Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012
Drømmebil for fjellfolk
Er masse plass, firehjulsdrift og luksus akkurat det du trenger?
Har du over 750.000 kroner du kan bruke bil på, er du heldig. For her får du bilen som gir deg alt:
Det rette statusmerket, sterk motor, firehjulsdrift, automatgir, komfort.
Velger du en Mercedes E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic (puh), får du i tillegg veldig god plass - mer enn i konkurrenter som Audi A6 3,0 TDI quattro eller BMW 530dA xDrive.
Dessuten har alle disse stasjonsvognene bedre kjøreegenskaper enn SUV-er som Mercedes ML, BMW X5 og Audi Q7.
Derfor finner vi god grunn til å kalle en E-klasse stasjonsvogn med firehjulsdrift for en nær perfekt bil for alle som har hytte på fjellet. Selv om prisen ikke er perfekt for alle.
Kjøreegenskaper: 5
Mercedes E-klasse har en tung, seriøs arv å ta vare på. Kort oppsummert handler det om solid, praktisk rettet luksus. Ikke uten grunn er den drosjebil nummer én.
Hele bilen er bygd for at sjåføren (og passasjerer) kan kjøre i time etter time uten at det føles tungt og ubehagelig.
På landevei og motorvei er den et lokomotiv. Noe mer stødig og stabilt finner du ikke, blant annet fordi den har en akselavstand som kjennes som om den er en halv kilometer lang.
Samtidig er en firehjulsdrevet E-klasse bemerkelsesverdig kjørbar. Firehjulsdriftssystemet (4Matic) sørger for at du har spikerfeste der tohjulsdrevne biler sliter tungt. Når du har satt svingen, følger E 250 CDI 4Matic sporet du har valgt.
TEKNISKE DATA OG TESTDATA Mercedes E 250 CDI 4Matic 7G-Tronic T
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3: 2143
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800
- EGENVEKT, KG: 1940
- TILHENGERVEKT, KG: 2100/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 490/186/152
- BAGASJEROM, LITER: 695-1950
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/40-18 Y
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 161
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1
- TOPPFART, KM/T: 230
- PRIS FRA, KR: 734 200
- PRIS TESTBIL, KR: 971 000
TESTDATA
- 60-100 KM/T, 3. GIR:
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,1
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,9
- 60-100 KM/T, 6. GIR:
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,1
- 80-120 KM/T, 4. GIR:
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,8
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,3
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,4
- STØY TOMGANG, dBA: 44,9
- STØY 50 KM/T, dBA: 58,0
- STØY 80 KM/T, dBA: 63,2
- STØY 100 KM/T, dBA: 65,8
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,69
Men har du for vane å kaste deg raskt inn i svingene, er du kommet til feil bil. Alt det som bidrar til ro og stabilitet i E 250 CDI 4Matic, sørger også for at bilen blir alt annet enn livlig.
Motor: 4
Motoren i Mercedes E 250 CDI 4Matic er på 2,14 liter og har kun fire sylindre, i en prisklasse der seks har vært normalen.
Mercedes har hentet ut ikke mindre enn 204 hk og hele 500 Nm dreiemoment. Det er tall du for noen år siden trengte en dieselmotor i trelitersklassen for å få.
Motoren er ikke støyende, unntatt de ytterst få gangene du måtte trenge å trykke til hardt på gasspedalen. Sjutrinnsautomaten er dyktig til å finne rett gir på komfortabelt og drivstofføkonomisk vis.
Men vi kjørte bilen samtidig med en Audi A6 med V6-motor, og da er det likevel klart:
En firesylindret motor er en sekssylindret underlegen i en dyr statusbil. Mest handler det om følelse, og særlig lyd. Sekserklangen mangler.
Ytelser: 4
Isolert sett har Mercedes E 250 CDI 4Matic ordentlig gode ytelser. Ingen noenlunde lovlydig nordmann vil noensinne trenge mer kraft på norske veier.
60-100 km/t måler vi til 5,1 sekunder, mens 80-120 km/t tar 6,4 sekunder.
Det er likevel klart saktere enn for eksempel Audi A6 3,0 TDI quattro, selv om også Audien har 204 hk, og dessuten "bare" har 450 Nm dreiemoment.
Årsaken til at Mercedesen er tregere, er dels høyere vekt og dels at toppeffekten ikke er tilgjengelig over et like bredt turtallsspekter som i Audien.
Vekta har også skylda for at Mercedes E 250 CDI 4Matic er klart tregere enn lillebror C-klasse med samme motor og firehjulsdrift.
Interiør: 5
Det er ikke for utseende og moderne følelse vi gir høy delkarakter, for her henger E-klasse etter BMW 5-serie og Audi A6.
Dashbordet har noe litt gammelmodig over seg sammenlignet med de to andre. For eksempel er navi/infoskjermen mindre, og i dag er den blitt den viktigste "min er større enn din"-faktoren i denne prisklassen.
Derimot virker alt svært solid og funksjonelt. Det lett å lære seg hvordan en finner fram i menyene i infosystemet.
Men best av alt er rommeligheten. Kupeen er bred, og den er det helt opp til taket (i motsetning til for eksempel det smale taket til Audi A6). I bagasjerommet får du tilsynelatende plass til en sofa på tvers.
Her er E-klasse høvdingen blant stasjonsvognene.
Eksteriør: 4
Utseendet til en Mercedes E-klasse stasjonsvogn får fram ulike meninger.
Den er faktisk mindre enn en A6, men det ville du aldri trodd om du bare så på dem. For mens Audien er avrundet i alle bauger og kanter, har Mercedesen tilnærmet full bredde fra front til hekk.
Og hekken er altså diger.
Men om det er én bil som har lov til å breie seg på denne måten, synes vi det er nettopp E-klasse. Det er selve DNA-et til modellen.
Komfort: 6
Det er som om en ekstremt rask asfaltmaskin ruller foran vår Mercedes E 250 CDI. Som om asfalten høvles opp, smeltes om og valses helt flat igjen.
Det lille som måtte være igjen av ujevnheter, tar luftfjæringen seg av. E-klasse er rolig som et hus bygd på grunnfjell.
Du har alle muligheter når det gjelder sittestilling, og du kan få nøyaktig det setet som passer din kropp.
På jakt etter komfortabel bil? Sjekk vår samling av biler som har fått toppkarakter for komfort.
Sikkerhet: 5
Mercedes E-klasse ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2010, og hovedkarakteren ble fem av fem stjerner.
Også de ulike delkarakterene ligger gjennomgående på et godt nivå, selv om beskyttelsen av overkroppen ved sideveis sammenstøt med påle og nakkeslengbeskyttelsen kun får betegnelsen "marginal".
Vår testbil har full pakke med ekstra sikkerhetsutstyr, og da føles E-klasse like trygg som et bomberom i fredstid.
Blant annet bremser bilen automatisk om du kommer for nær bilen foran, og den strammer sikkerhetsbeltene om den mener du er altfor nær et uhell. Den kan også styre av seg selv i kortere perioder dersom veimerkingen er synlig.
Pris/utstyr: 3
Mercedes E 250 CDI 4Matic 7G-Tronic koster fra 734.200 kroner. Det er mye penger, og også 30.000-40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende Audi A6 eller BMW 5-serie.
I tillegg er faren stor for at du kommer til å bruke 100.000 kroner eller mer på ekstrautstyr som de fleste mener hører med på en bil i denne prisklassen (bilselgeren vil garantert argumentere med at du sikrer annenhåndsverdien ved å kjøpe diverse ekstrautstyr).
Dyre biler faller generelt mye i pris, men på den annen side er kombinasjonen firehjulsdrift, sterk dieselmotor og automatgir ettertraktet på bruktmarkedet.
Miljø: 4
Forbruk og utslipp er en den viktigste grunnen til at Mercedes (og også BMW) bytter ut store, sekssylindrede maskiner med langt mindre firesylindrede motorer.
E 250 CDI 4Matic er oppgitt til å bruke 0,61 l/mil, som gir et normert CO2-utslipp på 161 g/km. Det er tall som var typiske for mindre familiebiler med langt svakere motorer for noen få år siden.
I vår faste 20 mil lange forbrukstestløype bruker bilen 0,69 l/mil. Det er i samme område som konkurrentene, og bare så vidt mer enn den populære SUV-en VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion med DSG, som ligger på 0,66 l/mil.
Derfor synes vi forbruket er pent med tanke på bilens størrelse og ytelser.
Disse bilene er billigst i drift.
Konklusjon: 5
Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er sammenlignet med konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført.
Mercedes E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic har formidabel kapasitet, med plass og komfort som det som utmerker seg aller mest. Bagasjerommet er rett og slett enormt med sine 695 liter. Det er for eksempel 120 liter med enn populære Volvo V70, og 92 liter mer enn fjorårets mestselgende stasjonsvogn VW Passat.
Kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir sørger for trygge og komfortable kjøreopplevelser nærmest uansett forhold.
Bilen er derimot ikke livlig - hvis det er viktig, bør du heller lete hos konkurrentene.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 15/03 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.