Test: Toyota Avensis stv. 1,8 CVT, 2012
Familie-Toyotaen du bør kjøpe
Ifølge regjeringen. Men da får du en litt mer masete Avensis.
Etter tre år med utgående modell er Avensis tilbake i ny drakt. I samme slengen oppgraderer Toyota den populære familiebilen under skallet. Resultatet er en mer moderne Avensis, en Avensis som er mer lik sine europeiske konkurrenter.
Kjøreegenskaper: 5
Toyota er ikke kjent for å lage biler med de mest spennende kjøreegnekspaene. Trygge kjøreegenskaper uten utpreget sportslighet har vært deres vei å gå. I nye Avensis er det jobbet en hel del på akkurat dette punktet. Styringen er mer presis, bilen krenger noe mindre og den føles mer direkte enn tidligere. Den er fortsatt ingen kjøremester, men har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, og er lett å håndtere både i byen og på landeveien.
Som Toyotaer ellers har Avensis et velfungerende antiskrenssystem som ikke tillater noen form for skrens. I jakt på noe negativt, skal det sies at systemet griper vel hardt inn.
Motor: 4
Motorprogrammet for nye Avensis omfatter to dieselmotorer og to bensinmotorer. Diesel i form av en toliter på 124 hk eller en 2,2-liter på 150 eller 177 hk, og bensin i form av en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk samt testbilens 1,8-liter på 147 hk med trinnløst automatgir.
Foruten litt grovere gange enn de beste bensinmotorene på markedet, er det ingenting feil med motoren. Den er som små bensinmotorer flest - litt late på bunn, men litt piggere opp gjennom turtallsregisteret.
Vi kan forstå at Toyota prøver seg med trinnløs automat til akkurat denne motoren. Ved pådrag legger den seg i turtallsleiet hvor effekten er best, så du slipper å gire ned på leting etter høyere turtall og mer effekt.
Er man typen som bruker gasspedalen aktivt og liker å komme seg raskt av gårde, kan girløsningen oppfattes noe masete. Kjører du derimot pent og lar dreiemomentet i motoren gjøre jobben, er det en tilsynelatende behagelig motor/girkombinasjon.
Ytelser: 4
Testdata:
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,3
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,9
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,4
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,8
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 18
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,4
- STØY TOMGANG, dBA: 39,6
- STØY 50 KM/T, dBA: 60,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 64,5
- STØY 100 KM/T, dBA: 67,1
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74
Bensinmotorens mangel på kraft på lavt turtall gjenspeiler seg i våre akselerasjonsmålinger, der den er tregere enn den svakere og ikke minst billigere tolitersdieselen. På høyt turtall har pipa en annen lyd, for der er bensinmotoren vesentlig kvikkere. Men med slik kjørestil skyter også forbruket i været.
Toyota oppgir 0-100 km/t på 10,4 sekunder og en toppfart på 200 km/t.
Eksteriør: 5
Selv om dagens Avensis-modell ikke er mer enn tre år gammel, synes vi den trengte ansiktsløftet den nå har fått. Nye Avensis ser klart friskere ut enn den "gamle", særlig når du ser dem ved siden av hverandre.
Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut.
De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.
Interiør: 4
Interiøret har heller ikke fått være i fred i nye Avensis. Det er heller ikke revolusjonerende ting som er gjort. Nytt ratt, nye farger på tall og nåler i instrumentpanelet, samt seter med noe bedre sidestøtte og nye fargekombinasjoner er stort sett det.
De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.
I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller fortrukket mer dybde i hovedrommet.
Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.
Komfort: 4
Som nevnt under feltet «kjøreegenskaper», har Toyota lagt ned en del jobb i understellet. Nye dempere og fôringer samt kraftigere stabilisatorstag og skarpere styring, gjør den mer lik sine europeiske konkurrenter på veien.
Testbilen, som hadde vinterdekk i størrelse 215/60R17, opplevdes til dels stram over brå ujevnheter og dårlig underlag. På landeveien er den derimot langt fra ubehagelig stiv. Og vi tar med at Toyota har redusert innvendig støy.
Da vi hørte det ville komme ny Avensis var sittestilling for fører ett av punktene vi håpet Toyota ville legge litt ekstra innsats ned i. Med litt bedre justeringsmonn på dybdejusteringen av rattet, kunne folk med kroppslengde litt over snittet kommet langt nok bak til å få tilstrekkelig støtte under lårene - uten å bli "lang i armene".
Sikkerhet: 5
EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.
I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.
Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.
Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.
Pris/utstyr: 5
Av fire tilgjengelige utstyrsnivåer, Comfort, Advance, Executive og Premium, er testbilen på nest laveste trinn, men det betyr ikke at den er ribbet for utstyr. For Toyota Touch & Go (en multimediaenhet i dashbordet som inkluderer navigasjon, bluetooth, ryggekamera, kjørecomputer og kjøretøyinfo) er standard allerede i Advance utstyrsnivå.
I tillegg er 16 toms aluminiumsfelger, cruisecontroll og regnsensor med i pakken, og velger man tilvalget In Business (10 000 kr) får man bi-xenon med led-teknologi, 17 toms felger og tonede ruter.
Tekniske data:
- MOTOR, CM3: 1798
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 147/6400
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 180/4000
- EGENVEKT, KG: 1505
- TILHENGERVEKT, KG: 1600/500
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/181/148
- BAGASJEROM, LITER: 509
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/55 R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 6,7
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 154
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4
- TOPPFART, KM/T: 200
- PRIS FRA, KR: 329 900
- PRIS TESTBIL, KR: 342 600
I tillegg til mye utstyr til en rimelig penge må også selve bilen sies å være hyggelig priset. Innstegsmodellen med 1,6-liters bensinmotor starter på 288 700 kroner, mens testbilen koster 329 900 kroner (Advance). Tolitersdieselen med 124 hk er 10 000 kroner rimeligere.
Miljø: 3
Naturlig nok bruker bensinmodellen mer enn dieselen vi testet sist. Dieselen nøyde seg med 0,45 l/mil ved blandet kjøring, mens testbilen er oppgitt til 0,66 l/mil og et CO2-utslipp på 153 gr/km.
I vår faste forbruksrunde må vi enda litt opp - opp til 0,74 l/mil. Det er i overkant sett i forhold til konkurrenter med tilsvarende ytelser. Dermed sliter vi med å anbefale bensin og ikke diesel.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Vi liker nye Avensis. Den har blitt mer spennende både innvendig og utvendig, mer underholdende å kjøre, hakket rimeligere og fått mer utstyr som standard. Toyota har med det løftet Avensis til å matche de beste konkurrentene i sitt prissjikt i mellomklassesegmentet.
Med bensinmotor og trinnløs automat gjør den seg ikke bort på noen områder, men vi liker bedre dieselmotorens kraft på lavt turtall. Bensinmotoren blir fort litt jagete i oppførselen, og du skal kjøre veldig pent for å komme ned mot oppgitt forbruk.
Les også:
Denne bilen har alt nordmenn ønsker seg
Dette er verdens raskeste kabriolet
Denne saken ble første gang publisert 24/02 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.