Test: Honda CR-Z, 2010
Denne er altfor dyr
Nye Honda CR-Z koster 50.000 kroner mer enn konkurrentene.
Mange husker kanskje den lekne og lette Honda CR-X fra slutten av 80-tallet. Med forholdsvis gode fartsressursen og fryktelig morsomme kjøreegenskaper, ble denne etter hvert nærmest en kultbil.
Nå har Honda på mange måter gjenopplivet konseptet. Nye CR-Z er også en liten og sportslig kombi - men denne gangen har den også en elmotor under panseret.
Kjøreegenskaper: 4
CR-Z deler mange komponenter med miljøbilen Insight. Vi var ikke spesielt begeistret for kjøreegenskapene i den, så forventningene til CR-Z var ikke alt for høye. Der virket det som om fjæringen var satt opp "feil vei", da den var stump på små ujevnheter og myk i svingene.
I CR-Z har derimot Honda-ingeniørene klart å sette demperne riktig vei igjen. Det er stramt nok til å ha det gøy i svingene, samtidig som man ikke blir ristet i filler på dårlig vei.
Styringen er forholdsvis presis, men det skorter på tilbakemeldingene. Det ødelegger litt av moroa med å presse denne bilen på svingete vei.
Motor: 4
Tekniske data:
MOTOR, CCM: 1497
EFFEKT, HK (kombinert) VED O/MIN: 124/6100
DREIEMOMENT, NM (kombinert) VED O/MIN: 174/1000-1500
EGENVEKT M. FØRER, KG: 1147
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 408x174x140
BAGASJEROM, LITER: 215/370
DEKKDIMENSJON: 195/65R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,50
CO2-UTSLIPP, G/KM: 117
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,9
TOPPFART, KM/T: 200
PRIS FRA, KR: 277.400
Motorpakka er litt større enn den som sitter i Insight. Bensinmotoren er på 1,5 liter og 114 hester istedenfor en 1,3-liter på 88 hester. Elmotoren på 14 hester er derimot den samme. Maksimalt dreiemoment er 145 Nm for bensinmotoren og 78 Nm for elmotoren.
De oppgitte kombinerte tallene er 124 hester og 174 Nm. Toppeffektene kan nemlig ikke legges sammen, da bensin- og elmotoren har maksimal effekt og dreiemoment ved forskjellige turtall.
Elmotoren sørger for at det trekker jevnt, og man merker at den jobber - hvis man bruker sportsprogrammet, vel å merke. Da er elmotoren hele tiden klar til å hjelpe til, og brukes ikke som et middel for å få ned forbruket.
CR-Z er også verdens første hybridbil med manuell girkasse. Sekstrinnskassa fungerer bra, og er både lettsjaltet og presis.
Ytelser: 4
Ifølge spesifikasjonene, skal CR-Z gjøre unna sprinten til hundre på 9,9 sekunder. Også mellomakselerasjonen er helt grei, og ikke noe mer.
Det er ikke noe fartsmonster, men man merker at elmotoren hjelper til på lave turtall. Det gjelder riktignok for det meste i sportsmodus. Da er nemlig ikke elmotoren opptatt av å spare bensin - akkurat slik en hybridbil bør være, altså. Bensinbesparelsene med en såpass liten elmotor er uansett små ved en tradisjonell miljøtankegang. Derfor er det bedre å ta i bruk en mindre bensinmotor, og bruke elmotoren til å gi den ekstra krefter.
Eksteriør: 6
Enten så elsker du det, eller så hater du det. Vi elsker det, og syntes bilen ser umåtelig tøff ut. Det er riktignok en del designelementer som ser litt merkelige ut med en gang, men bare gi det litt tid.
Testdata:
60-100 KM/T, 3. GIR: 7.5
60-100 KM/T, 4. GIR: 9.1
80-120 KM/T, 3. GIR: 8.3
80-120 KM/T, 4. GIR: 10.5
STØY 50 KM/T, dBA: 68.3
STØY 80 KM/T, dBA: 71.1
STØY 100 KM/T, dBA: 72.9
I løpet av testperioden fikk vi flere kommentarer på bilens utseende, og de aller fleste var i positiv retning. Det er ikke mange nye biler i denne prisklassen som vekker like mye oppmerksomhet som CR-Z.
Interiør: 4
Dette må regnes som en toseter. Baksetenes størrelse tilsier at den kan brukes av veldig små barn, men er de små nok så burde nok sittet i et barnesete - og det kan du glemme å få plass til. Undertegnede plasserte en bekjent i baksetet på en timinutters tur, og vedkommende har nok fortsatt kink i nakken på grunn av den lave takhøyden.
I forsetene er derimot plassen og ergonomien god. Setene har god støtte alle veier, og den opplevde kvaliteten er helt grei. I tradisjonell Honda-maner ser dashbordet ut som om noen tok alt de hadde av knapper og kastet de med stor kraft inn i bilen.
Vi fikk blandede tilbakemeldinger på instrumentpanelet. Noen liker det tivolilignende utseendet som skifter farge etter hvilken modus du kjører i. Andre syntes dette ble i overkant fancy, og ville satt større pris på litt mer nøytrale instrumenter. Det ser moderne ut nå, men mest sannsynlig kommer det til å bli like kjipt som digitale instrumenter fra 80-tallet er i dag.
Komfort: 4
Bilen er fortsatt litt stiv over små ujevnheter, men det er ikke mer enn man forventer av en bil i denne klassen. Stort sett takler understellet det meste av utfordringer på en grei måte.
Forsetene er behagelige, og gir nok støtte i alle retninger - noe som gjør kjøreturen mer behagelig.
Baksetet er derimot ikke noe å snakke om. Om man, mot formodning, hadde fått plass, så er det hardt og upolstret. Mer som en kirkebenk enn et baksete, altså.
Sikkerhet: 4
CR-Z har ikke blitt testet av Euro NCAP. Derfor kan vi ikke gi den mer enn en firer på dette punktet.
Seks kollisjonsputer, ESP og aktive nakkestøtter er standardutstyr. Tar vi med i beregningen at Insight, som CR-Z delvis deler plattform med, fikk fem stjerner, er sannsynligheten for at CR-Z også er en sikker bil stor.
Miljø: 5
Selv om CR-Z ikke blir markedsført som noen miljøbil, er det ingen tvil om at den bruker mindre enn andre biler med tilsvarende krefter uten elmotor.
CO2-utslippet er oppgitt til 117 g/km, og det blandede forbruket skal være 0,5 l/mil. I vår testrunde klarte bilen seg med 0,56 l/mil. Denne er en god del tøffere enn EUs testsyklus, men er mer representativ for norske kjøreforhold.
Pris/utstyr: 2
Bilen finnes bare i én utstyrsvariant, og denne koster vanvittige 277.400 kroner. Dette inkluderer det man trenger av utstyr, men det er likevel ikke snakk om noen overflod.
For den prisen kan du velge og vrake i andre biler som gjør de forskjellige tingene mye bedre enn CR-Z. Du kan få en Mini Cooper med 122 hester for under 230.000 kroner. Da har du enda bedre kjøreegenskaper, og et marginalt bedre baksetet.
Hvis ser på CR-Z fordi den vekker oppsikt kan du ta en titt på den nye Citroën DS3. Den får du med 120-hesters bensinmotor for snaue 217.000 kroner.
Har du muligheten til å bruke 280.000 kroner, og er på jakt etter kompromissløs kjøreglede, kan også Mazda MX-5 i jubileumsutgave være noe å ta en nærmere kikke på. Da mister du nødbaksetene, men de er som nevnt lite nyttige uansett.
Denne saken ble første gang publisert 01/07 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.