Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010
Familie-Mercedes til Toyota-pris
Luksusfølelsen i C 200 CDI koster ikke mer en en litt påkostet Toyota Avensis.
Tekniske data Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010
MOTOR, CM3: R4, 2143
EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/2800
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 360/1600
EGENVEKT, KG: 1635
TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
L/B/H, CM: 460/177/146
BAGASJEROM, LITER: 485-1500
STANDARD DEKKDIM.: 205/55R16
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52
CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,6
TOPPFART, KM/T: 209
PRIS FRA, KR: 393 000
PRIS TESTBIL, KR: 430 940
Vi har tidligere kjørt flere utgaver av Mercedes-Benz C-Klasse, både i diesel- og i bensin-versjoner i ulike krafttrinn.
Om ikke den er helt på linje med Audi A4 og BMW 3-Serie når det gjelder sportslighet, tar den mye igjen på god komfort og gedigen premiumfølelse.
Den er en småsporty, forseggjort og praktisk mellomklassebil for dem som gjerne betaler noen kroner ekstra for å unne seg litt luksus.
Som stasjonsvogn er den også rommelig nok til de fleste familiers behov. Her kan du forresten lese absolutt alt du behøver å vite om barn i bil.
Som 200 CDI, med 2,1-litersdiesel på 136 hk under panseret, er dessuten prislappen høyst akseptabel.
Les også:
Dette er de råeste bilene vi har kjørt
Her er alle biler Klikk har testet
Kjøreegenskaper: 4
Dagens C-klasse er en velkjørende, velkomponert og harmonisk bil. Og langt ifra noe flyvende teppe; her har man kontroll på det som skjer i kontakten mellom dekk og underlag.
Balansen, styrefølelsen og stramheten er fortsatt ikke på BMW 3-Serie-nivå, men som et sporty kompromiss til hverdagslig bruk egner C-Klasse seg veldig godt. På svingete vei er den langt mer kjøreglad og lettbeint enn forventet, samtidig som den er forutsigbar og sikker i oppførselen. Den tåler store utfordringer uten å kny, og oppleves hele tiden som ryddig.
Et aktivt arbeidende ESP-system - som for øvrig ikke kan deaktiveres helt - redder deg inn når høyrefoten blir for tung på glatta, og bilen blir derfor ikke så "tailhappy" at det blir guffent.
Les også:
Les alle våre Mercedes-Benz-tester her
Motor: 5
Selv om testbilen heter C 200 CDI, har den en 2,1-liter (eller 2,15, om vi skal være enda mer presise) under panseret. Denne yter 136 hk ved 2800 o/min og leverer 360 Nm fra 1600 til 2600 o/min.
I testbilen er denne paret med en manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse - og om du tror manuellgir er fullstendig feil i en Mercedes-Benz, bør du unne deg en prøvetur. For girkassa er lettsjaltet og presis, og den er svært godt tilpasset motoren.
Siden testbilen har manuellgirkasse, har den også 30 Nm mer enn automatgirutgaven.
Testsamling: Her er bilene med best motor.
Motoren er herlig sterk, gjennom hele registeret. Under belastning knurrer den litt grovt, ellers er dette en ordentlig godmotor. Og det merkes ikke på noen negative måter at dette er en forbruksoptimalisert drivlinje.
Les også:
Dette er de råeste bilene vi har kjørt
Ytelser: 5
Ytelsene overbeviser nærmest fra første meter. Det høye dreiemomentet setter inn på lavt turtall, og det er et pent komfortpluss. Med denne bilen kan du enkelt forsere selv de største fartshumpene på tredjegir, uten at motoren klager og knakker. I landeveisfart har du forbikjøringskrefter tilgjengelig i femtegir, og du slipper å gire for hver sving og bakke. Motoren gir enkelt sagt det kraftoverskuddet en statusbil fortjener.
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 5,2
60-100 KM/T, 4. GIR: 7,3
60-100 KM/T, 5. GIR: 10,2
80-120 KM/T, 4. GIR: 7,7
80-120 KM/T, 5. GIR: 9,4
80-120 KM/T, 6. GIR: 12,6
STØY 50 KM/T, dBA: 64,0
STØY 80 KM/T, dBA: 67,1
STØY 100 KM/T, dBA: 69,4
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52
Råsprek og kjapp er den naturligvis ikke, men behagelig sterk. Og forbikjøringsintervallmålingene viser svært gode resultater.
Det oppleves hele tiden som om den er sprekere enn bilen faktisk er, og bedre attest skal det godt gjøres å få.
Les også:
Stor garantioversikt nybil i 2010
Klikks biltester med karakter 6
Eksteriør: 5
Dagens C-klasse er sober og elegant. Den har dessuten et mer distinkt utseende enn tidligere generasjoner; nå ser den småtøff ut i tillegg.
De litt kantete formene gjør dessuten gode ting for den innvendige plassen; både bakseteplassen og bagasjerommet er av behagelig, praktisk størrelse.
Les også:
Slik reparerer du lakkskaden billig
Interiør: 4
Om du er på jakt etter en gedigen familiebil, bør du nok kikke i en større bilklasse enn dette her - for mindre penger får du jo en "vanlig" familiebil som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis. Men en C-klasse stasjonsvogn er ikke trang; om du er bittelitt nøktern hva pakking angår, er det ikke noe problem å frakte familien i denne.
Testbilen har lite ekstrautstyr. Og førermiljøet er nøkternt. Sobert ja, men også på grensen til å være kjedelig. Det oppleves kort sagt ikke like eksklusivt som resten av bilen. Men kvalitetsfølelsen er påtakelig, og ergonomien er knallgod - det er enkelt å finne perfekt sitteposisjon. Dette er et deilig sted å være i lang tid.
Plassmessig imponerer C-klassen; foran er det masser av plass, karosseriformen - med rette sider og tak som forblir høyt bakover - gjør at selv tre høyreiste kan trives i baksetet, og bagasjerommet er både stort og lett å utnytte.
Les også:
Trenger du plass til familien? Her er våre beste familiebiltips.
Her er alt du behøver å vite om barn i bil.
Komfort: 5
Selv om dagens C-klasse er langt med kjøreglad enn tidligere generasjoner, er det komforten som står i fokus.
Testbilen, som er skodd med relativt moderate 215/45-17-dekk, der innstegsmodellen har 205/55-16, er komfortabel. Bilen tar de små og brå ujevnhetene på en flott måte, det samme med de større. Uten å bli noe flyvende teppe; her kjenner du underlaget, men bilen makter å filtrere bort det uønskede og holder samtidig hjulene på bakken.
Her er de mest komfortable bilene på markedet
Motoren har en litt grov lyd når den presses, men gir til gjengjeld behagelig kraftoverskudd både på lave og middels turtall. Som igjen fører til en komfortabel kjøretur uten det helt store behovet for hyppige girskift og turtallsjaging.
Sikkerhet: 6
Da C-klasse ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2009, fikk den fem av fem oppnåelige stjerner totalt. Den fikk 82 prosent for voksensikkerhet - der det ble trukket for den vanskelige siden-inn-i-stolpe-testen og for begrenset nakkesleng-beskyttelse.
Den fikk 70 prosent score for barnesikkerhet, på grunn av noen uklare merkelapper - noe produsenten endret på og dermed ikke lenger gjelder. Bilen er relativt slem mot fotgjengere; beina har det fint, men panseret ødelegger det meste. For sikkerhetssystemer fikk den 86 prosent score.
ESP-systemet er effektivt og gjør bilen svært ryddig - også på glatta. Den er lett å ha med å gjøre, lett å finmanøvrere, og lett å parkere.
Pris/utstyr: 5
Dette er en premiumbil, og om du kjøper deg en Mercedes-Benz i stedet for noe mer "folkelig", må du enten betale mer, eller nøye deg med mindre.
I våre øyne er dette helt logisk; en C-klasse er deiligere å ta på og å kjøre enn en tilsvarende priset Mondeo, Passat eller Avensis. Så får du heller nøye deg med mindre plass.
Testbilen har i skrivende stundt en kampanje-prislapp på 393 000 kr, og med et nær minimumstillegg av utstyr havner totalprisen på 430 940 kr. Altså penger som ville gitt deg en stor, knallgod familiebil i stedet.
Men C 200 CDI T er verdt pengene; den gir det lille ekstra på så mange områder. Det merkes at den er mer gjennomarbeidet, og bruker bedre og sikkert dyrere biter, enn ikke-premiumbiler. Selv om det er vanskelig å forsvare noe såpass lite konkret, og noe som er såpass vanskelig å forklare, skjønner man det når man sitter i bilen.
Miljø: 5
C 200 CDI er ingen spesialisert miljømodell, men Mercedes-Benz´ sterke fokus på effektive drivlinjer gjør at også denne testbilen er nøysom og miljøsnill. Produsentens oppgitte snittforbruk er 0,52 l/mil, noe som gir et CO2-utslipp på 137 g/km.
Vår faste forbruksmålingsrunde, som i utgangspunktet er noe hardere og mer normal for Norge enn EU-syklusen produsentene bruker, ga det nøyaktig samme forbrukstallet.
Med tanke på bilens størrelse, komfort, kraft og kjøreglede, er dette lite.
Les også:
Vi har kjørt verdens råeste elbil
Denne saken ble første gang publisert 10/08 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.