kompakt-SUV-er i samme prisleie. Det begynner med andre ord å bli trangt om plassen.
Tekniske data
Subaru XV |
2,0D |
Vi Menn Bil Top Gear mener:Prioriterer du kjøreglede og tøft design er XV helt prima. Er plass og komfort det viktigste for deg, burde du kanskje ta deg en ekstra sløyfe under prøvekjøringen. 109-hesters diesel er det beste motoralternativet, og gjør XV til en bedre bil enn med bensinmotor. 2,0i CVT |
1,6i CVT |
Modell |
Premium aut |
Premium aut |
Classic |
Motor, cm3: |
1998 |
1995 |
1600 |
Effekt, hk ved o/min: |
109/3600 |
150/6200 |
114/5600 |
Dreiemoment, nm ved o/min: |
310/1600-2200 |
196/4200 |
150/4000 |
Egenvekt, kg: |
1490 |
1455 |
1460 |
Tilhengervekt, kg: |
1600/650 |
1200/650 |
1200/650 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
445/178/157 |
445/178/157 |
445/178/157 |
Bagasjerom, liter: |
380-1270 |
380-1270 |
380-1270 |
Standard dekkdimensjon: |
225/55-17 |
225/55r17 |
225/55r17 |
Forbruk, eu-mix l/mil: |
0,56 |
0,66 |
0,63 |
Testforbruk, l/mil: |
0,55 |
0,75 |
0,78 |
Co2-utslipp, g/km: |
146 |
153 |
146 |
0-100 Km/t, fabrikk, sek.: |
11,3 |
10,7 |
13,8 |
Toppfart, km/t: |
175 |
187 |
175 |
Pris fra, kr: |
314 900 |
404 900 |
299 900 |
Pris testbil,kr: |
364 900 |
404 900 |
334 900 |
Testdata
Subaru XV |
2,0D |
2,0i CVT |
1,6i CVT |
0-100 Km/t, sek.: |
10,6 |
13,5 |
|
60-100 Km/t, 3. gir: |
7,0 |
8,6 |
|
60-100 Km/t, 4. gir: |
8,2 |
12,2 |
|
60-100 Km/t, 5. gir: |
10,9 |
||
60-100 Km/t, kickdown: |
5,5 |
8,5 |
|
80-120 Km/t, 3. gir: |
10.2 |
9,6 |
|
80-120 Km/t, 4. gir: |
10,4 |
13,7 |
|
80-120 Km/t, 5. gir: |
12,3 |
||
80-120 Km/t, 6. gir: |
14,7 |
||
80-120 Km/t, kickdown: |
7,2 |
10,7 |
|
Støy tomgang, dba: |
44,9 |
39,9 |
43,6 |
Støy 50 km/t, dba: |
62,9 |
63,1 |
63,2 |
Støy 80 km/t, dba: |
68,3 |
68 |
68,7 |
Støy 100 km/t, dba: |
70,8 |
71,5 |
71,6 |
Les også:
Mange dropper firehjulstrekket på SUV-en
BMW planlegger flere nye modeller
Test deg selv: Hvilke barske firehjulstrekkere ser du her?
Test deg selv: Hvilke SUV-er ser du her?
Subaru XV
Pluss: Kjøreegenskapene, plass i kupeen, sprek med toliters bensinmotor, gjerrig dieselmotor, pris, design.
Minus: Støy, fjæringskomfort, interiør, klimaanlegg, bagasjeromsplass.
Denne saken ble første gang publisert 11/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.