TEST: Mini Cooper SD Countryman ALL4, 2012
- Den ligger som et strykejern i svingene
Ikke helt vokst fra sports- eller GTI-bilen? Da kan Mini Countryman være SUV-en for deg.
Mini Countryman er den sære ekstremsportutøveren i SUV-familien. Den følger svært få av normene som har gjort eksempelvis Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai storselgere i SUV-segmentet.
I stedet for å være tekkelig komfortabel og rommelig, er Mini Countryman utfordrende og småfrekk.
Ikke bare i utseende, men også i oppførsel. Her matches de sportslige egenskapene fra tredørs Mini med SUV-trendy utseende og om ønskelig firehjulsdrift.
Dermed faller ikke Countryman-eplet langt fra Mini-stammen. Countryman er langt større enn sin lillebror (4,11 mot 3,78 meter), men om du bytter fra en Mini til en Countryman, er det aldri tvil om at slektskapet er tett.
Individualisten i deg vil sikkert sette pris på at Mini Countryman ikke dukker opp på hvert gatehjørne. Den holder seg pent tilbaketrukket på salgsstatistikken, noe som neppe skyldes prisen:
De forhjulsdrevne bensin- og dieselversjonene starter fra 243 600 og 255 900 kroner, mens den rimeligste versjonen med firehjulsdrift har en inngangspris på drøye 300 000 kroner.
Denne gangen kjører vi test av Mini Countryman med den kraftigste dieselmotoren i kombinasjon med automatgir. Toliteren kjenner vi igjen fra BMW, den leveres i to effektversjoner (136 og 143 hk) og kommer enten med for- eller firehjulsdrift.
Kjøreegenskaper: 6
Selvfølgelig er veiegenskapene glansnummeret til Mini Countryman. Den ligger som et strykejern gjennom svingene, uten tendenser til SUV-aktig krengning eller understyring.
Rattet er et presisjonsinstrument: Du behøver nærmest bare å tenke på neste sving, så styrer bilen inn med en autoritet en sportsbil verdig.
Det gir seg positive utslag i kjøresikkerheten. I unnamanøver går bilen gjennom på skinner selv i høy hastighet, mens ESP-systemet kjapt korrigerer de utslagene som kommer.
I slalåmtesten forandrer bilen retning kvikt og det er bare antydning til understyring når det går for fort. Bremsetestene fra 100-0 km/t viser kort stoppdistanse og bremser som tåler belastingen med flere nødstopp på rad i løpet av kort tid.
Motor: 4
Testdata
Mini Cooper SD Countryman ALL4
0-100 KM/T, SEK.: 10,4
60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6
60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,1
80-120 KM/T, 4. GIR: 8,1
80-120 KM/T, 5. GIR: 10,5
80-120 KM/T, 6. GIR: 14,1
80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,1
STØY TOMGANG, dBA: 44,6
STØY 50 KM/T, dBA: 66,9
STØY 80 KM/T, dBA: 71,4
STØY 100 KM/T, dBA: 74,2
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,63
Den toliters turbodieselen yter 143 hk og leverer et dreiemoment på 305 Nm mellom 1750-2700 o/m.
Motoren har vært på markedet i mange år, og er ikke lenger blant de toliters-dieselene som applauderes mest for lavmælt og vibrasjonsfri gange.
Mens BMW har fått åttetrinns automat både i 1-serie og 3-serie, er det sekstrinns som gjelder for Mini-kundene. Den gjør en bra jobb i Countryman og harmonerer fint med kraftutviklingen til motoren.
Ytelser: 4
Vi har tidligere testet Mini Cooper D Countryman ALL4 med 1,6-liters diesel på 112 hk og manuell girkasse.
I de viktigste forbikjøringsområdene er Cooper SD-versjonen med toliter, 143 hk og automat merkbart kjappere.
60-100 km/t går på 6,1 kontra 6,7 sekunder. Mellom 80-120 km/t er forskjellen mer markert: Da bruker Cooper SD 8,1 sekunder mot 9,2 for Cooper D. For de fleste sjåfører vil et automatgir i tillegg gi kortere responstid når akselerasjonsbehovet melder seg.
Men om du er ute etter den virkelige kjappfotutgaven av Mini Countryman, skal du vurdere Cooper S med bensinturbo på 184 hk: Da går akselerasjonstestene på 5,3 og 6,0 sekunder, noe som etterlater dieselkameratene i bakspeilet.
Eksteriør: 4
Mini Countryman er designet for å trekke til seg blikk - og greier oppgaven med glans.
Tekniske data
Mini Cooper SD Countryman ALL4
MOTOR, CM3: 1995
EFFEKT, HK VED O/MIN: 143/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 305/1750-2700
EGENVEKT, KG: 1495
TILHENGERVEKT, KG: 1200/500
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 411/178/156
BAGASJEROM, LITER: 350-1170
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-17 V
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
CO2-UTSLIPP, G/KM: 160
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,5
TOPPFART, KM/T: 193
PRIS FRA, KR: 382 300
PRIS TESTBIL, KR: 495 470
Den holder seg innenfor Minis designspråk, samtidig som den signaliserer en passe dose firehjulsdreven røffhet.
Men utseendet splitter. Reaksjonene spenner fra "tøft" og "småkult", til "det ikke ser bra ut i det hele tatt"
Interiør: 4
Tar man Mini-universet som målestokk, er plassen i Mini Countryman rene ballsalen i forhold til tredørs Mini.
Sett opp mot sportslige crossover-konkurrenter som Subaru XV eller BMW X1, mangler det likevel noen centimetere. Det merkes noe på bredde og benplass i baksetet, men aller mest på lengden i bagasjerommet.
Med et volum på 350-1170 liter er bagasjeplassen omtrent som en VW Golf, men må se seg slått av «fornuftsgjengen» i kompakt-SUV klassen med merkbar margin.
Retrostylingen innvendig har Mini holdt fast ved i mange år. Den er ikke spesielt praktisk og når selv en moderne retrodesign begynner å virke gammeldags, kan det være på tide å finne på noe nytt.
Komfort: 3
Mini Countryman briljerer med sportslige veiegenskaper, men klarer i likhet med andre sporty modeller ikke å kombinere det med førsteklasses komfort.
Vi har allerede nevnt en dieselmotor som er hjertelig til stede i lavere hastigheter. Den druknes etter hvert av en buldrende dekkstøy:
18-tommers hjul i dimensjon 225/45 på vår testbil, kombinert med grov norsk asfalt sørger for 74 dBA i 100 km/t. Det er for mye.
Mini Countryman redder noe av æren på et velfungerende klimaanlegg og en personbilaktig sittekomfort. Selv om understellet er stivt på små ujevnheter i lav fart, oppfører det seg overraskende harmonisk fra 70-80 km/t, selv om asfalten er sprukket eller byr på telehiv av monumentale dimensjoner.
Sikkerhet: 5
Mini Countryman får fem av fem stjerner og jevnt over gode enkeltresultater i sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAPs kollisjonstest.
På grunn av dashbordutformingen risikerer imidlertid de to i forsetene skader i knær og lår ved en kollisjon. Her vurderes sikkerhetsnivået til kun "marginalt".
Countryman har en standardpakke med sikkerhetselektronikk som er typisk for biler i denne prisklassen.
Pris/utstyr: 4
Med 136 eller 143 hk og firehjulsdrift kan du få Mini Cooper SD Countryman ALL4 fra drøyt 330 000 kroner med manuell girkasse. Det er en relativt hyggelig pris, som også virker konkurransedyktig sett opp mot typiske konkurrenter.
Derfor ville vi ha droppet automatkassen - så sant den ikke er helt nødvendig ut fra personlige preferanser - siden den øker prisen med rundt 46 000 kroner.
De kronene kan heller gå til noen av de relativt fornuftig prisede utstyrspakkene. De trengs for å gi bilen den rette stil- og følelsesmessige touchen.
Mini holder seg tradisjonelt sett bra i verdi og har normale garantiordninger, samt serviceintervall i følge en egen serviceindikator i dashbordet.
Miljø: 5
Vår testbil har et oppgitt forbruk i EU-miks på 0,61 liter per mil, med 160 g/km i CO2-utslipp. På papiret ser ikke det spesielt gunstig ut, men i vår testrunde havner Mini Cooper SD Countryman ALL4 svært nær eget normforbruk med et testresultat på 0,63 liter per mil.
Dermed ligger den tett på de SUV- og crossovermodellene med firehjulsdrift og det laveste forbruket i våre tester.
Med unntak av Audi Q3 2,0 TDI quattro S tronic (0,61 liter per mil), er Countryman den gjerrigste modellen med automatgir vi har testet i denne klassen.
Konklusjon
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Det er ikke så rart at Mini Countryman ikke er noen bestselger i sin klasse. Til det blir den rett og slett for ekstrem, sett opp mot konkurrentene og de egenskapene kundene i kompakt-SUV segmentet tydeligvis prioriterer.
Her er det sportslighet og individualitet som har forkjørsrett. Tilbake står du med en crossover som ikke frykter et basketak med en GTI-bil, men som skjelver mer i buksene om barnevognen eller feriebagasjen skal på plass.
Dermed blir Mini Countryman en fulltreffer for noen få, mens de fleste andre bør se seg om etter en bil med mer avrundete egenskaper.
Denne saken ble første gang publisert 22/04 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.