Test: BMW 120d 2012
Rask og dyr BMW
Denne 1-serien er mer enn rask nok.
BMW holder i disse dager på å skifte ut hele grunnstammen i modellspekteret sitt. Skjønt "i disse dager" er kanskje en overdrivelse. Først ut var 5-serie som kom på markedet for et snaut år siden og 3-serie er her i begynnelsen av 2012.
Nå er det imidlertid minstemann som har blitt erstattet med en helt ny modell. Vi har allerede kjørt både 116d og 118i, men hvis du vil ha en dieselrakett av dimensjoner, er det 120d som bør være drømmen.
Kjøreegenskaper: 6
Akkurat hvordan BMW klarer å få det til gang på gang er en gåte som mange prøver å løse. Det er ikke uten grunn at BMW stadig blir vist til som målestokken for sportslighet i klassene de stiller til start i - og det begynner å bli en del.
Nye 1-serie gjør endrer ikke på dette. Vår testbil var i tillegg utstyrt med sportsunderstell. Det sørger for at kontakten med underlaget blir enda bedre - både gjennom ratt og bakende.
Innstyringen er knivskarp, og bilen oppfører seg nøytralt - helt til hekken flytter seg noen centimeter mot yttersving. Med ESP-systemet påslått blir det aldri skummelt på noen måte, og selv uerfarne sjåfører vil kunne ratte denne bilen relativt aggressivt uten problemer.
Trykker du én gang på ESP-knappen (eller velger Sport+-programmet) tillater bilen enda litt mer slipp. Likevel henter den deg fint inn igjen før det går over styr.
Motor: 5
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1995
EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750
EGENVEKT, KG: 1440
TILHENGERVEKT, KG: 1200/710
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 432/176/142
BAGASJEROM, LITER: 360
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,9
TOPPFART, KM/T: 224
PRIS FRA, KR: 379 200
PRIS TESTBIL, KR: 571 450
Dette er en kombinert karakter for motor og girkasse. Under panseret sitter den velkjente toliteren BMW har brukt i noen år. Det merkes at den ikke er blant de aller mest moderne lengre. Blant annet er Audis toliter mer kultivert og stillegående.
Girkassen som sørger for kraftoverføringen til bakhjulene er imidlertid klassens desidert beste.
Åttetrinnsautomaten er den samme som du finner i både 5- og 7-serie. Den girer ekstremt raskt til å være en konvensjonell automatkasse, og takket være antallet gir finnes det alltid minst ett som passer perfekt til kjøresituasjonen.
Vi gjennomførte en uhøytidelig test med flere passasjerer hvor vi ba de om å kjenne etter når bilen girte ved normal kjøring. Ingen klarte å fortelle oss det.
Ytelser: 6
Denne bilen er overraskende kjapp. I våre akselerasjonsmålinger viser det seg at den kan hamle opp med biler som Alfa Romeo Giulietta med 170-hesters turbomotor, Opel Insignia OPC og Golf GTD fra 60-100 km/t.
Også i disiplinen 80-120 km/t er det mange større og mye kraftigere biler som må se seg slått av BMW-en.
Følelsen av kraftoverskudd er hele tiden til stede. Enten du velger å tråkke pedalen til bunns, eller om du bare flyter på dreiemomentet, akselererer bilen veldig godt.
Eksteriør: 5
Undertegnede var fryktelig skeptisk da de første bildene av 1-serie begynte å flyte rundt på internett. Den fronten ser da utvilsomt rar ut, var den første tanken.
Testdata
0-100 KM/T, SEK.: 9,0
60-100 KM/T, 4. GIR: 4,4
60-100 KM/T, 5. GIR: 5,1
60-100 KM/T, 6. GIR: 7,2
60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,7
80-120 KM/T, 4. GIR: 6,0
80-120 KM/T, 5. GIR: 5,8
80-120 KM/T, 6. GIR: 9,0
80-120 KM/T, 7. GIR: 10,4
80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,8
STØY TOMGANG, dBA: 44,6
STØY 50 KM/T, dBA: 61,0
STØY 80 KM/T, dBA: 65,8
STØY 100 KM/T, dBA: 68,7
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,6
Etter å ha sett bilen i levende live noen ganger, har det imidlertid gått seg til. Fronten er fortsatt litt vanskelig å svelge, både for meg og mange andre, men helheten gir likevel et eksklusivt og maskulint inntrykk.
Hva som er pent er som kjent subjektivt, men vi er overbevist om at dette ikke er en bil som vil se gammel ut i nærmeste fremtid.
Interiør: 5
Mange har kalt BMW-interiørene enkle og på grensen til spartanske de siste årene. Det stemmer ikke lenger.
Nye 1-serie utstråler en kvalitet innvendig som ingen av de nåværende konkurrentene kan matche. Hvis bilen i tillegg har en del ekstrautstyr, slik den vi kjørte hadde, blir følelsen av luksusbil nærmest komplett.
Det eneste som mangler er nemlig plassen. I forsetene sitter man unektelig veldig godt, og med et vell av justeringsmuligheter er det umulig å ikke finne en sittestilling som passer enhver kropp.
Som familiebil er imidlertid ikke dette det beste valget. 1-serie har riktignok bitt større, men det er fortsatt ikke blant de bilene med best plass i klassen. Baksetet kan nå romme to voksne, og bagasjerommet sluker 360 liter mot forgjengerens 330 liter.
Komfort: 5
Forrige generasjon 1-serie med sportsunderstell var rett og slett for stiv for norske veier. Den gang måtte man ofre mye komfort for de ekstra skarpe kjøreegenskapene, men slik er det ikke med den nye modellen.
BMW har gitt denne mye av den samme behandlingen som 5-serie fikk da den kom i ny versjon. Det betyr mye mer komfort, men uten å ofre den velkjente sportsligheten.
Til tross for dette er det ikke til å komme fra at 1-serie med sportsunderstell ikke er blant markedets aller mest komfortable. Skarpe ujevnheter slipper gjennom, men det blir aldri slitsomt.
Sikkerhet: 5
BMW 1-serie fikk, ikke veldig overraskende, fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Noe annet ville strengt tatt vært en katastrofe for en bil som dette.
Hvis vi ser litt bak tallene, så ser vi at bilen gjorde det bra i front- og sidekollisjonstestene, men brystet var ikke veldig godt beskyttet i den vanskelige kollisjonen med en stolpe. Også whiplashbeskyttelsen fikk kritikk.
Pris/utsyr: 3
Med denne motoren og sportsautomat, er startprisen på 120d relativt heftige 379.200 kroner. I tillegg er ikke BMW blant de mest generøse når det kommer til standardutstyr.
Det betyr at et dypdykk i utstyrslistene fort kan koste deg mange tusenlapper. Vår testbil var utstyrt med det aller meste som finnes, og selv om de aller færreste vil velge like mye, er det relativt oppsiktsvekkende at kompaktbilen har utstyr for 200.000 kroner.
Det er noen ting som drar opp prisen en god del (som sportspakken til 16.900 kroner, skinninteriøret til 17.600 kroner og den store navigasjonen til 17.100 kroner). Det meste er imidlertid utstyr til godt under 10.000 kroner per "dings", men som til sammen utgjør en god slump penger.
Miljø: 4
I vår testrunde endte vi med et forbruk på 0,6 l/mil. Det er et godt stykke unna det oppgitte forbruket på 0,44 l/mil - og en god del høyere enn det som anses som bra i denne klassen per i dag.
Akkurat hva det skyldes er vi litt usikre på. Vi har nemlig kjørt nøyaktig den samme motoren i blant annet 320d (med forrige generasjon automatkasse) og fått et lavere forbrukstall. Likevel er ikke 0,6 l/mil avskrekkende når man tar med ytelsene i regnestykket. De er tross alt veldig gode.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
For deg som vil ha en sportslig og luksuriøs kompaktbil med mer enn nok krefter, er 120d det klart beste valget per i dag. Den leverer på alle områder, og kraftoverskuddet gir den ekstra gleden som mange forbinder med BMW.
Men som i de fleste andre tilfeller, så koster det å være kar. Det blir fort relativt dyrt - spesielt hvis du vil ha en velutstyrt modell.
Les også:
Familiebil med god plass og lav pris
Mer komfortabel småbil har vi aldri kjørt
Bedre Mercedes-kjøp skal du lete lenge etter
Denne saken ble første gang publisert 03/12 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.