Prøvekjørt: Mazda 5 2,0 i-stop, 2011
Er dette verdens kuleste MPV?
Nye Mazda 5 henter inspirasjon fra flytende vann. Det gjør at den ser bedre ut enn noen andre MPV-er.
Tekniske data, Mazda 5 2,0 i-stop
Motor: R4, 1998 ccm
Girkasse: Sekstrinns manuell
Effekt: 150 hk
Dreiemoment: 191 Nm v/4500 o/min.
Forbruk: 0,69 l/mil
CO2-utlipp: 159 g/km
0-100 km/t: 11 sek.
Toppfart: 194 km/t
Lengde/bredde/høyde, cm: 459/175/162
Bagasjerom, liter (til tak): 426/1458
Egenvekt: 1485 kg
Pris: Ikke klar
Dagens Mazda 5 er ikke blant de mest spennende MPV-ene på markedet - i den grad en MPV kan være spesielt spennende, selvfølgelig. Det anonyme designet, kombinert med Mazdas allerede forholdsvis lave markedsandel, gjorde at den aldri klarte å nå opp til en del av konkurrentene i salgstall. Det betyr likevel ikke at den er noen dårlig bil. Den er kjøreglad, til MPV å være, og ikke minst er den praktisk.
Den nye modellen, som ble vist frem på Genève-utstillingen i vinter, har ikke revolusjonert bilen. Det er snarere snakk om en evolusjon - en videreutvikling av de gode sidene bilen hadde tidligere. Vi tok turen til Wien for å kjøre en preproduksjonsmodell, og ble imponert over hva japanerne har fått til.
Inspirert av vann
Det utvendige designet er kanskje det man først legger merke til. Fronten er umiskjennelig, og hvis man ser en ny Mazda 5 i speiler, kan man lett tro at det er lillebror Mazda 3 på krykker som følger etter deg. Det smilende fjeset har altså fått plass også her.
Designere har ofte et eget språk når de forteller om inspirasjon og linjer. Det nye designet kalles for Nagare, som betyr flyt, og henter inspirasjon fra vann. Nye Mazda 5 er en av få biler hvor det faktisk er mulig å skjønne hva de kreative formgiverne har tenkt. Blinklyset på siden skal for eksempel forestille en liten stein som gir krusninger i vannet - de tre linjene man ser langs siden på bilen. En rekke andre detaljer i karosseriet, og interiøret, skal gi en følelse av flytende vann.
Det viktigste er kanskje ikke hvor inspirasjonen kommer fra, men heller at den har forvandlet bilen fra en noe kjedelig og typisk MPV til en av de desidert peneste storfamiliefrakterne på markedet.
Gode kjøreegenskaper
Også kjøreegenskapene har blitt polert. Balansen mellom komfort og sportslighet er nærmest perfekt for en bil som dette. Den forrige generasjonen opplevde vi på grensen til for stiv. Vi fikk kun anledning til å kjøre den nye bilen på en kort runde rundt den østerrikske landsbyen Laxenburg, men vi merket fort at dette var komfortabelt for passasjerene - samtidig som sjåføren kunne hygge seg.
Understellet virker å henge godt med i svingene, og og styringen er presis og responsiv. Bilen oppleves som trygg og stabil, og Mazda har greid noe av det samme med denne som med den legendariske MX-5 - nemlig at sjåføren kan kose seg selv ved lave hastigheter.
Praktiske løsninger
Det aller viktigste med en MPV er likevel ikke kjøreegenskapene. De praktiske løsningene er det som oftest får familier til å velge disse bilene fremfor ordinære stasjonsvogner. Også her har Mazda gjort en god jobb. Forskjellene fra den forrige generasjonen er ikke like stor som på utsiden, men de forandringene som er gjort har bidratt til økt komfort for passasjerene.
Setene har blitt litt tykkere i alle retninger, og seteputene på andre rad er senket fem centimeter i bakkant. Det gjør at man sitter mer tilbakelent og behagelig enn man gjorde i den forrige modellen. Setemodellen Mazda kaller Karakuri har blitt tatt med videre. Det er et midtsete på andre rad som kan endres etter behov.
I hovedsak kan man velge mellom tre løsninger: Et konvensjonelt midtsete, et armlene med koppholdere eller ingenting. Sistnevnte løsninger forenkler adgangen til tredje rad - hvis man er et barn, riktignok. Meningen er at de som skal sitte på tredje rad skal klare å komme seg dit uten at man må demontere eventuelle barneseter på andre rad.
Setene kan selvsagt også flyttes i lengderetningen. Dette gjør at man kan prioritere plassen slik det passer. De fem bakerste setene kan også legges ned slik at man får et flatt gulv.
Med 1,6-liters dieselmotor
Vi fikk kun anledning til å kjøre den nye 2-liters bensinmotoren. Vi har kjørt den samme motoren tidligere, men da i kompaktbilen Mazda 3. Den fungerte greit nok, og med jevn momentkurve og 150 hester var den akkurat passe sterk til å gi den større Mazda 5 et komfortabelt kraftoverskudd.
Likevel vet vi av erfaring at det vil bli dieselmodellen som kommer til å stå for det aller meste av salget her til lands. Det er fortsatt ikke helt avgjort hvordan dieselprogrammet vil bli seende ut, men det ser ut til at en 1,6-liter på 115 hester vil bli det eneste valget i Europa.
De første bilene med bensinmotor kommer til Norge rundt November, mens de som vil ha dieselbil må vente til januar 2011. Ettersom lanseringen er såpass lang unna kan ikke Mazda gi oss noen priser. Det er likevel nærliggende å tro at prisen på 1,6-literen ikke vil havne så langt unna det Mazda vil ha for dagens modell med 2-liters diesel.
Denne saken ble første gang publisert 25/06 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.