Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010
Super-SUV til lavpris
En god, firehjulsdreven SUV med sterk dieselmotor, automatgir og alt utstyr. Til lav pris!
Det er svært mange kompakt-SUV-er på markedet. Det fine for alle som skal kjøpe bil, er at det gir stor konkurranse. Noe som ofte kan bidra til gode produkter og pressede priser.
Men om alle tingene vi så gjerne ønsker oss skal kombineres i en og samme SUV, som god plass, hyggelige kjøreegenskaper, sterk motor, automatgir og selvsagt 4x4, blir prisen gjerne høy. Om du i tillegg vil ha godt med utstyr, begynner du prismessig å nærme deg premiumsegmentet der godbiter som Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 og BMW X3 regjerer.
Men det finnes unntak - altså biler som byr på alle enkeltelementene, uten å være fryktelig høyt priset av den grunn. Som Hyundai ix35.
Vi har gitt Hyundais kompakt-SUV ix35 mye skryt i tidligere tester. Og en langtest av bilen her i redaksjonen bekreftet inntrykkene - dette er en god bil, til en god pris. Bilen finnes i en rekke utgaver, fra en forhjulsdreven utgave med 136-hesters diesel til 319 950 kr til vår alt-i-ett-testbil til 487 950 kr. Det fine er at også de firehjulsdrevne utgavene er hyggelig priset.
Som nevnt finnes det mange konkurrenter på markedet. Volkswagen Tiguan, Subaru Outback, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Nissan Qashqai og Honda CR-V er noen av disse. Vi har testet en lang rekke firehjulstrekkere. En lang rekke av disse finner du her, mens alle våre biltester er tilgjengelige her.
Nå har vi testet den firehjulsdrevne ix35 med tolitersdiesel på 184 hk, kombinert med automatgir, og med alt utstyr. Som likevel ikke koster så fryktelig mye.
Kjøreegenskaper: 5
Testdata Hyundai ix35
60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,6
80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,4
STØY TOMGANG, dBA: 44,5
STØY 50 KM/T, dBA: 63,8
STØY 80 KM/T, dBA: 68,1
STØY 100 KM/T, dBA: 70,4
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74
Hyundai ix35 oppleves som udramatisk og lettkjørt, og ryddig på alle måter.
Den kjører nøytralt over et stort fartsområde, og kommer som ventet med en markert understyring som varsler om at det begynner å gå vel fort. ESP-systemet gjør små og pent doserte tilpasninger av kursen ved behov, og sørger for trygge egenskaper på vinterføre.
Hyundai ix35 er forhjulsdrevet inntil elektronikken registrerer hjulspinn og starter overføring av kraft til bakhjulene. Du har også en knapp på dashbordet som lar deg låse kraftoverføringen i 50/50-fordeling opp til 40 km/t.
Motor: 5
Med en tolitersdiesel på 184 hk ved 4000 o/min og 392 Nm mellom 1800 og 2500 o/min, kombinert med automatgir, har Hyundai ix35 alle de kreftene du måtte ønske. Den er sterk og fin, men man hører at den er en dieselmaskin.
Tekniske data Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010
MOTOR, CM3: R4, 1995
EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 392/1800-2500
EGENVEKT, KG: 1676
TILHENGERVEKT, KG: 1600/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 441/182/167
BAGASJEROM, LITER: 591/1436
STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/70R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,72
CO2-UTSLIPP, G/KM: 189
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,8
TOPPFART, KM/T: 195
PRIS FRA, KR: 487 950
PRIS TESTBIL, KR: 487 950
Bilen er heller ikke råsprek, og automatgirkassa er verken verdens kjappeste eller mest flytende ved køkjøring - dessuten er den i overkant ivrig etter å gire ned - men kombinasjonen er likevel svært behagelig. Og effektiv.
Ytelser: 5
Automatgirkassa overstyres av gasspedalen selv når den er låst i gir, så vi fikk ikke gjort alle våre faste akselerasjonsmålinger. Men ved kickdown fikk vi bekreftet at kombinasjonen gir en ganske kjapp bil; ix35 klarte 60-100 km/t på 5,6 sekunder, og 80-120 km/t på 7,4 sekunder.
0-100-sprinten er for øvrig oppgitt til 9,8 sekunder.
Tallene er ikke voldsomt imponerende, men akselerasjonsegenskapene er mer enn tilstrekkelige for trygg og effektiv kjøring.
Eksteriør: 4
Koreansk bildesign har ikke alltid vært like vellykket, men vi synes Hyundai ix35 både ser moderne ut, samtidig som den tar vare på sin koreanske arv. Det er mange hint til Ford Kuga her, og det er det jo ikke noe i veien med.
Hyundai har lykkes godt med å strekke linjene i bilen slik at man demper inntrykket av en høyreist SUV.
Interiør: 5
Det er lett å finne seg til rette i ix35. Førerplassen er god, omgivelsene er ryddige, og for en gangs skyld kan undertegnede både ha rattet på riktig sted og samtidig se alle de lettleste instrumentene. Dessuten er den opplevde kvaliteten på materialer og finish i interiøret meget god for klassen, og bidrar til trivselen fra førerplassen.
Ikke alle kompakt-SUV'er er like overbevisende når det kommer til innvendig plass, men i sitt prissegment er Hyundai ix35 blant de beste. Fire voksne har god langturskomfort takket være tilstrekkelig bredde, god benplass og godkjent takhøyde - selv i vår bil med to store panoramasoltak. Glasstaket spiser særlig av høyden i baksetet, men det er ingen krise der heller. Dessuten elsker ungene slikt.
Bagasjerommet rommer også mer enn vi hadde forventet. Hyundai oppgir 592 til 1436 liter volum.
Komfort: 4
Hyundai ix35 er tosidig når det kommer til komfortbiten. Setene er behagelige, har bra justeringsmuligheter og sittestillingen meget god.
Dermed har førere i de fleste størrelser og former gode muligheter til å finne en avslappet sitteposisjon. ix35 faller litt etter de beste når det kommer til fjæringskomfort. Det er ikke utenkelig den vil være et hakk snillere med de rimeligere utstyrsversjonenes 17-tommere på enn testbilens - med Premium-utstyrsgrad - 18-tommere med 225/55-gummi på.
Den sterke motoren og automatgirkassa bidrar til å høyne komforten; selv om det blir litt rykkete ved køkjøring, er kombinasjonen i all hovedsak behagelig.
Fjæringskomforten er god på større ujevnheter, men litt stram og markant på de små og brå - særlig merkbart under 50 km/t. Dessuten er det noe dekkstøy på grov asfalt, og noe motorstøy i lavere hastigheter og når dieselmotoren presses på turtall.
Sikkerhet: 6
Da Hyundai ix35 ble kollisjonstestet av Euro NCAP, etter dagens strenge regler, fikk den svært gode resultater. Fem av fem oppnåelige stjerner totalt, 90 prosent for voksensikkerhet, 88 for sikkerhet for barn, 54 prosent for fotgjengersikkerhet og 71 prosent for sikkerhetssystemer.
Bilen har seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. ESP-systemet virker fint, det tar ned hastigheten uten å virke unødig bestemt og holder god kontroll på bilen både på tørt eller glatt føre.
Miljø: 4
En stor, sterk, firehjulsdreven og automatgiret SUV er vanligvis ikke miljøforkjempernes førstevalg. Men Hyundai ix35 er absolutt ikke ille hva forbruk angår; fabrikktallene sier 0,72 liter på mila ved blandet kjøring, noe som gir et CO2-utslipp på 189 g/km.
Den sterke motoren, kombinert med en fin automatgirkasse, gjør at man hele tiden kan kjøre med kraftoverskudd, og dermed slipper så mye tung gassbruk.
I vår faste forbruksmålingsrunde ble resultatet nær fabrikktallene; 0,74 l/mil er godt for en såpass stor bil.
Pris/utstyr: 6
487 950 kroner kan kanskje høres mye ut for en Hyundai. Men her får man en relativt stor SUV, med 184-hesters dieselmotor, automatgir og firehjulsdrift, pluss svært mye utstyr for pengene. Du kan riktignok få en 163-hestersutgave med automatgir og noe mindre utstyr for 394 950 kr, og man trenger strengt tatt ikke de ekstra kreftene denne testbilen gir.
Man klarer seg også veldig fint med en 136-hestersutgave av tolitersdieselen, men da må man også droppe automatgirkassa.
Premium-utstyrsgraden, som vår testbil har, er fullstappet av utstyr. I forhold til utstyrshakket under, Comfort-graden som 163-hestersutgaven er utstyrt med, har den panoramaglasstak, navigasjon, regnsensor, ryggekamera og skinnseter. Altså full pakke og vel så det.
Kort sagt enkeltelementer som høyst sannsynlig ville kostet mye mer enn det her gjør, både om Hyundai hadde solgt det enkeltvis, og ikke minst hos konkurrentene.
Denne saken ble første gang publisert 27/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.