Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil

Nye Peugeot 508 SW er mye stasjonsvogn for pengene.

Sist oppdatert

Før het Peugeots store familiestasjonsvogn noe med 400. Fortsatt ruller mange Peugeot 406 på norske veier. Den rommelige stasjonsvogna solgte godt.

407 var det som i ettertid kan ses på som et lite vellykket forsøk på å snobbe opp, med trangt bagasjerom som en unødvendig følge.

Nå markerer Peugeot et skille fra 407. Nyheten heter 508, og i stasjonsvognutgaven har den tilnavnet SW. Dette er en stor stasjonsvogn, litt lengre enn VW Passat og Toyota Avensis og jevnstor med Ford Mondeo og Skoda Superb.

Om bilen er stor, er motoren i testbilen liten. En 1,6-litersdiesel skal hale og dra på halvannet tonn bil. Nettopp dette er en trend fra flere produsenter - store biler får motorer med lavt sylindervolum.

Et viktig spørsmål i denne testen er hvordan det fungerer i Peugeot 508 SW.

Del

Kjøreegenskaper: 4

Testbilen sto på vinterdekk av moderat dimensjon (se tabell), samtidig som den første smak av vår gjestet Østlandet. Vinterdekk og mange plussgrader er en dårlig match når det gjelder veigrep, og derfor er dette et viktig forbehold i omtalen av kjøreegenskapene.

Vi føler oss likevel trygge når vi sier at kjøreopplevelsen i Peugeot 508 SW ligger nærmere det avslappede enn det sportslige.

Bilen kvitterer ikke med lynraske reaksjoner på dine kommandoer. Styringen er mindre direkte enn i konkurrenter som Mazda 6, VW Passat og Ford Mondeo.

LANGE LINJER: Fallende taklinje og stigende nedre vinduskarm er en hyppig brukt oppskrift for å gi stasjonsvogner den rette dosen eleganse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LANGE LINJER: Fallende taklinje og stigende nedre vinduskarm er en hyppig brukt oppskrift for å gi stasjonsvogner den rette dosen eleganse. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Styringen er heller ikke særlig ivrig når det gjelder å gi tilbakemeldinger til sjåføren om hvordan underlaget er.

Når bilen settes under press, understyrer den temmelig kraftig (styrer mindre enn forhjulenes vinkel).

Når vi kompenserer for understyringen i kjørestilen, viser 508 SW likevel overbevisende kapasitet når den utfordres. Da spiser den også i seg små og store ujevnheter på et vis som gir ryddig kjørefølelse.

Motor: 5

Isolert sett er motoren med 112 hk og 254 Nm dreiemoment verdt toppkarakter. Arbeidsviljen imponerer - den takler svært lavt turtall uten dieseldødsralling, og den har et i dieselsammenheng jevnt pådrag helt til turtallsnåla når rødmerkingen.

LAV: Brede ""hofter"" trekker bilen visuelt mot asfalten. Det gjør at 508 SW ser lavere ut enn den faktisk er. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
LAV: Brede ""hofter"" trekker bilen visuelt mot asfalten. Det gjør at 508 SW ser lavere ut enn den faktisk er. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

I 508 har Peugeot valgt å pare motoren med en femtrinns girkasse (kan også fås med sekstrinns automatisert manuell kasse kalt EMG). Valget av fem trinn kunne vært skjebnesvangert, for når motoren er liten, blir det desto viktigere at muligheten til å ha rett utveksling er god.

Tekniske data og testdata Peugeot 508 SW 1,6 HDi

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:112/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:254/1750
  • EGENVEKT, KG:1500
  • TILHENGERVEKT, KG:745-1400
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:481/185/149
  • BAGASJEROM, LITER:560-1598
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,48
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:125
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,6
  • TOPPFART, KM/T:182
  • PRIS FRA, KR:286 900 (Access), 299 900 (Active)
  • PRIS TESTBIL, KR:359 200

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,0
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,9
  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,54

Heldigvis er utvekslingen godt tilpasset motoren. Femtegiret er såpass lavt giret at det tåler en flat 60-sone uten at du må ned et trinn. Motoren greier til og med å dra deg pent opp i fart igjen.

Likevel tror vi at en tettsteget sekstrinnskasse ville gjort motoren enda bedre - slik den er i for eksempel den nye Mazda 5 og Ford C-Max. De har begge den samme motoren og sekstrinns girkasse (men i litt annen effektutgave).

Ytelser: 4

Kan en stor stasjonsvogn greie seg med en 1,6-litersmotor? Noen biler med denne kombinasjonen havner i grenseland, som VW Passat 1,6 TDI og særlig Volvo V70 1,6 D Drivé.

I våre akselerasjonstester får 508 SW 1,6 HDi imidlertid et klart bedre resultat enn disse. 7,0 sekunder som bestenotering for 60-100 km/t er 1,1 sekunder raskere enn Passaten og 1,8 sekunder bedre enn V70.

Vel så viktig for kjørbarheten i Peugeoten er det at forskjellen er enda større i de tyngste girene.

Ved normal kjøring savner vi egentlig ikke mer krefter før vi kommer til bratte motbakker eller laster bilen tungt. Da må du "ta i" litt ekstra med gassfoten før neste gir legges inn, og du må regne med å gire hyppigere.

Eksteriør: 5

Peugeot 508 SW har langtrukne og rene linjer. Takbuen og stigende vinduslinje gjør at den ser lavere ut enn den faktisk er.

I fronten er den store haikjeften fra forgjengeren borte, og vi synes det mer moderate ansiktet kler bilen. Brede "hofter" trekker bilen ned mot bakken når du ser den bakfra.

RYDDIG: Bortsett fra mange knapper på multifunksjonsrattet er betjeningen lett å lære seg. Materialkvaliteten er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RYDDIG: Bortsett fra mange knapper på multifunksjonsrattet er betjeningen lett å lære seg. Materialkvaliteten er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Resultatet er elegant.

Interiør: 4

Stilen er ryddig og ren også innvendig. I materialbruk og kvalitetsfølelse er den blant de bedre bilene i klassen, som Passat og Mondeo.

Panoramaglasstak er standard fra og med utstyrsserie nummer to (Active), og det bidrar til en lys og rommelig følelse.

Tommestokken viser at 508 SW mangler noen centimeter innvendig her og der sammenlignet med to av de mest rommelige familiestasjonsvognene, Skoda Superb og Ford Mondeo.

Beinplassen og takhøyden i baksetet er litt knappere, og de avrundede linjene mot hekken gjør at også bagasjerommet er trangere. Vinduer som smalner av bakover på bilen betyr også at sikten er relativt dårlig (parkeringssensor bak er standard fra og med Active).

Sidevanger i baksetet gjør at det kan bli vanskelig å få plass til tre barneseter (avhengig av barnestolmodell). Små barn må dessuten strekke hals for å se over den høye vinduskarmen.

Bakseteryggen kan legges ned med hendler i bagasjerommet, og gulvet blir temmelig flatt.

Komfort: 4

Mens motoren er med på å gi god brukskomfort for sjåføren, bokstavelig talt stusser vi over understellsoppsettet. I lav fart er det lite smidig når bilen ruller over bygatenes kanter og hull.

Fart hjelper, men fortsatt mangler det litt på gedigen storbilro over framferden. Derimot er fjæring og demping dyktig til å svelge store ujevnheter.

Med vinterdekk er det lite veistøy, og også motorlyden er godt dempet. Vi sitter dessuten godt i førersetet.

IKKE STØRST: Peugeot oppgir gode 560 liter som bagasjeromsvolum, men tommestokken vår viser at enkelte konkurrenter er større helt bakerst. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
IKKE STØRST: Peugeot oppgir gode 560 liter som bagasjeromsvolum, men tommestokken vår viser at enkelte konkurrenter er større helt bakerst. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sikkerhet: 4

Peugeot 508 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet, og vi gir derfor standardkarakteren 4.

Peugeot 508 har alt det sikkerhetsutstyret en forventer å finne i en ny familiebil, med for eksempel seks kollisjonsputer, isofixfester, antiskrenssystem og nødbremsassistanse.

Pris/utstyr: 5

Med testbilens motor fås 508 SW til 286.900 kroner før leveringskostnader legges til. Når vi har 1,6-literens relativt gode ytelser i bakhodet, gjør det at 508 SW framstår som mye bil for pengene.

For denne bilstørrelsen vil de aller fleste ha dieselmotor. Med 2,0 HDi (140 hk) koster 508 SW hele 50.000 kroner mer. Det vil avgjøre motorvalget for de fleste.

Vi ville lagt til de knappe 16.000 kronene utstyrsserien Active koster ekstra ut over basisprisen. Da får du bedre stereo, diverse komfortelektronikk, parkeringssensor bak, alufelger og glasstak.

Peugeot gir kundene gode muligheter til å sette sammen sin bil etter egne ønsker, og ekstrautstyrsprisene er på et greit nivå for klassen.

GJENNOMSNITTLIG: Plassen i baksetet er litt mindre enn hos de mest rommelige konkurrentene, men uten at det føles trangt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GJENNOMSNITTLIG: Plassen i baksetet er litt mindre enn hos de mest rommelige konkurrentene, men uten at det føles trangt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Peugeot gir garanti i fem år/100.000 km.

Miljø: 5

Peugeot 508 SW 1,6 HDi har et oppgitt forbruk på 0,48 l/mil og et CO2-utslipp på 125 g/km. Det er litt mer enn VW sier at Passat 1,6 TDI skal bruke.

Desto bedre er det at Peugeoten ikke overskrider de oppgitte tallene så mye som Passaten gjorde i vår faste testløype på 20 mil. Her trengte 508 SW 0,54 l/mil (Passat: 0,58 l/mil).

Også dette er et godt resultat for en så stor bil, men vi ser igjen at en 1,6-liter i praksis ikke bruker nevneverdig mindre diesel enn de mange stasjonsvognene med tolitersdiesel vi har kjørt gjennom samme runde.

Et dypdykk i forbruksdataene viser at 1,6-literen har et forholdsvis høyt forbruk i de tunge partiene, der en må bruke gir og gass mer for å holde farta enn med en toliter.

Denne saken ble første gang publisert 29/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også