Test: Saab 9-5 Aero Turbo4 XWD Aut. 2010

Saabs aller beste

Endelig er tiden kommet for test av en helt ny Saab 9-5.

TRIVELIG: Saab 9-5 kjører godt. Utfordringen er at de beste konkurrentene kjører enda bedre.
TRIVELIG: Saab 9-5 kjører godt. Utfordringen er at de beste konkurrentene kjører enda bedre. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

I 1997 skjedde det store ting hos Saab: De lanserte 9-5. Saab-detaljene var endelig på plass, og den store, påkostede bilen var flott, velkjørende og trygg.

Nå, hele tretten år etter - altså omtrent det dobbelte av et vanlig livsløp for en bilmodell - er den nye 9-5 endelig klar. Og det er endelig tid for at vi kan teste en ny Saab igjen. Saabs nye eier, Spyker, som du finner på vår deilige snobbebilliste, har nok ikke hatt så veldig mye med 9-5 å gjøre; modellen var så godt som ferdig utviklet under GM-regimet. Under skallet har den da også GM-biter, nærmere bestemt de beste som brukes i Opel Insignia.

Den nye 9-5 er en stor bil. Staselig, og påkostet. Det er tydelig hvor den vil høre til; i premiumsegmentet. Der biler som den herlig komfortable Mercedes-Benz E-klasse, den fantastiske BMW 5-serie, som vi har kalt verdens beste bil, den aldrende Audi A6 og den litt trauste Volvo S80. Altså kostbare, og ikke minst veldig flotte biler.

Foreløpig finnes 9-5 bare som sedan, men stasjonsvogna - som er mer velegnet som familiebil, og passer det norske markedet bedre - kommer på andre siden av nyttår. Det er mer i vente fra Saab i nær fremtid; kompakt-SUV-en 9-4X kommer i vinter, dagens 9-3 får veldig snart en ansiktsløftning, og i 2012 kommer en helt ny 9-3.

Drivlinjeprogrammet består foreløpig av en 160-hesters dieselmotor, og turbomatede bensinmotorer med 180, 220 eller 300 hk. Alle unntatt 180-hesteren kan utstyres med automatgir, og de to sprekeste bensinmotorene kan ha firehjulsdrift.

Del på Twitter eller Facebook:

Share

Kjøreegenskaper: 4

STASELIG: I våre øyne er Saab 9-5 en staselig bil. Flyinspirasjonen er tydelig. Den er den beste Saab noen sinne, men fortsatt ikke verdens beste bil.
STASELIG: I våre øyne er Saab 9-5 en staselig bil. Flyinspirasjonen er tydelig. Den er den beste Saab noen sinne, men fortsatt ikke verdens beste bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Saab 9-5 er en stor bil, og det forsøker den heller ikke å skjule. Testbilen driver på alle fire hjul, og er skodd med 19-tommere med 245/40-gummi på, noe som gjør sitt til at veigrepet er enormt. Men dekkene fjærer heller lite.

Vriknotten for bilinnstillinger, plassert nede i midtkonsollen, virker godt. I komfort-innstillingen slapper hele bilen av, men blir også litt "sofa" i svingene. Knotten får stort sett bli i Intelligent"; en veldig fin kombinasjon av komfort og det direkte. Og via den store, trykksensitive fargeskjermen i dashbordet kan man velge om Sport-innstillingen skal gjelde både understell, gassrespons, styring, 4x4-system og automatgir. Noe vi setter stor pris på; undertegnede liker for eksempel at understellet skal takle ujevnhetene godt - samtidig som resten skal ha god respons.

Selv med alt på er ikke bilen særlig morsom; dette er en trygg og stabil bil, ikke noen racer. Den takler dårlig vei veldig fint, og kjører jevnt over godt. Den er presis og ryddig, og svarer godt på ordre. Men en BMW 5-serie, for eksempel, er mye kvikkere i reaksjonene, og kjennes mer helhetlig ut, uten at den er mindre komfortabel.

Motor: 3

Testbilen er toppmodellen i Saab 9-5-programmet; Turbo4 XWD Aut. Det betyr en toliters, turbomatet bensinmotor på 220 hk og 350 Nm, firehjulsdrift, og en sekstrinns automatgirkasse. Alt i alt en komfortabel kombinasjon.

HERLIG: Førermiljøet i Saab 9-5 er eksemplarisk hva ergonomi og betjening angår. God plass er det også foran.
HERLIG: Førermiljøet i Saab 9-5 er eksemplarisk hva ergonomi og betjening angår. God plass er det også foran. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kreftene er gode, men ikke voldsomme. Det virker heller ikke som om det er så mye kraft på lave turtall - da vibrerer dessuten motoren en del. 220 hk burde virket kvassere, men automatgirkassa bidrar til å redusere gleden. Den later heller ikke til å hente det beste fra motoren - den reagerer seint.

Dessuten makter ikke automatgirkassa å forstå at når man kjører oppover en bakke, så behøver den ikke gire opp og ned igjen om du prøver å - eller lar cruisekontrollen - holde konstant hastighet - her mangler det tydeligvis en føler for motstand. Den holder høyt gir mens hastigheten synker under det ønskede, så girer bilen ned og gir gass til hastigheten er passert, så girer den opp igjen, og finner ut at "oops, her klarte vi visst ikke å holde farten oppe." Og girer ned igjen. Gang på gang.

En detalj ja, men en irriterende og unødvendig sådan. Og dessuten noe "alle" andre har gjort noe med.

Sjaltehendlene bak rattet er akkurat slik de skal være. Men det irriterer at man er nødt til å først sette den ordentlige girspaken i manuellmodus før de kan brukes - i motsetning til hos de aller fleste andre, der man enkelt kan gi et vipp for å få økt motorbrems - eller forberede en forbikjøring.

Kombinasjonen toliters turbomotor, 4x4 og automatgir er dessuten i overkant tørst. Noe som også bidrar til høye avgifter. Med 160-hesters diesel blir nok ting mer riktig.

Ytelser: 5

Selv om 9-5 ikke virker så kjapp som effekten skulle tilsi, og 0-100-sprinttiden er oppgitt til hele 8,8 sekunder, går forbikjøringsintervallene kjapt. Både i gir og ved kickdown. Voldsomt imponerende er den ikke, og den blir frakjørt av like spreke konkurrenter. Den er altså ikke aktuell på lista over de grommeste bilene vi har kjørt. Men den er fortsatt en kvikk bil.

Eksteriør: 5

FLOTT: Bakseteplassen er god, særlig for beina. Høyden bak begrenses av det fallende taket, men man skal være lang før det blir noe problem.
FLOTT: Bakseteplassen er god, særlig for beina. Høyden bak begrenses av det fallende taket, men man skal være lang før det blir noe problem. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den nye Saab 9-5 er lang. Og mye mer særegen, synlig og aggressiv enn vi har sett på noen tidligere Saab-er. 9-5 er ikke lenger noen bil man gjemmer seg bort i.

Fronten er markant. Flyinspirasjonen synes over alt. Den sterkt skrånende taklinja minner om noe amerikansk. Vinduene er lave. Hekken er spesiell. Totalen er stilfull, lekker - og annerledes.

Stasjonsvogna kommer tidlig neste år, og det er vel først da man kan si at Saab 9-5 er interessant for det norske markedet. Men vi synes den er veldig flott som den er nå, og håper ryktene om at stasjonsvogna har med seg det aller meste videre er riktige.

VARIANT: I motsetning til tidligere, er Aero nå mer å betrakte som en utstyrsvariant enn en egen toppmodell.
VARIANT: I motsetning til tidligere, er Aero nå mer å betrakte som en utstyrsvariant enn en egen toppmodell. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Bak rattet er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen; dette er en Saab. Bare bedre og flottere enn noen gang.

Det er masser av plass foran, herlig plass til beina bak - men litt lavt tak for de lengste av oss. Bagasjerommet er ikke voldsomt, men til gjengjeld stappet med praktiske løsninger for å feste og støtte det du måtte putte oppi. Den har til og med et skinnesystem som fungerer! Det faktiske volumet er 515 liter, om du lurte.

Vinduene er lave, noe som begrenser sikten ved finmanøvrering. Likevel er bilens form slik at den er lett å ha med å gjøre, og utsikten til trafikken er god.

Finishen i bilen er ikke helt som i de beste tyske; det er en god del hardplast her. Midtkonsollen og luftedysene er typisk Saab, men stikker seg ut, og interiørdelene sitter ikke helt sømløst sammen. Men ergonomisk stemmer alt, de dype setene er herlige, den trykkfølsomme skjermen er kjedelig å se på, men logisk og lett å bruke, og sittestillingen i de støttende setene er perfekt. Instrumentene er lettleste, head-up-displayet er det beste vi har sett noen gang, og Nightpanel-knappen, som skrur av det meste av unødvendig lys for bedre mørkesyn, burde vært påbudt i alle biler.

ARVEGODS: Turbomotoren på 220 hk er sterk, men oppleves som litt gammeldags - både hva kraftutvikling og forbruk angår. I hvert fall med automatgir.
ARVEGODS: Turbomotoren på 220 hk er sterk, men oppleves som litt gammeldags - både hva kraftutvikling og forbruk angår. I hvert fall med automatgir. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Startknappen er der den skal være i Saab, altså mellom setene. Ikke det at den vil ødelegge kneet i en kollisjon, men Saab er nå engang Saab.

Komfort: 5

9-5 er jo en Saab, med de tradisjonene dette fører med seg for evne til å takle humpete vei. Og den nye modellen skuffer ikke; selv med Aeros understell og store hjul klarer den dårlig vei på en flott måte. Både når det gjelder de brå og de jevne humpene. Ikke like godt som de aller beste konkurrentene, men dette er fremdeles en behagelig bil.

Sittestillingen er herlig i bilen, og ergonomien er fantastisk. Støyen er godt dempet, men 19-tommerne høres godt.

Sammenliknet med de mest komfortable bilene vi har testet, er den ikke helt god nok. Den er litt for fast, og det støyer litt for mye.

Sikkerhet: 5

Saab 9-5 ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2009, med svært gode resultater. Den fikk 94 prosent score for voksensikkerhet, 80 prosent for barnesikkerhet - der det ble trukket for litt dårlig merking, men lave 44 prosent for fotgjengersikkerhet på grunn av harde elementer i fronten. Sikkerhetsutstyr fikk den 86 prosent score for.

PRAKTISK: Bagasjerommet er relativt stort, og med en rekke praktiske festekroker - og et skinnesystem som faktisk er enkelt i bruk.
PRAKTISK: Bagasjerommet er relativt stort, og med en rekke praktiske festekroker - og et skinnesystem som faktisk er enkelt i bruk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

9-5 oppleves som svært trygg på veien. Den er lett å ha med å gjøre, og instrumentene er svært lette å lese. Nightpanel-funksjonen, som slår av mye av det unødvendige lyset, så du beholder så godt mørkesyn som mulig, er noe vi liker svært godt - det er rart ikke alle bilprodusentene har kopiert denne løsningen.

Testbilen har parkeringssensorer rundt om, noe som virkelig anbefales. I tillegg har den samme kamerasystem som Opel Insignia; det filmer hele tiden omgivelsene for å søke etter fartsgrense- og andre varselsskilt. Disse videreformidles i instrumentpanelet, så du hele tiden vet hva fartsgrensen er. Og systemet varsler deg dersom du kjører raskere enn grensa.

Pris/utstyr: 3

Saab har priset 9-5 i øvre klasse, og der er konkurransen hard. Med turbomotor på 220 hk, automatgir og 4x4 blir den ganske så tørst, noe som igjen gir høye avgifter. Som igjen gir en høy prislapp.

Du kan få deg en veldig fin bil fra konkurrentene til lavere eller samme pris som testbilen; startprisen er 722 900, mens testbilens "normale" ekstrautstyr gir en prislapp på 833 300 kr.

TJA: Automatgir er behagelig, og passer godt i en komfortcruiser som dette. Men den jobber ikke slik vi ønsker i Saab 9-5.
TJA: Automatgir er behagelig, og passer godt i en komfortcruiser som dette. Men den jobber ikke slik vi ønsker i Saab 9-5. Foto: Egil Nordlien HM Foto

BMW 5-serie er foreløpig ikke tilgjengelig med firehjulsdrift, og på Mercedes-Benz E-Klasse må du ha større motor for å få det. Hos Audi får du nesten tilsvarende bil som 9-5-en til mindre penger, enten du velger A6 eller den vakre A5 Sportback. Denne merprisen er ikke Saab-en verdt; den er ikke bedre enn konkurrentene, og har heller ikke standardutstyr som forsvarer merprisen.

Miljø: 4

Testbilens drivlinje oppleves ikke som hypermoderne; dette kjennes ut som arvegods. Fabrikken oppgir et snittforbruk på 0,99 liter på mila, med 228 gram CO2 som utslipp, og det er ikke imponerende av en moderne bil. Vi hadde forventet noe bedre.

Resultatet av vår faste forbruksmålingsrunde ble litt rart, siden Saab-en ikke har noen tydelig grense for når tanken er helt, helt full. Forbruksmålingen vår, på 0,83 l/mil, kan derfor være unøyaktig. Og den er heller ikke særlig imponerende.

MARKANT: Saab 9-5 er godt synlig, og i våre øyne er den en flott bil.
MARKANT: Saab 9-5 er godt synlig, og i våre øyne er den en flott bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto
BEST: Head-up-displayet i 9-5, som projiserer informasjon i frontruta så det ser ut som om det er på veien foran deg, er det beste vi har vært borti.
BEST: Head-up-displayet i 9-5, som projiserer informasjon i frontruta så det ser ut som om det er på veien foran deg, er det beste vi har vært borti. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 10/09 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også