Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes

Totalpakken imponerer

Sist oppdatert

Kraftig motor, firehjulsdrift, god plass og uslåelig kvalitet. Kanskje er denne firehjulsdrevne stasjonsvognen Mercedes' beste bil.

Mercedes lager mye fint, for eksempel har lynraske SLS AMG gitt oss minner for livet. Men det er en såkalt superbil, der praktiske egenskaper ikke er særlig vektlagt.

Når det praktiske skal telle med, melder Mercedes C 250 CDI 4Matic seg som en råsterk kandidat til en topplassering på lista over fabrikkens beste biler. Det sørger blant annet kraftig motor, firehjulsdrift, automatgir, god plass i forhold til størrelsen og solid kvalitetsfølelse for.

Her finner du tester av 107 firehjulsdrevne biler.

Kjøreegenskaper: 6

Testbilen har en AMG-sportspakke som blant annet inkluderer sportsunderstell, sportsseter og padleårer for manuelle girskift på rattet. Dette bidrar til at C 250 CDI 4Matic får en pent tilpasset sportslighet.

Den blir ikke for hard og kontant på ujevnt underlag, slik vi ofte har opplevd når statusbiler får en eller annen sportspakke. Mercedes er seg sitt ry som produsent av komfortable biler bevisst.

På vinterføre skal du lete lenge etter en framdriftspakke som fungerer bedre enn dette. Firehjulsdriften gir suveren framkommelighet. Karakteren er bakhjulsdrevet, med en hekk som kommer akkurat passe ut dersom du inviterer den. Men uten at det lett sklir over i det dramatiske.

Del

Du sitter relativt lavt, og kontakten med underlaget er svært god. Også tilbakemeldingene gjennom rattet er gode, til tross for at styringen på typisk Mercedes-vis ikke er veldig direkte (sammenlignet med hva du finner i for eksempel en BMW 3-serie).

I SITT ESS: Firehjulsdriftssystemet til Mercedes C 250 CDI 4Matic er et av de aller beste. Her får du så vel framkommelighet som kjøreglede i fullt monn.
I SITT ESS: Firehjulsdriftssystemet til Mercedes C 250 CDI 4Matic er et av de aller beste. Her får du så vel framkommelighet som kjøreglede i fullt monn.

Legg til massevis av krefter og en sjutrinns automatkasse som gjør manuelle inngrep nærmest overflødige, og du har kjøreegenskaper i den absolutte toppklassen.

Tekniske data og testdata Mercedes C 250 CDI 4Matic stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2143
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:204/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:500/1600
  • EGENVEKT, KG:1735
  • TILHENGERVEKT, KG:750-1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:460/177/146
  • BAGASJEROM, LITER:485-1500
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/45 R17 W
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,68
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:178
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:238
  • TOPPFART, KM/T:7,2
  • PRIS FRA, KR:650 000
  • PRIS TESTBIL, KR:782 000

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,0
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:5,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:5,7
  • STØY TOMGANG, dBA:46,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:58,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:62,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,62

Motor: 5

Mercedes kaller den 250 CDI, men den er egentlig en 2,14-liter. Like fullt har Mercedes god grunn til å legge på litt, for dette er et overflødighetshorn av motorkraft.

204 hk er bare én del av det hele, for det som virkelig imponerer, er de 500 Newtonmeterne dreiemoment. De gjør at et turtallsmessig luntetrav er det som trengs, nærmest uansett hva bilen skal forsere. Det gir en ordentlig avslappet følelse bak rattet.

Samtidig er forbruket lavt i vår test (se under miljøavsnittet), og padleårene på rattet gir raske girskift når du ønsker å ta over giringen selv.

På pirkenivå finner vi det eneste minuset ved motoren: Den firesylindrede maskinen er ikke blant de aller beste når det gjelder støy, men særlig merkbart er det kun de sjeldne gangene turtallet er høyt.

Ytelser: 6

Om Mercedes C 250 CDI 4Matic gir en avslappet opplevelse under normal kjøring, kan den samtidig gå ordentlig raskt. 4,2 sekunder som vår raskeste måling for 60 til 100 km/t er ytelser du ellers stort sett trenger stor sekserdiesel for å matche. For eksempel er den raskere enn BMW 525d, som rett nok er en større bil.

5,7 sekunder for 80-120 km/t borger også for en lynrask tysklandskryssing.

Selve følelsen er likevel det som imponerer mest: Bilen kjennes alltid råsterk og klar for det du måtte kreve av den.

Andre biler med denne godfølelsen er BMW 530d, Jaguar XJ 3,0d og Audi A7 3,0 TDI.

Interiør: 4

Det er ikke kvalitetsfølelsen vi trekker for her, for den er av den typen som trolig er like imponerende etter ti år.

RÅSTERK: 204 hk og hele 500 Nm sørger for at du aldri savner mer muskler. Dessverre bidrar det også til høy pris.
RÅSTERK: 204 hk og hele 500 Nm sørger for at du aldri savner mer muskler. Dessverre bidrar det også til høy pris. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det handler mer om det subjektive: I en påkostet bil som denne ser det litt for mørkt og enkelt ut - som noe hvilken som helst billigbilprodusent også kunne utformet.

På den annen side har C-klasse gode plassforhold i forhold til størrelsen, både i baksetet og i bagasjerommet. C-klasse har bedre plass enn de nære konkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie.

Eksteriør: 5

Vi synes C-klasse stasjonsvogn tar seg godt ut, på en konservativ måte. Diskré AMG-styling gir litt sportslig piff, uten at en på noen måte snakker om pimping.

En litt kantete stil gjør at C-klasse skiller seg ut blant andre biler på markedet.

Komfort: 5

Den nevnte AMG-pakken med sportsunderstell gjør Mercedes C 250 CDI 4-Matic mer kontant mot underlaget enn en C-klassebil uten dette tilleggsutstyret, uten at det tipper over i stump og støtete framferd.

Oppsettet føles rett og slett riktig i en sterk og rask bil, og derfor anbefaler vi denne pakken til 25 000 kroner.

LITT TRAUST: Dashbordformene forteller deg ikke at du sitter i en ordentlig dyr bil, men kvalitetsfølelsen er solid.
LITT TRAUST: Dashbordformene forteller deg ikke at du sitter i en ordentlig dyr bil, men kvalitetsfølelsen er solid. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Automatgiret og det arrogante kraftoverskuddet er andre bidragsytere til god komfort, sammen med et generelt lavt støynivå under normal bruk. Mercedes C 250 CDI 4Matic både er og oppleves som en ordentlig statusbil.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes C-klasse, og resultatet var godt. Sikkerhet for voksne fikk fem av fem stjerner, for barn fikk den fire av fem stjerner.

C-klasse har alt sikkerhetsutstyret du forventer av en moderne bil som standard, og i tillegg kan en hel del bestilles som ekstrautstyr til stive priser.

På veien gir C 250 CDI, i likhet med andre C-klasseversjoner vi har testet, en overbevisende trygghetsfølelse, med forutsigbare kjøreegenskaper og effektiv overstyringselektronikk hvis du blir overrasket av glatt underlag.

Miljø: 5

Et oppgitt forbruk på 0,66 l/mil og CO2-utslipp på 173 g/km er verken imponerende lite eller skremmende mye for en bil med så gode ytelser, automatgir og firehjulsdrift.

I forbrukstestløypa ser vi imidlertid at bilen greier seg bedre enn det oppgitte snittallet for forbruk. Dette er et fenomen vi av og til ser for biler med momentsterk dieselmotor, for eksempel for Audi A8 4,2 TDI. Årsaken er at de går på litt over tomgangsturtall mye av tida under normal bruk.

Mercedes C 250 CDI 4Matic tok seg gjennom den 20 mil lange løypa på 0,62 l/mil. Det er i den desiderte toppklassen for biler med firehjulsdrift og automat, og langt lavere enn de fleste SUV-er med langt svakere ytelser (sjekk for eksempel VW Tiguan 2,0 TDI aut.).

BRA PLASS: I forhold til utvendig størrelse har Mercedes C 250 CDI stv. godt med plass både i baksetet og bagasjerommet.
BRA PLASS: I forhold til utvendig størrelse har Mercedes C 250 CDI stv. godt med plass både i baksetet og bagasjerommet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 2

Mercedes-stjerna koster. Bedre blir det ikke når hestekreftene er mange, CO2-utslippet vel høyt og vekta (1735 kg) likeså.

Sammen gir det en for drøy pris: 650 000 kroner, før du plukker fra ekstrautstyrslista. Vår testbil, som ikke åpner for savn av noe som helst, men uten at det tipper over i det dekadente, koster 782 000 kroner.

Visst overgår Mercedes-totalpakken det den billigste Audi A4 med firehjulsdrift kan by på, men så koster også en Audi A4 2,0 TDI Quattro fra 431 500 kroner som stasjonsvogn. Med 143 hk vil den tilfredsstille svært mange - men automatgir har den ikke.

Den blir også dyrere enn Audi A4 Allroad, som vi tidligere har omtalt som perfekt for norske forhold.

Det er synd og skam at en må opp til 250 CDI-motoren for å få firehjulsdrift i en C-klasse. Det hadde klart seg lenge med en av de svakere og billigere versjonene av samme motor.

KANTER GIR ROM: Utvendig er Mercedes C-klasse mer kantete enn de nære konkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. Det gir mer plass helt bakerst.
KANTER GIR ROM: Utvendig er Mercedes C-klasse mer kantete enn de nære konkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. Det gir mer plass helt bakerst. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også