Prøvekjørt: Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
Vi har kjørt verdens råeste elbil
0-100 på fire sekunder. Denne bilen er helt ekstrem.
Tekniske data Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell
MOTOR: Fire elmotorer - en til hvert hjul
EFFEKT: 392 kW = 533 hk
DREIEMOMENT, NM: 880 Nm fra start
EGENVEKT, KG: Ca. 2000
STANDARD DEKKDIM.: 265/35-19 foran, 295/30-20 bak
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0
CO2-UTSLIPP, G/KM: 0
REKKEVIDDE, KM: 150
LADETID, TIMER: 8
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 4
TOPPFART, KM/T: Nok
Man tager en SLS AMG, plukker ut V8-en, og lar i stedet en elmotor drive hvert hjul. Med 533 hk og 880 Nm skjer det store ting.
Mercedes-Benz´ avdeling for lek, moro og veldig store krefter, AMG, har lagd en slags moderne utgave av den legendariske Gullwing. SLS AMG er en fantastisk bil - og vi har prøvekjørt herligheten. Med 571 hk og 650 Nm har den ekstreme fartsressurser, i tillegg til at den har kjøreegenskaper i ypperste klasse.
Samtidig som de prosjekterte den vakre måkevingebilen, jobbet de med en alternativ versjon. Vel, sikkert flere også, regner vi med - rykter om en roadster har vi hørt lenge, og den er nå så godt som bekreftet i produksjon. I stedet for en herlig V8 der framme, og girkasse montert sammen med bakakselen, konstruerte AMG en elbilutgave.
Nå er den klar, og navnet er SLS AMG E-Cell.
Her er de kuleste bilene vi har kjørt.
Alle våre biltester finner du her.
Den finnes foreløpig bare i dette ene eksemplaret - som det har tatt åtte måneder å bygge. Nå skal de finslipe den ytterligere, samtidig som de vurderer serieproduksjon av elbilen.
Det er ingen vanlig Buddy- og Reva-konkurrent det er snakk om her. Grunnkonstruksjonen er fortsatt den samme som for bilen med forbrenningsmotor. Den er en ren toseter, vingedørene er der fortsatt, og den ser fremdeles særdeles spektakulær ut.
Les også:
Test av vakre, luksuriøse CL 63 AMG leser du her.
Vi har kjørt traktor fra AMG også - les vår prøvekjøring av G 55 AMG her.
Prøvekjøring av SL 63 AMG og 65 AMG leser du her.
Her finner du alle våre Mercedes-Benz-tester.
4x4 og veldig mye kraft
Tre batteripakker, hver på 150 kg, tok plassen fra motor, mellomaksel og eksosanlegg, og girkasse. To motorenheter på 150 kg hver, der hver enhet består av to elmotorer og to små girkasser med fast utveksling, ble satt inn.
Bilen er altså firehjulsdreven, med en elmotor til hvert hjul.
Elmotorene yter til sammen 392 kW og 880 Nm, noe som tilsvarer 533 hk. Vekten er så vidt over to tonn - eller rundt 400 kg mer enn den "vanlige" SLS AMG.
Denne prototypen, altså den eneste bilen de har, som de har brukt ufattelige summer og arbeidstimer på å kreere - har de nå latt et snevert knippe journalister prøvekjøre.
Oss inkludert.
Dette er verdens aller dyreste biler.
Spektakulær
De valgte en lokasjon like spektakulær som bilen; Kristiansund. Både på flystripa, og utover Atlanterhavsveien mot Bud.
Jeg klarer å unngå å dunke hodet i døra, og AMG-mannen ved siden av meg hilser og smiler mens jeg spenner meg fast i det dype, fastklemmende setet. Girspaken er borte, erstattet av tre knapper for parkering, kjøring og rygging. Alt i midtkonsollen er erstattet av en stor trykkfølsom skjerm. Og i instrumentpanelet er det nye ting.
Jeg får beskjed om å gi full gass nedover flystripa. Elmotorer har den fordelen at de yter maksimalt fra det øyeblikket de skrus på, og det merkes veldig, veldig godt her.
Bilen skyter fart på en helt ekstrem måte - jeg har aldri vært borti noe liknende! 0-100-sprinten tar fire sekunder - et par tideler mer enn for den "vanlige" SLS AMG, men det virker som om det er etter dette det virkelig tar av.
Ryktene skal ha det til at 0-200 km/t tar rundt ti sekunder, og jeg har ingen grunn til å betvile dette.
Speedometeret snurrer rundt - ja, selve speedometertavla, ikke nåla - i vanvittig tempo. Rundt 120 km/t drar den firehjulsdrevne bilen seg løs på flystripa, og jeg må lette litt på høyrebeinstrykket før jeg kjører pedalen i gulvet igjen og på ny blir presset bakover i setet. Draget er helt vanvittig!
Noen motorlyd er det jo ikke, men blandingen av hjulduring og litt vindbrus veier opp. Og hvem trenger vel egentlig lyd når man har akselerasjon som dette?!
Er to seter for lite for deg? Her kan du lese alt om barn i bil.
På vei tilbake er det satt opp en kjegleløype. Okay, SLS AMG-basisen er særdeles kjørbar, men denne bilen veier tross alt en god del ekstra. Den har et nytt forhjulsoppheng, og er jo modifisert på diverse måter.
Det var ingen grunn til å være skeptisk. Den takler alt, uten å kny. Styrefølelsen er fortsatt fantastisk, det er ingen antydninger til krenging eller protester. Og selv på våt rullebane biter den seg fast. Akselerasjon i sving er også totalt uproblematisk - bare veldig heftig.
Øvelsene gjentas og gjentas.
Jeg blir mer og mer imponert.
Les også:
Test av 93 firehjulsdrevne biler
Stor garantioversikt nybil i 2010
Klikks biltester med karakter 6
Herlig på veien
Så er det ut på veien. Den gulgrønne bilen - som faktisk lyser i mørket, takket være noe fluorescerende greier i lakken - vekker enorm oppsikt over alt. Jeg slipper gratis gjennom bommen ut mot Atlanterhavsveien - dette er jo en elbil! og lar bilen kjenne på ordentlige veier og ordentlige svinger.
Akselerasjonen får ting til å bli uklart, kroppen presses hardt bakover, og følelsen er skremmende vanedannende. Jeg vil ha mer! Men svingene tar den også helt perfekt. Kjøreegenskapene, fjæringen, lettmanøvrerbarheten fra den vanlige SLS AMG er beholdt.
Dette er en fantastisk bil.
Men, det er jo alltid et "men". Dette er som nevnt den eneste bilen de har bygd. Serieproduksjon vurderes, men det er fortsatt enkelte hindre som må overvinnes - for eksempel hvordan batteripakkene skal takle at eieren tar 14 dager ferie i ny og ne. Den vil også være kostbar, selv om null avgifter kan gjøre den svært interessant her i landet.
Kjørelengden, som nå er 150 km, skal utvides til 200 km om bilen kommer på markedet. Ladetiden fra ganske tom til full er rundt åtte timer - men med kraftigere strømforsyning enn det vi alle har i veggen går det langt kjappere.
Jeg håper virkelig disse smådetaljene ordner seg, så jeg kan begynne å spare!
Denne saken ble første gang publisert 30/06 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.