Testkavalkade 2010:
Disse gjorde det best i test i 2010
Vi testet 27 SUV-er og crossovere i året som gikk. Her er det beste, og de verste.
De klassiske høye og firkantede SUV-ene har fått hard konkurranse av lavere, mer stasjonsvognaktige crossovermodeller. Flere crossovere fås med drift bare på ett hjulpar.
Beste SUV/crossover: Hyundai ix35
Terningkast 5
"En ny folkefavoritt har landet" skrev vi etter å ha kjørt 7000 kilometer med Hyundai ix35. Det er helheten som imponerer - dette er en gjennomført moderne folke-SUV med for biltypen relativt god plass.
I første rekke innfrir den på de tradisjonelle områdene for det koreanske merket. Prisen er attraktiv, den er godt utstyrt og har meget god garantiordning (fem år/fri kilometer og veihjelp). I tillegg evner den å tilfredsstille også mer kravstore bilkjøpere: Veiegenskapene er gode, og tolitersdieselen gir godt driv allerede i utgaven med 135 hk. Sammen gir det kjøreglede helt i toppen blant kompakt-SUV-ene.
Vi har også kjørt toppversjonen med 184 hk, automat og full utstyrspakke. Den får du til under 500 000 kroner, noe andre merker har store problemer med å matche. Billigste versjon, med drift kun på forhjulene, koster fra rundt 320 000 kroner.
Kjøremesteren: BMW X1
Terningkast 5
BMW X1 er per i dag inkarnasjonen av crossovertrenden. Ekstra høyde gjør at den minner om en SUV i utseendet, og den kan fås med firehjulsdrift. Ut over det er den temmelig fri for gammel SUV-tankegang. Tyngdepunktet er lavt, og så vel presisjon som kjøreglede er på et høyere nivå enn i de fleste vanlige stasjonsvogner. Langt på vei kan vi si at den oppleves som en 3-serie på veien, og det er et av de beste skussmål vi kan gi om kjøreopplevelse.
I forhold til prisen er den trang, men ikke verre enn at det bør holde for en kjernefamilie som er kommet over barnevognperioden. Etter vår forbrukstestrunde med X1 18d xDrive kunne vi notere rekordlavt forbruk for en SUV/crossover med firehjulsdrift: 0,58 l/mil. Det er bare så vidt over snittet for normale stasjonsvogner med tolitersdiesel. Totalprisen er et minus, for det baller fort på seg om en skal ha firehjulsdrift og litt utstyr.
For de pengesterke: Porsche Cayenne
Terningkast 5
Med en viss rett kan en si at Cayenne med dieselmotor er bygd for Norge. Da snakker vi ikke bare om at motoren kommer i en laveffektsversjon (211 hk) og at hele bilen er slanket i vekt, slik at avgiftene ikke løper fullstendig løpsk. Vi snakker like mye om at bilen besitter egenskaper som gjør at den passer godt i Norge. Firehjulsdriftssystemet, som er mer eller mindre likt det du finner i Audi Q7, sørger for fremkommelighet og veigrep. Slankingen har gjort den enda bedre på svingete veier, og skygger du unna de største hjulene, er heller ikke komforten så aller verst.
Også plassforholdene er gode, selv om det oppgitte bagasjeromsvolumet på 670 liter virker overdrevet. Med 550 Nm til rådighet har du kreftene du trenger, samtidig som forbruket i stor-SUV-sammenheng er akseptabelt.
SUV/crossovertester i 2010 (klikk på bilmodellnavnet for å lese testen)
Bilmodell |
Terningkast |
5 |
|
5 |
|
BMW X5 3,0dA |
5 |
5 |
|
5 |
|
5 |
|
Porsche Cayenne D |
5 |
5 |
|
5 |
|
VW Touareg Hybrid |
5 |
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
Mini Countryman Cooper S |
4 |
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
3 |
|
Toyota RAV4 aut. |
3 |
3 |
Denne saken ble første gang publisert 23/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.