Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien

Små modifikasjoner kan forbedre eller forverre en bils egenskaper betydelige. For spareversjonene av Audi A3 er dessverre det siste tilfellet.

UNNTAKET: Audi A3 kan faktisk bli dyrere som brukt enn som ny - dersom du er uheldig og må gjennomføre flere dyre reparasjoner.
UNNTAKET: Audi A3 kan faktisk bli dyrere som brukt enn som ny - dersom du er uheldig og må gjennomføre flere dyre reparasjoner. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: R4, 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG: 1350
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/670
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/176/142
  • BAGASJEROM, LITER: 350-1080
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65-15 H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,38
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 99
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,4
  • TOPPFART, KM/T: 194
  • PRIS FRA, KR: 251 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 273 000

Vi har skrytt mye av Audi A3 i det siste. Bilen fikk en oppgradering for modellåret 2009, og vi har likt bilen godt både med 1,4-liters bensinturbo og 1,6-liters turbodiesel . Dessuten har vi nettopp kjørt bilen med den nye 1,2-liters bensinturbo , og blitt ordentlig imponert.

Men også Audi har en spareversjon av A3 i programmet, slik VW har sine BlueMotion-modeller . Den lyder navnet Audi A3 1,6 TDIe og bruker den 105 hk sterke dieselmotoren som er blitt en av Norges vanligste motorer.

Kjøreegenskaper: 3

Mens den normale Audi A3 kjører veldig bra og har fått karakter 4 og 5 på kjøreegenskaper i tidligere tester, litt avhengig av understellsoppsett og motorvarianter, må vi trekke et poeng på TDIe-varianten. Årsaken ligger både i dekkdimensjonen på 195/65-15, og på egenskapene til sparedekkene som sitter på bilen. De kjennes glattere enn vanlige dekk både på tørt og vått føre, og gjør at bilen blir mer understyrt og upresis enn de andre variantene. ESP-systemet jobber imidlertid bra.

Motor: 4

Selv om motoren er den samme, fine 1,6-literen i TDIe som i de øvrige A3-modellene, gjør den ekstremt lange girutvekslingen seg negativt bemerket. Den har kanskje noe for seg ved jevn motorveisskjøring i 130 km/t, men passer dårlig til norske kjøreforhold og etterlater seg store hull i turtallsregisteret. Dermed er det heller mer komplisert enn enklere å kjøre økonomisk og holde motoren i riktig arbeidsregister.

Ytelser: 3

Direkte rask er ikke Audi A3 med 105 hk og 250 Nm i utgangspunktet, og så sant du ikke liker å tyne maksimalt ut av 3. giret, er TDie-versjonen slappere enn den normale varianten, grunnet lengre girutveksling. 60-100 i 4. gir tar henholdsvis 10,5 og 10,8 sekunder, mens 80-120 km/t i 5. gir tar 15,7 og 17,7 sekunder.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 10,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 19,7
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 17,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,50
  • MISVISNING 50 KM/T: 49
  • MISVISNING 80 KM/T: 78
  • MISVISNING 100 KM/T: 97

Eksteriør: 4

Audi A3 følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn

Interiør: 4

Det er i hovedsak halvstasjonsvognen Sportback som er mest populær i Norge, mens vi kjørte A3 TDie som 3-dørs versjon. Det betyr ikke så stor forskjell i plass, men selv om baksetet er omtrent like rommelig, blir selvsagt inn/utstigning mer komplisert. Bagasjeromsplassen er noe mindre, selv om 350 kontra 370 liter neppe betyr så mye. Foran er det gode plassforhold og innstillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger.

Audi A3 har et harmonisk, om ikke altfor spennende ytre.
Audi A3 har et harmonisk, om ikke altfor spennende ytre. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 3

Vi trekker TDIe-modellen et poeng også på dette området i forhold til den normale A3, siden dekkene og et senket understell gir merkbart svakere fjæringskomfort. Det merkes spesielt på små ujevnheter i moderat fart. Fortsatt er førermiljøet bra og standardsetene gir god sittekomfort.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Pris/utstyr: 3

Gode standardseter også i Audi A3 1,6 TDIe.
Gode standardseter også i Audi A3 1,6 TDIe. Foto: Terje Bjørnsen

Audi A3 TDIe koster fra 251.800 som 3-dørs og 263.200 som Sportback. Det betyr en besparelse på beskjedne 3.200 kroner i forhold til den normale A3 med samme motor. I tillegg er den 12-13.000 kroner dyrere enn A3 med den utmerkede 1,2 TFSI-motoren. Velger du TDIe-modellen er basisversjonen Attraction eneste utstyrsmodell, og det er en del ekstrautstyr du ikke kan velge med TDIe-versjonen. Dermed fremstår TDIe-versjonen verken som spesielt rimelig eller velutstyrt i forhold til prisen, og vi tror ikke dette blir den enkleste A3-versjonen å selge som bruktbil .

Miljø: 4

Når hele poenget med Audi A3 1,6 TDIe er å spare drivstoff, blir vi ikke spesielt imponert over resultatene. I følge EU-miksen skal denne modellen ha et normforbruk på 0,39 l/mil og slippe ut 99 gram CO2/km. I vår faste testrunde bruker den 0,50 l/mil, mens den vanlige Sportback-modellen vi har kjørt gjennom samme test gikk på 0,49 l/mil. For ordens skyld kjørte vi TDIe-versjonen på en kombinasjon av 70 % lande- og motorvei og 30 % kjøring i by- og tettbygd strøk. Resultatet ble da 0,55 l/mil, ikke det er heller noe imponerende resultat.

Ok bakseteplass, men litt mer omstendelig innstigning i 3-dørs modellen.
Ok bakseteplass, men litt mer omstendelig innstigning i 3-dørs modellen. Foto: Terje Bjørnsen
Også i Audi A3 1,6 TDIe er førermiljøet pent og kvalitetsmessig utført.
Også i Audi A3 1,6 TDIe er førermiljøet pent og kvalitetsmessig utført. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også