Test: Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB 120 hk, 2011-modell

Ekte bilmoro til god pris

En lekrere og mer sportslig bil til drøyt 300.000 kroner finner du ikke.

Sist oppdatert

Alfa Romeo Giulietta er en bil i Golf-klassen, men den skiller seg klart fra en vanlig VW Golf, Ford Focus eller Toyota Auris.

Alfa Romeo var nemlig merket som pekte ut veien som også BMW seinere skulle følge, med sportslighet og morsomme kjøreegenskaper som viktigste kjennetegn.

Slik sett er BMW 1-serie og sportslige versjoner av Audi A3 de nærmeste konkurrentene til Giulietta.

I tillegg har Alfa Romeo de siste årene igjen kommet med biler med lekkert utseende. Det gjelder i høyeste grad også for Giulietta.

Likevel vil du aldri finne bilen utenfor annethvert rekkehus. Til det er den for spesiell. Giulietta er ikke ment å passe for alle. Men den som finner seg til rette i den, kan se fram til store opplevelser.

Vi har kjørt bilen i 5000 kilometer for å finne styrker og svakheter.

Del

Kjøreegenskaper: 6

BRED BAK: Men Giulietta er ikke blant de rommelige kompaktbilene. Her har design hatt forrangen, med runde kanter og skrånende vinduer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRED BAK: Men Giulietta er ikke blant de rommelige kompaktbilene. Her har design hatt forrangen, med runde kanter og skrånende vinduer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vår testbil er av utstyrsserien Sport, som inkluderer blant annet strammere understell og 17-tommers felger. Dermed er det klart for direkte kjørefølelse.

En av bilens aller sterkeste sider er styringen, som er noe av det beste vi har kjent i en forhjulsdrevet bil. Særlig imponerer grepet i forhjulene, som biter seg fast også der det er glatt.

Understyring - at bilen svinger mindre enn forhjulenes vinkel - er noe du skal kjøre hardt for å merke mye til. Blant annet bidrar en elektronisk differensial kalt Q2 til dette.

Det er dessuten lett å invitere hekken ut i en medstyrende skrens. Ei lett tå på bremsepedalen og en flikk med rattet, og bilen er klar for svingen.

Motor: 6

Tidligere har vi kjørt Giulietta med 170-hestersversjonen av samme motor, som er en 1,4-liters bensinturbo. Testbilen har i stedet 120-hestervarianten med 205 Nm dreiemoment.

LEKKER: Alfa Romeo har særegen design. Dessuten vil du aldri risikere å møte den ved hvert gatehjørne. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LEKKER: Alfa Romeo har særegen design. Dessuten vil du aldri risikere å møte den ved hvert gatehjørne. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien

Og vi har fått en ny favorittmotor.

Tekniske data og testdata Alfa Romeo 1,4 TB 120 hk

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1368
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:120/5000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:206/1750
  • EGENVEKT, KG:1355
  • TILHENGERVEKT, KG:500-1300
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:435/180/147
  • BAGASJEROM, LITER:350
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,4
  • TOPPFART, KM/T:195
  • PRIS FRA, KR:304 900
  • PRIS TESTBIL, KR:334 800

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:5,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,2
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:10,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:6,7
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:7,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:9,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,3
  • STØY TOMGANG, dBA:43,3
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,6
  • STØY 80 KM/T, dBA:66,0
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63

Mange av oss trodde den var dopet, men importøren bedyrer at den har samme programvare som da den forlot fabrikken.

Om ytelsene er riktig pene (se neste kapittel), er det selve kjørbarheten som virkelig gir bilen en dytt oppover i vår anseelse.

Motoren trekker uten å klage helt fra rett over 1000 o/min. Det betyr at du uten problemer kan trille gjennom 60-soner i sjettegiret, og bilen drar deg fint opp i fart igjen når det blir 80.

Alt du hører er sivilisert motorlyd, ingen klagende hark og host. Her får bensinturboen selv topp moderne dieselmotorer til å framstå som noe som er drevet av damp.

Girer du ned til tredje- og fjerdegiret, får du et herlig skyv. Tidligere tiders turboforsinkelse er ikke merkbart.

Alfa Romeo Giulietta har det såkalte DNA-systemet, der motorkarakter, stabilitetskontroll, differensial og styring kan settes i programmene dynamic, normal eller all weather. Spesielt merkbar blir den sportslige karakteren i dynamic-innstillingen, noe som ytterligere forbedrer kjøreopplevelsen.

Ytelser: 5

Det skiller altså 50 hk og hele 55.000 kroner mellom 120-hesteren og fulleffektsversjonen. Tapet av 50 hk og 45 Nm merker man forbløffende lite til.

Våre akselerasjonsmålinger viser at det bare skiller et halvt sekund i 60-100-akselerasjonen. Det er så lite at 170-hesteren knapt er verdt å vurdere, selv om forskjellen øker litt med økende fart/belastning (se ytelser for 170-hesteren her).

5,1 sekunder er en veldig god bestenotering for 60-100 km/t, motorstørrelsen tatt i betraktning. For eksempel er det 1,3 sekund raskere enn tilsvarende måling for den nye Ford Focus 1,6 TDCi med 115 hk, som er en av de raskeste kompaktbilene med 1,6-litersdiesel.

Det merker du ved hvert eneste trykk på gassen.

Vi har egentlig aldri savnet mer krefter i Giulietta i løpet av våre 5000 kilometer med bilen.

Eksteriør: 5

Bildesign er smak og behag. De aller fleste vi har snakket med, synes Alfa Romeo Giulietta har et utseende som ikke bare behager, men også utfordrer.

Det blir ikke kjedelig å betrakte en Giulietta, og påfallende nok blir en del av Golf-klassekonkurrentene plutselig fem år eldre straks Alfaen ruller opp på siden.

GODT UTSTYRT: Giuelietta er godt utstyrt allerede som standard. Instrumenteringen følger det en kan kalle europeisk standard, uten noen spesielle påfunn. Førersetet ser lekrere ut enn enkelte testsjåfører fant ut at det faktisk var. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GODT UTSTYRT: Giuelietta er godt utstyrt allerede som standard. Instrumenteringen følger det en kan kalle europeisk standard, uten noen spesielle påfunn. Førersetet ser lekrere ut enn enkelte testsjåfører fant ut at det faktisk var. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Design er prioritert før enkelte praktiske hensyn. Et eksempel på det er det å åpne bagasjeromsluka. Det gjøres ved å trykke på Alfa-emblemet, men her finnes ingenting som minner om et håndtak.

I stedet må du lure de tynneste fingrene dine inn i sprekken mellom luka og støtfangeren, som er det skitneste stedet på en bil. Dessuten er lasteterskelen temmelig høy.

Interiør: 4

Skal du gå etter formelen "mest plass per krone", bør du se deg om etter en annen bil - i alle fall i prisklassen vår testbil opererer.

Hvis du sammenligner med den nye og jevnstore Ford Focus, mangler Giulietta noen centimeter i alle viktige mål.

Bagasjerommet holder godkjent klassestandard med 350 liter og fornuftig utforming. Totalt sett duger plassen i kupeen akkurat for fire normalvoksne på drøyt 180 cm, men noen ballsal er det ikke.

Utforming av dashbord og betjening holder en god europeisk standard, med en rød gjennomgangsmelodi på belysning og informasjonsdisplay.

Til å skulle konkurrere med BMW og Audi er kvalitetsfølelsen litt enkel når en banker på dørpaneler og dashbord.

Komfort: 4

At fjæringen er i fasteste laget for norske veier i vårløsningen, kan vi leve med når bilen gir så mye kjøreglede. I fart runder fjæringen av skarpe asfaltkanter tilstrekkelig godt.

Derimot skaper førersete og sittestilling splid i testpanelet.

Omtrent halvparten finner seg umiddelbart godt til rette i de konturerte setene med nydelig utseende.

SPORTSPYNT: I utstyrsversjonen Sport til 10.000 kroner ekstra får Giulietta blant annet metallpedaler og røde sømmer i seter og ratt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SPORTSPYNT: I utstyrsversjonen Sport til 10.000 kroner ekstra får Giulietta blant annet metallpedaler og røde sømmer i seter og ratt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den andre halvparten reagerer med alt fra små grin på nesa til sorgtung forakt. Generelt er det de lengste og mest langbeinte som klager høyest.

Klagene handler om at all vekt havner på et lite areal i baken, samme hvor mye en haler rattet til seg og jekker setet opp og ned.

Mye press på et lite område er selve oppskriften på støle muskler under langtur.

Derfor vil noen av oss ikke rulle terningen til mer enn tre for komfort, mens andre glatt gir den en femmer. Kompromisset er midt imellom. Det avgjørende er hvordan nettopp du sitter dersom du vurderer å kjøpe Giulietta.

Sikkerhet: 6

Per mars 2011 har Alfa Romeo Giulietta det beste resultatet for kompaktbiler i EuroNCAP-testen, med marginalt bedre score enn VW Golf.

Både det passive og aktive sikkerhetsutstyret holder høy standard, og bilen oppnår meget gode resultater i deltestene for beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Giulietta får skryt for solid struktur, god beskyttelse av voksne og barn, samt aktive hodestøtter. Kun i sidekollisjon med stolpe kunne beskyttelsen av brystregionen vært noe bedre.

Pris/utstyr: 5

Rimeligste måte å bli eier av Alfa Romeo Giulietta er med 1,6-liters dieselmotor på 105 hk. Da koster bilen 290 000 kroner. Bensinturbo med 120 hk (som testbilen) starter på 305 000 kroner, mens 170-hesteren blir din fra 360 000 kroner.

Det er ikke så mange direkte konkurrenter som byr på den samme rekken av egenskaper som Alfa Romeo Giulietta. Spesielt ikke når det kommer til de følelsesmessige tingene, og ikke minst følelsen av egenart.

Vi opplever dessuten testbilen med utstyrsserien Sport som fullgodt utstyr. På den er det kun lakk og stereo som gir pristillegg (rundt 10.000 kroner).

Dermed får du en svært morsom, velkjørende og vakker bil for ikke så altfor mye over 300.000 kroner. Som vi har vært inne på, er det ingen grunn til å bekymre seg over at den "bare" har 120 hk.

TRADISJON: Giulietta kan føre arven tilbake til 1954 da den første utgaven kom. Navnet betyr ""lille Julie"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TRADISJON: Giulietta kan føre arven tilbake til 1954 da den første utgaven kom. Navnet betyr ""lille Julie"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Bruktbilverdien for Alfa Romeo har alltid vært et diskusjonstema, men trenden de siste årene har gått i riktig retning. Satsningsvillig og solid importør er nok et viktig steg.

På garantisiden har Alfa Romeo fått et viktig løft. Alle Alfa Romeo solgt etter 1. januar 2011 stiller nå med fem års nybilgaranti. Det er etter vår mening en viktig trygghet for dem som tør å velge litt annerledes.

Miljø: 4

Kompaktklassebiler med dieselmotor har normalt et drivstofforbruk i vår testløype på rundt 0,5 liter per mil. I den samme løypa trengte Giulietta 0,63 l/mil.

Vi synes ikke det er ille for en såpass kvikk bil. Dessuten viser forbrukstallet at motoren er høyst kjørbar på økonomiske girtrinn.

Samtidig er det fort gjort å havne over literen per mil ved småkjøring i byen. Forbruket øker også betydelig mer med en bensinturbo enn med dieselmotor om gassfoten blir tung.

Oppgitt EU-forbruk for bilen er 0,64 l/mil.

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også