Testkavalkade 2010:

Her er Golf-klassens beste og verste

De beste og dårligste kompaktbilene vi har testet i 2010.

BESTSELGER: Det er ikke uten grunn at Golf selges som varmt hvetebrød. Det er for tiden den beste kompaktklassebilen.
BESTSELGER: Det er ikke uten grunn at Golf selges som varmt hvetebrød. Det er for tiden den beste kompaktklassebilen.
Sist oppdatert

Kompaktbilene selger i bøtter og spann, og det er det gode grunner til. De kommer hederlig ut av møtet med det norske avgiftssystemet, samtidig som de kan gi sine eiere fullverdig godbilfølelse.

Beste kompaktbil: VW Golf

Terningkast 6

Valget er enstemmig: Blant kompaktklassebilene vi har testet de siste tolv månedene, heter den beste VW Golf. Men, og dette er viktig, det fulle navnet til vår favoritt er VW Golf 1,6 TDI DSG BlueMotion Technology. Bilen har VW-konsernets nye og gode 1,6-litersdiesel, og motoren er paret med en sjutrinns automatisk DSG-girkasse. Kombinasjonen er både kvikk og sparsom, og i tillegg bidrar den til fin kjørekomfort. Skal du ha en Golf, sørg i det minste for å vurdere DSG.

BlueMotion Technology betyr at bilen har diverse drivstoffsparetiltak, som stopp/start-system, uten at det preger bilen på samme måte som det gjør i en ren Golf BlueMotion. Vi har også kjørt sistnevnte, og tross mer omfattende forbrukstilpasninger (som senket og ukomfortabelt understell og veldig lang girutveksling) er ikke forbruket nevneverdig lavere. Golf BlueMotion fikk kun en firer på terningen.

Del

Best i byen: Toyota Auris Hybrid

SNILL MOT MILJØET: Toyota Auris HSD ble nylig kåret til den mest miljøvennlige bilen. Dessuten er den svært lettkjørt.
SNILL MOT MILJØET: Toyota Auris HSD ble nylig kåret til den mest miljøvennlige bilen. Dessuten er den svært lettkjørt. Foto: FOTO: Petter Handeland

Terningkast 4

Vi gir ikke Auris Hybrid ekstra plass på disse sidene fordi den er spesielt morsom eller praktisk. Den får tommelen i været først og fremst fordi den er en av to biler vi har testet i år, der vi har opplevd at gjennomsnittsforbruket faktisk faller mens vi har kjørt i saktegående kø (den andre er Toyota Prius Plug-In Hybrid, men denne oppladbare versjonen er foreløpig ikke i ordinært salg). Med trinnløst automatgir (planetgir), god sikt og kompakte mål er den også svært lettkjørt i byen. Her er den i sitt ess.

Utenfor byen er kjørefølelse og ytelser på et helt gjennomsnittlig nivå - det finnes mange andre kompaktbiler som er bedre. Toyota sier ytelsene er som for en tolitersdiesel, men det føles aldri slik. Bagasjerommet er trangt på grunn av hybridsystemets batteripakke.

Flopp: Mitsubishi Lancer

Terningkast 3

Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 automat er en bil for de spesielt interesserte. Med bensinmotor og trinnløst automatgir har den en komfortabel drivlinje, og understellet er også satt opp for komfort.

Men siden bilen oppleves som ustabil, med svært dårlig styrefølelse i tillegg, er den ikke særlig trivelig å kjøre. Når den i tillegg er stor utvendig, men plassutnyttelsen er dårlig, blir vi skuffet.

Legg til detaljer som manglende lengdejustering av rattet og ikke verdens mest brukervennlige førermiljø, så blir dette en bil det er vanskelig å bli glad i.

Kompaktbiler testet i 2010 (klikk på bilmodellnavnet for å lese testen)

Bilmodell

Terningkast

VW Golf 1,6 TDI DSG BlueMotion Tech.

6

Audi A3 SB 1,2 TFSI

5

Toyota Prius Plug-in Hybrid

5

VW Golf 1,4 TSI DSG stv.

5

Audi A3 1,6 TDI Sportback

4

Citroën C4 EMG

4

Hyundai i30 Blue Drive

4

Kia Cee´d SW 1,6 CRDi ED

4

Opel Astra 1,7 CDTI Sport

4

Toyota Auris 1,4 D4-D

4

Toyota Auris 1,4 D4-D Kuro S

4

Toyota Auris Hybrid

4

VW Golf BlueMotion

4

Audi A3 1,6 TDIe

3

BMW 116d 90 hk

3

Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 aut.

3

Denne saken ble første gang publisert 19/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også