Test: Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium, 2012
Golf-konkurrent som gir mye for pengene
Hyundai er på veien med deres helt nye kompaktbil i30. Men kan den tukte klassefavorittene Ford Focus og Volkswagen Golf? Vi har testet den på norsk vei.
Kompaktklassen, eller Golf-klassen som den ofte blir kalt, er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Norges mest populære bilklasse. Mer populær enn både SUV-klassen og mellomklassen (familiebilklassen).
Og det er ikke uten grunn. Kompaktklassen kombinerer det beste fra to verdener. De tilbyr nesten like mye plass som bilene i mellomklassen, samtidig som de oppleves mer kompakte og smidige i trafikken.
Golf og Focus er to veldig gode eksempler på det. De er både velkjørende og har god innvendig plass, og selger derfor som varmt hvetebrød.
Dette har selvfølgelig ikke gått u påaktet hen. Alle bilmerker med respekt for seg selv har en kandidat i den etter hvert så store kompaktklassen. Over 40 modeller finnes på det norske markedet ifølge OFV. Den nyeste er Hyundai i30, som vi nå har testet.
Kjøreegenskaper: 4
I likhet med utgående modell av i30 er ikke nykomlingen utpreget sportslig. Den er langt unna for eksempel Ford Focus, som er klasseledende på dette punktet, når det kommer til sportslighet.
Den oppleves uansett trygg og lettkjørt på veien, og er således en fin langturkompis.
I våre manøvreringstester (elgtest og slalåm) skal den presses et godt stykke før den - i likhet med storebror i40 - slenger ut med hekken. Antiskrenssystemet griper da inn og roer gemyttene, men for å være på den sikre siden synes vi systemet kunne grepet både tidligere og hardere inn.
Motor: 3
1,6-litersdieselen i "vår" testbil er ikke ny, og føles heller ikke spesielt moderne. Ikke er den blant de mest støysvake dieselene på markedet, ei heller blant de mest kultiverte når det kommer til motorgange. Den går rett og slett litt "grovere" enn de beste.
I tillegg oppleves kraftutviklingen litt gammeldags. Akkurat som 1,7-literen i i40 er det en viss ketchupeffekt i motoren, som ikke har fullt dreiemoment før 1900 o/min. Til sammenligning har de beste smådieselmotorene på markedet jevnere effektutvikling og ofte fullt dreiemoment rundt 1700 o/min.
Ytelser: 3
Tekniske data:
- MOTOR, CM3: 1582
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1900
- EGENVEKT, KG: 1416
- TILHENGERVEKT, KG: 1300/550
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 450/178/147
- BAGASJEROM, LITER: 378
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/65R15
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,4
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 104
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,5
- TOPPFART, KM/T: 185
- PRIS FRA, KR: 205 950
- PRIS TESTBIL, KR: 265 950
1,6-literen yter 110 hestekrefter og 260 Newtonmeter, noe som er på nivå med resten av hopen 1,6-dieseler der ute. Uten at det går noen form for automatikk i det, så gir det i30 ytelser som snittet i klassen - dersom man bruker riktig gir. I våre akselerasjonsmålinger ser vi en tydelig tendens til at i30 er like rask som konkurrentene i mellomakselerasjon (60-100 km/t og 80-120 km/t) dersom den har litt turtall. På lavt turtall, som for eksempel 60-1 00 km/t i femtegir eller 80-120 km/t i sjettegir, sliter motoren tungt og gjør i30 til en av de tregeste bilene i mellomklassen med dieselmotor av denne størrelsen.
Når det er sagt, så skal det sies i Hyundai sitt forsvar at i30 ikke føles utpreget treg i verken byen eller på landeveien, men man må som sagt gire aktivt.
Eksteriør: 5
Hyundai i30, som er en del av Hyundai sitt designspråk Fluidic Sculpture, har kraftfulle og veldig markerte linjer. Den er både bygget og designet i Europa, men at den har japanske gener klarer den ikke helt å skjule.
Det spiller liten rolle. I klassesammenheng ser i30 både fin og moderne ut, og Hyundaidesignerne har etter vår mening gjort en veldig god jobb.
Les også: Nordmenn digger denne biltypen
Interiør: 5
Hyundai har tatt store sprang når det gjelder interiør og opplevd kvalitet i sine nyeste modeller. Det startet i SUV-en ix35, fortsatte i familiebilen i40 og videreføres nå i nye i30.
Testdata:
- 0-100 KM/T, SEK.: 11,7
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,9
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 14,6
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,6
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,6
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,9
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 20,1
- STØY TOMGANG, dBA: 44,8
- STØY 50 KM/T, dBA: 64,5
- STØY 80 KM/T, dBA: 68,6
- STØY 100 KM/T, dBA: 71
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48
Vi trives veldig godt bak rattet nyheten. Plassen er god og interiøret veldig forseggjort. Det merkes fortsatt på enkelte brytere og paneler at i30 er en rimelig bil, men det et moderne og ergonomisk riktig førermiljø Hyundai har kommet opp med.
Ut ifra våre egne innvendige mål og følelsen vi får når bilen lastes med folk og bagasje, så er den innvendige plassen i i30 bedre enn snittet for klassen. Bagasjerommet sluker ifølge tallene 378 liter. Det er litt mer enn det som er vanlig i klassen. I Golf har du for eksempel 350 liter til rådighet.
Komfort: 4
God sittestilling (selv for lange personer i "Premium"), god oversikt, lettkjørthet og helt ok fjæringskomfort trekker opp komfortkarakteren i i30. Men det holder ikke til toppkarakter av den grunn. Støynivået i bilen er nemlig for høyt.
På tomgang er ikke støyen framtredende, men i 50, 80 og 100 km/t er støynivået, som i hovedsak dreier seg om dekkstøy, blant de høyeste vi har målt i kompaktklassen. I motorveifart (100 km/t) noterer vi 71 desibel i i30, mens snittet for klassen ligger rundt 68.
Sikkerhet: 5
Hyundai har ikke slurvet med kollisjonssikkerheten. Nye i30 er akkurat slengt i veggen av EuroNCAP og sto igjen med veldig godt resultat - fem av fem stjerner totalt og en prosentscore på 90 %.
I kommentaren dras det fram at i30 gjør det veldig godt i frontkollisjon, men at beskyttelsen for førerens brystregion kunne vært bedre i sidekollisjon.
i30 scoret dessuten maksimal score både for beskyttelse av barn i bilen og ved sammenstøt med fotgjenger, og får skryt for godt sikkerhetsutstyr-nivå.
Pris/utstyr: 5
Det er veldig fristende å rulle terningen til seks når pris/utstyr i Hyundai i30 skal karaktersettes, men vi faller ned på en femmer av to grunner.
Det handler om helheten. Selv om i30 er rimelig og har veldig gunstige utstyrspakker, så føles det rett og slett at man får litt lite motorkraft for pengene i forhold til for eksempel Ford Focus 1,6 TDCi, som med sine 115 hestekrefter og betydelig bedre ytelser.
Den andre grunnen er at i30 fortsatt ikke føles like polert som Focus og Golf totalt sett. Den har rett og slett ikke den samme tyngden. At den er "der oppe" om noen år, tviler vi ikke på.
Med 1,4-liters bensinmotor på 100 hk og laveste utstyrsnivå "Classic" koster i30 fra 200 950 kroner. Står testbilens dieselmotor på ønskelisten koster denne fra 205 950 kroner. Testbilen, som er toppmodellen "Premium", har alt man kan ønske av utstyr i en kompaktklassebil og koster 265 900 kroner.
Miljø: 4
I teorien skal i30 være en av de bilene i kompaktklassen som nøyer seg med minst diesel per mil. Oppgitt forbruk ligger mellom 0,37 og 0,41 l/mil avhengig av utstyrsnivå, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på kun 97-108 gr/km.
I vår faste forbruksrunde presterer også i30 deretter. Den går ikke like gjerrig som oppgitt, men er med sitt forbruk på 0,48 l/mil godt opp på øvre del av lista. Gjerrigere enn for eksempel Ford Focus som gikk på 0,50 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Etter å ha kjørt ix35 og i40 var forventningene til nye i30 veldig høye. Dessverre for Hyundai sin del lever ikke i30 helt opp til disse forventningene. Prisen er dens sterkeste kort, for man får uten tvil en moderne bil med et flott interiør og mye utstyr for pengene.
På en annen side savner vi en motor med mer moderne gange og kraftutvikling, da i30 bokstavelig talt må se seg forbikjørt av konkurrentene på dette feltet. I tillegg kunne kjøreegenskapene vært mer inspirerende og kupeen bedre støydempet.
Les også:
De beste bilene i kompaktklassen
Honda Civic utfordrer BMW 1-serie
Vi elsker den nye, deilige bensinturboen
Denne saken ble første gang publisert 29/05 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.