Prøvekjørt: Audi A6 Avant
Fortsatt som et bankhvelv
Nye A6 stasjonsvogn er mer sportslig, men virker fortsatt umåtelig solid.
Audi lanserte den nye A6 tidligere i år, og vi har allerede testet den. Det er imidlertid ikke før nå utgaven som vil utgjøre brorparten av den norske A6-stallen kommer på markedet. Nordmenn er et stasjonsvognelskende folk, og A6 har lenge vært nordmenns favoritt i den luksuriøse delen av storbilmarkedet. Nå er altså stasjonsvognutgaven av nye A6 på plass, og vi har vært i Frankfurt for å kjøre den.
Bankhvelvfølelsen som Audi har vært kjent for de siste årene er, ikke overraskende, på plass her også. Både ergonomi og materialkvalitet er blant de aller beste. I de topputstyrte bilene vi prøvde var det skinn på alle kanter og seter som kunne justeres i alle himmelretninger. Det er med andre ord ikke vanskelig å finne seg til rette - verken som fører eller passasjer. Også baksetet byr på komfort og plass som er klassen verdig.
565 liter bagasjeplass
Den eneste reelle forskjellen i forhold til sedanmodellen befinner seg likevel bak baksetene. Avant-modellene har en lang historie hos Audi. Det startet med 100 Avant i 1983, og siden den gang har ikke Ingolstadt sett seg tilbake. Blant annet har flere av toppmodellene med RS-merke kun blitt levert som stasjonsvogn.
I den nye A6 Avant har du 565 liter bagasjeplass til rådighet med baksetene oppe. Disse kan deles 60/40, og med alle nede har du 1660 liter tilgjengelig. Med baksetene i bruk, har den fem liter mer plass enn BMW 5-serie, men er fortsatt et godt stykke unna lastemesteren i klassen - Mercedes E-klasse som kan skilte med 695 liter.
Mer sportslig
Kjøremessig har Audi dratt nye A6 i en mer sportslig retning, og dermed gått rett i strupen på BMW. Det fungerer stort sett godt, og i de firehjulsdrevne variantene er det morsomt å sitte bak rattet når veien svinger på seg. Spesielt med en stor motor under panseret og den ekstra sportsdifferensialen på bakakselen. De forhjulsdrevne variantene oppleves ikke som like sportslige, og lener seg naturlig nok mer på forhjulene i svingene.
Til tross sportsligheten er komforten ivaretatt. Spesielt på fin vei, som stort sett er det som finnes sørover i Europa, merker vi lite til ujevnheter. En stram bil med god fjæringskomfort er den beste karakteristikken på nye A6.
Voldsom, ny dieselmotor
Motorutvalget er det samme som i sedanen. Det betyr bensinmotorer fra 180 til 300 hester og dieselmotorer fra 163 til 313 hester. De to mest interessante motorene for det norske markedet er nok 2-literen på 163 hester og treliteren med 204 hester og firehjulsdrift. Prisen for den 163-hesteren er fra 500.000 kroner. Billigste versjon med firehjulsdrift har en 2,8-liters bensinmotor på 204 hester. Da blir startprisen 683.000 kroner. For billigste firehjulsdrevne dieselvariant blir du nødt til å punge ut 696.000 kroner.
Den største overraskelsen var likevel den nye dieselmotoren med 313 hester. Den er basert på den velkjente treliteren med 245 hester, men har nå fått en ekstra turbo. Det betyr 650 Nm i dreiemoment, og en lyd som minnet mer om en kompressormatet bensinåtter enn en dieselmotor. Ingeniørene har jobbet mye med lyden på denne motoren, og det de har fått til er intet annet enn oppsiktsvekkende. Alt av dieselkakling og traktorfornemmelser er tryllet bort, og man står igjen med en dyp, raspende lyd på lavt turtall og et ordentlig sekserhyl høyere opp på skalaen.
Les også:
Denne Porschen fungerer glimrende med dieselmotor
Så fort må du kjøre for å miste lappen
Denne saken ble første gang publisert 06/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.