Ford Mustang GT500 Eleanor
Verdens råeste?
Vi har kjørt Ford Mustang Eleanor, en av verdens mest myteomspunnede "damer".
Mustangen river seg løs i første, jeg kaste inn andre for å få de 275 millimeter brede bakhjulene til å ta tak i den tørre asfalten. Røyken fosser ut av hjulhusene, gir nummer to er tømt og det tredje legges inn.
Opplevelsen er den samme, nok en gang river den seg løs - brått var det lokal tåke utenfor et verksted i Lillesand. Eleanor har så vidt varmet opp. Jeg har nådd kokepunktet for lengst.
Du kan se denne vakre Mustangen på Oslo Motor Show i helgen 29-31 oktober!
Hardt arbeid
Jeg forventer meg heftige superbiler så langt øyet kan se idet jeg trer inn i lokalene til Custom Car like utenfor Lillesand, stedet der Eleanor bor. Men så feil kan man ta, for superbiler er byttet ut med en gammel Ford Transit som for tiden holder på å bli kledd i pels.
Har jeg kommet feil, tenker jeg og spør etter Johnny. En blid kar, som absolutt ser ut som en bilbygger, titter fram bak den pelskledde minibussen.
- Vi Menn Bil? spør han.
- Ja, svarer jeg, fortsatt litt usikker.
- Kom, så tar vi oss en kjøretur, sier Johnny, og geleider meg inn på lageret ved siden av.
På lageret står godbitene jeg savnet, men en av dem skiller seg ut fra de andre: Eleanor.
Sola skinner, og med vinduene nede cruiser vi ned til Lillesand sentrum. Praten flyter lett, og Johnny forteller ivrig om bilinteressen og drømmen om å livnære seg som custombilbygger - akkurat som Chip Foose og Boyd Coddington.
Naturlig nok er markedet for custombilbygging mikroskopisk her i Norge i forhold til USA, men sammen med to kompiser, alle med 110 prosent pågangsmot, startet han firmaet Custom Car.
Les også: Ti kule bilder du aldri har hørt om
The hard way
Trekløveret satset alt. Lange dager og dårlig lønn ble normen, og i dag, tre år senere, går skuta rundt og prosjektene står i kø. Halvparten av tiden går med til custombygging, resten til vanlig oppretterarbeid.
- Jeg ville bygge en promobil som appellerer til alle, gamle som unge, forteller han.
Det skulle ikke spares på kronene, ei heller timene. Det var der ideen om å bygge en kopi av velkjente Eleanor dukket opp. Eleanor skulle bygges på Johnnys måte, the hard way, ikke the highway.
Johnny har øye for detaljer, og besitter en egenskap som er viktig for å overleve i hans bransje - han gir seg ikke før resultatet er perfekt.
- Jeg hadde deler for 600 000 kroner liggende på lageret før jeg begynte å jobbe med bilen, røper han.
Her kan du lese om verdens råeste el-bil
Plukket ut detaljene
800 timer gikk med til selve byggingen, og alt er godkjent av biltilsynet. Ingen ting (noe undertegnede kan skrive under på) er overlatt til tilfeldighetene.
Ta for eksempel eksosanlegget: Akkurat som i filmen har bilen fått integrerte sidepipes i sideskjørtene - bare at her er de ekte, i filmen kommer eksosen ut under bilen.
- Det tok en uke å få det perfekt!
Men akkurat som i resten av bilen taler resultatet for seg selv - alt er strøkent, det finnes ikke en ulyd.
- Mange hundre timer gikk med til research før selve byggingen ble satt i gang. Jeg gransket filmen med lupe. De 13 bilene som er med i filmen er nemlig ikke helt identiske, så de fineste detaljene fra hver enkelt bil ble plukket ut. Blant annet har bilen samme registreringsnummer som bilen i filmen, forteller han.
Akkurat som eksteriøret er interiøret strøkent. Detaljene forteller hvor mye jobb som er lagt ned. Hvor ofte ser du for eksempel integrert navigasjon i en veteranbil?
Lista over gromme deler er lang som sommeren i Sahara - signaturen til racinglegenden Carrol Shelby på dashbordet er bare toppen av kransekaka.
Power
Eleanor trives ikke så godt i Lillesands idylliske, men trange gater. Den keramiske clutchen er nemlig knallhard. Igangkjøring uten froskehopp er nærmest umulig idet over 500 hester sendes i retning bakhjulene gjennom en girkasse fra Tremec og en 8 tommers bakaksel signert Ford.
Gir man for mye gass, river det seg løs. Har man i bakhodet at onkel tar 5000 kroner meteren for svarte merker i asfalten, så er det best å ta det litt med ro. Vi setter kursen ut av sentrum, ut mot E18 og den nye firefelten - et langt mer passende sted for en bil av dette kaliber.
Motoren er bygget av T&L Development, de samme gutta som bygger motorer for Boyd Coddington. Under panseret bor det 502 amerikanske kaldblodshester. Her er det seige muskler som gjelder, ikke turtallsvillighet og antallet hester.
Sterke fakta
Motor: 427 Dart alu raceblokk fra T&L Development
Effekt: 502 hk/720 Nm + 250 hk NOS
Eksos: Magnaflow rustfri eksos med alu endestusser og keramiske
headers
Girkasse: Tremec TKO 600, 5-trinns manuell
Clutch: Centerforce DFX med hydraulisk overføring
Drivverk: Ford 8" bakaksel med tracklocker sperre, Mosser aksler
Styring: Flaming river
Understell: Justerbare gass dempere fra Gas-a-just + senkesett
Hjul: Vintage Wheel Works 17x8,5/17x9,5 med 245 og 275 dekk
Interiør: Deluxe interiør, rustfritt med Shelbykonsoll. G-force
firepunktsseler med stoler fra FK racing, veltebøyle. Integrert
stereoanlegg fra Alpine, innfelt navigasjon og Defa alarm med
sentrallås.
720 Nm gjør Eleanor kruttsterk gjennom hele registeret. Skulle ikke det være nok, vil den røde knappen på girkula slippe fri ytterligere 250 hester fra den blå flasken merket "NOS" i bagasjerommet.
Til sammenligning kan vi røpe at den sterkeste Eleanor fra filmen kun har 340 hk. Under halvparten!
Motoren er opprinnelig en Windsor 351 smallblock, men er selvfølgelig boret opp på ekte yankeevis - 427 kubikktommer eller 7,5 liter er nå sylindervolumet i aluminiumsblokka. Ytelsene er mildt sagt heftige. Under fullt pådrag er det som å sitte i episenteret av et jordskjelv.
Norske fartsgrenser er unnagjort på noen få sekunder, og jeg tviler ikke et sekund når Johnny forteller at beregnet toppfart ut ifra motoreffekt og girutveksling er 320 km/t.
Som så mange andre yankees går Eleanor hinsides fort rett fram, men kjøreegenskapene er ikke kjent for å være deres sterkeste kort. Johnny klarte ikke å la være å pynte litt på det også under byggeprosessen.
Senkesett med justerbare gassdempere er montert, og dessuten er det forsterkninger under bilen og godt med avstivere foran i motorrommet. Noen svingmester er Eleanor fortsatt ikke, men resultatet er langt bedre enn utgangspunktet. Nye bremser er også på plass, men det er kanskje ikke så rart - 99 prosent av bilen er jo tross alt ny.
Les også: Kostbar perfeksjon
Kjøp en sau
Vi setter kursen tilbake til utgangspunktet, sommeren er høytid både for bilbyggere og biljournalister. Jeg skal tilbake til Oslo og skrivebordet, Johnny må fortsette å pelskle Transiten.
Den skal promotere et veldedighetsprosjekt i regi av Strømmestiftelsen der man kan spanderer en sau eller geit på en fattig familie i et u-land.
Sau er bra, men etter opplevelsen i Mustangen kan vi konkludere med at hest er best.
Les mer: Vi har testen bilden din!
Denne saken ble første gang publisert 16/07 2010, og sist oppdatert 03/05 2017.