Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger

Denne Audien koster litt mer enn det smaker.

Sist oppdatert

Audi A4 stasjonsvogn er en ettertraktet bil. For det første har den det som skal til for å holde seg trygt og godt i prestisjebilklassen. For det andre er den stor nok til å dekke behovene til en kjernefamilie.

Salgsmessig greier den seg godt mot konkurrenter som BMW 3-serie (les test av BMW 318d Touring her) og Mercedes C-klasse.

Med toliters TDI-motor, som er det naturlige valget med vårt avgiftssystem, fås bilen i fire versjoner: 120, 136, 143 og 170 hk.

Tidligere har vi testet både 120- og 143-hesteren.

Nå er det 136-hesteren som skal til pers. Det er lov å lure på hvilken nisje den skal fylle. Særlig når vi ser på resultatene fra våre akselerasjonstester og fra forbrukstestrunden. Den får nemlig hard konkurranse av den mye billigere 120-hesteren.

Kjøreegenskaper: 5

Audi har definert seg som et sportslig merke. I utgaven med 136 hk kommer den i tillegg med sportsunderstell som standard.

Dermed er det duket for friske kjøreopplevelser. Bilen har et veigrep som går langt utover det du får utnyttet innenfor norske fartsgrenser. Med ekstrautstyret Servotronic (2780 kroner) er styringen skarp og direkte, med den rette motstanden i rattet.

ELEGANT: Audi A4 Avant er en stram kar, både i utseende og oppførsel. At sportslig utseende er prioritert foran plass ser en blant annet på vinkelen på sidevinduene.
ELEGANT: Audi A4 Avant er en stram kar, både i utseende og oppførsel. At sportslig utseende er prioritert foran plass ser en blant annet på vinkelen på sidevinduene. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det faste understellet involverer sjåføren i det som skjer, samtidig som bilen er svært stødig og stabil. Audi har gjort en svært god jobb med å kamuflere drivkreftenes effekt på styringen.

Tekniske data Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:136/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1610
  • TILHENGERVEKT, KG:1300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:470/183/144
  • BAGASJEROM, LITER:490-1430
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,8
  • TOPPFART, KM/T:208
  • PRIS FRA, KR:375 800
  • PRIS TESTBIL, KR:454 340

Motor: 5

Toliteren med common rail-innsprøytning er med sine tre år fortsatt fersk, og den hører til blant de bedre motorene i klassen. Lyden er litt knurrende grov på tomgang, men går over i en turbinaktig klang ved pådrag.

Det er en lyd som i dieselsammenheng kan kalles sportslig.

Sammen med den sjaltevillige sekstrinnskassen er motoren lettkjørt, både ved igangsetting og oppover i girtrinnene. Årsaken er god trekkraft over et i dieselsammenheng bredt spekter. Den tåler svært lavt turtall før den begynner å harke.

Også momentkurven er relativt jevn, uten voldsomme turboinnslag ved et visst turtall.

Er A4 best med bensin eller diesel? Se vår sammenligning!

Ytelser: 3

INTIMT: Kupeen omslutter sjåfør og passasjer tett. Kvalitetsfølelsen er helt på topp.
INTIMT: Kupeen omslutter sjåfør og passasjer tett. Kvalitetsfølelsen er helt på topp. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke det at ytelsene er svake som gjør at 136-hesteren får en delkaraktersmekk. Tvert imot - de er helt fine, og kjennes riktige til bilen for bruk i Norge.

Testdata Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.:11,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:20,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:7,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,3
  • STØY TOMGANG, dBA:47,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,55

Det er bare det at vi tidligere har testet 120-hesteren, og den gikk nesten like godt i alle de mest relevante målingene.

Og den koster 25.100 kroner mindre.

Årsaken ligger i girutvekslingen, for 136-hesteren har fått høyere utveksling for å senke utslipp og forbruk. Likevel er forbruksforskjellen mellom de to bilene er ubetydelig (mer om forbruk kommer under).

Sjekk ytelsene til 120-hesteren her.

Eksteriør: 4

Vi synes Audi A4 gjør seg best i Avant-versjon. Den er mer harmonisk både i linjer og detaljer enn sedanen.

Bilen er Audi-diskré og elegant, med unntak av LED-lysene i fronten som blir en smakssak. Ikke noe vondt om teknologien, men det ser litt snålt ut med en snirklete lyslinje i en bil som ellers er ganske rettskåren og stram i designen.

Sjekk kvaliteten til Audi A4: 15 millioner biler sjekket

Interiør: 4

Audi A4 Avant er ikke av de aller største bilene du kan få i denne prisklassen. Men den er ikke direkte liten og trang heller.

PENT, MEN TRANGT: To personer sitter godt, mens en tredjemann ikke er særlig velkommen.
PENT, MEN TRANGT: To personer sitter godt, mens en tredjemann ikke er særlig velkommen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Våre baksetemål viser at du har beinplass og takhøyde nok til at fire personer opp mot 185 cm kan sitte bra i kupeen. Verken bakseteutforming, midttunnel eller bredde i baksetet gjør at en femte person er like velkommen. Tre barneseter i baksetet er helt utelukket.

For familiebruk kniper det noe på bagasjeromsplassen, for både i bredde og lengde er A4 Avant merkbart mindre enn storlastere som for eksempel Ford Mondeo.

Det beste innvendige momentet er likevel dashbordet og omgivelsene rundt førerplassen, der ryddig design og solid kvalitetsfølelse gjør at du føler deg godt tatt vare på.

Komfort: 3

Vi klarer ikke helt å bli venner med sportsunderstellet til i Audi A4. Det overbeviser der asfalten er god, men blir i overkant stivt der kong Vinter, piggdekk og tidens tann har fått herje med veidekket.

Vår erfaring fra A4-modeller uten sportsunderstell er at de også er faste nok i understellet til å gi en sportslig kjøreopplevelse.

Sportssetene som hører med i Audis "sportspakke pluss", er derimot en fulltreffer i bilen.

All støy er pent dempet og ligger i et behagelig toneleie.

Sikkerhet: 5

Audi A4 er testet hos EuroNCAP, med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 93 prosent score for beskyttelse av voksne, 84 prosent for barn og 39 prosent for fotgjengere.

GODT BYGGVERK: Alt ved Audi A4 utstråler høy kvalitet i byggeprosessen. Bilen kjennes som smidd ut av ett stykke.
GODT BYGGVERK: Alt ved Audi A4 utstråler høy kvalitet i byggeprosessen. Bilen kjennes som smidd ut av ett stykke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I kommentaren til testen trekker man fram en sterk passasjercelle, god airbagfunksjon og solid grad av beskyttelse både i front- og sidekollisjon. Også for 1,5 og 3 år gamle barn i barnesete oppnår A4 full poengpott.

Test: Audi A4 bensin mot Audi A4 diesel:

Pris/utstyr: 4

Selv om dette er en av de rimeligste A4 Avant-modellene, verken er eller kjennes den spesielt rimelig. Prisen for denne modellen er 375.800 kroner, mens testbilens ekstrautstyr presser prisen opp i 454.340 kroner.

Audi har for vane å ta seg betalt for ting som er standard andre steder, og mye av utstyret er høyt priset.

Nesten 10.000 kroner for metallic lakk er bare ett eksempel på det.

Les også: Enorm prisforskjell på utstyr

Da vi gikk gjennom ekstrautstyrslista, fant vi ut at 40.000-50.000 kroner er et fornuftig minimumsnivå når det gjelder både eierglede og bruktbilverdi.

Sistnevnte er for øvrig noe som gjennomgående har vært bra for A4, som i Avant-utgave er spesielt lettsolgt.

Miljø: 5

2010-modellene med 2,0 TDI-motor har fått et start/stopp-anlegg bidrar til å senke oppgitt blandet forbruk ned til pene 0,49 l/mil.

I vår tøffe testløype på 20 mil trengte den 0,55 l/mil. Det er helt på linje med hva det store flertallet av stasjonsvogner med motor i denne størrelsesklassen bruker.

Det er også så godt som identisk med hva den tidligere nevnte 120-hesteren brukte, så en sparegevinst av 136-hesterens høyere girutveksling er ikke umiddelbart lett å se.

KONKURRENTER: Audi A4 (til venstre) er mer sportslig anlagt enn Mercedes C 200 CDI T.
KONKURRENTER: Audi A4 (til venstre) er mer sportslig anlagt enn Mercedes C 200 CDI T. Foto: Egil Nordlien HM Foto
ETTERTRAKTET: Audis fire ringer.
ETTERTRAKTET: Audis fire ringer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2010, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også